Doit.im – organizace práce pomocí metodiky GTD
Jistě každý z Vás zná tu situaci, kdy
nestíháte vůbec nic a ačkoli stále pracujete, máte pocit, že práce
vůbec neubývá, ba naopak. Kvůli tomu jsou zde systémy
time-managementu, v našem případě GTD, a v některých případech i
software k nim určený. Třeba minimalistický Doit.im.
14.3.2011 00:00 |
Václav Pešice
| Články autora
| přečteno 5978×
-
Krátce o metodice GTD a jejím významu
-
Přednosti aplikace Doit.im – v čem se liší, čím ostatní předčí, co umí
navíc.
-
Jednotlivé součásti Doit.im – jak k nim přistupovat a jak s nimi
pracovat
-
Malá inspirativní – proč (ne)využívat právě Doit.im?
Nejprve krátce o GTD
Pokud patříte mezi ty, kteří neví, co to GTD
znamená, doslovný překlad je „Getting Things Done“. Je to systém
time-managementu(organizace času) díky kterému jsme schopni
zorganizovat extrémně efektivně svou práci (paradoxně, čas zde
hraje menší roli). Jde vlastně o skupinu návyků, které pokud se Vám
podaří aplikovat přímo do svého života, zvítězíte nad stresem,
budete mít dostatek času na všechno a večerní rekapitulace celého
dne Vám náladu jen zlepší, protože máte pocit(nemusí to být nutně
pravda), že jste odvedly dobrý kus práce.
Jde opravdu jen a pouze o aplikace
systému do života a to pomocí několika méně či více snadných
fází řízení
procesů:
-
Sesbírej
-
Zpracuj
-
Zorganizuj
-
Zhodnoť
-
Udělej
A v čem vlastně přesně spočívá GTD?
Celý systém se snaží Vás naučit využívat pro sběr dat externí
úložiště, čímž si uvolníte mysl. U odvětví, především
ZTD(Zen To Done) minimalistickou verzí, stačí jako úložiště
využívat například zápisník, v lepším případě Moleskine. Pro GTD
jako takové se používá ve většině případů více schránek, ale jako
hlavní schránka slouží software pro GTD vytvořený(například Doit.im
o kterém vlastně tento článek je – primárně).
Pokud se o GTD chcete dozvědět více, mohu Vám plně
doporučit záznam z motivační
přednášky Petra Máry o GTD(http://vimeo.com/8868806).
Doit.im
Nejprve asi něco málo o programu. Pokud program spustíte a už
jste někdy pracovali s Apple OS a jeho software, obzvláště pak
Thinks určenou ke stejnému účelu, naleznete nespočet podobností,
především pak těch vzhledových.
Toto je prostředí Doit.im, konkrétně
přehled projektů. Ti z Vás, kteří si již MACovský Thinks již
vyzkoušeli, uvidí ty podobnosti, především v interface celého
programu.
Pokud se mi nedaří Vás přesvědčit o tom, proč využívat právě
Doit.im, podívejme se spolu na jeho přednosti a na to, jak vlastně
funguje, jak synchronizuje apod. První věcí, kterou musíte provést,
je instalace. V současnosti se dá stáhnout jak v klasických verzích
na všechny tři přední platformy, tak i ve verzi AIR. To je verze
programu stavěná jen a pouze pro prostředí Adobe AIR, což si žádá v
prveřadě instalaci samotného prostředí a do něj teprve můžeme
instalovat AIR verzi Doit.im. Není to ovšem žádný problém,
prostředí i aplikaci si můžete stáhnout na doprovodném webu (gtd.situjte.net) k
tomuto článku.
Co je podle mne výhodou programu, je systém uchovávání dat. Při
prvním spuštění se musíte totiž přímo v programu registrovat,
stejně jako do webové aplikace. Proč je tomu tak? Jednak proto, že
Adobe AIR je webové prostředí nevyžadující ke svému provozu aktivní
webový prohlížeč, a jednak proto, že data uchovává na vzdáleném
serveru Doit.im(stejnojmenná domovská stránka). Díky tomu je možné
přistupovat k informacím z jakékoli platformy(Win, Lin, MAC), nebo
přímo z internetu. Kromě synchronizace s Google Calendar a exportu
do *.csv toho už Doit.im moc neumí, ale pojďme si před konečným
verdiktem ještě projít jednotlivé součásti programu.
Doit.im do morku kosti rozebrané
Horní lišta, základní možnosti

Co se týče možností nám hlavní panel nenabídne prakticky nic.
Jediné co v něm najdete kromě tří klasických ikonek
(ukončit,maximalizovat,minimalizovat), a samozřejmě názvu programu,
je Vaše uživatelské jméno a ikonka s informací o konektivitě a
synchronizaci s Google Calendar, která probíhá automaticky po
pravidelných časových intervalech, či po stisknutí zažité klávesové
kombinace [Ctrl]+[S].
Filtrační lišta(tagy)
V horní liště v pravé části programu
jsou vypsány všechny vaše tagy použité v otevřené kategorii.
Klikáním na jednotlivé tagy můžete vyfiltrovat všechny úkoly pouze
na určitou skupinu pomocí otagování úkolů. V případě Doit lze u
tagů mluvit jako o náhradě za kontexty.
Vyhledávací okénko
Další věc, kterou můžete vidět v
horní liště pravé části Doit, je na pravou stranu zarovnané okénko
pro vyhledávání v úkolech. Pro organizér je to dnes snad
samozřejmostí a předpokládám že nemusím dále popisovat co se s
takovým okénkem dělá.
Kategorie
Inbox, nebo-li schránka. Místo, kam
zapisujete a ukládáte všechny myšlenky, úkoly a nápady a odsud je
třídíte pomocí metody GTD.
Today – Vaše dnešní úkoly. Seznam
úkolů, které by jste měli dnes splnit. Nejlépe menší počet úkolů a
jeden z nich by měl být součástí projektu, aby jste se posunuli
blíže svému cíli a cítili tak částečné uspokojení svých snů.
Next Actions – Zde budete mít
všechny úkoly co chcete v brzké budoucnosti splnit a to nejlípe ve
chvíli, kdy máte ještě spoustu času vyhrazeného na práci a zároveň
máte splněny všechny úkoly pro dnešní den. Docílíte tak pocitu
uspokojení a úspěšného pracovního dne.
Tomorrow – Co neudělám dnes, odložím
na zítřek. Pokud chcete odsunout ejdnoduše některé úkoly na další
den, stačí je jednoduše přeřadit do této kategorie, další den se
Vám automaticky zobrazí v kontejneru Today.
Schleduled – každý z nás má jiště
naplánované nějaké termíny, schůzky apod. Od toho je zde kontejner
Schleduled, kam můžete přidat všechny úkoly, které musí být
provedeny v určitý termín.
Someday – sny a přání, něco co by
jste rádi, ale není to nutností. Taková krabice plná něčeho co by
jste chtěli jednoho dne dokázat, nebo udělat.
Projects – Jak popisuje systém GTD,
všechny úkoly, k jejichž splnění vede více jak jeden krok se
automaticky označují jako projekty. Přímo pod názvem kontejneru
máte jednoduchý přehled aktuálních projektů, detailní výpis
projektů získáte kliknutím na kontejner, detaily o projektech
logicky kliknutím na položku projektu.
Co uvidíme v pravé části programu?
Všechny kontejnery, s malou
výjimkou projektů, obsahují stejné možnosti. Jsou jimi přidávání
úkolů, jejich editace, označení úkolu za hotové a jejich
odstranění.
První možnost, přidání úkolu,
otevře jednoduché dialogové okno pro přidání úkolu. Obsahuje
kolonky pro předmět, nebo název úkolu, označení tagy, chcete-li
kontexty, poznámku k úkolu či jeho konkretizaci a detailní popis a
následně nastavení data vypršení
platnosti úkolu, komu se má úkol Delegovat, v jakém kontejneru se
úkol má ukazovat, zda se má úkol opakovat a pokud ano, tak jako
často a dlouho.
Pokud se rozhodnete editovat úkol, můžete
editaci započít dvojklikem přímo na položku úkolu, nebo jednoduchým
kliknutím a stisknutím ikonky Edit. V obou případech se objeví
rozšířená položka úkolu se stejným
i
kolonkami jako ve vytváření, které můžete
klasickými postupy upravit do posledního detailu.
Pravá polovina spodní
lišty
Zde najdete dvě
rozšířené možnosti(bez kterých bychom se obešli). Jsou jimi Export
seznamu úkolů a Správce tagů.
První ikonka umí
vyexportovat seznam úkolů zobrazené kategorie s danou filtrací
pomocí tagů do formátu *.csv.
Ikonka Tags Vám
pak pomůže buďto (od)otagovat označený úkol existujícími tagy, nebo
otevře správce tagů, kde můžete tagy vytvářet a mazat.
Ostatní funkční části Doit
V levé
části obrazovky, tedy v hlavní nabídce, najdete ještě dva funkční
kontejnery. Jsou jimi Completed a Trash. Jak již napovídají ikonky
doprovázející jejich názvy první z nich zachycuje všechny splněné a
kompletní úkoly a Trash uchovává dočasně smazané úkoly, které se
pak dají odsud smazat trvale.
Poslední co nám
Doit nabídne je sada ikonek ve spodní liště programu. Zleva jsou
jimi Friend list, Settings,Review, Sync to Google Calendar,
Message, Invite friends, Feedback. Některé jsou jasné již z názvu,
některé je dobré vysvětlit. Tak tedy, Friend list je seznam přítel
a spolupracovníků se kterými spolupracujete na projektech,
delegujete jim některé úkoly apod. Pokud máte v tomto seznamu
konkrétní osobu, v nastavení jednotlivých úkolů je můžete zapsat do
kolonky Forward to, čímž myslíte, že na dokončení úkolu čekáte na
konkrétní osobu. Bohužel je podmínkou mít osobu v tomto seznamu,
díky synchronizaci se potom úkol dokončí automaticky. Kliknutím na
ikonku Settings se Vám ukáže dialogové okno s jednoduchým
nastavením. Patří mezi ně nastavení spuštění Doit, nastavení
formátu zobrazovaného data, spojení na vaše online Doit konto,
nastavení klávesových zkratek a informace o programu, nebo-li
About. Ikona Review Vám ukáže kompletní seznam všech úkolů a jejich
dokonale zpracovaný přehled. Synchronizace s Google Calendar? Zde
si prvotně nastavíte Vaše přihlašovací údaje na Google, později je
můžete měnit.
Další sada
tří ikonek obsahuje v prveřadě Message, zde se přiznám, že ji sám
nepoužívám a nevím k čemu konkrétně slouží, takže, pokud máte někdo
zkušenosti, napište. Invite friends slouží k pozvání osob k užívání
Doit a zároveň přidání do Friend listu. Feedback, jak je zvykem,
umožňuje kontaktovat lidi z domova dotyčného software a odeslat jim
svůj názor, kritiku či nápad ohledně programu.
Proč používat Doit.im?
Prostě a jednoduše je to kvalitní a efektivní nástroj.
Minimalismus Doit dovoluje jeho rychlé použítí s co možná nejmenší
ztrátou času, synchronizace s Google Calendar umožňuje efektivně
zorganizovat čas a naplánovat schůzky(když už je nutné plánovat
čas) a mít k nim přístup téměř odkudkoli.
Zkrátka Doit by jste měli jistě vyzkoušet, pak uvidíte jestli
sedí, tak jako mě, i Vám.
Pozn.: Pro účely tohoto článku byla vytvořena microsite:
http://gtd.situjte.net
Zdroje:
Doporučená literatura:
Verze pro tisk
|
Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.
Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
|
|

Vyhledávání software

Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera Prosincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
Komentářů: 1
12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
Přidat komentář
6.11.2018 2:04 /František Kučera Říjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář
4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák LinuxDays 2018 již tento víkend, registrace je otevřená.
Přidat komentář
18.9.2018 23:30 /František Kučera Zářijový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 20. 9. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář
9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business.
Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
Přidat komentář
12.8.2018 16:58 /František Kučera Srpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
Přidat komentář
16.7.2018 1:05 /František Kučera Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.
Přidat komentář
Více ...
Přidat zprávičku
 Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham iPhone Services
30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott Hosting download unavailable
13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš Re: zavináč
2.12.2018 23:56 /
František Kučera Sraz
5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky Re: Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?
Více ...
|