V minulém díle jsme se podívali na 8-mi bitový osobní počítač Commodore
VIC-20. V tomto díle si řekneme něco o jeho následovníku, a to konkrétně o Commodore 64 (nazýván též C64, C=64, CBM 64, VIC-64).
Dříve, než se však pustíme do čtení, bych vám chtěl oznámit jednu
smutnou zprávu. Dne 8. dubna 2012 ve svých 83 letech, ve městě Monte
Sereno (Santa Clara County, California, USA) zemřel zakladatel o po
většinu času ředitel společnosti Commodore International: Jack Tramiel.
Budiž mu díky za vše, co pro počítačový a herní průmysl udělal. A možná je
to jen shoda náhod, možná ne, že právě v době jeho úmrtí píši článek o
vůbec největším úspěchu firmy, světově nejprodávanějším osobním počítači
všech dob: Commodore 64.
Osobní počítače Commodore (3) - Commodore 64
Commodore MAX Machine (Ultimax, VC-10)
V lednu roku 1981 inženýři MOS Technology hledali nový projekt pro vývoj
čipů. Rozhodli se vyvinout nejmodernější video čip (MOS Technology VIC-II)
a zvukový čip (MOS Technology SID) pro "příští světově nejlepší video hru"
("worlds next great video game"). V listopadu 1981 byly čipy hotové a
Commodore hned nastartovala vývoj herní konzole, která by nové čipy
využívala. Zkonstruoval ji Yash Terakura z japonské odnože Commodore a
finální výrobek dostal jméno "Commodore MAX" ("Commodore Max Machine" v
Japonsku, "Ultimax" v Americe a "VC-10" v Německu).
Konzole však, přestože výkon jejích čipů překonával čipy v prodávaném
modelu VIC-20, neměla takové možnosti, jako měl právě VIC-20, a tak o ní
nebyl veliký zájem. Produkce netrvala dlouho a nakonec byla brzy ukončena.
Není známo, že by se Commodore MAX prodal mimo japonský trh a samotný
produkt je dnes v roce 2012 velmi vzácný.
Commodore 64 (nazýván též C64, C=64, CBM 64, VIC-64)
Ve stejné době (listopad 1981), kdy se vyvíjel Commodore MAX, projevili
Robert Russell (systémový programátor a architekt VIC-20) a Robert Yannes
(inženýr zvukového čipu SID) kritiku nad počítači řady Commodore PET,
produkovanými pro obchodní sféru. Za pomoci Ala Charpentiera (inženýra
video čipu VIC-II) a Charlese Winterblea (manažera MOS Technology)
apelovali na ředitele Commodore Jacka Tramiela na vývoj a produkci
následovníka VIC-20. Tramiel rozhodl, že nový počítač musí mít 64 kB RAM a
že musí být hotov do zimní výstavy spotřební elektroniky CES (Consumer
Electronics Show) 1982, která měla začít za 6 týdnů.
Tým, složený z Roberta "Boba" Russella, Roberta "Boba" Yannese a Davida
A. Ziembickiho, začal neúnavně (i během svátků) pracovat na projektu
nazvaném "VIC-40". Během dvou dnů měli hotový základní design. Na konci
prosince měli hotových 5 prototypů do kterých v následujících dvou týdnech
portovali operační systém Commodore BASIC 2.0 (vytvořený firmou Microsoft)
z VIC-20. Jack Tramiel rozhodl o stanovení prodejní ceny $595 dolarů, což
bylo hluboko pod cenou, za jakou se prodávali méně výkonní konkurenti,
jakými byli Apple II,
IBM PC
nebo TRS-80 (odkaz
anglicky).
Na lednové výstavě CES 1982 pak byl nový počítač představen pod názvem
"C64". Bylo to neuvěřitelné, protože se prakticky nemluvilo o ničem jiném,
než právě o C64. Ihned po výstavě byla zahájena masová produkce, která
dosáhla svého maxima už v srpnu téhož roku.
CPU
- Commodore 64 poháněl procesor MOS6510 o taktu kolem 1 MHz, který byl
vyvinut ze svého předchůdce MOS6502. Oproti němu obsahoval 6-ti bitový
vstupně/výstupní port, který měl dva významy. Jednak mohl adresovat ROM
stejně jako RAM a za druhé ovládal kazetopáskovou paměť. V ničem jiném se
čip v podstatě od svého předchůdce nelišil.
Paměť
- C64 disponoval 64 kB RAM z níž 38 kB bylo určeno pro operační systém
Commodore BASIC 2.0. Ve 20 kB ROM měl interpret BASICu, KERNAL (portovaný
"KERNEL" z VIC-20 přejmenovaný na "KERNAL") a znakovou sadu PETSCII
(rozšířenou verzi ASCII-1963). ROM byla ihned po startu počítače mapována
do RAM, takže pro programy BASICu zbývalo 38 911
bytů.
Pomocí již zmíněného 6-ti bitového portu procesoru však mohla být
adresace ROM vypnuta, čímž se mapovala překrytá RAM, která mohla být
využita k uživatelskému programu. Protože však v ROM byl interpret BASICu,
KERNAL a znaková sada, nemohly být tyto zdroje používány uživatelským
programem. Znakovou sadu, jakož i ostatní součásti, šlo ovšem zkopírovat
do RAM a pak upravovat. A právě tento postup využívala většina her a
programů.
Grafika
- Grafický čip VIC-II dokázal zobrazit dva low-resolution módy a dva
bitmapové módy. Low-resolution mód zobrazil 40 x 25 znaků a to buď tak, že
jeden znak měl 8 x 8 pixelů a 2 barvy, nebo měl jeden znak 4 x 8 pixelů a
4 barvy. Bitmapové módy byly buď "hires" mód, který zobrazil 320 x 200
pixelů na obrazovku (2 barvy v bloku 8 x 8 pixelů), nebo "lowres" mód,
který zobrazil 160 x 200 pixelů na obrazovku (4 barvy v bloku 4 x 8
pixelů). Ve všech módech dokázal čip zobrazit maximálně 16 barev najednou.
Charakteristikou čipu byl jednobarevný okraj, ve kterém však při jistých
programátorských metodách šlo zobrazit všech 16 barev najednou. Další
výhodou, zejména pro herní průmysl, byly tzv. sprity
(malý 2D obrázek nebo animace překrývající bitmapovou grafiku), jichž čip
hardwarově generoval 8 na "scanline" (řádek vykreslení obrazu u CRT
obrazovek). Pro obrazovky se systémem PAL to pak činilo až 112 spritů
(hardvarově je definováno 8 bloků spritů). Jemné posunování obrazu (tzv. scrolling anglicky)
bylo podporováno jak vertikálně tak horizontálně, a bylo jemné a rychlé
bez ohledu na zobrazovaný grafický mód.
Zvuk
- VIC čip byl ve své době jedinečným počinem. Dodnes se používají jeho
možnosti v hudebním průmyslu. Byl to unikátní zvukový (hudební) čip, který
tehdy zvládl dobře rozpoznatelnou zvukovou syntézu řeči bez přídavného
dalšího hardwaru.
Čip přehrával celkem 3 zvukové kanály. Každý z nich měl vlastní
programovatelnou ADSR křivku (odkaz
anglicky), kruhový modulátor (ring-modulator
anglicky) a frekvenční filtry (high-pass, low-pass, band-pass a
notch-filter) pro všechny kanály dohromady. Generátor zvuku, pro každý
kanál zvlášť, uměl 3 základní křivky (nastavitelný obdélník, pila,
trojúhelník), dále šum a uměl křivky i kombinovat. Syntezátor si hravě
poradil se 4-bitovým digitálním samplingem a do roku 2008 programátorské
techniky dokázaly vyrobit přehrávání 8-bitových samplů, spolu s hrajícími
zbývajícími dvěma kanály a s volným použití frekvenčních filtrů.
Za úspěch čipu mluví i to, že inženýr samotného čipu Bob Yannes později
odešel od MOS Technology, aby založil světoznámou značku hudebních
elektronických nástrojů Ensoniq.
Software
- Pro C64 vzniklo obrovské množství softwaru (komerčního i freewaru a
sharewaru) z nichž největší podíl měly počítačové hry. Commodore BASIC 2.0
nebyl zrovna nejlepší volbou, protože neměl příkazy pro grafiku ani zvuk
(používalo se příkazu POKE). Proto Commodore vydala cartridge s
rozšířeními BASICu: "Simons' Basic" (odkaz
anglicky) a "Super Expander 64" (odkaz
anglicky), které tyto příkazy obsahovaly. Dalšími programovacími jazyky,
vydanými pro C64, byly Pascal, Logo, Forth, FORTRAN a další. Většina
softwaru a hlavně her ovšem byla napsána pomocí jazyku symbolických adres
(tzv. assembleru).
Mezi nejznámější alternativní operační systémy patří zejména GEOS
(odkaz
anglicky), WinGS OS, Unixový LUnix (odkaz
anglicky) - ovládaný z příkazové řádky, anebo Contiki (odkaz
anglicky).
V 80-tých letech minulého století byl C64 využíván pro BBS
(Bulletin Board System) pomocí aplikací, jako byli Bizzare 64, Blue Board,
C-Net, Color 64 nebo Deadlock BBS. Tímto "online" systémem se
distribuovalo velké množství pirátského softwaru (cracked
software).
Prostřednictvím modemu a online služeb, jakými byly Compunet (Velká
Británie), Compuserve (USA), The Source (USA), Minitel (Francie) a další,
šlo hrát i online hry. Mezi nejznámější patřily M.U.D, Legends of Future
Past, Neverwinter Nights, GemStone III, Dragon's Gate, Federation a další.
Tyto "mudovské" hry byly buď textové, nebo textové s grafikou a umožňovaly
online chat a online interakci.
Periferie
- Commodore 64 byl vynikající pro různá rozšíření. Šli k němu připojit jak
známé periferie, jako magnetopáskové jednotky, diskové jednotky, monitory,
tiskárny, plottery, modemy, elektronické hudební nástroje (prostřednictvím
MIDI rozšíření), herní periferie, světelná pera, myši apod. Tak k němu
různí kutilové připojovali svá různá podomácku vyrobená udělátka. Firma
LEGO například umožňovala k C64 připojit elektronicky ovládané součásti
jejích stavebnic, což dávalo lidem vymýšlet a vyrábět nejrůznější sestavy,
jako roboty, plottery, vláčky, automobily a další hračky.
Firma Commodore mezi roky 1982 a 1992 vyrobila a prodala na 20 milionů
kusů C64 (ačkoliv byla zaznamenána produkce 30 milionů kusů do Guinessovi
knihy rekordů). Za tu dobu Commodore 64 prodělal mnoho úprav a revizí,
včetně revizí samotných grafických a zvukových čipů. Z C64 také vycházeli
další Commodore stroje, jakými byli např. přenosný "Commodore SX-64" (z
roku 1984) nebo herní konzole "Commodore 64 Game System" (neboli "C64GS" z
roku 1990). Ty však nezaznamenali takový úspěch.
Asi nejznámější změnou byl model Commodore 64C (z roku 1986), který
upoutá novým designem a který ve východní Evropě převládl především po
revoluci roku 1989.
Commodore 65 (C65)
V roce 1990 pracovala Commodore na 8-mi bitovém inovovaném modelu s
pracovním názvem "C65" (odkaz
anglicky). Mezi jeho vlastnosti patřili: nový VIC-III grafický čip -
schopný zobrazit 256 barev z palety 4096 barev, s nejmenším rozlišením 320
x 200 pixelů v 256 barvách a největším rozlišením 1280 x 400 pixelů ve 4
barvách; dva CSG 8580 R5 SID čipy hrající stereo zvuk (CSG = Commodore
Semiconductor Group - dříve známý jako MOS Technology); CSG 4510 R3
procesor taktovaný na 3.54 MHz; 128 kB paměti RAM; velmi pokročilý
Commodore BASIC v10.0 a zabudovaná 3,5" disketová mechaniku. C65 měl být
zpětně kompatibilní s Commodore 64, avšak nikdy se nedostal do produkce,
protože v roce 1991, už tehdejší ředitel Commodore Irving Gould, projekt
zastavil. Bylo vyrobeno jen pár prototypů, které nakonec odprodejem našly
své šťastné majitele v Kanadě.
C-One
V roce 1999 v době, kdy už firma Commodore neexistovala, se student
inženýrství Jeri Ellsworth rozhodl vyzvednout Commodore 64 z prachu dějin.
Jeho první snahou bylo vytvořit obvod, který by umožňoval originálnímu
designu C64 běžet spolu s VGA monitorem. Postupem času se projekt
zvětšoval a nabíral další vlastnosti, až nakonec si dnes každý může, za
cenu asi $200 dolarů, koupit kompletní počítač C-One (odkaz
anglicky), 100% kompatibilní s C64, využívající DIMM, Flash paměť, SVGA
monitor a další moderní hardware.
Specifikace:
Commodore 64 (nazýván též C64, C=64, CBM 64, VIC-64)
Procesor CPU:
MOS Technology 6510/8500 (6510 je upravený 6502 s integrovaným
6-bitovým I/O portem)
frekvence: 0.985 MHz (PAL) nebo 1.023 MHz (NTSC)
RAM:
64 kB, ze kterých 38 kB (mínus 1 byte) bylo k dispozici pro BASIC
programy
512 bytů barevné RAM (paměti alokované pro barvy obrazovky
RAM byla rozšiřitelná pomocí RAM Expansion Unit (REU); ačkoliv
bylo přímo adresovatelných pouze 64 kB; RAM byla rozšiřitelná i
pomocí dalších zásuvných modulů (cartridge)
Video: MOS Technology VIC-II 6567/8562 (NTSC), 6569/8565 (PAL)
16 barev
textový mód: 40 x 25 znaků; 256 uživatelských znaků (8 x 8
pixelů, nebo 4 x 8 pixelů v multicolor módu); 4-bitová barevná RAM
paměť, která definuje barvy popředí
bitmap módy: 320 x 200 pixelů (2 barvy v každém 8 x 8 pixelů
bloku) 160 x 200 pixelů (3 barvy + 1 společná barva v každém 4 x 8
pixelů bloku)
8 hardwarových spritů (24 x 21 pixelů blok o jedné barvě, 12 x 21
pixelů blok v multicolor módu)
jemný scrolling, rastr přerušení
Zvuk: MOS Technology 6581/8580 SID
3-kanálový syntezátor s programovatelnou ADSR křivkou
8 oktáv
4 vlnové křivky pro každý kanál zvlášť: trojúhelník, pila,
nastavitelný obdélník, šum
synchronizace oscilátorů, kruhový modulátor
programovatelný filtr: horní propust (high-pass), dolní propust
(low-pass), pásmová propust (band-pass), pásmová zádrž
(notch-filter)
Vstup/Výstup: dva CIA 6526 (CIA = Complex Interface Adapters)
rozšiřující slot pro cartridge
vstup/výstup (stejný jako u Commodore PET) pro kazetopáskovou
paměť
8-bitový sériový vstup/výstup (sériová verze IEEE-488, 6-pin DIN
zástrčka) pro připojení CBM tiskáren nebo diskových jednotek
16-bitový paralelní "uživatelský port" kompatibilní s RS-232 a
Centronics pro připojení modemů a paralelních tiskáren
integrovaný RF modulátor s anténním výstupem přes RCA konektor
pro připojení k TV přístrojům
8-mi pinový DIN konektor obsahující kompozitní video výstup,
oddělené Y/C výstupy a zvukový vstup/výstup
dva DE9M porty (kompatibilní s Atari 2600) pro herních zařízení,
jako jsou joysticky, otočné potenciometry (volanty), světelná pera,
myši, grafické tablety apod.
28.11.2018 23:56/František Kučera Prosincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
Komentářů: 1
12.11.2018 21:28/Redakce Linuxsoft.cz 22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
Přidat komentář
6.11.2018 2:04/František Kučera Říjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář
9.9.2018 14:15/Redakce Linuxsoft.cz 20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business.
Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
Přidat komentář
12.8.2018 16:58/František Kučera Srpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
Přidat komentář