America's Army: Special Forces (Direct Action)

Po takřka pěti měsících čekání bez konkrétního data vydání vyšla nová verze populární on-line taktické akční hry America's Army 2.5 i pro Linux a Mac.

24.11.2005 06:00 | Ondřej Čečák | přečteno 16965×

Historie

America's Army logo

Pokud si vzpomínáte, v půlce října loňského roku vyšla tehdy zbrusu nová verze hry 2.2 pouze pro platformu Windows (která má a určitě i nadále mít bude majoritní podíl hráčů, takže pro vývojáře a armádu jsou a budou Windows zásadní platformou). Po tomto vydání následovalo pro uživatele Linuxu cca dvouměsíční vzduchoprázdno mezi vydáním verze pro Linux, které bylo plné nejasností, bez nějakého alespoň přibližného data vydání a občas bylo také okořeněno o nějaké hádky, flamewars a doporučování podobných online her.

Pro uživatele Macu to bylo ještě horší, v portu pro jejich platformu byly problémy s licencí, takže nová verze 2.2 nebyla pro Mac vůbec vydána, objevila se až verze 2.3 (která vyšla pro všechny platformy téměř stejně, rozdíl byl tuším přibližně jeden den).

Naneštěstí se opět stalo to, čeho se všichni hráči a současně uživatelé alternativních operačních systémů obávali – v půlce května se objevila nová, poměrně revoluční verze 2.4 pouze pro Windows a verze pro ostatní platformy opět nikde.

Nepříjemné je to z několika důvodů, stručně:

Na fórech se ale i přesto objevovaly zajímavé věci. Jednou například někdo tvrdil, že má novou verzi k dispozici a že si ji dychtiví hráči mohou stáhnout; ovšem server byl po pár hodinách nedostupný, že by přetížení? :)

Kromě hádek se tu a tam objevil i nějaký příspěvek s určitou informační hodnotou, třeba informace o tom, že server lze pod Linuxem emulovat pomocí WINE, takže jako dočasné řešení může být použita verze pro Windows.

Mimo to se začaly objevovat zprávy, že verze pro Windows trpí řadou chyb, které by mohly být v Linuxu už opravené. Začátkem června se ukázalo, že vývoj linuxového portu přešel do fáze beta-testování, a že by hra mohla být dokončena. Bohužel, sice se objevilo pár informací (včetně toho, že vše bylo kolem 10. června dokončeno a vše už záleží jenom na armádě), ale hra nebyla stále vydána.

Stejně jako u starších verzí, o port AA na GNU/Linux a Mac se stará Ryan C. Gordon, který je známý především jako Icculus. Na jeho fingeru se tentokrát neobjevovalo nic zajímavého, kromě úvodní přípravy tam stále viselo oznámení o tom, že probíhá beta testování. Zajímavější už byl rozhovor s ním, ve kterém byla také zmíněna situace ohledně America's Army.

Pak celé dění kolem AA zamrzlo. Kromě několika nostalgických vzpomínek a marného stahování RSS kanálu Icculuse klesly nové příspěvky na minimum a pravděpodobně většina hráčů buďto provozovala verzi pro Windows, nebo America's Army úplně opustila.

Začátkem října se objevila zpráva o testování nové verze 2.5 (která pro Windows vyšla zhruba v půlce října), což bylo trochu překvapivé – ukázalo se, že pro Linux bude verze 2.4 úplně přeskočena a objeví se rovnou 2.5.

Stále se tvrdilo, že hra je v betatestování (objevila se také informace, že nějaká beta pro Linux unikla na výměnné sítě), až do konce žádné přesné datum vydání ... Naštěstí, na konci října vyšla očekávaná verze 2.5 i pro Linux a Mac. Po zhruba pěti měsících bez informací a především bez hry.

Novinky v America's Army: Special Forces 2.4.0 (Q-Course)

Tou asi nejzásadnější novinkou bude, že herní engine už není modifikovaný Unreal 2.0, ale Unreal 2.5 (na kterém běží třeba Unreal Tournament 2004). Výhod z toho bude zřejmě dost (např. větší výkon, lepší bezpečnost a stabilita, oprava chyb, nové herní prvky, podpora stínů), ale také to znamená, že patch je téměř stejně velký jako plná verze, takže i když máte starší verzi 2.3, nezbude, než hru (více než 800 MB) stáhnout znovu.

Novinky nejsou pouze pod pokličkou, ale týkají se také samotné hry. Jednak přibyly 4 nové mise (SF Courtyard, SF PCR a SF Blizzard, SF WaterTreatment, ve kterých hrají pouze special forces – "SF exclusive") a nové zbraně M141 BDM (Bunker Defeat Munitions; raketa odpalována z ramene pro ničení bunkrů a cílů chráněných lehkým pancířem) a AGP-DB14 Door Breacher (nálož určená k ničení zamčených nebo nefunkčních dveří) a jednak se objevily novinky, které zlepšují hratelnost.

Konkrétně jde o náhodné startovací pozice a náhodné generování pozic předmětů potřebných pro splnění mise. Týká se to zatím pouze nových map a má to několik výhod. Tou hlavní je velká variabilita – náhodné generování zajistí, že hráči nebudou chodit po stále stejných "ideálních" trasách, kterých bývá v každé mapě jenom pár. Navíc nebude úplně snadné někde čekat, protože nepříteli se nemusí vyplatit jít zrovna tou naší cestou. Také to řeší problémy se spamováním – pokud to někdo natrénuje, může na úvod vystřelit granát tak, že přeletí celou mapu a zasáhne startovací pozici nepřítele. Takřka to samé se týká náhodného generování objectives (které je teď navíc možné sbírat, nosit a třeba také předávat).

Další novinkou, která souvisí s náhodně generovanými objectives, jsou opravdové NPC (Non-Playable Characters), tedy alespoň mluvící (a ne pouze civilisté, za jejichž usmrcení dostáváte penalizační body). S těmito NPC (které se vyskytují v lokaci také náhodně) může kvalifikovaný hráč mluvit a pokud bude úspěšný, všichni se prostřednictvím HUDu dozvědí, kde ten daný předmět nutný ke splnění mise je.

Další změny jsou více méně drobnější – upravený user interface, možnost přenášení a předávání předmětů (které jsou v některých misích důležité a musí se získat a odnést) a větší množství dalších dílčích oprav nebo vylepšení.

Novinky v America's Army: Special Forces 2.5.0 (Direct Action)

I v nové verzi jsou připraveny dvě nové mapy – SF Extraction a SF Dockside. Mimo to byl také upraven jeden trénink – Shoot House (MOUT Training) nahrazuje MOUT Training in Basic Combat Training; hráč si může vybrat zbraň a následně prochází místnostmi s náhodně generovanými cíli a musí se okamžitě rozhodovat, jestli střílet nebo ne. Skóre pro každou zbraň se ukládá a posílá do databáze, takže v budoucnu bude možné srovnání.

Stále se pracuje na Tournament Mode, opět byl o výraznou část nahlášených/požadovaných věcí vylepšen. Další zajímavou úpravou je nový Admin Command Post, který usnadňuje správu herních serverů a jejich nastavení.

Zajímavou novou možností je také nastavení rotace map – předem se definuje, jaké mapy se budou hrát a toto pořadí se pak dodržuje. (dříve bylo možné hrát pouze na jedné statické mapě a měnit se to dalo pouze ručně)

Významné změny proběhly i v gameplay. Střelba dávkou nebo automaticky je nyní více realistická, resp. obecně se zdá, že zbraně více "kopou" a střelba jenom tak není nic snadného. Pokud vás například zasáhnou střepiny z granátu (jejich hlavní dosah se snížil na více realistických 5 metrů z původních 10), pohled se vám patřičně stočí k předpokládanému místu bolesti – takže rambo-like styl bude opět o něco složitější – dříve se dalo i po zásahu granátem mířit na určité místo a jakmile se objevil nepřítel, střílet; teď už to je o dost složitější.

Střílet s použitím mušky (průhledem přes zaměřovač zbraně) je v současné době na dálku téměř nutnost, protože jinak to opravdu nemá moc smysl. Zajímavou myšlenkou je bonus k přesnosti, pokud se držíte blízko svých velitelů, případně spolubojovníků. Při střelbě s použitím zaměřovače si také všimnete další změny – muška se teď vychyluje také vertikálně a ne pouze horizontálně.

Velice sympatickou změnou je nový honor program – takřka každý provozovatel serveru má možnost zaregistrovat se na webu AAHONOR.COM a server autentizovat proti Andromedě a umožňovat tak hráčům získat oficiální skilly a tím pádem i zvyšovat honor level. Výborné to je hned z několika důvodů, jednak o dost vzrostl počet official-leased serverů a jednak už nejsou tak striktní podmínky – honor lze získávat i na serverech, kde se třeba používají SF zbraně, nebo je nastavený menší časový interval.

Postřehy z nové verze

První, co vás jistě překvapí, je přepracované úvodní herní rozhraní (menu apod.). I když má pár pěkných vlastností, je jednak neskutečně pomalé (obzvlášť při autorizaci a přihlašování in-game browseru) a pak jsou alespoň dle mého názoru některá tlačítka ošklivě velká (i v rozlišení 1280x1024).

Co je opravdu výborné jsou náhodně generované pozice a mission objectives v nových mapách – trocha variability není vůbec na škodu.

Na závěr pár nesetříděných postřehů ze hry:

Závěr

America's Army je na Linuxu zpět a v plné síle. Doufejme, že za měsíc opět nevyjde nová verze ...

Online verze článku: http://www.linuxsoft.cz/article.php?id_article=1030