KartingRace

Vůně spáleného benzínu, řev motorů, hvízdání pneumatik při ostrém řezání zatáček, touha po dosažení co nejlepšího času, rychlost místy dosahující 90km/h a spousta zábavy se skrývá v závodech minikár, které si můžete zahrát pohodlně i v Linuxu.

24.1.2006 06:00 | o.k. | přečteno 13921×

Úvodem

Nedávno jsem hledal nějakou hru na odreagování, kterou bych si mohl zahrát i v Linuxu a zároveň takovou, kvůli níž bych nemusel do systému instalovat spoustu knihoven a pak zjistit, že právě nainstalovaná hra je totálně nehratelná a nudná. Měl jsem štěstí, podařilo se mně opravdu nalézt hru o které jsem nikdy dříve neslyšel a která je dobře hratelná a rozhodl jsem se, že se o tuto hru musím podělit i s vámi, protože určitě spoustu z vás také osloví (i přes některé své nedostatky).

Osobně mám velice rád hry ve kterých se závodí (a čím realističtější závody, tím lépe) - takže vás asi nepřekvapí, že i tato hra je o závodění - a to závodění v minikárách.

img1 img2 img3

Autorem této hry je mladý vývojář z Dánska, Stein Nygård. Tuto hru začal programovat v červnu roku 2002 a dokončil ji během několika měsíců - verze 1.02, která je vývojově poslední, vyšla v lednu roku 2003. Hra je dostupná jak pro Windows, tak i pro Linux (verze 1.02b3). Další vývoj této hry nepokračuje, což je podle mě škoda. Další nevýhodou této hry je její licence - není uvolněna pod GPL licencí, ale pod freeware licencí, takže zdrojové kódy této hry nejsou k dispozici a nikdo se tak nemůže případně chopit jejího zdokonalování a dalšího vývoje, což je podle mě velká škoda. Her tohoto ražení a této kvality je v Linuxu poskrovnu.

Hardwarové nároky

I přesto, že tato hra není nikterak náročná na hardware, tak bych měl popsat hardware, který tato hra vyžaduje. Protože hra využívá knihovnu OpenGL k renderování 3D grafiky, tak bude zapotřebí kvalitní grafická karta podporující OpenGL. Hra nefunguje na kartách Voodoo, protože tyto karty nepodporují stencilbuffer, který je ve hře využíván. Pro rozumné hraní je doporučen procesor s 800MHz a grafická karta GeForce 2 nebo lepší.

Co se týče ovládání hry, tak lze použít klávesnici v kombinaci s myší, samotnou klávesnici, joystick nebo dokonce volant s pedály. Protože joystick ani volant s pedály nevlastním, tak nemůžu podat informaci o tom zda i s nimi Linuxová verze funguje.

Instalace

Jak jsem již předeslal, instalace hry není příliš složitá a věřím, že ji zvládne každý. Celou hru, jejíž komprimovaná velikost (formát tar.bz2) je 6608KB lze stáhnout odsud. Hru rozbalíme následujícím příkazem:

tar jxvf KartingRace\ v1.02b3.tar.bz2

Já jsem tuto hru testoval v distribuci Fedora Core 4 a CentOS 4.2. Jedinou atypickou knihovnou, kterou tato hra vyžadovala byla knihovna libfmod, konkrétně pak libfmod-3.61.so. Jedná se o knihovnu s podporou 3D zvuku. Je to malá knihovna s minimem závislostí - protože jsem ji v distribuci neměl, tak jsem sáhnul po zdrojovém balíčku (SRPMS), který jsem nalezl v repozitáři PLF pro Mandrivu.

Někomu by mohla ve Fedoře/CentOSu chybět i knihovna libstdc++.so.5 - tu naleznete přímo v distribuci, je v balíčku compat-libstdc++-33. Další knihovny - libGL, libGLU a libSDL naleznete také ve většině distribucí.

Poté co máte hru rozbalenou a máte doinstalované všechny potřebné knihovny, stačí přejít do adresáře KartingRace v1.02b3 a spustit příkaz:

./kartingrace

1, 2, 3, GO!

Po chvilce načítání nám naskočí hlavní menu hry. Zde napíšeme naše jméno, zvolíme obtížnost hry, nastavíme si počet soupeřů (0 - 5), zvolíme barvu naší minikáry a trať, kterou chceme absolvovat a můžeme směle vyrazit na závodní dráhu.

Standardně je nastaveno ovládání pomocí klávesnice (šipka nahoru a dolů) a zatáčí se pomocí myši. Tento způsob ovládání mně příliš nevyhovoval, tak jsem si jej v konfiguračním souboru (viz popis konfigurace níže) přenastavil a hru ovládám pouze pomocí klávesnice.

Hra nemá příliš mnoho dalších možností co se týče ovládání klávesnicí. Kromě ovládání minikáry jsou použity ještě klávesy s čísly 1-5 sloužící k přepínání pohledů, takže pokud vám standardní pohled nevyhovuje a chcete mít realističtější výhled z minikáry (nebo naopak), tak je jistě využijete. Další využitou klávesou je F1 po jejímž stisku se vám v horní části obrazovky zobrazí příkazový řádek. Jeho funkci si také probereme.

img4 img5 img6
img7 img8 img9

Konfigurace

Konfigurace nepřináší žádné závratné množství možností, ale některá nastavení se hodí. Konfigurace se provádí editací souboru Data/config.krd, který leží v adresáři KartingRace v1.02b3. Můžeme měnit rozlišení a počet barev, nastavit pohled z minikáry (lze měnit za běhu již zmiňovanými klávesami 1-5), úroveň detailů, vykreslování stínů, zvuk, nastavení ovládání a pár dalších věcí. Veškeré možnosti konfigurace naleznete v souboru configuration.txt. Pro inspiraci zde přidám obsah mého souboru Data/config.krd:

Resolution 2
Colordepth 1
Viewdistance 1
Lod 2
Shadows 3
Trackshadows 1
Soundeffects 1
Soundvolume 100
Music 1
Musicvolume 100
Gamma 0
Mouse 0
Mousesens 4
Joystick 0
Lensflare 1
Skidmarks 1

Zadávání příkazů

Jak jsem již naznačil výše, pomocí klávesy F1 lze zapnout příkazový řádek a v něm nastavit některé další parametry, případně restartovat již rozjetou hru. Příkazy se zadávají ve formátu:

SET fog 1

pro restartování pak:

CMD reset

Pro úplnost zde uvedu seznam všech možných příkazů, ať to nemusíte hledat.

VARIABLES (SET 'variable' 'value')
gammacorrection         [0-100 : off/high]
frameratecounter        [0/1/2 : off/on/+graph]
frameratelimit          [10-?]
maxfps                  [frameratecounter graphscale]
soundvolume             [0-255 : low/high]
musicvolume             [0-255 : low/high]
lod                     [0/1/2 : low/medium/high]
fog                     [0/1 : off/on]
mousesteering           [0/1 : off/on]
joysticksteering        [0/1 : off/on]
mousesensitivity        [0-8 : low/high]
shadows                 [0/1/2/3: off/mapped/proj/dyn proj]
trackshadows            [0/1 : off/on]

shadowprojectors        [0/1 : off/on]
gokartfocus             [0-ngokarts]
hud                     [0/1 : off/on]
aiskill                 [0/1/2 : easy/medium/hard]
ngokarts                [0-6]
nhumanplayers           [0/1/2] (playertwo controls: i, j, k, l)
playercolor             [0-23]
nslides                 [0-512] (default: 128)
ghost                   [0/1 : off/on]
lensflare               [0/1 : off/on]
skidmarks               [0/1 : off/on]

FUNCTIONS (CMD 'function')
wireframe
solid
reset

Hlavní nedostatky

Dost mně v této hře chybí hlavní motiv a tím je závodění. Nějak jsem se nedostal do stavu, kdy by byl závod po určitém počtu kol ukončen (a to jsem jich najezdil opravdu spoustu). Ani v nastavení jsem nenašel vhodný parametr, který by určoval počet kol v daném závodě.

V průběhu závodu není jasné na kterém místě se pohybujete, takže vlastně ve finále závodíte pouze s časem a můžete se snažit maximálně zajíždět co nejlepší kola v rekordních časech. To člověka bohužel po chvíli omrzí.

Chybí možnost pozastavení hry - tlačítko pause nebo jemu podobné.

Nedopracovanost víceuživatelského režimu. Pomocí příkazového řádku sice můžete nastavit druhého hráče (SET nhumanplayers 2), který hru následně ovládá pomocí kláves i, j, k a l, ale problém je v tom, že se vám plocha nerozdělí na dvě části, takže jakmile ztratíte kontakt s kolegou se kterým závodíte, tak nic neuvidíte. Tento mód je díky tomu naprosto nepoužitelný, což je škoda.

Dalších drobnějších nedostatků a nápadů na možná vylepšení by se dalo najít mnohem více. Možná by stálo za zkoušku zeptat se autora hry, zda by ji nebyl ochoten uvolnit pod GPL licencí a pak případně odstranit některé tyto nedostatky a následně přidat další funkce. Tato hra by si to určitě zasloužila.

Editor tratí

Ke hře lze stáhnout i editor tratí. Bohužel je dostupná pouze verze pro Windows, která však funguje dobře i v emulátoru (wine, cedega). Pomocí tohoto editoru pak můžete snadno vytvářet vlastní tratě nebo provádět úpravy stávajících tratí. Tento editor je velmi jednoduchý a doporučuji nedělat příliš ostré zatáčky a neumísťovat předměty (kamery, barely, kontejnery, ...) příliš blízko trati. Měl jsem s tím potom dost problémy a hra se stala velice nestabilní a padala na neoprávněný přístup do paměti. Vytvořené tratě se ukládají do jednoduchého textového souboru (s příponou *.txt) a stačí je umístit do podadresáře Data/Tracks/ v adresáři KartingRace v1.02b3.

Závěr

I přes spoustu nedostatků si poslední dobou občas s chutí zajezdím některé tratě. Je to dobré na odreagování. Doufám, že i někteří z vás si tuto hru občas s chutí rádi zahrají. Pokud si vytvoříte nějaké zajímavé nové tratě, tak se s nimi můžete pochlubit a můžete na ně v diskuzi dát odkaz :-)

Příště popíši pár her - opět z oblasti závodění, tentokrát jednoduššího ražení, ve stylu známých klasik typu MicroMachines a Death Rally.

Online verze článku: http://www.linuxsoft.cz/article.php?id_article=1088