Přestože lze v Perlu lze napsat "téměř vše", lze občas najít nějakou úlohu, na kterou by byl jiný jazyk vhodnější. Nemusí to být proto, že by v Perlu daná věc napsat nešla, ale třeba kvůli optimalizaci rychlosti běhu programu. Tento díl ukáže, jak jednoduše integrovat jazyk C do Perlu.
22.2.2010 06:00 | Jiří Václavík | přečteno 10575×
Myšlenka spojení zdánlivě nespojitelného není složitá. Takový výsledný program se obecně skládá z několika souborů. První soubor je psán v jazyce C a obsahuje obvykle nějaké knihovny, které potřebujeme použít v našem původním perlovém programu. V perlovém souboru přistupujeme k C souboru jako k modulu. Aby to mohlo fungovat, je třeba vytvořit něco, co spojí oba tyto soubory dohromady - v literatuře se pro to vžil název vazebný kód (glue code).
Vazebný kód se musí postarat o několik věcí:
Napíšeme si jako ukázku jednoduchý modul Hello, který bude obsahovat funkci hello. Tato funkce pouze vypíše nějaký text na výstup.
Nejprve provedeme následující příkaz.
$ h2xs -nHello
Defaulting to backwards compatibility with perl 5.10.0
If you intend this module to be compatible with earlier perl versions, please
specify a minimum perl version with the -b option.
Writing Hello/ppport.h
Writing Hello/lib/Hello.pm
Writing Hello/Hello.xs
Writing Hello/fallback/const-c.inc
Writing Hello/fallback/const-xs.inc
Writing Hello/Makefile.PL
Writing Hello/README
Writing Hello/t/Hello.t
Writing Hello/Changes
Writing Hello/MANIFEST
$
Z výstupu je vidět, že se vytvoří adresář Hello, který obsahuje několik souborů. Nás teď bude nejvíce ze všech zajímat soubor Hello/Hello.xs. To je totiž soubor jazyka XS a budeme ho nyní editovat. V něm vytvoříme naši funkci hello.
Soubor Hello/Hello.xs by měl na začátku obsahovat kód podobnýmu tomuto.
#include "EXTERN.h"
#include "perl.h"
#include "XSUB.h"
#include "ppport.h"
#include "const-c.inc"
MODULE = Hello PACKAGE = Hello
INCLUDE: const-xs.inc
Tento soubor upravíme a na konec přidáme kód naší funkce hello. Kód v XS souboru vypadá trochu jinak než jazyk C - je třeba zde použít klíčové slovo CODE, které určuje kód funkce. Nyní tedy máme v souboru Hello/Hello.xs následující.
#include "EXTERN.h"
#include "perl.h"
#include "XSUB.h"
#include "ppport.h"
#include "const-c.inc"
MODULE = Hello PACKAGE = Hello
INCLUDE: const-xs.inc
void hello();
CODE:
printf("Tento text tiskne jazyk C\n");
XS soubor začíná deklaracemi jazyka C. Zde je uvedeno, které hlavičkové soubory chceme vložit. Následuje řádek tvaru
MODULE = Hello PACKAGE = Hello
Po něm následují XS funkce, které budou přeloženy pomocí nástroje xsubpp do nějakého kódu jazyka C.
Dále budeme chtít vygenerovat z XS souboru vazebný kód. Proto nás nyní bude zajímat soubor Makefile.PL. Provedeme následující příkazy.
$ cd Hello
$ perl Makefile.PL
$ make
Teď můžeme pozorovat, že v adresáři přibylo několik souborů. Mezi nimi je i soubor Hello.c, který obsahuje onen vazebný kód. Na závěr nainstalujeme modul.
# make install
Nyní bychom měli mít v systému nový modul Hello. Přesvědčme se o tom. Vytvoříme soubor hello.pl s následujícím obsahem.
use Hello;
Hello::hello();
Spustíme program a měli bychom vidět tento výsledek.
$ perl hello.pl
Tento text tiskne jazyk C
$
xsubpp je nástroj, který konvertuje XS kód do kódu jazyka C a obvykle je spouštěn automaticky pomocí makefile. Funguje tak, že vytvoří soubor Modul.c a v něm funkce tvaru Modul_xs_funkce (například v našem příkladu je to Hello_xs_hello v souboru Hello.c).
Předchozí příklad byl trochu podvod, protože ve skutečnosti jsme z žádného C programu nevycházeli. To nyní napravíme. Vytvoříme program, který bude dělat to samé, ale provedeme malé zjednodušení.
Jak je z názvu patrné, nástroj h2xs funguje tak, že převede rozhraní .h souboru do jazyka XS. Je tedy možné zavolat h2xs v následujícím tvaru.
$ h2xs -nHello2 hello2.h
Zde hello2.h obsahuje deklaraci funkce hello2.
void hello2(void);
V takovém případě se v XS souboru už objeví následující řádky:
void
hello();
Dále vytvoříme v adresáři Hello2 soubor hello2.c, který bude obsahovat funkci hello2. To znamená, že bude vypadat takto:
#include <stdio.h>
void hello2(void){
printf("Toto je uz opravdu ciste C");
}
Nyní upravíme Makefile.PL, abychom slinkovali vše, co je potřeba. Uvnitř něj se volá funkce WriteMakefile, což by mělo vypadat zhruba takto.
WriteMakefile(
NAME => 'Hello2',
VERSION_FROM => 'lib/Hello2.pm', # finds $VERSION
PREREQ_PM => {}, # e.g., Module::Name => 1.1
($] >= 5.005 ? ## Add these new keywords supported since 5.005
(ABSTRACT_FROM => 'lib/Hello2.pm', # retrieve abstract from module
AUTHOR => 'Jiri Vaclavik <jv@jv.cz>') : ()),
LIBS => [''], # e.g., '-lm'
DEFINE => '', # e.g., '-DHAVE_SOMETHING'
INC => '-I.', # e.g., '-I. -I/usr/include/other'
# Un-comment this if you add C files to link with later:
# OBJECT => '$(O_FILES)', # link all the C files too
);
V tomto volání upravíme řádek s OBJECT. Přepišme celý příkaz znovu. V nové podobě bude vypadat takto.
WriteMakefile(
NAME => 'Hello2',
VERSION_FROM => 'lib/Hello2.pm', # finds $VERSION
PREREQ_PM => {}, # e.g., Module::Name => 1.1
($] >= 5.005 ? ## Add these new keywords supported since 5.005
(ABSTRACT_FROM => 'lib/Hello2.pm', # retrieve abstract from module
AUTHOR => 'Jiri Vaclavik <jv@jv.cz>') : ()),
LIBS => [''], # e.g., '-lm'
DEFINE => '', # e.g., '-DHAVE_SOMETHING'
INC => '-I.', # e.g., '-I. -I/usr/include/other'
# Un-comment this if you add C files to link with later:
OBJECT => 'hello2.o Hello2.o', # link all the C files too
);
Nyní již postupujeme stejně jako posledně, to jest následujícími příkazy.
$ perl Makefile.PL
$ make
# make install
Nyní bychom měli mít nainstalován modul Hello2 s funkcí hello2, která opět vypíše nějaký text.
Ukážeme ještě jedno trochu smysluplnější použití spojení jazyků C a Perl. V C implementujeme funkci, která o daném čísle zjistí, zda je nebo není prvočíslo. Vytvoříme tedy nejdříve v jazyce C funkci je_prvocislo. V souboru prvocislo.h bude hlavička.
int je_prvocislo(int cislo);
A v souboru prvocislo.c samotná implementace. Zde je jednoduchý algoritmus, který zjistí, zda je předané číslo prvočíslem.
#include <stdio.h>
int je_prvocislo(int cislo){
int delitel, prvocislo=1;
for(delitel=2; prvocislo!=0; delitel++){
if (delitel<cislo){
if (cislo%delitel!=0)
prvocislo=1;
else
prvocislo=0;
}else
break;
}
if (prvocislo==0) return 0;
else return 1;
}
A úplně stejně jako v předchozím příkladu vytvoříme modul. Zavoláme tedy příkaz h2xs.
$ h2xs -x -n Prvocislo prvocislo.h
Pro zajímavost můžeme nahlédnout do souboru Prvocislo.xs. Zde se nám na konci souboru objevil následující obsah.
int
je_prvocislo(cislo)
int cislo
V závorce jsou obvykle parametry bez datového typu, který je určen posléze pro každý argument na vlastním řádku.
Dále postupujeme opět standardní cestou. Editujeme soubor Makefile.PL a volání funkce WriteMakefile přepíšeme do následující podoby.
WriteMakefile(
NAME => 'Prvocislo',
VERSION_FROM => 'lib/Prvocislo.pm', # finds $VERSION
PREREQ_PM => {}, # e.g., Module::Name => 1.1
($] >= 5.005 ? ## Add these new keywords supported since 5.005
(ABSTRACT_FROM => 'lib/Prvocislo.pm', # retrieve abstract from module
AUTHOR => 'Jiri Vaclavik <jv@jv.cz>') : ()),
LIBS => [''], # e.g., '-lm'
DEFINE => '', # e.g., '-DHAVE_SOMETHING'
INC => '-I.', # e.g., '-I. -I/usr/include/other'
# Un-comment this if you add C files to link with later:
OBJECT => 'prvocislo.o Prvocislo.o', # link all the C files too
);
Následuje trojice obligátních příkazů.
$ perl Makefile.PL
$ make
# make install
Nyní můžeme vytvořit perl program prvocislo.pl využívající modul Prvocislo.
#!/usr/bin/env perl
use Prvocislo;
print $_.(Prvocislo::je_prvocislo($_)?" je ":" neni ")."prvocislo\n" for (1..10);
Po jeho spuštění bychom měli spatřit následující výstup.
$ perl prvocislo.pl
1 je prvocislo
2 je prvocislo
3 je prvocislo
4 neni prvocislo
5 je prvocislo
6 neni prvocislo
7 je prvocislo
8 neni prvocislo
9 neni prvocislo
10 neni prvocislo
$