Další z testovaných bank byla Raiffeisenbank.
27.5.2004 08:00 | Ondřej Čečák | přečteno 20509×
Raiffeisenbank, a. s. je bankou s převážně zahraniční účastí (majoritním akcionářem je rakouská finanční instituce Raiffeisen International Bank Holding AG). Licenci pro český trh získala 15. 6. 1993 a činnost zahájila 1. 7. 1993.
Raiffeisenbank se vedle svých obchodních aktivit také angažuje v řadě veřejně prospěšných aktivit zahrnujících např. oblast kultury, zdravotnictví nebo vzdělávání.
Navíc při zakládání účtu v pobočce Raiffeisenbank ve Vodičkově ulici byly (jak za přepážkami, tak na podatelně) velmi příjemné slečny/paní.
Softwarové požadavky internetového bankovnictví jsou poměrně přívětivé – počítač s webovým prohlížečem podporující standard HTML 4.0 pro pasivní operace a podpora javy pro operace aktivní. Raiffeisenbank dokonce nabízí návod, jak nastavit svoji javu a mozillu na linuxu.
Výhodou je i demoverze – zde si můžete prohlédnout, jak bankovní aplikace vypadá. Aktivní operace si bohužel vyzkoušet nemůžete.
Prohlížeč s bankou komunikuje šifrovaně pomocí protokolu SSL. K aplikaci se přihlásíte pomocí uživatelského jména (odvozené z příjmení a části jména) a hesla (které si můžete kdykoli změnit). Všechny příkazy, žádosti apod. musí být elektronicky podepsány certifikátem, který si vytvoříte v registrační autoritě banky pomocí hesla od banky.
Vzhledem k tomu, že je požadován pouze webový prohlížeč podporující standard HTML 4.0, nejsou žádné rozdíly ve funkčnosti s testovací trojicí prohlížečů na platformě win32 – MS Internet Explorer 6.0, Mozilla 1.6 a Opera 7.23. Vzhled můžete porovnat na screenshotech (jedná se o informace o pohybech).
Vzhledem k požadavkům by měla být funkčnost bezproblémová a to také (až na pár drobností) byla.
Pokud není možné váš prohlížeč doplnit java pluginem, budete moci využívat pouze pasivní operace – sledování výpisu, zjišťování zůstatku na účtu a podobně.
Samotné stránky aplikace nebo oficiální stránky banky jsou napsány docela slušně; nejsou sice validní podle standardu HTML 4.01, ale alespoň tam nejsou stovky chyb.
Pokud rádi používáte textové prohlížeče, tak jediné co zmůžete, je zjištění zůstatku na účtu (testoval jsem ELinks verze 0.4pre5, který se neměl moc rád s JavaScriptovými odkazy).
Z nějakého neznámého důvodu se Opera 7.23 na linuxu chovala trošku divoce, nakonec ale vše načetla správně.
Zobrazení jednotlivými prohlížeči můžete porovnat na následujících screenshotech, jedná se o ELinks 0.4pre5, Mozillu 1.6, Konqueror 3.1.0 a Operu 7.23.
Abyste mohli provádět aktivní operace (např. odesílání příkazů), je nutné zapnout java plugin ve webovém prohlížeči (obvykle se to liší podle prohlížeče, třeba taková Opera plugin nepotřebuje, javu využívá rovnou). Internetové bankovnictví funguje bez problémů s javou Blackdown a s javou od IBM. S javou od Sunu se mi nedařilo přinutit prohlížeče ke správném načtení appletu.
Aby aplikace fungovala správně, je nutné povolit přístup na disk java appletům (to ale skrývá bezpečnostní riziko, se kterým je nutné počítat). Bezpečnostní politiku můžete nastavit pomocí programu $JAVA_HOME/bin/policytool nebo editací souboru ~/.java.policy . Tento soubor můžete nastavit podle doporučení banky:
grant { permission java.security.AllPermission; permission java.io.FilePermission "<>", "read, write"; };
nebo stejně jako u Interbanky:
grant { permission java.security.AllPermission; };
(zdálo se mi, že bez problému fungují obě možnosti).
Jediný problém, se kterým jsem se setkal (u prohlížeče Mozilla), bylo trochu podivné chování – nedařila se mi správná registrace podpisového certifikátu. Druhý den ale vše (při vyzkoušení úplně stejného postupu) fungovalo bez problémů ...
Dále jsem zkoušel Operu a Konqueror – tam se mi ale aktivní operace stále nedařily. Kromě toho navíc ani Opera ani Konqueror nezobrazují správně popup okna (např. přehled konstatních symbolů).
Internetové bankovnictví Raiffeisen banky je dostupné v češtině a angličtině. Designově zapadá do konceptu oficiálních stránek. Všechny informace, které slouží jako upřesnění se neotevírají v novém okně, ale přechodem na další stránku.
Před vlastním používáním internetového bankovnictví se přihlásíte pomocí uživatelského jména, které bude stále stejné a hesla pro první použití, které dostanete od banky. Po přihlášení heslem pro první použití vám aplikace nabídne vytvoření certifikátu, kterým se můžete později přihlásit k registrační autoritě. V případě, že se vám certifikát vytvořit nepodaří, pokračujete dál ke změně hesla. Certifikát si můžete vytvořit i později, k přihlášení ale musíte použít heslo pro první přihlášení (které funguje i opakovaně až do vytvoření platného certifikátu).
Aplikace je rozdělená do šesti částí – Informace o účtech, Jednorázové příkazy, Trvalé příkazy, Termínované vklady, Pošta, žádosti, informace a Nastavení. Tam, kde je třeba, je vždy připravena nápověda.
V první části (informace o účtech) si můžete zjistit aktuální disponibilní zůstatek, přehled zaúčtovaných a nezaúčtovaných pohybů a přehled výpisů. V přehledu pohybů (které banka stejně jako výpisy archivuje 12 měsíců) je možné hledat podle typu účtu, transakce, data, minimální a maximální částky nebo přímo podle čísla účtu. Nechybí ani možnost tisku. Výpisy se dají exportovat do souboru ve formátu TXT nebo XML (dle specifikace specifikace OFX).
V části Jednorázové příkazy je možné zadávat domácí a zahraniční příkazy, vnitrobankovní cizoměnové příkazy nebo dobíjet Go kredit. U všech položek je nápověda případně přehledy konstatních symbolů, kódu bank nebo zemí. Využít můžete také kalendář, který standardně zobrazuje dva měsíce.
Část Trvalé příkazy poskytuje informace o platných trvalých příkazech nebo umožňuje podávání žádosti o nový trvalý příkaz k úhradě. V části Termínované vklady můžete dělat to samé – vše se jen týká samozřejmě termínovaných vkladů.
Pošta, žádosti a informace slouží nejenom k přehledu příchozí a odchozí pošty (banka takto může sdělovat některé informace), ale i k zadávání žádostí o SIPO, inkaso, zřízení telefonního nebo GSM bankovnictví nebo změně kontaktních údajů. K dispozici je také přehled úrokových sazeb a kurzovní lístek.
V poslední části (nastavení) můžete spravovat přehled svých účtů, účtů příjemců nebo přehled různých kontaktů. Objednat si zde můžete prostřednictvím služby INFOservis zasílání upozornění (SMS nebo emailem) o aktuální zůstatku, změně zůstatku, pohybu nebo výpisu na účtě. Právě zde si můžete zaregistrovat certifikát nebo změnit heslo.
Internetové bankovnictví Raiffeisenbanky se mi docela líbilo, je přehledné, v případě potřeby poskytuje nápovědu nebo přehled různých kódů a docela slušně funguje nejenom na MS Windows.