EGroupware V. - Správa projektů, pracovní výkazy

Správce projektů vám pomůže s rozdělením vaší práce na menší části a úkoly, které můžete přidělit jednotlivým členům svého týmu. Díky pracovním výkazům můžete sledovat průběžné náklady na projekt a porovnat je s plánem.

25.4.2011 00:00 | Petr Bravenec | přečteno 9081×

Úvod k řízení projektů

Moje první letmé seznámení s řízením projektů před více než deseti lety obstaral MS Project (aspoň předpokládám, že šlo o MS Project). I když jsem nedostal příležitost si nějaký projekt vytvořit nebo si byť i jen poklikat v aplikaci pro řízení projektů, dostal jsem možnost si prohlédnout a pochopit Ganttův graf, milníky, plnění různých úkolů (jejichž neplnění mi zajistilo luxusní vyhazov z firmy tak skvělé a hrdé, že podat výpověď sám by mohl jen naprosto bezcharakterní lump) a udělat si obecnou představu o tom, že projekt lze řídit a dokonce na to existují hotové nástroje.

Podruhé jsem se dostal do kontaktu s řízením projektů o něco později, kdy mi byl přidělen malý pracovní tým na vyvinutí poměrně rozsáhlé aplikace. Tehdy jsem pro řízení projektů použil Dot Project a řízení projektů mě začalo zajímat.

Protože Windows nepoužívám a i jinak by mi bylo proti srsti upirátit MS Projekt, byť i jen proto, abych si s ním mohl chvíli hrát, začal jsem prozkoumávat možnosti aplikace KPlato z balíku KOffice pro KDE3.

Nevím, nakolik je KPlato aplikace srovnatelná s MS Projekt. Při svých experimentech jsem došel k názoru, že KPlato je vynikající kalkulačka pro odhad nákladů při různých variantách vývoje (optimální, očekávaná, pesimistická varianta). Vyzkoušel jsem si naplánovat několikaměsíční projekt s různými výrobními zdroji a několika nákladovými položkami a byl jsem nadšen z možností, které mi KPlato poskytuje. Pro řízení týmového projektu bych ale KPlato nepoužil.

Vzhledem k tomu, že MS Project se prodává ve dvou různých variantách - lokální a serverová - předpokládám, že ani MS Project není ve své lokální verzi pro řízení týmového projektu o nic použitelnější, než KPlato. Tuším, že pro řízení celého pracovního týmu pomocí MS Project by bylo potřeba koupit i serverovou část a uživatelské licence a pokud možno vše zakomponovat do domény spolu s MS Exchange. Nepochybuji o tom, že jednotlivé aplikace spolu budou skvěle spolupracovat a při přízení projektu odvedou fantastickou práci.

Má-li ale firma pár zaměstnanců a živí se revizemi, stavbou a vymetáním komínů, je zbytečné utrácet stovky tisíc na projekty typu: "Franta koupí roury a cihly, Maruš vyřídí razítka na úřadech, a do konce příštího měsíce těch pět komínů postavíme a zprovozníme". Přesto i takový projekt není špatné naplánovat s předstihem, než řešit předem zjevné problémy za pochodu a nechat se každý den překvapit nějakou netušenou závislostí. Pro takové projekty může být EGroupware cenově dobrá volba.

I když je návrh projektu v EGroupware už na první pohled těžkopádnější, než v KPlato, a některé věci se tam nedají udělat vůbec či s maximálními obtížemi, pro řízení týmového projektu je EGroupware použitelné naopak velice dobře.

Struktura projektu

Projekt v EGroupware je kontejner, který může obsahovat různé položky těchto typů:

Při plánování projektu je důležité pochopit dvě klíčové myšlenky:

Jakmile přijmete myšlenku, že velký projekt je nutné rozložit na několik menších projektů, a že jednotlivé projekty lze zabalit jeden do druhého jako žertovný balíček zabalený do dalšího balíčku, stane se pro vás tvorba projektů mnohem pochopitelnější.

Tvorba projektu

Na https://demo.bravenec.org/ naleznete jednoduchý ukázkový projekt: "Stavba psí boudy". Pro postavení naší modelové psí boudy je potřeba vyběhat různá povolení (první samostatný podprojekt: Povolení), zajistit vlastní stavbu (tři podprojekty: Základy, Obvodové zdi, Střecha) a nakonec je potřeba opět vyběhat další různá povolení (podprojekt Kolaudace).

Každý projekt závisí na splnění jiného projektu - EGroupare vám umožní tyto závislosti zadat a zobrazit v Ganttově grafu.

Každý z podprojektů také obsahuje množství různých úkolů - jednou je to vyběhání příslušného kulatého razítka, podruhé je to zajištění bagru pro vykopání základů boudy pro Maxipsa Fíka. Chcete-li si ušetřit práci, zadávejte tyto úkoly i s příslušnými termíny rovnou jako součást projektu, i když i samostatný již existující úkol lze připojit k některému z projektů.

Součástí projektu mohou být i potřebné kontakty, například na různé úředníky vlastnící důležitá kulatá razítka nebo na řemeslníka s bagrem. Někdy je vhodné uvést k projektu nějakou doplňující informaci, například poznámku, že úředník na stavebním odboru slyší na oříškovou čokoládu nebo mail, ve kterém se úředník ke své zálibě přiznává - i takové informace se mohou stát součástí projektu.

Pro vyčíslení nákladů na projekt lze vykázat každou práci odvedenou na projektu. Součástí projektu tedy mohou být i pracovní výkazy. Pro pracovní výkazy je možné u každého projektu zadat vlastní ceník - v pracovním výkazu pak nemusíte zadávat hodinovou sazbu, stačí pouze vybrat příslušnou položku z ceníku.

Já mám takto rozdělené jednotlivé klienty, pro které pracuji. Veškeré pracovní aktivity a důležité maily (například objednávky) jsou součástí projektu. U každého klienta tak mám pohromadě všechny své úkoly, důležité poznámky a pracovní výkazy.

Nastavení přístupových práv

Důležitou součástí jsou přístupová práva. Na projektu "Psí bouda" se podílejí tři uživatelé: Dana Vedoucí, Emil Zedník a Josef Úředník. Každý z nich má v projektu nastavená svá vlastní práva - Dana Vedoucí může dělat změny v celém projektu - přidělovat úkoly, měnit termíny a podobně. Josef Úředník se na řízení projektu nepodílí, ale může přidat k projektu některé důležité postřehy (například ten o oříškové čokoládě). Jeho práva jsou omezená na plnění přidělených úkolů a přidávání poznámek, kontaktů a pracovních výkazů. Emil Zedník - prostá námezdní pracovní síla - je oprávněn pouze k vyplňování pracovních výkazů. Poznámku "Přišla průtrž mračen, základy jsou pod vodou" by měl však dokázat zadat taky.

Práce na projektu

Každý z účastníků projektu vidí své pracovní úkoly ve svém kalendáři (při přepnutí na denní pohled) nebo v infologu. Vedoucí navíc vidí i úkoly, které přidělila svým podřízeným, a orientačně i stav úkolu. Postupným plněním úkolů mizí úkoly z kalendáře a procento dokončení projektu se zvyšuje. Spolu se zadanými pracovními výkazy se zvyšuje i částka skutečně utracená na projektu.

Jednodušší využití správce projektů

V praxi je často takto podrobné plánování příliš veliký kanón a stavět psí boudu tímto způsobem se vám nebude chtít. I přesto může být správce projektů užitečný - projekty vám mohou pomoci rozdělit vaše pracovní aktivity do různých škatulek (můžete použít i kategorie, ty ale nelze řadit hierarchicky).

Odkazy

Ukázkový projekt najdete zde:
https://demo.bravenec.org/
Upozorňuji však na to, že projekt je vytvořený už dříve, v době uveřejnění článku tak budou všechny termíny prošvihnuté a projekt bude mít nenapravitelný skluz.

Některé konkrétní postupy a triky při vytváření projektů najdete zde:
http://bravenec.org/cs/howto/projekty/

Online verze článku: http://www.linuxsoft.cz/article.php?id_article=1806