Vítám Vás u dalšího dílu seriálu o Ruby. V minulém díle jsme si řekli co to Ruby je a ukázali jak vytvořit nový projekt, ve kterém budeme psát naše programy. Dnes si ukážeme základní syntaxe.
23.12.2011 14:00 | Jakub Lares | přečteno 7850×
Ještě než začneme, nepoužívejte v ruby háčky a čárky, dělá to v Ruby neplechu.
Když jste si založili nový projekt, vytvořil se Vám první super krátký program na vypsání řetězce Hello World. Vypsání nám umožňuje příkaz puts a za něj v uvozovkách text, číslo nebo proměnou. Tento příkaz vytiskne, co si zadáme a následně odřádkuje, kdybychom nechtěli odřádkovat, použijeme přikaz print.
print "Hello World" puts "Hello World" puts "Hello World"
Výstup
Hello WorldHello World Hello World
Pokud budeme chtít i v řetězci vypsat uvozovky, použijeme jednoduché uvozovky.
puts "Hello 'World'"
Výstup
Hello 'World'
Matematické operace se v Ruby používají stejně jako v klasické matematice. To znamená, že násobení a dělení má přednost před odčítáním a sčítáním. Pokud si nejsme jisti, je lepší vždy závorkovat. Závorka má nejvyšší prioritu. Pokud za příkaz puts vypíšeme matematickou operaci, vypíše se nám pouze její výsledek.
Puts 1+1 Puts 3 Puts 12+13+(14-9)*19
Výstup
2 3 120
U řetězců můžeme také používat matematické operátory + a *. Operátor + nám spojí dva řetězce a * vypíše daný řetězec, podle čísla, kterým ho vynásobíme.
puts "Hello " + "World" puts "Hello world" * 4
Výstup
Hello World Hello worldHello worldHello worldHello world
Na uvozovky si musíme dát při programování pozor. V následujícím příkladu je vidět, jak mají uvozovky vliv na průběh.
puts 1 + 1 puts "1" + "1" puts "1 + 1"
Výstup
2 11 1 + 1
Další příklad
puts 1 * 1 puts "1" * 4 puts "1 * 1"
Výstup
1 1111 1 * 1
A mohou nastat také chyby, jelikož nemůžeme přičíst k řetězci číslo nebo jeden řetězec násobit druhým a podobně
puts "12" + 12 puts "2" * "2" puts "Pepa" + 12 puts "Jarda" * "Standa"
Výstup
Error
Pomocí kombinace znaků #{} můžeme vypsat proměnou nebo matematický výraz k vypočítání v řetězci.
puts "Vysledek operace 1 + 1 je #{1+1}"
Výstup
Vysledek operace 1 + 1 je 2
Ještě máme jeden způsob jak udělat uvozovky v řetězci a to znakem \.
puts "Hello \"World\""
Výstup
Hello "World"
Proměnné nemusíme v Ruby deklarovat, ale rovnou jim přiřazujeme hodnoty, Ruby samo rozpozná jaký má proměnná datový typ a přiřadí jí ho. Znak # označuje komentář na řádce.
#Přiřadíme proměnné 1 a vytiskneme moje_promenna = 1 puts moje_promenna #Proměnou můžeme kdykoliv přepsat moje_promenna = 42 puts moje_promenna #Jak uz jsem rikal, Ruby promenne #automaticky priradi datovy typ moje_promenna = "Jakub Lares" puts moje_promenna #Promenou muzeme tedy i vytisknout #znaku #{} v retezci jak uz bylo #zmineno puts "Jmenuji se #{moje_promenna}"
Výstup
1 42 Jakub Lares Jmenuji se Jakub Lares
Do proměnných můžeme ukládat v podstatě cokoliv. Čísla, řetězce, výsledky operací a podobně. Takže operace, které už známe, si můžeme uložit do proměnných.
var = "Hello" + "World" puts var #matematicka operace var = 5 * (1+2) puts var #muzeme precist obsah promenne, zvetsit a ulozit var = var + 1 puts var #zkraceny zapis var += 1 puts var #muzeme take pracovat s jinymi promennymi var2 = 2 var = var + var2 * 2 puts var
Výstup
HelloWorld 15 16 17 21
Důležité je, že když uložíme hodnotu proměnné číslo 1 do proměnné číslo 2 a následně proměnou číslo 1 přepíšeme, hodnota proměnné číslo 2 zůstane zachována.
var = 1 #Ulozime do jedne promene hodnotu druhe promene. Do promenne var2 se tedy ulozi pouze #hodnota promenne var ne ona samotna promenna var2 = var puts var2 #Tady prepiseme promenou var a vidime, ze hodnota var2 zustala nezmenena. var = 3 puts var2
Výstup
1 1
Pokud napíšeme proměnou velkými písmeny, vytvoří se nám konstanta. Konstanty slouží k uložení informací, které nebudeme chtít změnit a Ruby nás upozorní, že děláme něco, co jsme pravděpodobně dělat nechtěli. Konkrétně měníme hodnotu konstanty.
PI = 3.14 puts PI PI = 3.15 puts PI
Výstup
3.14 3.15 warning: already initialized constant PI
Ruby je dynamický typovaný jazyk, to nám umožňuje použít několikrát proměnou pro různé datové typy. Například jak u Javy nadeklarujeme proměnou, její datový typ už nezměníme. Ruby je silně typovaný, to znamená, že provádí kontrolu typů za běhu a zahlásí nám chybu, pokud se snažíme převést proměnou na něco, co daný typ nepodporuje. Pokud si vezmeme například PHP, je to jazyk slabě typovaný, takže se snaží při operacích nekompatibilních typů je zkonvertovat (přetypovat), aby mohla operace proběhnout.
var1 = 5 var2 = "5" puts var1 + var2
Výstup
`+': String can't be coerced into Fixnum
Aby nám tato chyba nenastala, musíme přetypovat proměnou. K tomu nám slouží metoda .to_i(to integer) a .to_s(to string). Metodám se budeme podrobněji věnovat později.
var1 = 5 var2 = "5" puts var1 + var2.to_i puts var1.to_s + var2
Výstup
10 55
Poté zde máme metodu .to_f a ta se liší od metody .to_i tím, že nám převede číslo na desetinné číslo.
var = "23.60" puts var.to_i puts var.to_f
Výstup
23 23.6
Metoda .to_f a .to_i pracují tak, že projíždějí daný řetězec znak po znaku a zkoušejí, jestli je daný znak číslo. Pokud ne skončí a vypíší všechny čísla, které se jim podařilo převést.
a = "56 hoj" b = "hoj 56" c = "56 hoj 56" puts a.to_i puts b.to_i puts c.to_f
Výstup
56 0 56.0
Pokud použijeme v matematickém výrazu desetinnou čárku, Ruby to vyhodnotí a rovnou nám počítá s výsledkem na desetinná místa.
puts 2.0 + 3.0 puts 2.16 + 3
Výstup
5.0 5.16
Pokud chceme od uživatele nějaký vstup, použijeme metodu .gets. Jakmile Ruby narazí na tuto metodu, počká si na vstup od uživatele, který vstup potvrdí klávesou Enter. Pokud budeme chtít pracovat s číslem, rovnou vstup přetypujeme na integer pomocí metody .to_i, ale pokud budeme požadovat text, musíme ho ořezat pomocí další metody .strip, která ořízne poslední bílý znak. Je to kvůli potvrzování klávesou enter, Ruby to vyhodnotí enter jako součástí vstupu. Náš vstup píšeme na stejné místo, kde nám NetBeans vypisuje výstupy.
Pozdrav
puts "Zadejte prosim vase jmeno" name = gets.strip puts "Dekuji, ted uz vim, ze vase jmeno je #{name}"
Výstup
Zadejte prosim vase jmeno Jakub <<- Mnou zadaný vstup Dekuji, ted uz vim, ze vase jmeno je Jakub
Sčítačka
puts "Vítejte u progmu Sčitacka" puts "Zadejte 1.cislo:" a = gets.to_i puts "Zadejte 2.cislo:" b = gets.to_i c = a + b puts "Dekuji, zde je vysledek: #{a} + #{b} = #{c}"
Výstup
VĂtejte u progmu SÄŤitacka <<- Ukazka toho jak Ruby špatně zpracovává čárky a háčky Zadejte 1.cislo: 1 Zadejte 2.cislo: 2 Dekuji, zde je vysledek: 1 + 2 = 3
Na konci každého dílu, si pro Vás připravím program, který si můžete sami zpracovat. Každý následující díl, si ukážeme řešení. Budou to programy na procvičení věcí, co jsme se daný díl dozvěděli.
Krychle a koule
Napište program, který spočítá povrch a obsah krychle, a dále povrch a obsah stejně velké vepsané koule. Vzorce určitě naleznete na internetu. Výstup programu by měl být následující.
Výstup
Zadejte stranu a 2 Povrch krychle 24 Objem krychle 8 Povrch koule 12.56 Objem koule 4.18666666666667
Pravoúhlý trojúhelník
Napište program, který načte od uživatele délku obou odvěsen pravoúhlého trojúhelníka a spočítá délku přepony, obvod a obsah trojúhelníka. Vzorce znovu naleznete na internetu. Pro spočítání odmocniny použijte funkci Math.sqrt(x), kde x je libovolný výraz. Výstup by měl být následující.
Výstup
Zadejte stranu a 3 Zadejte stranu b 4 Delka přepony je 5.0 Obvod trojuhelniku je 12.0 Obsah trojuhelniku je 6.
Toto je pro dnešek vše, příště si ukážeme práci s polem a slovníky a dotazování nad nimi.