V předcházejících dílech jsme se seznámili se způsobem zápisu barev a s jednotkami délky používanými v CSS. Dnes se seznámíme s dalšími důležitými typy hodnot, které lze použít v kaskádových stylech.
9.8.2004 13:00 | Vasek | přečteno 18602×
V CSS se používají hodnoty několika typů. Pro každou z vlastností existuje seznam povolených hodnot, ostatní hodnoty prohlížeče ignorují. Hodnotami mohou být:
S barvami a délkovými jednotkami jsme se seznámili v předcházejících dílech, proto se jimi nebudeme dnes zabývat.
V některé literatuře se můžete setkat s názvem "klíčová slova" pro tento druh hodnoty. Slovo jako hodnota ve většině případů slouží jako zástupce pro jinou hodnotu. V podstatě se jedná o zjednodušující zápis složité hodnoty např. red je zjednodušená hodnota pro rgb(100%, 0%, 0%) a nebo se jedná o hodnoty nezávislé na použitém zařízení, např. velikost písma large reprezentuje velkou velikost písma, v různých prohlížečích může být odlišná. Klíčová slova se zapisují bez uvozovek.
h1.zeleny { color: green; } #pom { display: none; } p:first-childa:hover {font-size: small}
V kaskádových stylech se můžeme setkat s celými a reálnými čísly. Celá čísla se zapisují tak jak jsme zvyklí pomocí číslic 0-9 a popř. s ještě jedním znamínkem "+" či "-" hned před číslem bez mezery. Reálná čísla mohou být celá či desetinná, jako oddělovací znak se používá tečka. Pokud celá část desetinného čísla je rovna nule, tak se tato nula nemusí psát, stačí napsat desetinou tečku a poté desetinou část čísla (např. místo 0.54 stačí napsat .54 ).
#p.ukol:before{font-size:12pt;} .prostrkane{letter-spacing: 2.5px;} h3{word-spacing: .5em;}
Řetězce reprezentují text nebo skupinu znaků, uvozují se jednoduchými či dvojitými uvozovkami. Pokud chceme v řetězci napsat uvozovky či odřádkovat, je potřeba uvodit tyto znaky znakem \ (např. "Řekli: \" Ahoj\""), odřádkování se provádí sekvencí znaků \A (např. "řádek první \Ařádek druhý"). Pokud musíme napsat přímo znak \, je zapotřebí ho zdvojit \\ (např. \\var \\log \\Xorg.0.log). U delších řetězců je vhodné je pro přehlednost rozdělit na několik řádků, a to znakem \, který se nijak neprojeví v textu.
p.pripom:after {content: "Zde bude nějaký text \ pokud se nevejde na jeden řádek \ je možné ho takto rozdělit."}
URI (Uniform Resource Identifier) slouží k zadávání platné adresy zdroje na webu. V kaskádových stylech se pro zápis URI používá funkce url(), jejímž parametrem je webovská adresa, jež může být uvozena jednoduchými či dvojitými uvozovkami (tzn. všechny následující zápisy jsou správné url(adresa); url("adresa"); url("adresa")). Při zadávání adresy je potřeba dodržovat normy pro internetové adresy. Nejpodstatnější věcí je při použití absolutní adresy psát v ní i protokol (např. http://; ftp://) a převádět nepovolené znaky na escape-sekvence v UTF-8 (mezera %20, pravá závorka %29).
Adresy lze používat jak absolutní tak relativní. Při použití relativní adresy se jako základ, od kterého se adresa sestavuje, bere umístění CSS souboru ,ve kterém danou relativní adresu použijeme. Pokud použijeme v CSS souboru umístěném zde http://www.example.com/styly/styl.css relativní URI url("obr.png"), určujeme tím tento soubor http://www.example.com/styly/obr.png. Pokud bychom chtěli napsat relativní adresu na stejný soubor, ale v nadřazeném adresáři, URI by vypadalo takto url("../obr.png"). Absolutní URI, jak již bylo napsáno výše, musí splňovat určité náležitosti.
table.priklad{background-image: url("img/logo.png");} #priklad{background-image: url("http://www.linuxsoft.cz/img/logo.png");}
Frekvence stejně jako dvě následující jednotky se používá jen pro vlastnosti zvukových stylů. Zápis je následující: číslo Hz (Herz) nebo je možné použít číslo kHz (kilo Herz), čísla mohou být jen kladná.
Úhel se zapisuje v tomto tvaru: číslo jednotka, kde jednotkou může být deg (stupně), rad (radiány) nebo grad (gradiány). Úhel může být i záporný, jelikož se hodnoty převádí do intervalu 0 - 360 deg.
Čas lze v kaskádových stylech zadávat jedním z těchto dvou způsobů: číslo s (sekunda), číslo ms (milisekunda). Číselné hodnoty nesmějí být záporné.
V příštím díle se seznámíme s typy médií používaných v CSS.