Pole jsou jednou ze základních datových struktur, umožňující práci s hromadnými daty.
3.9.2004 10:00 | Petr Hatina | přečteno 83413×
Pole jsou jednou ze základních datových struktur, umožňující práci s hromadnými daty. Bylo by velmi nepohodlné, pokud bychom při zpracování většího počtu proměnných stejného druhu a použití museli každou označovat samostatným jménem a pak je v řadě samostatně zpracovávat, např. při sečítání položek:
suma= pol1+ pol2+ pol3 + .....+ pol50;
Pokud tyto hodnoty uložíme do pole namísto do samostatných proměnných , jsou rozlišeny indexem: pol[1],pol[2], přičemž indexu obvykle neuvádíme přímo číslem, ale indexovou proměnnou, kterou řídíme pomocí cyklu:
for(int i=0;i<50;i++) suma=suma + pol[i];}
Pole hodnot deklarujeme pomocí indexu []
u datového typu:
int [] aPole; //vytvoří pole proměnných typu integer int bPole[]; //je povoleno i toto pořadí
Tím jsme deklarovali proměnnou typu pole, ovšem protože pole je typu odkaz, musíme před použitím ještě pole vytvořit - určit počet prvků a inicializovat místo v paměti.
Inicializace se provádí jedním ze 2 způsobů :
aPole= new int [20]; //příkazem new vytvoříme pole 20 prvků typu int aPole= {0,5,19}; //výčtem hodnot vytvoříme pole 3 prvků
Deklaraci i vytvoření lze sloučit do jednoho příkazu, tedy:
int []aPole= new int[20];
Je možné vytvářet i vícerozměrná pole, například matici 3x3 prvky vytvoříme:
int [][] mat= new int [3][3];
Pokud vytváříme pole objektů, musíme si uvědomit že pole i objekty jsou typu odkaz, takže obojí musíme po deklaraci i vytvořit:
Date []Datumy=new Date[5]; for (int i=0;i<5;i++) Datum[i]= new Date();
K položkám pole přistupujeme prostřednictvím indexu v hranaté závorce. Obvykle je zpracováváme v cyklu. Následující příklad vygeneruje a vytiskne pole náhodných čísel.
Random rd=new Random(); //nutno v úvodu import java.util.* int [] nahCisla=new int[10]; for(int i=0;i<10;i++) nahCisla[i]=rd.nextInt(100); for(int i=0;i<10;i++) System.out.println (nahCisla[i]);
Jak je z ukázky patrné, indexy v poli se číslují od 0 do n-1 a nikoliv od 1 do n. Na to je potřeba dávat pozor, pokud se to opomine, program způsobí chybu a zobrazí výjimku Exception in thread "main" java.lang.ArrayIndexOutOfBoundsException: 10
Pro práci s polem existuje široká řada obecně používaných algoritmů, několik z nich si ukážeme.
Tento příklad jsme si už ukazovali, tak ještě jednou, plný kód pro deklaraci a naplnění pole pak předpokládáme i v dalších příkladech kde není uveden:
import java.util.*; public class Priklad8 { public static void main(String[]args) { Random rd=new Random(); //nutno v úvodu import java.util.* int [] nahCisla=new int[10]; for(int i=0;i<10;i++) nahCisla[i]=rd.nextInt(100); for(int i=0;i<10;i++) System.out.println (nahCisla[i]); } }
int hledCislo=77;int nalezindex=-1; for(int i=0;i<10;i++) if (nahCisla[i]==hledCislo) {nalezindex=i;break;} if (nalezindex==-1) System.out.println("Hledany prvek v poli nenalezen") ; else System.out.println("Hledany prvek nalezen na pozici" + nalezindex); }
Vzhledem k tomu, že pole je typu odkaz, nemůžeme přímo přiřadit jedno pole druhému operátorem =
, obě pole by pak ukazovaly na stejné pole, musíme pole překopírovat samostatně po prvcích.
int [] druhePole=new int[10]; for(int i=0;i<10;i++) druhePole[i]=nahCisla[i];
Podobně nelze celá pole přímo porovnávat operátorem ==., ale položku po položce.
Nicméně, tyto algoritmy použijeme pouze v jednodušších případech. Java má totiž přímo ve svých knihovnách zabudované metody, které tuto namáhavou práci udělají za nás. O nich si povíme příště.