Wolfenstein: Enemy Territory

Wolfenstein: Enemy Territory ico Dnes si představíme jednu z nejpopulárnějších multiplayerových akčních her, která běží bez problémů (také) na linuxu, a kterou si můžete zadarmo stáhnout a hrát.

20.12.2004 06:00 | Ondřej Čečák | přečteno 32239×

Wolfenstein: Enemy Territory

Wolfenstein: Enemy Territory (ET) je volně šiřitelná modifikace hry Return to Castle of Wolfenstein zaměřená na hru více hráčů (multiplayer), kteří proto, aby byli úspěšní, musí spolupracovat a taktizovat. Výhodné je, že ET nepotřebuje ke svému spuštění původní hru.

Instalace

Hra běží pod OpenGL, takže bude nutné, aby vám fungovala 3D akcelerace. Oficiální hardwarové požadavky jsou Intel Pentium III 600MHz (nebo jeho AMD ekvivalent), 128 MB RAM, grafický akcelerátor s 32 MB a minimálně 500 MB místa na disk pro instalaci a následně nejméně 271 MB pro vlastní hru.

Nejprve bude hru nutné stáhnout. Poměrně sympatická je její velikost (méně než 300 MB), takže by její stažení nemělo být moc náročné. Já jsem použil mirroru 3dgamers.com, ale různě po internetu existuje spousta dalších zrcadel.

Po stažení souboru mu přidejte právo spustitelnosti a spusťte ho. Po spuštění dojde k ověření archivu a rozbalení do adresáře /tmp. V případě, že není na oddílu, kde se /tmp nachází, dostatek místa (asi 500 MB), instalace selže. To můžete jednoduše obejít pomocí parametru --target, který určuje, kam se má hra rozbalit. (Ostatní parametry si může zobrazit pomocí ./et-linux-2.56-2.x86.run --help.)

Po rozbalení na vás vykoukne installer podobný instalátorům Loki, takže nainstalování hry by nemělo být složité. Installer zvládne také vytvořit položky do nabídky programů pro KDE nebo GNOME a symlink pro jednoduché spuštění hry.

Po úspěšné instalaci stačí hru jednoduše spustit zadáním et.

Nastavení

Pokud instalace proběhne bez problémů, stačí hru spustit a vše potřebné nastavit tam. Pokud hru spouštíte poprvé, bude nutné vytvořit váš hráčský profil. To znamená, že jednoduše vložíte nick (přezdívku), pod kterou budete ve světe ET vystupovat a pár dalších nutných voleb (jako je kvalita připojení). Ostatní nastavení naleznete v Options, in-game klienta pro vyhledání dostupných her naleznete pod Play Online.

Hra

In-game klient má několik voleb pro filtrování dostupných serverů, obvykle ale stačí vybrat nějaký server s mapou, která vám vyhovuje a na které hraje dostatek hráčů. Standardně se mapy řadí podle pingu (správně round-tripu; odezva mezi vámi a serverem v milisekundách), takže doporučuji vybrat server s co možná nejmenší odezvou.

ET je na velikost pingu poměrně náročný, ideální je ping pod 100-150 ms. Pod 200 ms to je ještě únosné, pod 300 ms už budete většinou prohrávat ve face2face soubojích a od 300 ms výš se hra dost seká (samozřejmě v závislosti na nastavení připojení a počtu hráčů, ale ET se řadí k hrám náročným na ping).

Po připojení k nějakému serveru (je možné, že v průběhu připojení bude nutné stáhnout nějakou mapu – v ET jich pár je, ale hraje se na desítkách dalších; v případě, že by in-game stahování nefungovalo podle vašich představu, můžete mapy stáhnout ručně a umístit je do adresáře enemy-territory/etmain (resp. do ~/.etwolf/etmain).

Pokud se úspěšně připojíte na server, přejedete automaticky do tzv. "Limbo menu" (kdykoli později ve hře Limbo menu vyvoláte klávesou L). Zde si zvolíte stranu a svoje povolání.

V Enemy Territory bojují dvě strany – spojenci (Allies) a vojáci osy (Axis). Jednotlivé mapy se hrají budťo samostatně, ale častěji pospojované do kampaní. Na většině mapách vojáci osy brání a spojenci útočí.

V Limbo menu si máte možnost přečíst úkol mise (ty jsou obvykle velice různorodé – od demolicí třeba po krádež součástek). Cíl mise je velice důležitý, protože je současně cílem vašeho snažení. V případě, že útočící strana nevyhraje během časového limitu (obvykle 20 nebo 30 minut na jednu mapu), vyhraje ta bránící.

Goldrush - tank 1 Goldrush - tank 2 Goldrush - tank 3

Tak, tenhle tank se budou snažit spojenci získat. *** Zastavte ho za každou cenu! *** Tank se dostal úspěšně až k bance se zlatem.

Povolání

Nyní ale zpět k volbě vaší specializace – jak už jsem napsal výše, v ET je nutná kooperace hráčů. Ve hře se můžete stát vojákem, medikem, inženýrem, specialistou pro polní operace a nebo špiónem. Ideální je zastoupení pokud možno všech povolání v týmu, protože každé má svůj účel a výhody.

Soldier (voják)

soldier

Pouze voják je schopen ovládat v ET těžké zbraně – minomet, mobilní kulomet, pancéřovou pěst a nebo plamenomet. Vojáci mají automaticky při spawnu hned 4 granáty.

Velice častou volbou bývá pancéřová pěst, které zhruba vteřinu trvá, než vystřelí, a která se musí také nějakou dobu nabíjet. Pár dobře mířených panzerfaustů dokáže zastavit nejenom tank, ale i celou četu vojáků kolem něj. V případě nedostatku munice, zdraví a nebo zvláštních požadavků (třeba na odminování) lze použít skvělých hlasových příkazů (to platí pro všechny vojáky; jednotlivé strany je mají různé).

Medic (medik)

medic

Medici můžou uzdravovat ostatní (včetně sebe) pomocí lékárniček. Také mohou vrátit některé padlé do hry pomocí injekce (ti pak nemusí čekat na další respawn). Medik má při respawnu obvykle samopal a jeden granát.

Jako medik budete hlavní podpora v těžkých a vyrovnaných bojích, kde může být šikovný medik klíčem k vítězství. Kromě toho, že budete pokládat lékárničky tam, kde budou potřeba, budete spěchat k padlým a vracet je zpět do boje. Když někomu píchnete ozdravovací sérum, bude při vstávání na chvilku nesmrtelný – takže když k doběhnete a uzdravíte někoho na poslední chvilku uprostřed prostranství označeného k bombardování, budou vaše střeva zdobit okolí, zatímco váš bývalý pacient bude dávat co proto nepřátelům.

Engineer (inženýr)

engineer

Inženýr zvládne pokládat a neutralizovat dynamit, zneškodňovat nálože nepřátel, pokládat a ničit miny, stavět (command posty, zátarasy, mosty, ...) a opravovat zbraně a vozidla. Téměř ve všech mapách se pro úspěšné dokončení mise bez pomoci inženýra neobejdete (platí především pro spojence). Inženýr spawnuje se samopalem nebo se zbraní s granátometem.

Inženýr je ten, který za podpory spolubojovníků v plné palbě nastavuje třesoucíma se rukama dynamit, opravuje poškozený tank a nebo staví zátarasy, mosty a pozorovatelny. Na inženýrovi také záleží, jestli se mu podaří deaktivovat výbušninu včas nebo jestli bude jako první překvapen brzkou detonací. Inženýr ale také pokládá v klidu mimo frontu miny (kterých může mít každá strana položeno maximálně deset) a připravuje tak překvapení pro nepřátelské vojáky.

Vyřazení pump bude pro nepřítele ve studni docela překvapení. *** Vytváření obrany je v plném proudu. *** Strážná věž s kulometem je hotová.

Field Ops (specialista pro polní operace)

field ops

Field Ops jsou v ET zodpovědní za dostatek munice – právě oni ji dokáží ve hře doplňovat ostatním. Mimo to také zvládnout přivolat podporu dělostřelectva nebo letectva (pomocí obarveného kouřového granátu nebo dalekohledu). Standardně spawnují se samopalem a dvěma granáty.

Na Field Ops záleží úspěšnost podpůrných leteckých a dělostřeleckých útoků a dostatek munice. Často se stává, že letecká podpora vyčistí bojiště a poskytne tak příležitost k reorganizaci obrany (a nebo průniku a posunutí fronty).

Covert Ops (špion)

cover ops

Špion má nabídku pokročilých zbraní – může použít odstřelovačskou pušku nebo třeba tichý samopal. Jeho výhodou je také možnost stáhnout z mrtvého nepřítele uniformu a takto se k nepřátelům infiltrovat a provádět různé sabotáže. Pokud je oblečený do nepřátelské uniformy, zvládne otevírat zamčené dveře (kterými mohou procházet jenom nepřátelé). Mimo to také může odhalovat nepřátelské miny a pokládat záškodnické nálože.

Práce špiona může být opravdu zajímavá – vyhlédněte si osamělou obět, zastřelte ji a svlékněte ji z uniformy. Můžete jí také sebrat zbraň. Nyní už vše záleží na vašem sebejistém a přitom drzém vystupování – můžete v klidu míjet skupinky vojáků, kteří běží na bojiště a třeba sabotovat zařízení v týlu nepřátel, potichu odstraňovat hlídače nebo odhalovat miny ostatním. Bodání do zad, překvapivé střílení z bezprostřední blízkosti, vytváření kouřové clony – to vše je práce špiona.

Goldrush - špion 1 Goldrush - špion 2 Goldrush - špion 3

Nejprve zabijeme nepřátelského vojáka ... a ukradneme mu uniformu ... a nepřátelé vás pak tak lehce nepoznají, muhehehe

A nyní na bojové pole

Po zvolení specializace obvykle začne hra. Při startu mapy je před ostrým hraním obvykle minutka warm-up, kdy je dovoleno vše, protože se do vlastní hry nezapočítává (což obvykle znamená šílené vraždění spolubojovníků nebo rush k nepřátelům). Po regulérním začátku hry začne plynout čas hry (který je limitem pro splnění cíle mise). Nezbývá než se vrhnout do bitevní vřavy a dělat svoji práci. V případě, že padnete v boji (a vaše ostatky nebudou rozmetány do okolí např. granátem), vás může medik dostat zpět do hry. Pokud vás ale spojenci dorazí nebo prostě zmáčknete defaultně mezerník, zařadíte se do fronty na příští respawn. Respawny probíhají normálně po 30 vteřinách a znamená to, že se objevíte na posledním dobytém místě (některé respawn pointy lze přebarvovat na svoji stranu).

Zkušenosti

Za úspěšnost v boji jste odměňováni zkušenostními body (XP – Experience Points; prostě a jednoduše "zkušáky"). Podle zkušenostních bodů se můžete zlepšovat (celkem 4 úrovně), můžete být povýšeni nebo dostat medaili.

Light Weapons (lehké zbraně)

light weapons

Hráč se může zlepšovat v lehkých zbraních střelbou z pistolí, samopalů a pušek bez optického zaměřovače a vrháním granátů. Za zastřelení nepřítele nebo jeho zabití granátem jsou 3 XP, za headshot 5 XP.

Dosažení nejvyšší úrovně v lehkých zbraních obvykle přijde časem samo u všech povolání, která mají k dispozici nějaké lehké zbraně. Výše vašeho levelu často odráží vaše schopnosti v boji.

Battle Sense (vnímání v boji)

battle sense

Za přežívání v boji se automaticky zlepšuje vaše vnímání. Pokud budete během 30 vteřin zraněni, získáte 2 XP. Pokud během nich také zraňujete, získáte 5 XP. A v případě, že během zmíněných 30 sekund někoho zabijte, dostanete 8 XP.

Battle Sense také stoupá docela rychle a samo, stačí umět "přežít" a sem tam si s někým zabojovat :o).

Heavy Weapons (těžké zbraně)

heavy weapons

Odměňováni budete za zabíjení těžkými zbraněmi – pevným nebo mobilním kulometem, minometem, pancéřovou pěstí a plamenometem. Za každého mrtvého získáte 3 XP.

Získat nejvyšší level v těžkých zbraních je docela obtížné, nezbývá než prostě útočit, zabíjet a zabíjet ...

First Aid (první pomoc)

medic

Pokud váš spolubojovník sebere vaši lékárničku, získáte 1 XP. Pokud oživíte injekcí padlého, získáte 4 XP.

Jako medik získáte zkušenostní body a nejvyšší level poměrně brzy. Medik je ale odměňován právem, protože v bojích mívá obvykle klíčovou roli.

Goldrush - WarmUP Radar - kulomet Rdar - satelit

Bláznivé přestřelky v zahřívacím kole. *** Ještě má někdo chuť vstupovat do bráněného bunkru? *** Tenhle satelit musí spojenci zastavit a ukrást z něj důležité součástky.

Engineering (inženýrská a ženijní práce)

engineering

Inženýr získá 3 XP za opravení vozidla nebo zbraně, 5 XP za práci, která vyžaduje 50% power baru, 7,5 XP za práci vyžadující 100% power baru a až 10 XP za demolici objektu. Za zabití granátem z granátometu získá inženýr 3 XP, 4 XP za zabití granátem nebo minou, 4 XP za zneškodnění nepřátelské miny a 6 XP za deaktivaci nepřátelského dynamitu.

Získávání zkušeností u inženýra není příliš jednuduché; pokud ale využíváte min a své granátometné pušky, není to zase takový problém.

Signals (signály)

signals

Field Ops získá 1 XP za doplnění munice spolubojovníkovi (jednou krabicí), 3 XP za zabití nepřítele nálety, 4XP za zabití nepřítele podpůrným dělostřelectvem a 5XP za zničení cíle mise oběma způsoby.

Fild Ops získává zkušenosti především doplňováním munice, ale pořádný letecký útok udělá také své :o).

Covert Operations (špion, tajný zpravodaj)

covert ops

Covert Ops získá 3 XP za odhalenou minu a 5 XP za ukradenou uniformu. Pokud použije záškodnickou výbušninu, tak zabití nepřítele je za 5 XP, zničení cíle mise 7 XP.

Covert Ops získává zkušenostní body také docela rychle, obzvlášť když často sbírá nepřátelské uniformy (což není problém; tedy pokud to neděláte přímo na hlavním bojišti :o)).

Hodnosti

Spolu s tím, jak stoupají vaše úrovně v jednotlivých oblastech, stoupá i vaše hodnost. Ta je pak zkratkou zobrazena před vaším jménem a především je na vaší přilbě nebo čepici (takže se pak můžete radovat ze skolení nepřátelského majora a nebo můžete jako medik ošetřovat prioritně vyšší hodnosti, ...).

Pobřežní obrana připravena. *** Gratulujeme k povýšení, kapitáne. *** Na 4. úrovni lehkých zbraní můžete použít dvě pistole.

Medaile

Po každé mapě dojde na udělování medailí – za vyšší bojové vnímání, pro nejlepšího inženýra, medika, field ops, vojáka, špiona a nejlepšího s lehkými zbraněmi. Medaile si nesete až do konce kampaně a jsou vidět ve statistikách na konci kola.

Závěr

ET je výborná a docela komplexní multiplayerová hra zaměřená především na zábavu ... a že opravdu zábavná je. Díky své hardwarové nenáročnosti navíc jde bez problémů i na slabších strojích. Takže doporučuji minimálně vyzkoušet.

Odkazy

Online verze článku: http://www.linuxsoft.cz/article.php?id_article=573