Nejpozději od chvíle zvládnutí řidičského umění, zatoužil snad každý z nás
vlastnit nádherné a extrémně rychlé fáro, jež by přitahovalo pozornost
krásných dívek. Prohánět jej po ulicích, řezat zatáčky a cítit tu volnost a
svobodu. Koně bouřící se pod kapotou, sílu v rukou ovládajících volant a noha
blížící se k podlaze. Pocit Need For Speed.
24.3.2005 06:00 | Petr Šigut | přečteno 11550×
Je to již poměrně dávno, psal se rok 1995 a na trh se dostavil první díl dnes až kultovní série Need For Speed. Od oněch časů vychází s téměř až s železnou pravidelností nové a nové díly, vždy zaměřeny či inspirovány krapet něčím jiným. Díl s podtitulem Underground není výjimkou. Původní filmovou předlohu asi nemusím ani zmiňovat, je příliš zřejmá, ale kdyby náhodou. Hra je podle filmu Rychle a zběsile (Fast and Furious). Jedná se o ilegální závody v nočním městě, velké peníze, usmívající se sexy děvčata a hlavně luxusní auta.
Vše začalo jedním závodem v autě, které vám ani neříkalo pane. Prokázali jste však, že auto je vaší součástí a začínáte si budit respekt u protivníku a obdiv u žen. Budete-li dobří, dostanete se také na obálku prestižních časopisů. To není ale vůbec špatná kariéra. Pouze jezdíte a vylepšujete své vozidlo. Čeká vás přes sto levelů a mnoho hodin fanatické jízdy.
Need For Speed Underground má hned několik možností závodů, které se nepravidelně střídají. Jsou jimi například:
Knockout - závod na určitý počet kol. V každém kole vypadne poslední závodník, vydržte a vyhrajte.
Circuit - nejběžnější možný match. Kroužíte po okruhu v daném počtu kol. První vyhrává.
Drift - v tomto módu jezdíte sami. Smykujete zatáčkami, přičemž smyky jsou bodově hodnoceny. Vašim cílem je nahrát co největší počet bodů
Drag - dlouhá rovná trať. Auta vyřádkovaná vedle sebe, motory řvou a vaše ruka se chvěje na řadící páce. Vaším úkolem je řadit a projet trasou jako první. Přejíždíte maximálně z pruhu do pruhu a vyhýbáte se protijedoucím autům.
Sprint - dojeďte první či v časovém limitu. Nic víc.
Hra Need For Speed Underground je stejně jako každý z dílů série (snad jen NFS Porsche Unleashed věnoval pozornost i starším autům této značky) zaměřen na moderní luxusní auta. Jsou jimi například Peugot 206, Honda Civic, Mitsubishi Lancer, MX-5 či Volkswagen Golf. V tomto díle si rovněž vyhrajete s jejich tunnigem. Hru v podstatě strávíte jednak na cestě, tak také mnoha hodinami v garáži vymýšlením, jak zkrášlit svého Broučka. Máte možnost měnit ráfky, spoilery přidat pár neonů, komerční reklamu,... Prostě dle libosti. Tunnig je velmi důležitý pro vaši prestiž. Bez ní vás do některých závodů ani nepustí. Reputace také násobí získané body, tak s ní neváhejte.
Závody se jezdí výhradně v noci, což je podle mě veliká škoda. Tratě vypadají sice pěkně a propracovaně, ale po určité době se vám omrzí. Ze začátku se jeví originálně, nevíte co na vás čeká, neznáte zkratky, které bohužel tedy nejsou nic moc, ale je to aspoň překvapení. S přibývajícími levely se okruhy v mnohém začnou opakovat a vy zjišťujete, že tenhle úsek už byl, tento také a nových je pouhých 200m. Možná autoři nemuseli dávat toliko levelů a raději vymyslet každý nově. S umělou inteligencí se má NFSU asi takto. Vyberte si ze tří obtížností. Hru jsem hrál na první, poté na třetí a nemyslím, že by byl mezi nimi nějaký markantní rozdíl. Zdálo se mi také, že auta jezdí skoro pořád po těch samých drahách a je jen otázkou mechanické paměti uspět. Osobně jsem byl také zklamán opětovnou nerealičností hry. Asi to nemám nikdy čekat, ale bylo by to příjemné. Skutečnost, že náraz v rychlosti 200km/hod nezpůsobí smrt jsem si již navykl, ale aspoň škrábnutou karosérii bych mít snad mohl. Jako milou skutečnost beru, že některou zatáčku nemůžu projet na plný plyn a tak poznávám kouzlo brzdy.
Autoři si zjevně vyhráli s grafikou i hudbou. Předkládají nám vskutku pěkné zpracovanou hru, která lahodí hráčově oku. Noční město s četnými reklamními tabulemi, neonovými nápisy a pouličními lampami vypadá úchvatně. Z hudby nám tvůrci nabízejí skupiny Mystical, Asian Dub Foundation a mnoho dalších... osobně mi tento styl rozhodně blízký není, ale holt to navozuje atmosféru. Myslím si, že zvuková i grafická stránka hry k sobě dobře pasuje a tvoří tak ustálený dobře pracující celek.
I přes nevýhody, které hra obsahuje si myslím, že pro všechny příznivce série Need For Speed, ale nejen pro ně je titul Underground jasná volba.
Need For Speed Undergound po Linuxem neběží nativně, ale s pomocí emulátoru Cedega - instalaci jsme si popsali v minulém díle. Hru jsem instaloval pomocí instalátoru z Loki Installers, má pouze něco kolem 3MB. Po stažení jej učiňte spustitelným a spusťte.
Pro správný běh hry je ještě třeba přidat tyto řádky do registru Cedegy
(~.cvscedega/system.reg
):
[Software\\EA GAMES\\NFS Underground]
"3D Card"=""
"3D Device Description"=""
"CacheSize"="1352354816"
"CD Drive"=""
"D3D Device"=dword:00000000
"DisplayName"="NFS Underground"
"Hardware Acceleration"=dword:00000001
"Install Dir"="ADRESAR_INSTALACE"
"Language"="JAZYK"
"Region"="REGION"
"Registration"="software\\Electronic Arts\\EA GAMES\\NFS Underground\\ergc"
"Suppression Exe"=""
"SwapSize"="0"
"Thrash Driver"=""
"Thrash Resolution"="800x600"
"Triple Buffer"=dword:00000000
Tučné položky změňte tak, aby hodnoty odpovídaly vaší instalaci, například nějak takto:
"Install Dir"="\\usr\\local\\games\\nfsu\\"
"Language"="english"
"Region"="region_europe"
A do konfiguračního souboru Cedegy (~/.cvscedega/config
) následující volby:
;; Need for Speed Underground
[AppDefaults\\Speed.exe\\d3dgl]
"PixelShaders" = "N"
Tyto nastavení způsobí vypnutí Pixel Shaders, hra sice pak vypadá hůře než ve Windows, ale alespoň běží. Taky se mi zdála poměrně náchylná k změnám v registrech, takže doporučuji si po instalaci nfsu celý konfigurační systém Cedegy zazálohovat.