Ve druhé části našeho seriálu se budeme věnovat C++. Dnes se stručně podíváme na vývoj jazyka, základní vlastrnosti a především jeho vztah k jazyku C. Napíšeme a přeložíme první program.
9.1.2006 06:00 | Jan Němec | read 29098×
DISCUSSION
Historie C++
C++ navrhl Bjarne Stroustrup. Příčinou byla jeho negativní zkušenost
z disertační práce, jež obsahovala program v jazyce Simula. Tento
(na svou dobu velmi moderní) objektově orientovaný jazyk mu umožnil
efektivní analýzu problému a vývoj programu, ale pro použití na reálných datech
byl příliš pomalý. Alternativu poskytovaly nižší jazyky, zejména BCPL -
prapředek dnešního C. Ty byly dostatečně rychlé, ale neumožnily dostatečně
přirozený návrh a tím i efektivní vývoj programu.
Později v Bellových laboratořích řešil Stroustrup podobný problém jako ve své disertační
práci. Navrhl a implementoval proto jazyk, který měl být stejně efektivní a
přenositelný jako C, umožnil vytváření knihoven, kombinování s jinými jazyky
(C, Fortran, ...), ale zároveň měl obsahovat podporu pro objektově orientované
programování. Tento jazyk se jmenoval C with Classes, umožnil do C přidat
simulovské třídy a překládal se pomocí
speciálního preprocesoru Cpre do čistého C. Důvodem byla především dostupnost
a efektivita jazyka C, navíc nebylo nutné psát pro každou platformu zvlášť
generátor kódu. V dalších verzích se nový jazyk přejmenoval na C++ a překladač
na Cfront. Překladač byl postupně uvolněn pro školy, později vyšla i komerční
verze. Zároveň s překladačem se podstatným způsobem vyvíjel i samotný
jazyk,
úpravami prošel návrh objektově orientovaného programování, přidaly se výjimky,
šablony a prostory jmen. Neoficiální normou se stala kniha The C++ Annotated
Reference Manual z roku 1990. Organizace ANSI a ISO začaly postupně vyvíjet
standard. Jednotlivé verze návrhu standardu uvolňovaly, aby mohli výrobci překladačů implementovat změny.
Standard byl schválen v roce 1998.
Dnes existuje celá řada překladačů, pro nás bude nejzajímavější podpora
C++ v gcc, na Windows se nejčastěji setkáme s překladačem firmy Microsoft,
případně Borland.
Co je v C++ nové
Kromě několika drobných omezení a poměrně málo významných rozšíření najdeme
v C++ navíc především podporu objektově orientovaného programování (OOP),
možnost psát šablony s nimiž můžeme nějakou funkci nebo třídu parametrizovat
typem a zpracování chybových stavů pomocí výjimek. Za zmínku stojí také
prostory jmen a přetěžování funkcí a operátorů. Nejdůležitější novou vlastností je určitě
podpora OOP. Při správném návrhu vyvíjeného programu podle ideologie OOP je
v C++ určitě menší riziko konfliktu identifikátorů, menší množství paměťových
chyb typu n + 1 (vyvážené spoustou nových a stejně nebezpečných chyb spojených
s OOP). Je-li vyvíjen program, který řeší problém, jež je už "od přírody"
a nikoli násilným návrhem objektově orientovaný, pomůže v C++ OOP na úrovni
syntaxe jazyka k čistšímu kódu méně náchylnému na chyby. Někteří lidí soudí,
že používání výjimek v C++ zjednoduší (zlepší) oproti C zpracování chybových
stavů.
Co je v C++ při starém
C++ se snaží být s C v maximální rozumné míře zpětně kompatibilní, takže
většina dobrých vlastností a problémů C se přenáší i do C++. Záleží ovšem
na stylu práce programátora. I C++ umožňuje víceméně přímý přístup do paměti
bez omezení, ale správně použité OOP poskytuje oproti C vyšší formu abstrakce
nad pamětí jako polem bytů, takže riziko paměťových chyb je přeci jen trochu
menší.
C++ sice má i vlastní standardní knihovnu (a rovněž celá řada jiných,
především GUI knihoven je určena výhradně pro C++), ale běžně se používá
také standardní knihovna jazyka C a podobná sada ostatních knihoven. I zde
tedy znalosti C využijeme.
Vztah mezi C a C++
Jazyk C++ vznikl především převzetím jazyka C, z o něco menší části přidáním
nových možností, a úplně nejméně omezeními a změnami jiného druhu.
V případě omezení se vždy jedná o nějakou vlastnost jazyka C, jejíž využívání
je považované za špatný programátorský návyk.
Ohledně přenositelnosti na úrovni zdrojového kódu z toho vyplývá následující:
- Rozumně napsaný program v C půjde přeložit i překladačem C++.
- Je možné napsat program v C, který překladačem C++ přeložit nepůjde.
- "Správně" napsaný program v C++ nepůjde přeložit překladačem C.
- Je možné napsat program v C++, který překladačem C přeložit půjde.
Je také možné v jednom projektu oba jazyky na binární úrovni kombinovat a spojovat přeložený
kód, kde na některé zdrojové soubory použijeme překladač C a na jiné C++.
To je běžné především, pokud v projektu napsaném v C++ potřebujeme nějakou
knihovnu v C. Máme-li celý kód pod kontrolou a pouze v části chceme použít
možnosti C++, je obvykle (tj. zejména pokud nechceme C část použít i v nějakém
jiném projektu) lepší použít překladač C++ i na zbytek projektu, i kdyby šel
přeložit jako C. V jednom ze závěrečných dílů si ukážeme, jak se kód spojuje.
Jednodušší je z C++ volat C, ale jde to i naopak.
Někteří lidé se vyjadřují dosti nepřesně, takže pokud uslyšíte, že
je program napsaný v céčku a máte pochybnosti, je vždy lepší se zeptat, zda
je míněno čisté C nebo C++. Setkáme se s tím zejména u lidí neznalých
(podobně, jako se záměnou Javy a JavaScriptu), ale bohužel běžně i u zkušených
C++ programátorů, které často ani nenapadne, že by někdo mohl psát v C.
Kdy použít C a kdy C++
C použijeme zpravidla, pokud
- Vlastnosti C++ nepotřebujeme.
- Jde nám o přenositelnost a na jedné z cílových platforem není C++.
- Chceme mít program víc pod kontrolou.
- Je pro nás kriticky důležitá rychlost a nenáročnost programu.
- Píšeme ovladač, operační systém a podobně.
- Píšeme knihovnu k použití z C i C++.
První bod je zřejmý. Pokud v obou jazycích napíšeme program se stejnou
námahou, zpravidla sáhneme po čistém C, neboť má s přenositelností ještě
menší problémy než C++ a ještě lepší dostupnost překladačů. S tím souvisí
i druhý bod. Jazyk C má tu výhodu, že jeho kód je poměrně jasný, je zřejmé,
co jaký příkaz nebo řídící struktura provádějí na úrovni asembleru (když
nepočítám optimalizace překladače). Runtime podpora je jednoduchá, nehrozí
například alokace paměti v místech, kde to programátor neočekává a podobně.
Každého céčkaře pobaví historky z Javy, kdy "došla paměť kvůli garbage
collectoru". Program napsaný v C je tak dobrý, jak dobrý je jeho programátor, zatímco
C++ má přeci jenom o krok blíž vyšším jazykům. Díky tomu je C stále hlavní
(a v některých případech i jediný možný) jazyk pro ovladače, operační systémy
a podobně. C rozhraní je široce podporováno nejrůznějšími jazyky,
operačními systémy, databázemi a podobně, navíc C se z C++ volá snadněji než
naopak. Proto nejrůznější knihovny určené k co nejširšímu použití
(s výjimkou GUI, kde je objektově orientovaní programování velmi přirozené)
bývají obvykle napsané v C nebo alespoň mají C rozhraní.
C++ použijeme zpravidla, pokud
- Potřebujeme (nebo chceme) objektově orientované programování, například GUI, simulace, datové struktury...
- Chceme využívat další vlastnosti jazyka C++, hlavně šablony, výjimky,
prostory jmen...
- Chceme využívat C++ knihovnu, hlavně hotové datové struktury.
- Jsme k C++ přinuceni knihovnou 3. strany, například Qt.
První program
Vytvořte soubor program.cpp a zapište do něj
#include <stdio.h>
int main(void) {
puts("Ahoj světe");
return 0;
}
nebo, pokud je pro vás čistota návrhu v duchu C++ OOP důležitější než okamžité
vysvětlení, raději
#include <iostream>
int main(void) {
std::cout << "Ahoj světe" << std::endl;
return 0;
}
Zdrojový kód přeložte
$ g++ program.cpp -o program
a spusťte
$ ./program
Pokud vám to přijde moc jednoduché, můžete si zkusit přeložit libovolný
z příkladů předchozích dílů jako C++, aspoň si ověříte, že slušně napsaný kód
v C jde přeložit i pomocí překladače C++. Důležité je volat g++ místo gcc
a také přípona souboru. Zde bohužel není jednotná konvence, běžně se používá
cpp (hlavně ve světě KDE, Qt, DOSu a Windows), setkáme se však také s cc, cxx
nebo C. Ta poslední je tak trochu na truc uživatelům nejmenovaných operačních
systémů, které nerozlišují velikost písmen v názvech souboru.
Pokračování příště
Příště si ukážeme drobná omezení C++ oproti C a některá méně významná
vylepšení.