Jazyk C++ nabízí programátorovi prostředek na ochranu identifikátorů. Jmenuje se prostor jmen, anglicky namespace. Jejich správné použití ušetří spoustu zbytečné práce především ve větších projektech a knihovnách.
3.4.2006 06:00 | Jan Němec | read 22582×
DISCUSSION
Prostory jmen
Jednou jsem ve své dynamicky linkované knihovně se standardním rozhraním
definoval globální proměnnou jménem log. Knihovnu jsem testoval proti
renomované externí aplikaci, jejíž zdrojový kód jsem nestudoval.
Moje, s mnoha jinými aplikacemi otestovaná, knihovna najednou způsobovala pád
programu. Důsledné používání prostorů jmen mi mohlo ušetřit jeden celý den
ladění. V čem byl problém? Jinou proměnnou jménem log
používala i aplikace. Není už důležité zda k proměnné z aplikace
nechtěně přistupovala knihovna nebo naopak. Důležité je zabránit konfliktu
identifikátorů. C++ k tomu nabízí namespace.
namespace dynamickaKnihovna {
int log;
}
Kód obsahující identifikátory můžeme umístit do prostoru jmen, anglicky
namespace. Definice prostoru je přípustná pouze na globální úrovni,
nelze tedy definovat namespace uvnitř funkce. Mimo prostor jsou pak v něm
definované identifikátory dostupné explicitně pomocí identifikátoru tohoto
prostoru. Například
dynamickaKnihovna::log = 1;
Uvnitř prostoru jsou identifikátory dostupné i přímo.
namespace dynamickaKnihovna {
int log;
void f(void) {
log = 1;
}
}
Samotný prostor nemusí být definován na jediném místě, lze jej rozdělit i do
více zdrojových souborů.
namespace prostor {
int a;
}
/*
.....
*/
// O kus dál, klidně i v jiném souboru
namespace prostor {
int b;
}
Tělo funkce zpravidla do prostoru nedáváme, stačí když v něm uvedeme hlavičku
a do definice přidáme identifikátor prostoru. Pro přístup k identifikátoru
funkce platí stejná pravidla, jako v případě proměnných.
namespace prostor {
int i;
// Funkce f1 má definici uvnitř prostoru.
void f1(void) {
i = 1;
};
// Funkce f2 nikoli.
void f2(void);
}
void prostor::f2(void) {
// f2 je z prostor1, může tedy používat jeho identifikátory
i = 2;
f1();
}
void f3(void) {
// f3 není z prostor1, musíme používat plnou kvalifikaci
prostor::i = 3;
prostor::f1();
prostor::f2();
}
Prostory jmen nijak nemění pravidla ohledně pořadí deklarace a použití
identifikátoru. V místě použití již musí být identifikátor známý, nelze
tedy ani s použitím namespace nejprve zavolat funkci a teprve dále v kódu
poprvé deklarovat její prototyp. Stejně je tomu i s proměnnými.
Chování namespace vůči identifikátorům definovaným v rámci prostoru a těm na
globální úrovni je podobný jako v případě funkcí. Přístup ke globálnímu
identifikátoru je možný, tak jako by žádné prostory jmen neexistovaly.
Platí však, že lokální identifikátor zastíní ten globální, v tomto případě
pro přístup ke globálnímu identifikátoru použijeme čtyřtečku. Ještě více
to mohou zkomplikovat proměnné lokální v rámci funkce. V případě trojitého
konfliktu identifikátorů mají přednost ty z funkce, potom z namespace
a nakonec globální.
#include <stdio.h>
int i = 1;
namespace prostor {
int i = 2;
void f(void) {
int i = 3;
printf("%i %i %i\n", i, prostor::i, ::i);
}
}
int main(void) {
prostor::f();
return 0;
}
Prostory je možné do sebe zanořovat. Pokud programátor chce, může napsat
i takovéhle peklo:
#include <stdio.h>
int i = 0;
namespace vnejsi {
void f(void) {
i = 1;
}
int i = 0;
namespace vnitrni {
void f(void) {
vnejsi::f();
i = 2;
int i = 0;
}
int i = 0;
void g(void) {
i = 1;
int i = 3;
f();
printf("%i %i %i %i\n", i, vnitrni::i, vnejsi::i, ::i);
}
}
}
int main(void) {
vnejsi::vnitrni::g();
return 0;
}
Uhodnete co program nakonec vypíše? Zkuste to nejdřív vymyslet sami a teprve
potom otestujte kvalitu Vašeho překladače. Pokud vám něco nebude jasné,
zeptejte se v diskusi.
Z příkladu je patrné, že zanořené prostory jmen se používají podobně jako
zanořené adresáře v operačním systému unixového typu, jen jako oddělovač místo
znaku / používáme ::. Chybí nám užitečný symbol nadřazeného adresáře .., není
zde totiž tak často zapotřebí, neboť identifikátory se hledají postupně ve
všech prostorech na cestě zanoření od aktuálního namespace až po kořen stromu,
tedy globální prostor jmen. V případě konfliktu identifikátorů se tedy použije
ten definovaný z logického hlediska blíže.
Domácí úkol
Napište si vlastní sdílenou knihovnu s globální proměnnou int i a proměnnou
stejného jména a typu definujte i v programu, rovněž jako globální. Ani
v jednom případě nesmí být static. Použijte i jak v programu, tak i v knihovně
a zjistěte, ke které proměnné se bude přistupovat. Potom změňte typ i z hlavního programu
na double. Nepoužívejte namespace. Pracujte na systému (třeba Linux), kde není
třeba explicitně exportovat symboly sdílené knihovny, jako je tomu např. na
Windows. Nad výsledkem se zamyslete.
Pokračování příště
Domácí úkol byl tentokrát trochu náročnější, tak si ho příště zkontrolujeme.
Teprve potom dokončíme povídání o namespace.