Minule jsme si ukázali server komunikující s klienty v rámci
jednoho unixového stroje, dnes si tedy ukážeme odpovidající
klientský program a také se koukneme na to, jak tuto ukázku
upravit, aby používala TCP/IP.
5.5.2004 08:00 | Aleš Hakl | read 13376×
DISCUSSION
Náš klient bude ještě jednodušší než server. Jednoduše se
připojí k serveru a pak střídavě čte řádky ze standardního
vstupu a socketu a vypisuje je do socketu respektive na
standardní výstup. Pokud se na standardním vstupu objeví prázdný
řádek, klient spojení uzavře a skončí.
Stejně jako v případě serveru začínáme vytvořením socketu:
s:=socket(AF_UNIX,SOCK_STREAM,PF_UNIX);
if s=-1 then begin
halt(1);
end;
Voláme naprosto stejnou funkci
socket(2), která
naprosto stejně buďto vrací deskriptor socketu nebo -1 v případě
chyby.
Nyní vytvoříme spojení:
if not connect(s,fileName,sin,sout) then halt(2);
Funkce
connect(2) vytvoří proudové spojení k jinému
programu resp. počítači (kdo by to byl řekl, že? ^_~). Opět
voláme formu specifickou pro Free Pascal, jenž přijímá jako
adresu rovnou cestu ve filesystému a v posledních dvou
parametrech vrací pascalské "soubory" pro náš socket.
Dále se "soubory" sin a sout naprosto
běžně pracujeme a nakonec je zavřeme funkcí close.
Ukažme si, jak může vypadat použití naší jednoduché ukázky
použití socketů:
$ ./unix-server &
[1] 21522
$ ./unix-client
Server: prichozi spojeni od:
Mnauu
foobar
raboof
quux
xuuq
$ ps
PID TTY TIME CMD
21110 pts/6 00:00:00 bash
21522 pts/6 00:00:00 unix-server
21524 pts/6 00:00:00 unix-server <defunct>
21550 pts/6 00:00:00 ps
$ killall unix-server
[1]+ Terminated ./unix-server
$
Nejprve jsem pomocí shellového operátoru
&, který
způsobí start procesu na pozadí, spustil server. Dále jsem
spustil klienta, ten se připojil k serveru a
vypsal první řádek,který od něho přišel
(
Mnauu). Poté jsem zadal dvě řádky (
foobar a
quux) a od serveru přišly odpovídající odpovědi,
které klient vypsal (
raboof a
xuuq). Všimněte si ve výstupu příkazu
ps
procesu s číslem
21524, jedná se o proces
zombie, o němž jsme mluvili ve
druhém
dílu. Vzniká tak, že proces, který obsluhoval klienta, sice
skončil, ale jeho rodičovský proces(
21522) si
nevyzvedl jeho návratovou hodnotu.
Protokol TCP/IP se po stránce obsluhy socketů příliš neliší od
Unix Domain Sockets, jediným rozdílem je, že musíme
řešit převod adres a čísel portů do tzv. síťového pořadí bytů
(tj. big-endian, zatímco procesory x86
používají
little-endian).
Také je nanejvýše vhodné umožnit uživateli zadávat adresy jako
jména počítačů a nikoli jejich číselné adresy. Oba tyto problémy
řeší jednotka inet.
Tato jednotka obaluje většinu funkcí specifických pro sockety v
doméně AF_INET. Tedy funkce pro převod jmen počítačů
na adresy a naopak, funkce pro převod názvů služeb na čísla
portů a naopak a také funkce pro převod pořadí bytů mezi
tzv. hostitelským(tj. takovým, které používá cílová platforma) a
výše zmíněným síťovým pořadím.
O TCP/IP a socketech v doméně INET by se dalo
teoretizovat jistě ještě dlouho, ale vrhněme se na vlastní
přepis pro použití TCP/IP. Provedl jsem několik úprav
předchozího příkladu. Forma patche nám umožní si jednoduše
ukázat změny oproti variantě s Unix Domain Sockets.
Změny proběhly logicky v obou částech našeho programu. Pro
komunikaci nejdůležitější části kódu jsou ovšem víceméně
duplikovány jak v serverové tak klientské části. Protože klient
je jednodušší, začnu popis úprav tam:
s:=socket(AF_UNIX,SOCK_STREAM,PF_UNIX);
if paramcount<>1 then begin
writeln('Usage: ',paramstr(0),' <address>');
halt(4)
end;
s:=socket(AF_INET,SOCK_STREAM,0);
Na začátku programu si pro jistotu zkontrolujeme, jestli uživatel
zadal právě jeden parametr a případně uživatele poučíme, že
chceme jeden parametr. Poté vytvoříme socket v doméně
AF_INET, což není nic jiného než IPv4, konkrétně v
případě
SOCK_STREAM protokol TCP.
Nyní ještě musíme zpracovar vstup od uživatele, tj. převést
jméno počítače na jeho číselnou adresu. A poté vytvoříme
spojení.
if not connect(s,fileName,sin,sout) then halt(2);
host.NameLookup(paramstr(1));
addr.family:=AF_INET;
addr.port:=ShortHostToNet(port);
addr.addr:=HostToNet(LongInt(host.IPAddress));
host.done;
if not connect(s,addr,sin,sout) then halt(2);
V jednotce inet je definováno několik objektů, jež obalují
funkce pro převod jmen na adresy a naopak, čísel portů na názvy
služeb a podobně. Zde právě vytváříme voláním konstruktoru
NameLookup instanci objektu (úmyslně neříkám třídy,
jedná se totiž o datový typ
object)
THost
tak, že zadáme jméno počítače, který nás zajímá. Samozdřejmě je
možno použít i IP adresu. Dále vyplníme strukturu
TInetSockAddr, což je stejná struktura jako
sockaddr_in v C. Zadáme tedy adresní doménu
(
AF_INET) a adresu a port protější strany v síťovém
pořadí bytů. Poté tuto instanci opět zrušíme destruktorem
done. A dále opět použití pro Free Pascal specifické
varianty funkce
connect(2), tentokráte pro datový typ
TInetSockAddr.
A další kód klienta je naprosto identický jako v předchozí
variantě, myslím, že na tom je krásně vidět o čem sockety
vlastně jsou: ve skutečnosti jsme změnili dvě volání funkcí a
máme fungující TCP klient. Zbytek úprav je zejména pro pohodlí
uživatelů (převod jmen na adresy) a lepší přenositelnost našeho
programu(převod na síťové pořadí bytů, to by totiž bylo možné
implementovat aritmetickými operacemi a nebo dokonce ponechat na
uživateli).
V serverové části již nebudu popisovat všechny úpravy, pouze se
zaměřím na některé zajímavé:
function getName(addr :longint ):string;
var
h : THost;
a : longint;
begin
a:=NetToHost(addr);
h.AddressLookup(THostAddr(a));
getName:=h.Name;
h.done;
end;
Tato funkce slouží k převodu IP adresy příchozího spojení na
jméno připojujícího se počítače. Jedná se vlastně o inverzi toho,
co s instancí objektu
THost děláme v klientské
části.
addr.addr:=0;
if not bind(s,addr,sizeof(addr)) then halt(1);
Zde vyplňjeme položku
addr naší vlastní IP adresou na,
které chceme naslouchat klientům, speciální hodnota 0.0.0.0
(0 bez oddělení jednotlivých byte, vcelku nezávisle na jejich
pořadí ^_~) znamená, že chceme použít všechny adresy rozhraní
daného počítače.
Ostatní úpravy jsou většinou pouze o záměnách proměnných, a proto
nepovažuji za nutné, je nějak dále rozebírat. Po upgradu na
fpc 1.0.10 jsem na dvouch počítačích narazil na to, že program
používající jednotku inet nešel zkompilovat a dostal
jsem chybové hlášení linkeru o neexistenci proměnné
h_errno. FPC 1.0.10 nainstalovaný apt-getem na debian
unstable to nedělá, ale na gentoo instalované fpc z binárního
balíčku to dělá. Není mě jasné co přesně toto chování
způsobuje. Jednoduchým (a poněkud diskutabilním) řešením je ve
zdrojovém kódu jednotky inet odstranit z definice
promšnné GetDNSError část external name 'h_errno';,
toto řešení ma ovšem ten důsledek, že poznáme že nastala chyba,
nikoli už jaká.. Tím bych i uzavřel
téma socketů a pomalu se přesuneme od obalů kolem knihovny jazyka
C k programování v Pascalu.
Příště bych rád začal s knihovnou
FCL,
která ač je zatím neuplná a nedokončená, již nyní obsahuje mnoho
zajímavých a užitečných tříd.