Minule jsme céčkovským motivačním příkladem poněkud odbočili, dnes se opět vrátíme k výkladu syntaxe namespace v jazyce C++.
26.7.2006 06:00 | Jan Němec | read 18738×
DISCUSSION
Anonymní namespace
Prostor jmen nemusí mít explicitně uvedené jméno. Lze tedy zapsat i
Namespace bez uvedeného jména se nazývá anonymní a je mu vnitřně překladačem
přidělen nějaký identifikátor. Tento identifikátor ovšem závisí na souboru,
v němž je namespace umístěno. V rámci jednoho souboru potom můžeme i mimo
prostor jmen používat identifikátory z anonymního namespace tak, jako by
to byly běžné identifikátory. Z jiných zdrojových souborů naopak budou
nedostupné a to i z v nich umístěných jiných anonymních namespace. Jedná se
tedy jen o jakousi obdobu globálních static identifikátorů ve stylu C.
Přiznám se, že osobně preferuji i v C++ static identifikátory před
anonymním prostorem jmen. Ukažme si použití anonymního namespace na příkladu.
/* namespace.cpp */
namespace {
// identifikátor z namespace
int i = 0;
int f(void) {
// použití identifikátoru z toho samého namespace, OK
return i;
}
}
namespace {
int f2(void) {
// použití identifikátoru z jiné části toho samého namespace, OK
return i;
}
}
namespace neanonymni {
int f3(void) {
// použití identifikátoru z jiného namespace, OK
return i;
}
}
int main(void) {
// použití identifikátoru mimo namespace, OK
return i;
}
Zatím nám vše prošlo, příklad bude fungovat.
Pokud se ovšem pokusíme použít identifikátor i v jiném souboru, nebudeme
úspěšní.
/* chyba.cpp */
namespace {
// Je jedno, zda extern deklaraci a použití i dáme do namespace nebo ne
extern int i;
}
int f4(void) {
return i;
}
Pokusme se projekt přeložit:
$ g++ namespace.cpp chyba.cpp
/home/honza/tmp/ccLjwuDX.o: In function `f4()':
chyba.cpp:(.text+0x4): undefined reference to `(anonymous namespace)::i'
collect2: ld returned 1 exit status
$
Došlo k chybě při linkování neboť jsem se pokoušel přistupovat k identifikátoru
z anonymního namespace z jiného souboru. Zapamatujme si tedy, že anonymní
namespace je záležitostí lokální v rámci jednoho souboru.
Aliasy
Z předminulého dílu víme, že prostory jmen můžeme do sebe zanořovat podobně
jako například adresáře. Pokud často používáme hluboko zanořený adresář,
zpravidla si na něj vytvoříme jednoduchý odkaz, link. Na úrovni namespace
se tomu říká alias.
namespace vnejsi {
namespace stredni {
namespace vnitrni {
int identifikator = 0;
}
}
}
namespace vsv = vnejsi::stredni::vnitrni;
int main(void) {
return vsv::identifikator;
}
using identifikátor
Pokud opakovaně spouštíme jediný konkrétní soubor uložený kdesi hluboko
v adresářové struktuře mimo dosah proměnné PATH, vytvoříme si link jen přímo
na něj nebo napíšeme jednoduchý spouštěcí skript a umístíme jej třeba do
/usr/bin nebo jiného oblíbeného adresáře. Cestu ve volání souboru pak
můžeme vynechávat. V případě C++ namespace použijeme v té samé situaci klíčové
using s parametrem plně kvalifikovaného identifikátoru. Od deklarace using
dál pak můžeme ve zdrojovém souboru používat identifikátor i bez jména
namespace.
namespace HrozneDlouhyNazev {
int i = 0;
}
using HrozneDlouhyNazev::i;
int main(void) {
return i;
}
using namespace
Někdy bychom potřebovali opakovaně spouštět větší množství souborů z nějakého
zanořeného adresáře. V tom případě obvykle přidáme příslušný adresář do
proměnné PATH. Analogickou situaci v C++ vyřešíme opět pomocí using, jeho
parametrem bude teď celý prostor jmen a nikoli pouze jediný identifikátor.
namespace HrozneDlouhyNazev {
int i = 0;
int j = 0;
}
using namespace HrozneDlouhyNazev;
int main(void) {
return i + j;
}
Direktiva using namespace n1 nemusí zpřístupňovat identifikátory pouze n1.
Pokud totiž toto namespace obsahuje kromě identifikátoru ještě i další
direktivu using namespace n2, přenese se viditelnost i na identifikátory
z n2. Říkáme, že using je tranzitivní, překladač musí při vyhodnocování
přístupnosti identifikátoru projít celý strom using závislostí namespace.
namespace n2 {
int i = 0;
}
namespace n1 {
using namespace n2;
int j = 0;
}
using namespace n1;
int main(void) {
// OK, i známe díky tranzitivitě using
return i + j;
}
Snadno může nastat situace, kdy si prostřednictvím using buď přímo, nebo
prostřednictvím tranzitivity zpřístupníme dva různé identifikátory stejného
jména z různých namespace. To samo o sobě ještě není chyba, pouze nemůžeme
takovýto identifikátor použít bez úplné kvalifikace.
namespace n2 {
int i = 0;
}
namespace n1 {
using namespace n2;
int i = 0;
}
using namespace n1;
int main(void) {
// Chyba, které i? Správně je return n2::i; nebo return n1::i;
return i;
}
Zábavná je v tomto případě chybová hláška mého g++ 4.0.1, překladač se pro
jistotu tváří, že identifikátor i vůbec nezná.
error: 'i' was not declared in this scope
namespace std a standardní knihovna C a C++
Celá standardní knihovna jazyka C++ je umístěna v prostoru jmen std. Běžně se
tak setkáme s konstrukcemi typu using namespace std, using std::string,
std::vector a podobně. C++ se navíc snaží být v maximální možné míře "zpětně"
kompatibilní s C (již víme, že z 99% se mu to daří - rozumně napsaný kód v C
lze přeložit i překladačem C++ při zachování funkčnosti), musí proto obsahovat
i kompletní standardní knihovnu jazyka C. Kdyby byla umístěna do prostoru std,
utrpěla by kompatibilita s C. Umístění v globálním prostoru jmen by zase
narušilo konzistenci návrhu C++. Řešení je šalamounské: pro každý standardní
hlavičkový soubor jazyka C přidá C++ jeho dvojníka bez přípony .h a s prefixem
c. Původní header zpřístupňuje identifikátory v globálním prostoru jmen
(tak jako v C) a modifikovaný v std. Následující dva hello world příklady
jsou tedy ekvivalentní. Začneme tím ve stylu C.
#include <stdio.h>
int main(void) {
puts("Ahoj světe!");
return 0;
}
A ve stylu C++ (byť s použitím C funkce).
#include <cstdio>
int main(void) {
std::puts("Ahoj světe!");
return 0;
}
Samozřejmě nesmíme oba přístupy míchat, tj. inkludovat *.h header a používat
identifikátory se std:: nebo naopak. Bohužel, překladače podobné chování
často tolerují.
Domácí úkoly
- Podívejte se do zdrojového kódu vaší oblíbené open source knihovny
nebo aplikace napsané v C++. Používá namespace? Pokud ne, nenechte se tím
odradit.
-
Zkuste v C++ smíchat dohromady inkludy tradičních a C++ headerů pro standardní
knihovnu C. Chvíli používejte namespace std a chvíli ne. Zkuste, co váš
překladač bude tolerovat. Nejsíš víc, než by podle normy měl.
Pokračování příště
V příštím dílu se zamyslíme nad objektově orientovaným programováním.