|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
Software (10844)
|
Perl (118) - Tk - čas a událostiK bezproblémovému běhu každé aplikace, která má něco smysluplného umět, je potřeba, abychom uměli vyvolávat a zpracovávat události.
Práce s časemPro odložené nebo opakované vykonávání nějaké akce máme v Tk zabudované metody after a repeat. Metodou after vytvoříme jednorázový příkaz, který bude vykonán za určený čas. Toto je v jistém smyslu analogie s unixovým nástrojem at. Podobně funguje metoda repeat, která vytváří trvalý příkaz. Zde se akce periodicky opakuje. Vyzkoušíme si to a napíšeme si jednoduchou hru. Ta bude spočívat v tom, že uživatel musí co nejdéle bez přestávky klikat na tlačítko. Jakmile jednou nestihne kliknout včas, hra skončí a oznámíme mu, kolikkrát se mu podařilo kliknout. V programu využijeme ještě metodu cancel, která jednorázový příkaz ruší.
UdálostiS některými událostmi jsme se setkali již dříve. Šlo například o stisk tlačítka. Teorii událostí nyní podstatně rozvineme. S událostmi lze manipulovat pomocí metody bind, kterou lze volat nad libovolným widgetem. Předáváme jí typ události a akci, která se má vykonat. Metoda bind nám umožňuje zachytávat takové události jako je například stisky a uvolnění kláves nebo tlačítek na myši, pohyb kurzorem myši. Zápis událostíUdálost se zapisuje jako nějaký řetězec uzavřený mezi symboly <>. Přesněji řečeno má každá událost následující tvar.
Přitom klávesy můžeme dosadit například pro události z myši Button1, Button2, Double, Triple a pro události z klávesnice Control, Alt, Shift. Any zastupuje libovolnou klávesu. Typ události nabývá jedné z následujících hodnot:
Poslední položka, symbolické_jméno_klávesy, nabývá obvykle pro tisknutelné znaky tohoto znaku. Pro jiné klávesy existují speciální řetězce jako například Enter, BackSpace, F7 apod. Kompletní seznam možností je na tcl.activestate.com/man/tcl8.4/TkCmd/keysyms.htm. Často používané události lze různými způsoby zkracovat zkracovat, takže můžeme vynechávat KeyPress a ButtonPress. Uveďme několik příkladů zápisu události.
Již bylo řečeno, že příkaz bind sváže událost a akci. bind přijímá jako parametr buď událost nebo posloupnost událostí. Posloupnost se zapisuje jako několik událostí oddělených mezerou. Zjištění přesné příčiny událostiJiž jsme zmínili, že událost <Any-KeyPress> znamená stisk libovolné klávesy. Otázkou však je, jak potom zjistíme, která klávesa vlastně byla stisknuta. Řešení nalezneme ve volání funkce Ev, která nám je schopna poskytnout libovolnou informaci o nastálé události. Tato funkce přijímá parametr ve formě řetězce, podle kterého vrací požadovanou informaci. Možné parametry jsou například následující.
Zajímavý je pro nás předposlední řádek. Jakmile klikneme levým tlačítkem někam do okna, vyvolá se událost <Button-1>. Protože jsme pomocí bind vytvořili k této události vazbu, dojde k provedení příslušné akce. Připomeňme, že, chceme-li akci předat parametry, musíme je vložit společně s odkazem na podprogram do pole. Předchozí program vytvoří následující okno. Zachycení události (kliknutí do prostoru okna) a výpis souřadnic kurzoru myši Vyvolání více událostí zároveňPodívejme se nyní na situaci, kdy uživatel vykonal dvojité kliknutí myši. Nastaly dvě události: <Button-1> a <Double-Button-1>. V takovém případě má přednost méně obecná událost, tedy v našem případě <Double-Button1>. To znamená, že po prvním kliknutí je okamžitě vyvolána událost <Button-1> a po druhém kliknutí už pouze <Double-Button-1>.
|
Search Software
Search Google
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |