V dnešní článku se podíváme jak ve zprávách vyhledávat, jak je
označovat štítky, abychom v nich měli pořádek a jak nám Evolution pomůže v
boji se spamem. Nakonec se podíváme na nějaká nastavení, pro lepší
přizpůsobení Evolution našim potřebám.
30.3.2011 00:00 | Petr Šigut | read 9379×
DISCUSSION
Vyhledávání
V dnešní době dostává většina lidí spoustu e-mailů a i kdyby ne, tak za
nějaký čas se jich každému nahromadí poměrně mnoho. Potřebujete-li se často vracet
k týdny či měsíce starým informacím, bude pro vás pohodlně dostupné a rychle
fungující vyhledávání stěžejní funkcí e-mailového klienta. Evolution toto
naštěstí splňuje a vyhledávání máme neustále dostupné nad seznam e-mailů.
Do políčka vedle nápisu Hledat lze zadat klíčové slovo, stisknout enter a
zobrazí se pouze zprávy vyhovující hledání. Výchozím stavem je hledat
zadané slovo (či slova - pokud hledanou frázi uzavřete do uvozovek, bude se
hledat její přesný výskyt) v předmětu či adresách. Kliknutím na obrázek lupy v
kolonce se zadáváním hledaného výrazu se nám objeví další možnosti hledání
např. jen v odesílatelích nebo v těle zprávy. Vedle hledání ještě můžeme
upřesnit kde všude má Evolution pátrat - výchozí je aktuální složka, ale
můžeme to rozšířit na aktuální účet nebo všechny účty.
V případě komplexnějších požadavků na hledání klikneme na obrázek lupy a
vybereme poslední položku Pokročilé hledání... - zobrazí se poměrně
klasický dialog pro vyhledávání ve zprávách. Můžeme si určit jestli musí
platit podmínky všechny nebo jen některá, můžeme definovat, co má která
položka e-mailu obsahovat. Co bych vyzdvihl je poměrně pohodlná práce s
časovými údaji. U položek Datum přijetí nebo Datum odeslání si můžeme
zvolit je/není a je před/je po a nastavit nyní, což značí vždy aktuální čas,
nebo z kalendáře zvolit nějaké pevné datum. Třetí zajímavou možností je
zvolit relativní čas, třeba dva týdny nazpět.
Trochu nejasná může být položka Zahrnout vlákna, která se týká toho, jaké
zprávy z vláken jsou zahrnuty do výsledků hledání. Volby se mohou projevit
například takto, budeme hledat e-maily které poslal někdo s jménem "Novák",
když zvolíme Vše související, pak, poslali jsme-li e-mail více lidem a
dostalo se nám více odpovědí, zobrazí se všechny, nejen ty od Nováka. Velmi
užitečná je volba Bez odpovědi nebo rodič která zobrazí e-maily na
které jsme neodpověděli. Další volby jsou v obdobném duchu.
Vyhledávání si můžeme ukládat (místo Budiž klikneme na Uložit),
vyhledávání pak bude dostupné z hlavního menu Hledat. Hledat - Upravit
uložená vyhledávání... nám pak umožní jejich editaci. Pokud s některým
vyhledáváním - tedy jakýmsi filtrem - pracujeme často, lze z něj udělat
složku, budeme mít pak živý náhled na zprávy filtrované dle zvolených
kritérií. Stačí zvolit v menu trochu krkolomný název Hledat - Vytvořit složku "Hledání" z
vyhledávání.... V Evolution pak najdeme tyto složky v levém sloupci
jako Složky hledání.
Štítky
Hlavně v poslední době se populárním stává, místo třídění do složek, takzvané tagování
neboli přiřazování štítků (tagů). Evolution má předdefinované štítky jako
Důležité, Osobní, Pracovní apod., které e-mailu jednoduše přiřadíte pokud
na něj kliknete pravým a zvolíte Štítek a vyberete ze seznamu. Zpráva
se v přehledu zobrazí danou barvou. Štítků lze zatrhnout pro každou zprávu
libovolně mnoho, pak už ale zpráva bohužel nebude hrát všemi barvami. Pokud
chcete mít i textový přehled nad zvolenými štítky, klikněte pravým na záhlaví
sloupců v seznamu e-mailů (jako například Od, Předmět) a zvolte Přidat
sloupec a přetáhněte položku Štítky mezi ostatní záhlaví.
Samozřejmě si můžeme nadefinovat libovolné vlastní - stačí kliknout na
libovolnou zprávu a z menu Štítek vybrat Nový štítek. Zadáme název štítku
(podtržítkem lze určit písmeno pro zadání v menu přes klávesnici) a
zvolíme si barvu. Štítky neslouží pouze k vizuálnímu odlišení, jsou to
rozšiřující data ke každé zprávě, takže je možné je využít například při
hledání. K přehledu štítků se také dostaneme přes hlavní nabídku Upravit
- Nastavení - Nastavení pošty - Štítky
Spam - nevyžádaná pošta
Nevyžádané zprávy jsou morem e-mailu, nikdo je nedostává rád a existuje
několik způsobů jak se jejich dopad pokusit minimalizovat. Pokud přeskočíme
prevenci (nezadávat nikde na web e-mail čitelný pro roboty a případné
použití lehce kontroverzního greylistingu) zbývá
nám filtrování spamu na straně serveru a na straně klienta. Oba přístupy
mají výhody a nevýhody a popis je nad rámec tohoto článku, my si ukážeme jak
obě metody zužitkovat v Evolution.
Filtrování na straně serveru samozřejmě záleží na správce poštovního
serveru, může být vytvořená speciální složka, do které spamy označené jako
spam padají, může existovat speciální "učící" složka kam umisťujeme špatně
rozpoznané spamy. Serverové nástroje na rozpoznávání spamu přidávají k
nevyžádaným e-mailům hlavičky, aby s nimi byly možné pracovat i v e-mailových
klientech. K nastavení se dostaneme přes menu Upravit - Nastavení -
Nastavení pošty - Nevyžádané. Vidíme, že kontrola podle vlastních
hlaviček je aktivována a můžeme přidat dle našeho spam filtru na serveru
hlavičky další.
Výchozím metodou na rozpoznávání spamu v Evolution je Bogofilter (je to
jedna ze závislostí balíčku, minimálně v Ubuntu, čili by měl být
nainstalován), pro použití Spamassasinu nainstalujte balíček
spamassasin
a po dalším zapnutí Evolution si budeme moci zvolit
i tuto metodu. Který z nich je lepší si nedovolím posuzovat.
Práce se spamem je v Evolution velmi jednoduchá, v nástrojové liště je
tlačítko s obrázkem zmačkaného papíru (Označit zprávy jako nevyžádané), po
kliknutí se daná zpráva automaticky přesune do složky Nevyžádané se stejným
symbolem. Evolution si tak automaticky daný e-mail zapamatuje jako
nevyžádaný a další (podobný) již ve složce skončí automaticky. Pokud zde
nějaká zpráva skončí omylem, vrátíme ji do příslušné složky tlačítkem
se symbolem obálky se zeleným označením.
Drtivá většina spamu je psaná anglickým jazykem a pokud komunikujete
většinou česky, spamfiltry budou filtrovat lépe - je tedy důležité označovat
jako spam zprávy, které jim opravdu jsou a ne jen ty které se vám nechce
číst nebo se vám nelíbí. Jakýkoli česky psaný spam osobně neoznačuji jako spam (abych spamfilter nemátl)
a rovnou hlásím na ÚOOÚ.
Určitě užitečnou volbou v nastavení nevyžádané pošty je Neoznačovat zprávy jako
nevyžádané, pokud je odesílatel v mém adresáři, aby se nedopatřením
nestalo, že nám zprávy od lidí, které známe, budou končit ve spamu.
Další nastavení
Evolution skýtá velká množství voleb, které nám umožní si program
přizpůsobit našim potřebám. Ne všechny jsou úplně jasné, pojďme se tedy na
některé zajímavé podívat.
Volby jsou umístěny v Upravit - Nastavení - Nastavení pošty -
Obecně. První oddíl se týká nastavení písem - ve výchozím stavu se
použijí stejná, jako máme nastavená v Gnome. V oddílu Zobrazení zprávy
si můžeme nastavit za jak dlouho se nová zpráva označí jako přečtená -
výchozí nastavení je 1,5 sekundy a slouží to k tomu, abychom se u nějaké
zprávy "neuklikli" a nenastavila se jako přečtená omylem a dále zůstala
nepovšimnuta.
Volba Nezobrazovat zprávy, pokud velikost textu překročí, slouží k
tomu, aby se v Evolution nezobrazil náhled takto nepřiměřeně velké zprávy -
většinou se jedná o chybu odesílatele, když do těla zprávy vložil něco, co
mělo být přílohou.
Zmenšit hlavičky Komu/Kopie/Skrytá kopie - zde si nastavíme počet
adres, které v těchto kolonkách chceme vidět maximálně, bude-li jich více,
skryjí se pod tlačítko se symbolem plus (+).
Zapnout magický mezerník je vskutku jinotajný název a podrobný popis
musíme dohledat až v nápovědě. Zjednodušeně jde o to, že nás stisk mezerníku
posouvá na další nepřečtenou zprávu v dané složce a když se v ní žádná
nenachází, tak přejde na složku další. Lepší než sáhodlouhý popis je si to
vyzkoušet.
Seskupovat zprávy podle předmětu tato volba se hodí pokud
komunikujete s někým, kdo nepoužívá standardních odpovědí na e-maily, ale
místo toho nějak ručně kopíruje názvy předmětů a sám k nim přidává "Re"
apod. Normálně se pro řazení do vláken využívají ID zpráv, s touto volbou se
Evolution bude spoléhat také na text v předmětu.