|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
Software (10844)
|
Audacity IV. - Hloubka a panoramaV tomto díle přidáme do nahrávky dva nové rozměry, a to hloubku a panoramu.
Obsah tohoto článku budu aplikovat na ukázkové skladbě, sestavené ze zpěvu, kytary a bicích. Tentokrát vás odkážu na druhý díl článku Frekvence, panorama a hloubka ( http://www.muzikus.cz/pro-muzikanty-clanky/Frekvence-panorama-a-hloubka-aneb-co-lze-udelat-pro-to-aby-vase-kapela-a-vase-nahravka-znela-dobre-dokonceni~21~prosinec~2007/ ), tyto články jsou velice povedené a dají vám dostatek informací pro vytvoření kvalitního mixu nahrávky. HlasitostiDokud je skladba mono (není to podmínkou, ale v mono režimu se s hlasitostmi lépe pracuje), je dobré nastavit hlasitosti samostatných nástrojů. Ujasněte si, které nástroje chcete zvýraznit a které jsou ve skladbě méně podstatné. Můžeme měnit hlasitosti jednotlivých částí stop (pomocí efektu Zesílit, a nebo nástrojem Obálka, jak jsme si popsali v prvním díle seriálu). Pro pohodlné nastavení hlasitostí celých stop můžeme použít mix pult (Zobrazit → Mixer Board). V naší skladbě vyrovnáme hlasitost bicích a kytary, zpěv mírně zesílíme nad ostatní.
PanoramaTedy rozmístění zdrojů zvuku před posluchačem zleva doprava. Bicí souprava (v případě nahrání bicích do více stop pouze kopák), basové nástroje a hlavní vokál se umisťují doprostřed panoramatu. Případné další bicí nástroje, kytary, klávesy, dechy atd. umisťujte na strany kolem základu nahrávky. Panoramatického dojmu se dá dosáhnout i pomocí efektů:
Na bicí použijeme velmi slabý reverb a na zpěv delay. Na kytarový part použijeme double tracking a celý ho posuneme mírně doleva. HloubkaDůležitou roli v mixu hraje hloubka, tedy vzdálenost zdroje zvuku od posluchače. Pokud nemáme k dispozici různě velké místnosti pro nahrání opravdové akustiky, můžeme je simulovat pomocí efektů. Oddálení zdroje se (když pominu techniky při nahrávání) dá navodit třemi základními způsoby:
Platí pravidlo – čím vzdálenější objekt, tím užší panorama. Je dobré nejdříve udělat první bez-prostorní objekt – střed hloubky i panoramatu, nejčastěji to bývá baskytara. Poté zpracujeme nejvzdálenější objekt – bicí. Ostatní stopy budeme umisťovat mezi tyto dva elementy. Až potom rozmístíme všechny nástroje do panoramatu. Tak a to je všechno. Doufám, že se vám tento seriál líbil a byl k užitku.
|
Search Software
Search Google
|
||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |