Správce projektů vám pomůže s rozdělením vaší práce na menší části a úkoly, které můžete přidělit jednotlivým členům svého týmu. Díky pracovním výkazům můžete sledovat průběžné náklady na projekt a porovnat je s plánem.
25.4.2011 00:00 | Petr Bravenec | czytane 9489×
RELATED ARTICLES
KOMENTARZE
Úvod k řízení projektů
Moje první letmé seznámení s řízením projektů před více než deseti lety
obstaral MS Project (aspoň předpokládám, že šlo o MS Project). I
když jsem nedostal příležitost si nějaký projekt vytvořit nebo si byť i jen
poklikat v aplikaci pro řízení projektů, dostal jsem možnost si prohlédnout a
pochopit Ganttův graf, milníky, plnění různých úkolů (jejichž neplnění mi
zajistilo luxusní vyhazov z firmy tak skvělé a hrdé, že podat výpověď sám by
mohl jen naprosto bezcharakterní lump) a udělat si obecnou představu o tom, že
projekt lze řídit a dokonce na to existují hotové nástroje.
Podruhé jsem se dostal do kontaktu s řízením projektů o něco později, kdy mi
byl přidělen malý pracovní tým na vyvinutí poměrně rozsáhlé aplikace. Tehdy
jsem pro řízení projektů použil Dot Project a řízení projektů mě začalo
zajímat.
Protože Windows nepoužívám a i jinak by mi bylo proti srsti upirátit
MS Projekt, byť i jen proto, abych si s ním mohl chvíli hrát, začal jsem
prozkoumávat možnosti aplikace KPlato z balíku KOffice pro KDE3.
Nevím, nakolik je KPlato aplikace srovnatelná s MS Projekt. Při svých
experimentech jsem došel k názoru, že KPlato je vynikající kalkulačka pro odhad
nákladů při různých variantách vývoje (optimální, očekávaná, pesimistická
varianta). Vyzkoušel jsem si naplánovat několikaměsíční projekt s různými
výrobními zdroji a několika nákladovými položkami a byl jsem nadšen z možností,
které mi KPlato poskytuje. Pro řízení týmového projektu bych ale KPlato
nepoužil.
Vzhledem k tomu, že MS Project se prodává ve dvou různých variantách - lokální
a serverová - předpokládám, že ani MS Project není ve své lokální verzi pro
řízení týmového projektu o nic použitelnější, než KPlato. Tuším, že pro řízení celého
pracovního týmu pomocí MS Project by bylo potřeba koupit i serverovou část a
uživatelské licence a pokud možno vše zakomponovat do domény spolu s
MS Exchange. Nepochybuji o tom, že jednotlivé aplikace spolu budou skvěle
spolupracovat a při přízení projektu odvedou fantastickou práci.
Má-li ale firma pár zaměstnanců a živí se revizemi, stavbou a vymetáním komínů,
je zbytečné utrácet stovky tisíc na projekty typu: "Franta koupí roury a cihly,
Maruš vyřídí razítka na úřadech, a do konce příštího měsíce těch pět komínů
postavíme a zprovozníme". Přesto i takový projekt není špatné naplánovat
s předstihem, než řešit předem zjevné problémy za pochodu a nechat se každý den
překvapit nějakou netušenou závislostí. Pro takové projekty může být EGroupware
cenově dobrá volba.
I když je návrh projektu v EGroupware už na první pohled těžkopádnější, než v KPlato,
a některé věci se tam nedají udělat vůbec či s maximálními obtížemi, pro řízení týmového
projektu je EGroupware použitelné naopak velice dobře.
Struktura projektu
Projekt v EGroupware je kontejner, který může obsahovat různé položky těchto typů:
- Adresář - projekt může být propojen s růnými lidmi (zákazníky) v evidenci kontaktů.
- Infolog - úkoly, maily, telefonáty a jiné poznámky k projektu.
- Kalendář - naplánované pracovní schůzky, služební cesty a podobně.
- Pracovní výkaz - výkazy o odvedené práci pro sledování nákladů.
- Sledovací systém - položka ve sledovacím systému (nahlášené chyby, náměty a podobně).
- Správce projektů - součástí projektu mohou být další dílčí projekty.
- Zdroje - rezervace výrobních zdrojů.
Při plánování projektu je důležité pochopit dvě klíčové myšlenky:
- Projekt je nutné rozdělit na menší součásti.
- Součástí projektu může být další, menší projekt.
Jakmile přijmete myšlenku, že velký projekt je nutné rozložit na několik
menších projektů, a že jednotlivé projekty lze zabalit jeden do druhého jako
žertovný balíček zabalený do dalšího balíčku, stane se pro vás tvorba projektů
mnohem pochopitelnější.
Tvorba projektu
Na https://demo.bravenec.org/
naleznete jednoduchý ukázkový projekt: "Stavba psí boudy". Pro postavení naší
modelové psí boudy je potřeba vyběhat různá povolení (první samostatný
podprojekt: Povolení), zajistit vlastní stavbu (tři podprojekty: Základy,
Obvodové zdi, Střecha) a nakonec je potřeba opět vyběhat další různá povolení
(podprojekt Kolaudace).
Každý projekt závisí na splnění jiného projektu - EGroupare vám umožní tyto
závislosti zadat a zobrazit v Ganttově grafu.
Každý z podprojektů také obsahuje množství různých úkolů - jednou je to
vyběhání příslušného kulatého razítka, podruhé je to zajištění bagru pro
vykopání základů boudy pro Maxipsa Fíka. Chcete-li si ušetřit práci, zadávejte
tyto úkoly i s příslušnými termíny rovnou jako součást projektu, i když i
samostatný již existující úkol lze připojit k některému z projektů.
Součástí projektu mohou být i potřebné kontakty, například na různé úředníky
vlastnící důležitá kulatá razítka nebo na řemeslníka s bagrem. Někdy je vhodné
uvést k projektu nějakou doplňující informaci, například poznámku, že úředník
na stavebním odboru slyší na oříškovou čokoládu nebo mail, ve kterém se úředník
ke své zálibě přiznává - i takové informace se mohou stát součástí projektu.
Pro vyčíslení nákladů na projekt lze vykázat každou práci odvedenou na
projektu. Součástí projektu tedy mohou být i pracovní výkazy. Pro pracovní
výkazy je možné u každého projektu zadat vlastní ceník - v pracovním výkazu pak
nemusíte zadávat hodinovou sazbu, stačí pouze vybrat příslušnou položku z
ceníku.
Já mám takto rozdělené jednotlivé klienty, pro které pracuji. Veškeré pracovní
aktivity a důležité maily (například objednávky) jsou součástí projektu. U každého
klienta tak mám pohromadě všechny své úkoly, důležité poznámky a pracovní výkazy.
Nastavení přístupových práv
Důležitou součástí jsou přístupová práva. Na projektu "Psí bouda" se podílejí
tři uživatelé: Dana Vedoucí, Emil Zedník a Josef Úředník. Každý z nich má v
projektu nastavená svá vlastní práva - Dana Vedoucí může dělat změny v celém
projektu - přidělovat úkoly, měnit termíny a podobně. Josef Úředník se na
řízení projektu nepodílí, ale může přidat k projektu některé důležité postřehy
(například ten o oříškové čokoládě). Jeho práva jsou omezená na plnění
přidělených úkolů a přidávání poznámek, kontaktů a pracovních výkazů. Emil
Zedník - prostá námezdní pracovní síla - je oprávněn pouze k vyplňování
pracovních výkazů. Poznámku "Přišla průtrž mračen, základy jsou pod vodou" by
měl však dokázat zadat taky.
Práce na projektu
Každý z účastníků projektu vidí své pracovní úkoly ve svém kalendáři (při
přepnutí na denní pohled) nebo v infologu. Vedoucí navíc vidí i úkoly, které
přidělila svým podřízeným, a orientačně i stav úkolu. Postupným plněním úkolů
mizí úkoly z kalendáře a procento dokončení projektu se zvyšuje. Spolu se
zadanými pracovními výkazy se zvyšuje i částka skutečně utracená na projektu.
Jednodušší využití správce projektů
V praxi je často takto podrobné plánování příliš veliký kanón a stavět psí boudu
tímto způsobem se vám nebude chtít. I přesto může být správce projektů užitečný
- projekty vám mohou pomoci rozdělit vaše pracovní aktivity do různých škatulek
(můžete použít i kategorie, ty ale nelze řadit hierarchicky).
Odkazy
Ukázkový projekt najdete zde:
https://demo.bravenec.org/
Upozorňuji však na to, že projekt je vytvořený už dříve, v době uveřejnění
článku tak budou všechny termíny prošvihnuté a projekt bude mít nenapravitelný skluz.
Některé konkrétní postupy a triky při vytváření projektů najdete zde:
http://bravenec.org/cs/howto/projekty/