V úvodním dílu seriálu o TeamOnline CRM si vysvětlíme pojem CRM a ukážeme na příkladu malého vesnického krámku, jak může být systém CRM užitečný i vaší firmě.
8.3.2011 00:00 | Petr Bravenec | czytane 8561×
RELATED ARTICLES
KOMENTARZE
CRM: co to je?
Většina z toho, co se dá napsat, nikoli však vyslovit, je zkratka, obvykle
převzaná z angličtiny. CRM je zkratka anglického pojmu "Customer Relationship
Management". Do češtiny by se dal tento pojem přeložit jako "Řízení vztahů se
zákazníky".
Fungující vztahy prodávající–zákazník ve starých zlatých časech
Laik si povětšinou řekne: "Jaképak vztahy? Zákazník přijde do obchodu, prodavač
slušně pozdraví, zeptá se 'Čímpak mohu posloužit?' - 'Hodinky s vodotryskem
bych prosil.' - 'Nemáme, objednáme, budou příští týden.' - slušně zdravit a
objednat zboží by snad měl prodavač zvládnout i bez počítače".
Jenomže takto ideální vztah mezi prodavačem a zákazníkem může fungovat v
malém vesnickém krámku s pečivem, salámem a s čistícími prostředky. Prodavač -
často majitel krámku - své zákazníky zná a snaží se jim vyhovět. Hodinky s
vodotryskem tedy objedná a příští týden se už ve dveřích vítá se zájemcem o
vytoužený vodní časoměřič: "Pane Zákazníku, přišly ty vaše hodinky s
vodotryskem". Panu Zákazníkovi zazáří očička, zaloví v peněžence, a prodavač,
vida nadšení pana Zákazníka, okamžitě kuje železo, dokud je žhavé: "Nechcete k
těm svým hodinkám ještě různé nástavce na rozstřikování vody?" I projdou spolu
katalog a objednají pár dalších životně důležitých doplňků.
Při příští návštěvě se pan prodavač ihned ptá "Tak co vaše hodinky?
Nepředcházejí se? Nepotřebujete domluvit hodináře?" Pan Zákazník je spokojen,
hodináře nepotřebuje, ale ihned se pochlubí, že děti jsou z hodinek nadšené a
nezměrné nadšení vyjadřuje i pes, ale s tím je trochu horší domluva, protože
nemá rozum.
Načež prodavač si na rozpravu s panem Zákazníkem vzpomene příště a ihned
panu Zákazníkovi nabízí: "Přišly mi nějaké obojky a vodítka a vzpoměl jsem
si na toho vašeho psa, nehodilo by se vám něco z toho?"
Vztah prodavač - zákazník se i v takto jednoduchém případě buduje celé roky
a funguje díky tomu, že se oba zúčastnění dobře znají. Prodavač ví naprosto
přesně, co zákazník potřebuje, a dokáže mu to nabídnout. Vesnický krámek
nemívá tolik zákazníků, aby se nedala agenda spojená se zákazníky zvládnout
v obyčejném diáři.
Nefungující vztahy prodávající–zákazník v době supermarketů
Veliká spousta lidí však žije ve městě, či aspoň jezdí do města nakupovat.
Praxe většiny lidí je proto jiná - drátěné vozíky, neosobní přerovnávači zboží
v regálech, fronta u pokladny a na účtu čtyři špatně namarkované položky, bez
slíbené slevy.
Čím to je? Proč mohou být mezi různými obchody tak veliké rozdíly? Odpověď je
jednoduchá: prodavači ve velikém obchodě své zákazníky neznají. (Toto ovšem
silně zjednodušuji - Tesco či Lidl sice nepozná, že jsem právě vešel, takže mě
těžko budou vítat stejně jako ve vesnickém krámku, mnoha lidem navíc anonymita
velkých obchodních řetězců vyhovuje. Statisticky však supermarkety znají své
zákazníky velmi dobře a dokonce se snaží aktivně různými věrnostními programy
své zákazníky identifikovat a případně i cíleně oslovit).
Fungující vztahy prodávající-zákazník ve velkoobchodě
Velké objemy obchodů se však uskutečňují i jinak, než pouze v maloobchodě.
Výrobce hodinek s vodotryskem potřebuje prodat týdně tisíce kusů, aby mohl
podnik prosperovat. Velký obchodník proto musí jednak detailně znát potřeby
svých zákazníků, na druhou stranu musí potřebu vytvářet a podněcovat. Musí
vědět, jak oslovit tisíce obchodních partnerů najednou, zároveň také musí být
velmi opatrný, aby svou přílišnou snahou a zbytečným bombardováním obchodními
nabídkami zákazníka neodradil. Velký obchodník musí dobře znát důležité klienty
a dát jim přednost, nesmí však odbývat drobné zákazníky. Aby byl velký
obchodník úspěšný, musí vystupovat vůči zákazníkům stejně, jako vlastník malého
krámku v zapadlé vesnici. Musí o svém zákazníkovi vědět vše už v momentě, kdy
zvedl drnčící telefon na svém stole a ze sluchátka se ozvalo: "Dobrý den, tady je
Zákazník..."
Tisíce zákazníků nedovede obsloužit jediný člověk - své zákazníky tedy musí
znát celá firma, každý obchodník. Celá firma navíc musí vystupovat vůči
zákazníkovi konzistentně, jakoby šlo o jediného člověka. Zapamatovat si tolik
informací a předat je ostatním však není v lidských silách. Zapamatovat si
tolik informací a předložit je obchodníkovi v co nejkratším čase je úkol, který
zvládnou pouze počítače a aplikace označované zkratkou CRM.
Dobré CRM je nástroj, který vrátí vaše obchodní aktivity zpět do starých zlatých časů.
Dva typy CRM
CRM aplikace lze rozdělit do dvou základních kategorií: operativní a analytické.
Operativní CRM
Operativní CRM je aplikace, která si pamatuje vše o vašich zákaznících - jméno,
telefonní číslo, mail, přijaté objednávky, odeslané nabídky, záliby, platební
morálku, jména dětí i manželky a v neposlední řadě i číslo bot. Operativní CRM
je aplikace, která slouží obchodníkovi jako externí paměť a zpřístupňuje mu
všechny znalosti, které firma o konkrétním zákazníkovi během svého působení na
trhu získala.
Údaje shromažďované v operativním CRM mohou být velmi citlivé, nutné je dobré
zabezpečení a ochrana před úniky dat.
Analytické CRM
Zatímco operativní CRM je pochopitelné takříkajíc na první pokus, výstupy z
analytického CRM mohou být pro mnohé laiky cizí a nezpracovatelné. Uživateli
analytických CRM mohou být například velké supermarkety, které zde hledají
odpovědi na otázky, kam umístit zboží, které se má co nejlépe prodávat, co dát
do polic ve výšce očí v pátek a co v úterý a jak se projeví v prodejích nové
rozmístění regálů se zbožím.
Zákazník v analytickém CRM vystupuje spíš jen jako statistický vzorek, CRM zde
nehraje roli známého prodavače z vesnického krámku.
CRM pro vaši firmu
Potřebujete-li ve své firmě používat nějaký CRM systém, můžete sáhnout po
produktu některého z velkých výrobců. Česká Wikipedie uvádí jako
dodavatele CRM systémů s nejvyšším obratem firmu SAP. Začnete-li si ovšem
něco se SAPem, budete jím zcela pohlcení - ať už finančně, je-li vaše firma malá,
tak i časově - instalace a zavedení SAPu není na jedno odpoledne.
Sáhnout můžete i po některém opensource řešení (Compiere). Cena bude "nulová",
prakticky však budete muset vždy zaplatit někomu, kdo vám takové CRM zprovozní
- ať už vlastnímu zaměstnanci či externistovi.
Nevyhovuje-li vám ani jedno z uvedených řešení, vyzkoušejte TeamOnline CRM.
TeamOnline CRM
Aplikaci můžete vyzkoušet a zakoupit na stránkách
http://teamonline.cz/teamonline-crm-demo
Aplikace je napsaná v Javě, mělo by být tedy jedno, pouštíte-li aplikaci ve
Windows nebo v Linuxu. Aplikace TeamOnline CRM se nemusí instalovat - je možné ji
spustit přímo ve webovém prohlížeči. Pro mě však bylo pohodlnější stáhnout jeden soubor
s aplikací (TOCrm.jar), uložit na disk a spouštět aplikaci lokálně.
První dojem
S aplikací TeamOnline CRM se budeme na stránkách LinuxSoft setkávat několik
dalších týdnů, na podrobnější popis bude času dost. TeamOnline CRM je pro
mě zatím velká neznámá - s aplikací se budu podrobně seznamovat až v průběhu
psaní tohoto seriálu. Po hodině průzkumů a psaní poznámek jsem si však mohl
udělat alespoň první dojem. Jaký je?
TeamOnline CRM je desktopová aplikace. Je to aplikace napsaná v Javě, takže je
výrazně jiná, než moje KDE4. Orientace na desktop mě jednoduše potěšila -
aplikace díky tomu s sebou netáhne omezení spojená s webem.
Aplikace TeamOnline CRM se mi zdá přehledná. I když jsem v ní zatím nestrávil mnoho času,
zorientoval jsem se v ní rychleji, než v mnoha jiných aplikacích.
Nakonec aspoň jeden malý obrázek s úvodní obrazovkou aplikace TeamOnline CRM:
Zaujal vás systém TeamOnline CRM a chcete se dozvědět více? Na stránkách www.teamonline.cz je k dispozici online demoverze, náhledy z aplikace, termíny veřejných prezentací a další.