V dnešní článku se podíváme jak ve zprávách vyhledávat, jak je
  označovat štítky, abychom v nich měli pořádek a jak nám Evolution pomůže v
  boji se spamem. Nakonec se podíváme na nějaká nastavení, pro lepší
  přizpůsobení Evolution našim potřebám.
  
		30.3.2011 00:00 | Petr Šigut | czytane 9823×
   
   
      	RELATED ARTICLES
      
	  KOMENTARZE   
Vyhledávání
  
  V dnešní době dostává většina lidí spoustu e-mailů a i kdyby ne, tak za
  nějaký čas se jich každému nahromadí poměrně mnoho. Potřebujete-li se často vracet
  k týdny či měsíce starým informacím, bude pro vás pohodlně dostupné a rychle
  fungující vyhledávání stěžejní funkcí e-mailového klienta. Evolution toto
  naštěstí splňuje a vyhledávání máme neustále dostupné nad seznam e-mailů.
  
  
  
  
  
  Do políčka vedle nápisu Hledat lze zadat klíčové slovo, stisknout enter a
  zobrazí se pouze zprávy vyhovující hledání. Výchozím stavem je hledat
  zadané slovo (či slova - pokud hledanou frázi uzavřete do uvozovek, bude se
  hledat její přesný výskyt) v předmětu či adresách. Kliknutím na obrázek lupy v
  kolonce se zadáváním hledaného výrazu se nám objeví další možnosti hledání
  např. jen v odesílatelích nebo v těle zprávy. Vedle hledání ještě můžeme
  upřesnit kde všude má Evolution pátrat - výchozí je aktuální složka, ale
  můžeme to rozšířit na aktuální účet nebo všechny účty.
  
  
 
  
  
  V případě komplexnějších požadavků na hledání klikneme na obrázek lupy a
  vybereme poslední položku Pokročilé hledání... - zobrazí se poměrně
  klasický dialog pro vyhledávání ve zprávách. Můžeme si určit jestli musí
  platit podmínky všechny nebo jen některá, můžeme definovat, co má která
  položka e-mailu obsahovat. Co bych vyzdvihl je poměrně pohodlná práce s
  časovými údaji. U položek Datum přijetí nebo Datum odeslání si můžeme
  zvolit je/není a je před/je po a nastavit nyní, což značí vždy aktuální čas,
  nebo z kalendáře zvolit nějaké pevné datum. Třetí zajímavou možností je
  zvolit relativní čas, třeba dva týdny nazpět.
  
  
  
 
  
  Trochu nejasná může být položka Zahrnout vlákna, která se týká toho, jaké
  zprávy z vláken jsou zahrnuty do výsledků hledání. Volby se mohou projevit
  například takto, budeme hledat e-maily které poslal někdo s jménem "Novák",
  když zvolíme Vše související, pak, poslali jsme-li e-mail více lidem a
  dostalo se nám více odpovědí, zobrazí se všechny, nejen ty od Nováka. Velmi
  užitečná je volba Bez odpovědi nebo rodič která zobrazí e-maily na
  které jsme neodpověděli. Další volby jsou v obdobném duchu.
  Vyhledávání si můžeme ukládat (místo Budiž klikneme na Uložit),
  vyhledávání pak bude dostupné z hlavního menu Hledat. Hledat - Upravit
    uložená vyhledávání... nám pak umožní jejich editaci. Pokud s některým
  vyhledáváním - tedy jakýmsi filtrem - pracujeme často, lze z něj udělat
  složku, budeme mít pak živý náhled na zprávy filtrované dle zvolených
  kritérií. Stačí zvolit v menu trochu krkolomný název Hledat - Vytvořit složku "Hledání" z
    vyhledávání.... V Evolution pak najdeme tyto složky v levém sloupci
  jako Složky hledání.
  Štítky
  
  Hlavně v poslední době se populárním stává, místo třídění do složek, takzvané tagování
  neboli přiřazování štítků (tagů). Evolution má předdefinované štítky jako
  Důležité, Osobní, Pracovní apod., které e-mailu jednoduše přiřadíte pokud
  na něj kliknete pravým a zvolíte Štítek a vyberete ze seznamu. Zpráva
  se v přehledu zobrazí danou barvou. Štítků lze zatrhnout pro každou zprávu
  libovolně mnoho, pak už ale zpráva bohužel nebude hrát všemi barvami. Pokud
  chcete mít i textový přehled nad zvolenými štítky, klikněte pravým na záhlaví
  sloupců v seznamu e-mailů (jako například Od, Předmět) a zvolte Přidat
    sloupec a přetáhněte položku Štítky mezi ostatní záhlaví. 
  
  
  
 
  
  
  Samozřejmě si můžeme nadefinovat libovolné vlastní - stačí kliknout na
  libovolnou zprávu a z menu Štítek vybrat Nový štítek. Zadáme název štítku
  (podtržítkem lze určit písmeno pro zadání v menu přes klávesnici) a
  zvolíme si barvu. Štítky neslouží pouze k vizuálnímu odlišení, jsou to
  rozšiřující data ke každé zprávě, takže je možné je využít například při
  hledání. K přehledu štítků se také dostaneme přes hlavní nabídku Upravit
    - Nastavení - Nastavení pošty - Štítky
  
  
  
 
  
  
  
 
  
  Spam - nevyžádaná pošta
  
  Nevyžádané zprávy jsou morem e-mailu, nikdo je nedostává rád a existuje
  několik způsobů jak se jejich dopad pokusit minimalizovat. Pokud přeskočíme
  prevenci (nezadávat nikde na web e-mail čitelný pro roboty a případné
  použití lehce kontroverzního greylistingu) zbývá
  nám filtrování spamu na straně serveru a na straně klienta. Oba přístupy
  mají výhody a nevýhody a popis je nad rámec tohoto článku, my si ukážeme jak
  obě metody zužitkovat v Evolution.
  
  
  Filtrování na straně serveru samozřejmě záleží na správce poštovního
  serveru, může být vytvořená speciální složka, do které spamy označené jako
  spam padají, může existovat speciální "učící" složka kam umisťujeme špatně
  rozpoznané spamy. Serverové nástroje na rozpoznávání spamu přidávají k
  nevyžádaným e-mailům hlavičky, aby s nimi byly možné pracovat i v e-mailových
  klientech. K nastavení se dostaneme přes menu Upravit - Nastavení -
    Nastavení pošty - Nevyžádané. Vidíme, že kontrola podle vlastních
  hlaviček je aktivována a můžeme přidat dle našeho spam filtru na serveru
  hlavičky další.
  
  
  Výchozím metodou na rozpoznávání spamu v Evolution je Bogofilter (je to
  jedna ze závislostí balíčku, minimálně v Ubuntu, čili by měl být
  nainstalován), pro použití Spamassasinu nainstalujte balíček
  spamassasin a po dalším zapnutí Evolution si budeme moci zvolit
  i tuto metodu. Který z nich je lepší si nedovolím posuzovat.
  
  
  
 
  
  
  Práce se spamem je v Evolution velmi jednoduchá, v nástrojové liště je
  tlačítko s  obrázkem zmačkaného papíru (Označit zprávy jako nevyžádané), po
  kliknutí se daná zpráva automaticky přesune do složky Nevyžádané se stejným
  symbolem. Evolution si tak automaticky daný e-mail zapamatuje jako
  nevyžádaný a další (podobný) již ve složce skončí automaticky. Pokud zde
  nějaká zpráva skončí omylem, vrátíme ji do příslušné složky tlačítkem
  se symbolem obálky se zeleným označením. 
  
  
  Drtivá většina spamu je psaná anglickým jazykem a pokud komunikujete
  většinou česky, spamfiltry budou filtrovat lépe - je tedy důležité označovat
  jako spam zprávy, které jim opravdu jsou a ne jen ty které se vám nechce
  číst nebo se vám nelíbí. Jakýkoli česky psaný spam osobně neoznačuji jako spam (abych spamfilter nemátl)
  a rovnou hlásím na ÚOOÚ.
  
  Určitě užitečnou volbou v nastavení nevyžádané pošty je Neoznačovat zprávy jako
    nevyžádané, pokud je odesílatel v mém adresáři, aby se nedopatřením
    nestalo, že nám zprávy od lidí, které známe, budou končit ve spamu. 
  
  
  
 
  
  Další nastavení
  
  Evolution skýtá velká množství voleb, které nám umožní si program
  přizpůsobit našim potřebám. Ne všechny jsou úplně jasné, pojďme se tedy na
  některé zajímavé podívat.
  
  
  
  
 
  
   Volby jsou umístěny v Upravit - Nastavení - Nastavení pošty -
    Obecně. První oddíl se týká nastavení písem - ve výchozím stavu se
  použijí stejná, jako máme nastavená v Gnome. V oddílu Zobrazení zprávy
  si můžeme nastavit za jak dlouho se nová zpráva označí jako přečtená -
  výchozí nastavení je 1,5 sekundy a slouží to k tomu, abychom se u nějaké
  zprávy "neuklikli" a nenastavila se jako přečtená omylem a dále zůstala
  nepovšimnuta.
  Volba Nezobrazovat zprávy, pokud velikost textu překročí, slouží k
  tomu, aby se v Evolution nezobrazil náhled takto nepřiměřeně velké zprávy -
  většinou se jedná o chybu odesílatele, když do těla zprávy vložil něco, co
  mělo být přílohou.
  
  
  Zmenšit hlavičky Komu/Kopie/Skrytá kopie - zde si nastavíme počet
  adres, které v těchto kolonkách chceme vidět maximálně, bude-li jich více,
  skryjí se pod tlačítko se symbolem plus (+).
  
  
  Zapnout magický mezerník je vskutku jinotajný název a podrobný popis
  musíme dohledat až v nápovědě. Zjednodušeně jde o to, že nás stisk mezerníku
  posouvá na další nepřečtenou zprávu v dané složce a když se v ní žádná
  nenachází, tak přejde na složku další. Lepší než sáhodlouhý popis je si to
  vyzkoušet.
  
  
  Seskupovat zprávy podle předmětu tato volba se hodí pokud
  komunikujete s někým, kdo nepoužívá standardních odpovědí na e-maily, ale
  místo toho nějak ručně kopíruje názvy předmětů a sám k nim přidává "Re"
  apod. Normálně se pro řazení do vláken využívají ID zpráv, s touto volbou se
  Evolution bude spoléhat také na text v předmětu.