Posledním ze základní řady editorů, představovaných v tomto seriálku,
orientovaných především na vývoj WWW stránek je Quanta.
14.7.2005 06:00 | MaReK Olšavský | czytane 7793×
KOMENTARZE
Editor Quanta je součástí projektu KDE, tudíž je založena na QT
knihovnách. Samozřejmostí je běh i v jiných prostředích, než KDE,
přičemž základním požadavkem je mít nainstalované potřebné knihovny.
Díky založení editoru na QT má editor poněkudsi vyšší nároky na systém
(hardware) počítače a je subjektivně pomalejší při startu a některých
akcích, než dvojice Bluefish a Screem (bohužel tato vlastnost obecně
platí pro všechny nástroje založené na QT). Funkčně je tento editor
neoměrně vyspělejší, než výše jmenovaná dvojice editorů.
Editor je funkčně velmi podobný prostředí KDevelop, v podstatě se dá
říci, že se jedná o jeho ochuzenou variantu. Zvládá zvýrazňování
syntaxe mnoha programovacích jazyků a nejen těch používaných při vývoji
webových aplikací. Z množství jazyků nechť jsou namátkou vyjmenovány
CSS, (X)HTML, JavaScript, PHP, Java, Python, Perl, C/C++, Ruby, Tcl/tk,
...
Instalace a nastavení
Instalace editoru je, jako u každého software, možná a nejjednodušší
z připravených binárních balíků pro uživatelovu distribuci. Samozřejmě
je možné instalovat i ze zdrojových kódů, ale to nebude cesta vhodná
pro začínajícího uživatele. Zdrojové kódy jsou dostupné na stránkách
projektu. Stejně jako celý projekt KDE je možné i editor Quanta
nainstalovat a zprovoznit na počítačích s operačním systémem MacOS
prostřednictvím projektu Fink.
Nastavení programu Quanta se nevymyká zvyklostem nastavení programů
v KDE. V menu pod položkou nastavení je možné po částech nastavit
základní vlastnosti Quanty (což znamená především velikosti písem v
tazích a jejich atributech, formátování (verze HTML), parser a kontrolu
pravopisu), vlastností náhledu (což je defacto chování Konqueroru, díky
provázanosti KDE aplikací), činnosti (nastavení činností tlačítek z
toolbarů), modulů (z nichž za nejužitečnější lze považovat link
checker, a při teamové práci Cervisia (CVS manager)), nastavení
editoru, jako takového (barvy, formátování, klávesové zkratky),
nastavení nástrojových lišt a nakonec nastavení klávesových zkratek.
K nastavení editoru by se dalo přiřadit ještě nastavení rozložení vzhledu editoru v menu Okno->režim MDI, možnosti zapnutí a vypnutí zobrazování panelů, zapínání vypínání dynamického zalamování slov a mnoho dalších možností v menu Pohled. Možnosti jsou opravdu široké a je jen na uživateli, zda-li dokáže vše využít.
Práce s programem
Práce s programem není ničím neobvyklá, výhodou je kvalitní
zvýrazňování syntaxe téměř všech používaných programovacích a
značkovacích jazyků, včetně možnosti doplňování syntaxe, která bohužel
chybí u programů Bluefish a Screem. Doplňování funguje velmi dobře až
na úrovni, na kterou jsou zvyklí programátoři, kteří někdy pracovali v
produktech firmy Borland, tj. pokud není něco nabídnuto automaticky,
nebo uživatel vypnul automatizované nabízení v nastaveních, je možné
toto doplnění vyvolat pomocí klávesové zkratky CTRL+mezerník a nápovědu/tip k tomuto doplnění pomocí CTRL+Shift+Mezerník.
Za jednu z výhod proti konkurenčním produktům (Bluefish a
Screem) lze považovat možnost práce s téměř libovolným kódováním,
Windows-cosi nevyjímaje.
Pro vytvoření projektu existuje velice jednoduchý průvodce, který
lze projít v podstatě jen vyplňováním několika formulářů a odklikáváním
tlačítka "Další"/"Next".
Projekty, které tento editor
jsou promyšlené. Umožňuje zavést větší
organizaci do práce na jednotlivých webových aplikacích, zejména pak
združení souvisejících šablon vázaných k projektu a možnost mít
izolováno například kódování, které může být mezi jednotlivými projekty
různé (v heterogením prostředí, kdy někteří vyvíjejí pod Windows).
Kromě šablon a znakové sady je jednotícím prvkem v jednotlivých
projektech typ DTD, přičemž dnes by to měl být už jednoznačně některý z
rodiny XHTML.
Součástí projektu může být
nastavení přístupu na server, kde je projekt uložen, nastavuje se
protokol a v případě jiného přístupu, než local (místní) i server a
přístupové jméno a heslo. V případě, že je použit nelokální přístup k
souborům, ukládání souborů při práci bude prováděno přes zvolené
připojení na vzdálený server, z hlediska odezvy se může jednat o
poměrně pomalou záležitost, proto bude pravděpodobně vhodnější pracovat
na lokale, případnou synchronizaci souborů s kolegy provádět přes cvs a
teprve hotové celky nahrávat na server.
Případný import již hotových
souborů do projektu (například stabilně používané knihovny (Smarty,
phpMailer, ez_sql)) je dostupný z hlavní nabídky pomocí Projekt->Vložit soubory..., poté stačí soubory jen vybrat a budou naimportovány.
Šablony představují společné
části kódů, kostry a soubory k propojení. Soubory šablon jsou ukládány
standardně do domovských adresářů jednotlivých uživatelů. Po instalaci
editoru Quanta je již několik základních šablon k dispozici.
Šablony fungují stejně, jako v
běžném kancelářském editoru, tj. po otevření šablony se vytvoří nový
(nepojmenovaný) soubor, který obsahuje zdrojový text šablony, ale jeho
editací a uložením se nemění šablona jako taková.
Quanta, byť je primárně
nowysiwyg umožňuje i použití vizuálního návrhu stránky. VPL editor lze
otevřít ve dvou módech, pouze jako samostatný vpl, případně v rozdělené
obrazovce současně vpl editor a zdrojový kód příslušné stránky.
Přepínání mezi třemi pohledy (zdrojový kód/vpl/vpl+zdrojový kód) lze
realizovat buď přes menu View (Pohled), případně pomocí klávesových zkratek Alt+F9 pro editor zdrojových kódů, F9 pro zobrazení rozděleného pohledu na vpl i zdrojový kód a CTRL+Shift+F9 pro pouze vpl, navíc všechny tyto možnosti jsou přepínatelné z
Práce v tomto vizuálním módu
nevybočuje z práce v jakémkoliv jiné prostředí, které pracuje ve
wysiwyg módu, například v textovém processoru (oowrite, AbiWorld, ...).
Byť práce s přilinkovanými styly je trochu nepraktická.
Další práce s editorem
Další vlastností, která zpříjemní užívání tohoto silného editoru je
obdoba záložek/foldrů, které znají uživatelé editoru vi. Každý blok kódu
(cyklus, podmínku, funkci, odstavec, ...) je možné "sbalit", pokud
právě není editován a zobrazen zůstane pouze první řádek z tohoto
bloku. Sbalení a rozbalení se provádí pomocí klávesových zkratek CTRL+- a CTRL++ pro místní úroveň, tj. blok, ve kterém je kurzor, nebo CTRL+Shift+- a CTRL+Shift++
pro hlavní úroveň. Bohužel editor si při příštím otevření souborů
nepamatuje, které záložky byly sbalené a které ne, tak jej otevírá v
plně rozbaleném módu.
Pro psaní obsahových (html) částí kódu editor nabízí, kromě nabízení
doplnění jednotlivých tagů, dobré zvýrazňování kódu a parametrů
jednotlivých tagů. V defaultním nastavení je zapnuto automatické
uzavírání párových, tagů, nebo-li po napsání znaku '>' editor
doplní párovou značku. Člověk používající Smarty šablony bude potěšen
tím, že jejich syntaxe je editoru také známa, ostatní šablonovací
systémy (HTMLtmpl, bTemplate, ...) autor netestoval. Při psaní kódu lze s výhodou používat nástrojových lišt, či klávesových zkratek pro vkládání tagů.
Undo/Redo je v defaultním nastavení neomezené. Příjemný je blokový výběr, který se aktivuje klávesovou zkratku CTRL+Shift+B,
pro neznalé funguje tak, že při označování se snaží udržet výběr v
podobě obdelníku, který je pak možné smazat, případně copy&past
jinam.
Shrnutí
Snažit se napsat něco více o tomto editoru by bylo nošením dříví do
lesa, protože práce s ním je v podstatě stejná, jako v jakémkoliv
jiném. Pokud lze udělat srovnání editorů orientovaných převážně na
vývoj webových aplikací, které na serveru LinuxSoft vyšly (NVU , BlueFish & Screem),
je rozhodně Quanta nejsilnější a nabízí nejširší možnosti (doplňování
kódu, dobrá lokalizace pro neznalce angličtiny, ...) i když za cenu
poněkudsi vyšších systémových nároků, BlueFish a Screem jsou rychlý a
bude vyhovovat lidem používajícím spíše Gnome/XFce byť jejich možnosti
jsou trochu menší a poslední NVU je spíše pro začínající uživatele
(krom toho, že se v něm výborně píší články pro LinuxSoft.cz), kteří
neoplývají znalostmi html a občas potřebují udělat pár statických
stránek.
Programátoři, kteří vyvíjejí aplikace delší dobu možná oželí některá
ze zkomfortňujících udělátek těchto editorů a použijí spíše některý z
mnohem mocnějších, byť pro začínajícího uževitele trochu nepříjemných,
editorů, jako je vi, či Emacs.
Odkazy
quanta.kdewebdev.org - domovská stránka editoru Quanta
docs.kde.org/stable/en/kdewebdev/quanta/ - dokumentace k editoru
fink.sourceforge.net
- stránka projektu, ze kterého lze Quantu nainstalovat do systému
MacOS