Emulátory (3) - Atari 8 bit
Počítače Atari patřily v éře 8 bitů mezi 3 nejrozšířenější platformy společně se Sinclairem a Commodore. Měly lepší grafiku a zvuk než Sinclair a lepší BASIC než Commodore (alespoň verze 64). V tomto díle seriálu se podíváme na historii a emulátory počítačů této firmy.
22.12.2005 06:00 |
MaReK Olšavský
| Články autora
| přečteno 21144×
Historie firmy je dopodrobna zpracována na stránkách www.sweb.cz/historie.atari/,
takže v tomto článku, tedy budu se opírat i o jiné zdroje, jen stručně.
Jméno firmy znamená ve hře "GO" situaci, která se označuje jako "šach"
ve hře šachy. Dnes tuto značku používá tvůrce her Infogrames, ale s
původním tvůrcem počítačů nemá nic společného. Mezi zajímavými lidmi,
kteří firmou prošli jsou i Jack Tramiel (předtím vedl Commodore) a
Steve Jobs (pro neznalé, později založil a dnes vede Apple).
Firma Atari vznikla v roce 1972, jako výrobce videohry Pong
(neobsahoval
mikroprocesor ani paměti, natož nějaký náznak inteligence, museli jej
hrát vždy dva hráči proti sobě), následovaný Home Pongem, který byl
připojitelný k televiznímu přijímači a lze jej považovat za jednu z
prvních domácích konzolí. Brzy, v roce 1977 následovala skutečná
konzole Atari VCS , VCS je zkratka Video Computer System, která již
neměla vestavěnu jednu hru napevno, ale hry bylo možné měnit pomocí
takzvaných cartridges, zásuvných modulů s ROM pamětí. Tento systém byl
později přejmenován na Atari 2600, jméno prototypu bylo stejné, jako
jméno jednoho jeho emulátoru - Stella, a ve výrobě se udržel do 90.
let. Technickým parametrům této konzolky a jejích následovníků se budeme
věnovat až v díle o konzolích. Ještě před uvedením Atari VCS byla firma
prodána společnosti Warner Bros.
V roce 1978 firma usoudila, že je na čase začít s výrobou
domácích
osobních počítačů, na trhu v té době již působila firma Commodore a
Apple. Firma chtěla počítač, který bude vhodný především pro hry a
protože netrpěla nedostatkem financí, vyvinula pro počítač 3 chipy -
CTIA (Color Television Interface Adapter) a ANTIC (Alpha Numeric
Television Interface Chip) pro obraz a POKEY (POtenciometer and
KEYboard) pro zvuk, klávesnici a další připojitelná zařízení. V roce
1979 byla zahájena výroba modelů Atari 400 a Atari 800.
Oba počítače disponovaly procesorem 6502 na frekvenci 1,79 MHz, v ROM o
velikosti 10 kB byl OS 800/400. RAM měla velikost 8 až 48 kB podle
modelu. Atari 400 bylo určeno především pro domácí použití a tomu
odpovídala i levná, plochá, membránová klávesnice, která vynikala
velikou nespolehlivostí. Atari 800 bylo zamýšleno coby profesionálnější
počítač a klávesnice byla mnohem kvalitnější. Grafika uměla sprity a
současně zobrazit 128 barev, v pozdější revizi, po nahrazení chipu CTIA
za GTIA, 256 barev. Zvuk byl kvalitní, monofonní, 4 kanálový. V ROM paměti
nebyl BASIC, ten bylo nutné dodatečně nahrát.
V roce 1982 byl na trh uveden počítač, který je v celé 8
bitové éře Atari odbočkou od jednoho směru, Atari 1200XL.
Mikroprocesor MOS 6502C na frekvenci 1,79MHz, 64 kB RAM a 16 kB ROM s
již vestavěným Basicem mu mohli zajistit úspěch, ale neexistence
jakýchkoliv systémových konektorů, nemožnost přijmout cartridge z
konzolí a částečná nekompatibilita se software pro Atari 400/800
způsobily, že se po 4 měsících přestal vyrábět. Byl ale prvním
zástupcem nové řady XL (eXtended Line).
V roce 1983 je model 1200XL nahrazen dvojicí Atari 600XL a Atari 800XL,
nižší číslo opět znamená jednodušší systém, počítače byly kompatibilní
s modely 400 a 800. Oba byly osazeny mikroprocesorem MOS 6502C na
frekvenci 1.79MHz, ROM měla 24KB a RAM 16KB (u modelu 600XL), nebo
64KB(u modelu 800XL). V roce 1984 byly vyvinuty, ale vyrobeny jen v pár
kusech, modely Atari 1400XL a Atari 1450XLD, které se lišily
orientací na profesionální nasazení a z toho plynoucí bohatší výbavy.
Další vývoj, až do Atari ST, které bude představeno v některém
pozdějším díle, se nesl již jen ve znamení drobných změn a počítače
byly mezi sebou (téměř 100%) kompatibilní. Firma zajistila počítačům
velmi dobré zázemí, co se týče periférií, od firemních kazetových
magnetofonů, přes joysticky a tiskárny až k disketovým jednotkám.
Fanoušci těchto počítačů odvedli také značný kus práce, čiže se bylo
možné setkat s úpravami na větší velikost RAM, připojením druhého POKEY
chipu a následný stereofonní zvuk.
Rok
1984 by se dal, co se týče firmy Atari, označit jako přelomový, byť poměrně
zvláštním způsobem. Firma byla odkoupena od Warner Bros člověkem,
který dříve vedl firmu Commodore (tj. jednoho z největších konkurentů),
samotným Jackem Tramielem. Jedna ze spekulací je, že tuto firmu koupil,
aby se pomstil Commodore za nucený odchod.
V roce 1985 firma
"inovuje", nahrazuje řadu XL řadou XE (XL Extended - výše je uvedeno,
co znamená XL :-)), ale není to změna nijak závratná. Jedná se o
původní řadu XL, u které byly změněny skříňky a klávesnice, aby byly
stejné, jako u Atari ST, jedinou změnou byla výměna chipu, který řídil
přístup k paměti. Jednalo se o 4 modely - Atari 65XE (v Evropě se prodával
upravený pro PAL normu jako Atari 800XE), Atari 65XEM,
Atari 65XEP (XEP a XEM se údajně nakonec nevyrobil,
XEM byl určen hudebníkům a měl chip AMY) a Atari 130XE (bylo stejné
jako Atari 800XE, jen mělo 128KB RAM). Častý názor je že klávesnice v
modelech XE byla horší, než u řady XL.
Na trhu konzolí se Atari
drželo i v dobách, kdy firma produkovala vlastní počítče. V roce 1982
byla uvolněna konzole Atari 5200, což bylo v podstatě Atari 400, ale
bez klávesnice. Prodejní úspěch této konzole nebyl moc veliký a v roce
1986 bylo uvolněno do prodeje Atari 7800, leč nabídka her byla velice
skromná. V roce 1989 přichází první přenosná konzole s barevným
displayem (raritní bylo, že po nastavení systému ji bylo možné otočit a
byla uživatelsky příjemná pro leváky i praváky) Atari Lynx. Jako
poslední byla uvedena konzole Atari Jaguar, který byl neúspěchem a stal
se posledním z hřebíčků v rakvi Atari.
V ČeskoSlovenských luzích
a hájích byly počítače Atari poměrně oblíbené a rozšířené, byť mezi
programátory nedosáhly obliby Sinclairu a jeho klonů a u hráčů
nepřekonaly oblibu počítačů Commodore C64, počítače Atari představovaly
jakýsi střed mezi těmito póly. Kupříkladu textový editor (procesor by
bylo asi odvážné tvrzení) Čapek byl vpravdě legendou. Na počítače Atari
existovalo množství úprav, počínaje rozšířením na 320KB RAM, dvojící
POKEY chipů pro sterefonní zvuk a konče připojeným HDD.
Emulátorů
tohoto počítače není tak veliké množství, jako tomu bylo u Sinclaira,
ale emulátory jsou velice kvalitní. Pravděpodobně nejlepší emulátor má
vývojářské zázemí především v České Republice. Pro emulátory lze sehnat
programy a hry ve formátech ATR, XFD,
EXE, COM, XEC
a BIN, jedná se buď o obrazy disket (první dvě
přípony), zbylé jsou analogií exe a com
souborů z DOSu, které používá na Atari DOS 2.5. Pro obrazy kazet slouží
formát cas, ale s těmito soubory se nejspíše
nesetkáte.
Stella
Stella
je relativně jednoduchým emulátorem na kterém si lze zahrát hry
vyvinuté pro Atari 2600 (Atari VCS, jak je někde uváděno). Dle jejich
domovských stránek je emulátor multiplatformní a existuje i pro
"exotické" architektury, jako je AcornOS (dnes se tento systém jmenuje
RISC OS), Irix, nebo Amiga OS. Požadavky nijak nevybočují z toho, co je
třeba pro provoz většiny her a emulátorů - libSDL (řady 1.2), libpng,
zlib a velmi doporučen je herní ovladač (joystick, joypad), ale tento
umí být emulován klávesnicí. Hardwarový požadavek je trochu
zajímavější, pro překlad na architektuře x86 (tj. "běžné" PC) postačuje
Pentium, ale pro překlad na PowerPC/MacOS X je třeba 500MHz PPC
procesoru. Pro instalaci tohoto emulátoru jsou k dispozici zdrojové
kódy, ale i binární soubory. Na domácím desktopu jsem zvolil instalaci
z připravených balíků (byly v plf repozitáři pro Mandrivu), na
notebooku (iBook@Ubuntu) jsem měl také možnost instalace z hotového
binárního balíku, jen na jednom počítači jsem testoval možnost překladu
ze zdrojových kódů a při nainstalovaných potřebných knihovnách
postačovala základní posloupnost ./configure
&& make && make install .
Zajímavostí je, že Stella je jméno nejen tohoto emulátoru, ale i kódové
jméno, pod jakým bylo Atari 2600 vyvíjeno.
Několik her pro tento emulátor jsem stáhl ze stránek http://www.theoldcomputer.com/,
ale kdo bude hledat více, najde zajisté i další archívy. Grafické
rozhraní programu je jednoduché a intuitivní, takže není problém v něm
ukázat emulátoru kde jsou uloženy obrazy her a pak si kteroukoliv z
nich vybrat a zahrát. Tento emulátor ukáže svému uživateli, kde jsou
počátky elektronické domácí zábavy, čiže si může zahrát (snad) první
generace PacMana, Breakoutu a mnoha dalších. Ovládání emulátoru a
možnosti jeho spuštění jsou popsány na jeho domovských stránkách (http://stella.sourceforge.net/).
Věrnost emulace bohužel neumím posoudit, protože jako většina krajanů
jsem neměl možnost se s originálem setkat, nicméně dle toho, že všechny
obrazy cartridgí, které jsem testoval, fungovaly na 100%, lze věřit
tomu, že emulace je věrná. Drobným detailem, který člověka potěší je
možnost přepnout emulátor Stella do módu, jak zobrazoval na černobílé
televizi a vidět hry tak, jak je viděli mnozí, když měli tyto konzole
nové, v té době ještě nebyla 100% penetrace barevných TVP.
Atari++
Atari++ je emulátorem počítačů Atari 400/800, řad XL, XE a umí
spustit i hry pro konzoli Atari 5200. Podle domovských stránek
projektu je snahou autorů co nejvěrnější emulace počítačů Atari, tj.
včetně vlastností a možností, které nebyly dokumentované. Zda-li se
tento úkol podařil přesně vyplnit poznají jen lidé, kteří Atari měli a
znají jej natolik, že vědí, které aplikace/hry tyto možnosti použily.
Emulátor běží buď přes libSDL, nebo přímo v X Window, nicméně
autor
doporučuje mít i curses/ncurses, které zkomfortní vestavěný monitor.
Zvukový výstup Atari jede na OSS, ALSA, SDL a umožňuje uložení do wav.
Podporován/emulován je i druhý Pokey chip a z toho plynoucí stereofonní
zvuk. Zkompilována je i verze pro Windows.
Tento
emulátor jsem instaloval na obou dostupných počítačích (a
architekturách) ze zdrojových kódů, protože jsem nenašel potřebné
balíky. Hned při překladu jsem narazil na menší zádrhel pro který
existovala úprava v odmazání dotyčných flags z ./configure souboru, kdy
byly uvedeny i volby '-fmove-all-movables -freduce-all-givs '
(cca řádek 2950), které jsou v gcc4 nepodporovány,
tento
problém se tudíž nebude týkat uživatelů, kteří používají starší řadu
gcc. Poté již bylo možné emulátor spustit. Před prvním
spuštěním doporučuji nechat si vypsat nápovědu a toto spuštění provést
s předvolbami, jak chcete emulátor spouštět a jaké máte cesty k
jednotlivým souborům s obrazy ROM pamětí. Konfiguraci emulátoru je
možné zrealizovat i pomocí myši, kdy stačí nad plochou emulátoru
stisknout tlačítko a po dobu jeho držení bude nahoře zobrazeno menu.
Funkční klávesy, které by měly fungovat podle dokumentace, mi korektně
fungovaly ve verzi 1.44 (cvs), nikoliv ve verzi, která je označena jako
stabilní.
 Konfigurace
programu Atari++ *** Hlavní okno Atari++ s Thor DOSem
Atari800
Dalším a v podstatě posledním emulátorem Atari pod (nejen)
Linux je
Atari800.
Vychází z emulátoru, který v roce 1995 uvolnil David Firth
pod licencí GPL, projekt se pak delší dobu jevil jako mrtvý a
pokračování jeho vývoje jej oživilo v roce 1997. Tento emulátor je pro
našince zajímavý tím, že řada jeho vývojářů je z česko-slovenských luhů
a hájů. Podle svých vlastních stránek se, podobně jako tvůrce Atari++,
snaží o co nejvěrnější emulaci, čiže opět postihli značné množství
variant 8bitového Atari, včetně poměrně málo rozšířených úprav.
Samozřejmostí je emulace standardních zařízení, jako je disketová
jednotka a magnetofon. Emulátor umí běžet s podporou několika
grafických rozhraní (X11, SDL, ...), stejně je (pro Linux) velice
široká nabídka možností zvukového výstupu. Potěšující je, že tento
emulátor není k dispozici jen pro Un*xové sytémy, jako Atari++, ale je
k mání pro podstatně větší množství platforem (mj. na MS Windows,
MacOS, AmigaOS.
Instalaci lze opět tradičně zrealizovat ze zdrojových kódů i z
připravených balíčků. Na desktopové Mandrivě jsem nainstaloval
originální balíček ze stránek tvůrců (jediným detailem bylo, že se mi
nezařadil do startovních nabídek v menu, což lze snadno napravit v
mcc), na notebooku jsem sáhnul po připraveném balíčku pro PowerPC Ubuntu
(apt-get install atari800) a ještě dodatečně jsem zkusil emulátor na
jednom PC sestavit ze zdrojových kódů. Všechny způsoby se povedly
naprosto hladce a na první pokus. Po instalaci emulátoru, jako
takového, jsem z download sekce stáhl soubor, v němž byly obrazy ROM
pamětí (zabalené i se starším dosovým emulátorem XFormat), ke kterým
jsem pak jednoduchým způsobem nastavil cesty. Opět doporučuji první
spuštění provést z terminálu a podívat se na možné parametry, jedná se
totiž o nejjednodušší způsob, jak vše nastavit ku obrazu svému.
Při používání (spustil jsem si několik her a dem) jsem
nenarazil na
žádný problém, poněkudsi mne v první moment překvapila (náhodně puštěná
v terminálu na jiné ploše) hodnota top, která ukazovala, že na
procesoru Athlon XP2000+ si emulátor žádá průměrně 25% výkonu, v módu
X11. Nicméně emulace čehokoliv jsou obecně poměrně náročnou
záležitostí. Dle mého soukromého názoru je tento emulátor podstatně
lepší a příjemnější, než výše popsaný Atari++.
Několik odkazů
Závěr
Emulátorů Atari není pro Linux, tedy spíše obecně, mnoho. Dva
(Stella není emulátor počítače, ale konzole, proto jí nepočítám), které
stojí za povšimnutí jsou opravdu velice kvalitní. U Atari++ je bohužel
menší zakopnutí (stálo mě několik hodin zkoumání, proč že to nejde
přeložit) co se týče kompilace v GCC4, Atari800 bylo bezproblematické.
Pokud mohu doporučit volbu jednoho z nich, tak to bude právě Atari800.
Vynechal jsem emulátor jmenující se ace,
protože podle verze (nejen jeho, ale i stránek) je tento projekt už
nějakou dobu spící a ve srovnání s výše uvedenými nemá mnoho co
nabídnout.
Tento díl vychází trochu se zpožděním, způsobeným především
emulátorem Atari++, za což se omlouvám především těm čtenářům, které
historie a její emulace zajímají. V příštím díle se podíváme na jeden z
prvních standardů, které se někdo pokusil přinést mezi 8 bitové
počítače, to jest MSX a v dalším napíšu o počítačích Sharp a Amstrad a
jejich emulátorech. Rád bych vyzval čtenáře, kdyby mě upozornili
na počítače (jedinou podmínkou je, že na ně musí existovat
Linuxový emulátor :-)), které by stály za zmínku, z těch "exotů" mě
napadá už víceméně jen SinclairQL, Sam Coupé, Jupiter Ace a Sinclair
ZX80/81. Emulátory ČeskoSlovenských počítačů PMD-85 a IQ-151 existují,
nicméně tyto počítače nepovažuji za zajímavé a přínosné. Pochopitelně
nebude vynechána emulace Amigy, Atari ST a starých Maců.
Verze pro tisk
|
Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
|
|

Vyhledávání software

Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera Prosincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
Komentářů: 1
12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
Přidat komentář
6.11.2018 2:04 /František Kučera Říjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář
4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák LinuxDays 2018 již tento víkend, registrace je otevřená.
Přidat komentář
18.9.2018 23:30 /František Kučera Zářijový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 20. 9. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář
9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business.
Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
Přidat komentář
12.8.2018 16:58 /František Kučera Srpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
Přidat komentář
16.7.2018 1:05 /František Kučera Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.
Přidat komentář
Více ...
Přidat zprávičku
 Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham iPhone Services
30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott Hosting download unavailable
13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš Re: zavináč
2.12.2018 23:56 /
František Kučera Sraz
5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky Re: Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?
Více ...
|