ARCHIV |
|||||||||||||||||||||||||||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
JavaFX - prostředí pro tvorbu RIA aplikací (1)Aneb konkurence Flashe, HTML5 a Silverlightu z dílny Sun Microsystems. RIA AplikaceCo to jsou vlastně ty RIA aplikace? Tato zkratka znamená Rich Internet Applications. Jsou to aplikace které se snaží být velmi uživatelsky přitažlivé - používají animace, efekty, zvuky, videa a nepoužívají standardní ovládací prvky. Pod Rich Aplikací si můžeme představit některou z her a podívat se jak má řešené menu pro nastavování grafiky, obtížnosti, nápovědu, ukládání pozic a podobně. Hra nepoužívá standardní dialogy a menu nabázené GUI toolkitem, ale má vlastní aby svou originalitou přitahovala pozornost uživatele. Slovo Internet naznačuje že danou aplikaci si nebudeme muset instalovat, ale budeme ji používat přes internet vloženou do web stránky. AJAX technologie se stala hybnou silou Webu 2.0, protože umožnila aby stránky začaly vypadat ne jako listy ilustrované knížky, ale více jako aplikace které známe z desktopů. RIA technologie se tak stanou základem pro web 3.0. Pojem web 3.0 v současnosti není moc jasně definován. RIA aplikace v současné době na webu moc nevidíme. Najdeme je jen na serverech, kde je styl důležitější než obsah. Například weby módních návrhářů, kapel, stylových eshopů. Masově se tyto aplikace ale nedělají, protože jsou jednak programátorsky ale především graficky náročné. Je potřeba vytvořit značné množství grafiky a práce grafika je dost drahá. JavaFXJavaFX je scriptovacím jazykem z dílny Sun Microsystems. Celým názvem se jmenuje JavaFX Script. JavaFX začala svou existenci jako jazyk F3 vyvinutý společností SeeBeyond, kterou později koupil Sun, kterého později koupil Oracle. Jazyk JavaFX byl původně interpretovaný, ale v současnosti se již dá kompilovat přímo do JVM bytecodu jako ostatní jazyky co běží na JVM platformě. S postupem času se kompilátor JavaFX vylepšuje a tak když starší programy překompilujete novým kompilátorem dosáhnete často zrychlení. JavaFX kompilátor používá s oblibou optimalizační techniku zvanou loop unroll. Teď se blíže seznámíme s vlastním jazykem. KomentářeKomentáře ve zdrojovém kódu jsou velmi dobrou programovací zvyklostí. Měly by být výstižné a hlavně správné, protože většina programátorů předpokládá, že pokud je rozpor mezi komentářem a kódem, tak platí komentář a kód přepíší, tak aby mu odpovídal. Komentáře jsou v JavaFX standardní, tedy C-like a C++ like. Stejný typ komentářů používá i jazyk Java. /* C style komentář může být přes více řádků ale není možné komentáře do sebe vkládat. */ // C++ style komentář platí od značky do konce řádku Deklarace proměnnýchJavaFX je jazyk deklarativní, což znamená že každá proměnná musí být deklarována před použitím. Podporuje jednak proměnné a jednak konstanty. Toto dělení se mi líbí, protože zpřehleďňuje kód a snižuje možný okruh chyb. Proměnná se deklaruje příkazem var zatímco konstanta se definuje příkazem def. Do proměnné můžeme přiřazovat hodnoty, zatímco do konstanty po její deklaraci již nikoliv.
var a = 10; a = a + 1; var c; def b = 10; b = b + 1; // překladač ohlásí chybu protože b je konstanta Staticky silně typovaný jazykJavaFX není narozdíl od většiny scriptovacích jazyků typeless (weak typing). Každá proměnná má svůj typ. Není také dynamicky typovaný, což znamená že proměná může měnit svůj typ pokud do ní v průběhu programu přiřadíme objekt jiného typu. Ve výše uvedeném příkladu ale nejsou uvedeny typy. JavaFX překladač si je totiž umí odvodit z přiřazovaného výrazu. To je velmi hezká vlasnost, která šetří čas a psaní. var b = 10; b = "karel"; // překladač ohlásí chybu. Očekáván Integer, nalezen String Typ u deklarací volitelně uvádět můžeme po dvojtečce. Moc se mi tenhle syntax nelíbí, radší bych měl místo dvojtečky mezeru a přehozené pořadí ve stylu C. def a:Number = 10; Funkcefunkce se definují klíčovým slovem function. Nemusí být součástí tříd a mohou se objevit kdekoliv ve zdrojovém souboru. Není třeba je nejdřív definovat a pak volat. function test(a,b) { return a + b; } Parametry mohou mít uvedený typ:
function test2(a:Integer, b:Integer ) { return a + b; } Stejně tak můžeme deklarovat i typ co funkce vrací. Stejně jako předtím i tato syntaxe se mi vůbec nelíbí. Syntaxe ve stylu C nebo Java by byla mnohem lepší. function test(a,b):Number { return a + b; } Parametry funkcí jsou v JavaFX považovány za konstanty, nelze jejich hodnotu měnit tak jak jsme běžně zvyklí z jiných jazyků. Toto považuji za dobrý krok snižující výskyt potenciálních chyb v kódu. function test3(a):Number { a = a + 2; // nemůžete změnit hodnotu a, protože je to parametr } PolePodpora pro pole je docela luxusní, ačkoliv mám výhrady k použité syntaxi, která zbytečně zavádí klíčová slova. V JavaFX se jim neříká pole, ale sekvence, protože je lze natahovat a smrskávat přidáváním případně odebíráním prvků, které se číslují od nuly. Definice pole je prostá, zde nelze nic vytknout.
var pole = [ 1, 3 , 5, 7 ];
Pokud chceme deklarovat i typ dat v poli tak je potřeba dát za typ hranatou závorku var pole2:Integer[] = [ 1, 5, 7, 8]; A teď přijde již ohlašovaný syntax sugar na pole. Opravdovým programátorům to bude připadat ukecané, ale příležitostným skriptařům pro které je JavaFX určeno se to zajisté zalíbí.
Výběr prvků z poleNa druhou stranu možnosti výběru prvků jsou Python-like a rozhodně jsem je nečekal.
RozmezíPodobnou technikou jako vybírání prvků z pole můžeme také pole vytvářet a používat ho třeba pro inicialiaci jiného pole nebo ve smyčkách. Stačí před výběrem neuvést jméno pole a dosáhneme tak výběru z implicitního pole obsahující celá čísla. Například výraz [1..3] tak vrátí pole [ 1, 2, 3 ].
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Programování v jazyku Java (1) - Úvod
Programování v jazyku Java (2) - instalace, překlad a spouštění Programování v jazyku Java (3) - Základy syntaxe Programování v jazyku Java (4) - Proměnné a operace s nimi Java (5) - Řízení programu Programování v jazyku Java (6) - Řetězce I Programování v jazyku Java (7) - Řetězce II Programování v jazyku Java (8) - Pole I Programování v jazyku Java (9) - Pole II Java (10) - Kontejnery I. Java (11) - Kontejnery II. Java (12) - Kontejnery III. Java (13) - JDK, vývojová prostředí Java (14) - štábní kultura, specifika Java (15) - I/O operace I. Java (16) - I/O operace II. Java (17) - práce se soubory Java (18) - síťová komunikace I. Java (19) - síťová komunikace II. Java (20) - vlákna Java (21) - datové typy Java 5 - recenze knihy Java (22) - omezování práv I. Java (23) - omezování práv II. Java (24) - úvod do grafiky a GUI Java (25) - základní grafické třídy Java (26) - tvorba GUI Java (27) - seznamy, stromy, tabulky Java (28) - renderery a editory Java (29) - správci rozložení Java (30) - Look and Feel Java (31) - základy tisku Java (32) - tiskové služby BlueJ IDE Java a rozšířené atributy souborů JavaFX - prostředí pro tvorbu RIA aplikací (2) Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||||||||||||||||||||||||||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |