ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Programování v jazyku Java (3) - Základy syntaxeV této části seriálu si probereme základy syntaxe v Javě. Pro názornost si to ukážeme na rozšířeném příkladu z minulé části : import java.util.*; public class Hello2 { static void Tisk(String s) { System.out.println(s);} public static void main(String args[]) { String pozdrav; pozdrav="Ahoj dneska je "+ (new Date()); Tisk(pozdrav); } } Jak je z příkladu vidět, pro syntaxi Javy platí tato základní pravidla: Veškerá prováděná činnost i identifikátory programu je uložena v definici tříd, neexistují tedy žádné samostatné, globální proměnné či funkce jako v jiných, plně neobjektových programovacích jazycích.
Zdrojový soubor který má být spustitelný musí obsahovat veřejnou třídu,
uvozenou klíčovými slovy
Tato třída musí obsahovat metodu se záhlavím Kód programu je hierarchicky strukturován v blocích, uzavřených v složených závorkách {}. Nejvyšší úroveň je celá třída která obsahuje, kromě deklarace svých atributů, samostatně uzavřené metody, bloky na ještě nižší úrovně mohou uzavírat skupiny příkazů, které se mají zpracovat společně (například při splnění určité podmínky). Příkazy jsou ve zdrojovém textu odděleny znakem ; středník. Na řádku může být i více příkazů, ale zejména z důvodu ladění se doporučuje jeden. Kromě příkazů zdrojový kód obsahuje volání metod tříd (ze standardních knihoven Javy, třetích stran, nebo svých vlastních) ve formátech :
Při použití třídy (nebo i jiného identifikátoru) z knihovny musíme překladači sdělit že tuto knihovnu používáme.
Plně by tedy použití objektu Date mělo být (new java.util.Date()),
ale seznam použitých knihoven se obvykle uvádí společně do prvního řádku zdrojového kódu v příkazu Používání a posléze i vytváření objektů a jejich tříd budeme věnovat několik budoucích dílů, předešlý odstavec tedy berte jako první pomoc pro základní využití knihoven, zvlášť pokud jste si nainstalovali doporučenou dokumentaci knihovny javy, a v ní najdete podrobný popis všech standardních tříd v podadresáři api adresáře doc. Identifikátory (názvy proměnných, metod, atributů, tříd, atd) mohou obsahovat malá i velká písmena, číslice, a znaky podtržítko a $.Velká a malá písmena se považují za rozdílné znaky. První znak musí být písmeno nebo podtržítko. Neoficiální konvence doporučuje používat první písmeno v názvech tříd velké. Komentáře jsou ve zdrojovém textu značen třemi způsoby:
//toto je komentář do konce řádku
/* takto se okomentuje i více řádků
až sem */
/** speciální komentář, který se pak generuje
do vývojové dokumentace příkazem javadoc */
Čísla se do zdrojového kódu zapisují buď klasicky, dekadicky, (nesmí začínat nulou),hexadecimálně- v šestnáctkové soustavě (musí začínat 0x), nebo oktanově - v osmičkové soustavě (musí začínat 0).
Desetinná čísla se zapisují s tečkou. Pro zápis čísel lze použít exponenciální tvar s E - např. Samostatný jeden znak (typ char) se zapisuje mezi apostrofy. Textové řetězce jsou uzavřeny v uvozovkách "" .Java používá pro vnitřní ukládání řetězců UNICODE. V řetězcích mohou být použity tzv.escape znaky s řídícím významem, např.:
Kromě příkazů a volání metod obsahuje zdrojový soubor výrazy s proměnnými, čemuž budeme věnovat příští díl.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Programování v jazyku Java (1) - Úvod
Programování v jazyku Java (2) - instalace, překlad a spouštění Programování v jazyku Java (4) - Proměnné a operace s nimi Java (5) - Řízení programu Programování v jazyku Java (6) - Řetězce I Programování v jazyku Java (7) - Řetězce II Programování v jazyku Java (8) - Pole I Programování v jazyku Java (9) - Pole II Java (10) - Kontejnery I. Java (11) - Kontejnery II. Java (12) - Kontejnery III. Java (13) - JDK, vývojová prostředí Java (14) - štábní kultura, specifika Java (15) - I/O operace I. Java (16) - I/O operace II. Java (17) - práce se soubory Java (18) - síťová komunikace I. Java (19) - síťová komunikace II. Java (20) - vlákna Java (21) - datové typy Java 5 - recenze knihy Java (22) - omezování práv I. Java (23) - omezování práv II. Java (24) - úvod do grafiky a GUI Java (25) - základní grafické třídy Java (26) - tvorba GUI Java (27) - seznamy, stromy, tabulky Java (28) - renderery a editory Java (29) - správci rozložení Java (30) - Look and Feel Java (31) - základy tisku Java (32) - tiskové služby BlueJ IDE JavaFX - prostředí pro tvorbu RIA aplikací (1) Java a rozšířené atributy souborů JavaFX - prostředí pro tvorbu RIA aplikací (2) Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |