|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
C++ šablonyV tomto článku je na krátkém příkladu uvedeno, k čemu slouží šablony a jakým způsobem se deklarují. V druhé části článku je stručný přehled některých šablonových kontejnerových tříd, které nabízí standardní knihovna šablon jazyka C++.
Šablony obecněŠablony nám dovolují vytvořit nějakou třídu, v níž bude možné měnit typ věci, se kterou se bude pracovat. Původně sice šablony nebyly součástí jazyka C++, dnes jsou již snandardem a integrální součástí C++. Jsou velmi flexibilní a typově zabezpečené. Použití šablony si ukážeme na velmi jednoduchém příkladu. Představte si, že potřebujeme v našem programu implementovat datovou strukturu zásobník (vím, že zásobník je součástí STL, příklad je jen pro pochopení). Není tedy problém si zásobník napsat. Dejme tomu, že do něj potřebujeme ukládat celá čísla. // Trivialni implementace zasobniku class Stack { private: int* items; int stackPointer; public: Stack(int max = 100) { items = new int[max]; stackPointer = 0; } void Push(int x) { items[stackPointer++] = x; } int Pop() { return items[--stackPointer]; } }; Deklarace šablony
Deklarace šablony se provádí klíčovým slovem template <class T> // prvni moznost template <typename T> // druha moznost T je zástupce (zjednoduše jej můžeme chápat jako název proměnné). Tento název je téměř libovolný, T ,
popř. Type se však používá nejčastěji. Pokud budeme pak vytvářet nějakou šablonovou třídu, vždy místo názvu
datového typu, s kterým by třída normálně pracovala, použijeme právě T . Výše uvedený kód zásobníku, který pracuje
pouze s celými čísli, můžeme nyní upravit tak, aby fungoval i pro jiné datové typy než int .
template<class T> class Stack { private: T* items; int stackPointer; public: Stack(int max = 100) { items = new T[max]; stackPointer = 0; } void Push(T x) { items[stackPointer++] = x; } T Pop() { return items[--stackPointer]; } }; T . Teď můžeme bez problému
vytvořit zásobník, do kterého budeme ukládat celá čísla, znaky, typ double atd... To provedeme takto:
Stack<int> myStack_int(); // zasobnik na typ int Stack<bool> myStack_bool(); // zasobnik na typ bool Stack<char> myStack_char(); // zasobnik na char double . Takovou funkci pak napíšeme takto:
template <class T> T getMax(T a, T b) { if (a > b) return a; return b; } // volani funkci getMax<int>(3, 4); // vetsi ze dvou cisel typu int getMax<double>(3.24, 5.21); // vetsi ze dvou cisel typu double Standardní knihova šablonStandardní knihovna šablon (STL) je knihovna šablonových kontejnerových tříd, která obsahuje seznamy, vektory, zásobníky a fronty. Obsahuje také řadu algoritmů pro vyhledávání či řazení. Všichni významní výrobci kompilátorů nabízejí STL jako součást svých kompilátorů. Výhodou STL je to, že nemusíte programovat něco, co se běžně používá a co již někdo naprogramoval (např. již zmiňovaný zásobník, fronta atd...). Sekvenční kontejneryKontejner je objekt, který obsahuje další objekty. Sekvenční kontejnery jsou vytvořeny tak, že poskytují sekvenční (čili podle pořadí) a náhodný přístup ke svým elementům, neboli prvkům. Všechny kontejnerové třídy STL jsou definovány v oboru názvů std. Kontejner vectorKontejnerová třída vector se chová podobně jako klasické pole, je však "mocnější" a mnohem lépe se s ní pracuje. Tato třída je definována v hlavičkovém souboru <vector> v oboru názvů std. V programu můžeme vector vytvořit takto: #include <vector> using namespace std; int main() { vector<int> myVector; // vector celych cisel return 0; } using namespace std; , museli bychom vector vytvořit takto:
std::vector<int> myVector; cout << myVector.max_size(); vector<int> myVector(20); push_back . Tato funkce přidá nový prvek
na konec vektoru.
myVector.push_back(10); size() . Vrátí-li nám tato funkce hodnotu nula, vektor je prázdný. K tomu, abychom zjistili,
zda je vektor prázdný, však lépe slouží funkce empty() , která vrací logickou hodnotu true , pokud je vektor
prázdný.
myVector.size(); // vraci velikost vektoru myVector.empty(); // vraci true, pokud je vektor prazdny front() ,
která vrací odkaz na první prvek, nebo funkci back() , která vrací odkaz na poslední prvek.
Kontejner list
Tento kontejner je určen k optimálnímu zajištění častého vkládání a odebírání prvků. Tato třída je definována v hlavičkovém
souboru // Ukazka pouziti iteratoru #include <list> #include <iostream> using namespace std; int main() { list<int> myList; for (int i = 0; i < 10; i++) myList.push_back(i * i); // 0, 1, 4, 9, 16, 25 ... for (list<int>::const_iterator it = myList.begin(); it != myList.end(); ++it) cout << *it << endl; return 0; }
begin() vrací iterátor, který ukazuje na první uzel v seznamu. K nasměrování iterátoru na další uzel lze použít
inkrementační operátor ++. Členská funkce end() vrací iterátor, který ukazuje na jeden uzel za koncem seznamu, proto
tedy nesmíme nechat náš iterátor dosáhnout end() .Třída list nabízí také metody push_back(), push_front(), pop_back(), pop_front() . Není těžké si domyslet, co tyto
metody dělají.Dalšími sekvenčními kontejnery jsou například deque, queue (fronta) nebo stack (zásobník). Asociativní kontejnery
Asociativní kontejnery jsou určené pro rychlý přístup k prvkům podle hodnot klíčů. Standardní knihovna C++ nabízí například
tyto asociativní
kontejnery: Kontejner map
Název tohoto kontejneru je dán tím, že obsahuje "mapy", které jsou klíči pro přiřazené hodnoty. Kontejner #include <map> #include <iostream> #include <string> using namespace std; int main() { map<string, int> myMap; return 0; } myMap["Cislo jedna"] = 1; myMap["Cislo dva"] = 2; list , tak i v
mapě lze použít iterátory.
for (map<string, int>::const_iterator it = myMap.begin(); it != myMap.end(); ++it) cout << "Klic: " << it->first << " Hodnota: " << it->second << endl; it->first ukazuje vždy na aktuální klíč, zatímco it->second ukazuje vždy
na aktuální hodnotu.
Multimap, set, multiset, bitset
O některých ostatních asociativních kontejnerech si povíme jen ve stručnosti. Kontejner
Related article
C/C++ (1) - Úvod C/C++ (2) - První program C/C++ (3) - Proměnné a konstanty C/C++ (4) - Funkce printf C/C++ (5) - Funkce printf podruhé C/C++ (6) - Operátory C/C++ (7) - Podmínka C/C++ (8) - Cykly C/C++ (9) - Pole C/C++ (10) - Standardní vstup a výstup C/C++ (11) - Čtení a konverze čísel C/C++ (12) - Preprocesor C/C++ (13) - Preprocesor podruhé C/C++ (14) - Funkce C/C++ (15) - Proměnné C/C++ (16) - Hlavičkové soubory C/C++ (17) - Makefile C/C++ (18) - Makefile podruhé C/C++ (19) - Příkaz switch a bitové operátory C/C++ (20) - Alokace paměti C/C++ (21) - Práce s řetězci C/C++ (22) - Struktury C/C++ (23) - Seznam C/C++ (24) - Soubory C/C++ (25) - Funkce s proměnným počtem parametrů C/C++ (26) - Standardní knihovna C/C++ (27) - Standardní knihovna podruhé C/C++ (28) - Standardní knihovna potřetí C/C++ (29) - Standardní knihovna počtvrté C/C++ (30) - Výčtový typ a nestandardní knihovny C/C++ (31) - Jazyk C++, historie, charakteristika, vztah k C C/C++ (32) - Omezení C++ oproti C C/C++ (33) - Rozdíly mezi C a C++ C/C++ (34) - Drobná vylepšení C++ C/C++ (35) - Reference, funkce C/C++ (36) - Prostory jmen C/C++ (37) - Prostory jmen podruhé C/C++ (38) - Prostory jmen potřetí C/C++ (39) - Objektově orientované programování C/C++ (40) - Dědičnost a virtuální metody GCC vs. CLANG C++ Binární vyhledávací stromy C++ Datová struktura zásobník C++ - Hashování C++ - Vyhledávání v textu - Brute Force algoritmus Grafy a grafové algoritmy I Grafy a grafové algoritmy II C++ výjimky C++ Funktory neboli funkční objekty Grafy a grafové algoritmy III. C++ a garbage collector Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |