Počínaje tímto dílem našeho seriálu zcela opustíme poněkud nudnou
šeď teorie PHP programování, a vrhneme se na praxi. V několika
následujících dílech totiž poslepujeme úplně nový web a projdeme přitom
všechny kroky, které byste měli v takové situaci mít na paměti.
Programování v PHP je dosti svázáno s dalšími technologiemi, takže
jeden větší příklad bude lepší než několik malých fragmentů kódu.
Je to samozřejmě dilema - čím kratší je příklad, tím spíše se můžete
soustředit na to, co opravdu řeší - ale čím je rozsáhlejší, tím spíše
pochopíte, jak spolu jednotlivé etapy práce a části kódu souvisejí.
Budeme tedy používat nejen PHP, ale HTML a MySQL (možná trochu i
styly). Navíc, budu se snažit představit vám jednotlivé kroky stavby
webu tak, jak v praxi opravdu probíhají. Tím by čtenář (zejména pokud s
webovou tvorbou začíná) měl získat alespoň základní představu o tom, co a kdy se má dělat.
Nebude to internetový obchod
Ne! Internetové obchody dělá jako příklad na PHP každý. Navíc mi
(pokud se implementuje přihlašování i nakupování) přijdou pro
začátečníka poněkud obtížné na pochopení. Namísto toho zkusíme
naprogramovat web o nějaké vymyšlené hudební skupině. Bude to
prinicpiálně velmi jednoduché a nebudou v tom žádné záludnosti (účetní
věci, DPH apod.), které by internetový obchod zcela jistě provázely.
Jak jen to půjde, nebudeme se zabývat žádnými záležitostmi, které
přímo nesouvisejí s PHP. Naše "stránky" tedy nebudou mít žádnou nebo
téměř žádnou grafiku, abychom se soustředili na to, co nás opravdu
zajímá. Velmi málo (pokud vůbec) se budeme zabývat věcmi jako je
klientské skriptování nebo DHTML.
Zadání
První věc, kterou byste si měli při návrhu webu ujasnit, je zadání.
My budeme tvořit web propagující smyšlenou hudební skupinu. Součástí
stránek bude následující funkcionalita:
- rozhraní pro zadávání koncertů (datum, čas, místo konání) s tím,
že se budou ukládat v databázi a zobrazovat na webu
- diskografie - názvy alb a seznam písní na těchto albech
- správu uživatelů (přihlašování, odhlašování, sekce "jen pro
členy"...)
- nějaký mechanismus pro zveřejňovaní textů písní, aby si je
později mohla kapela sama publikovat
- přihlášení členové si budou moci stahovat texty písní a dema
- budeme počítat s tím, že si náš virtuální zadavatel může ještě na
něco vzpomenout a pokusíme se na to myslet
Jednotlivé body budeme chtít samozřejmě rozpitvat. Taktická -
poznámka: pokud by se jednalo o komerční věc, tohle je nejlepší udělat
spolu se zákazníkem. Tak tedy, rozhraní pro zadávání koncertů by mělo
umět následující věci:
- Zadávat koncerty bude smět pouze uživatel s oprávněními
administrátora
- Z formuláře se zadá datum, čas a místo koncertu, to bude uloženo
v databázi
- Na webu se budou zobrazovat pouze koncerty v budoucnosti (ne ty,
co už byly)
- Aplikační logika by neměla povolit zadat více než jeden koncert
denně
Podsekce diskografie by měla mít následující funkce
- Názvy alb a písní by se měly zadat do databáze
- Půjdou zobrazit buď jen alba, nebo alba a písně
- Vyhledávání - podle názvu písně najít album nebo alba, na nichž
byla uvedena
- Jedna píseň bude moci být na více albech
Správa uživatelů by měla mít následující funkce:
- Uživatel se bude moci zaregistrovat pomocí přezdívky, e-mailu a
hesla
- Heslo by mělo mít minimálně 4 znaky
- Aplikační logika by měla povolit pouze jednoho uživatele na jeden
e-mail
- Aplikace by měla umět odeslat zapomenuté heslo (max. 1x denně),
změnit heslo a zrušit registraci
Zveřejňování textů písní by mělo mít následující vlastnosti:
- Půjde zveřejnit jen text k písni, která již je v databázi
- Bude to moci dělat jen administrátor
- Text písně se bude dát exportovat do textového souboru
- Texty písní budou k dispozici jen pro registrované uživatele
Trochu jsem to rozepsal - zejména abych předvedl, jak je důležité
mít "cílový koncept". Asi si umíte představit, že kdybyste tento seznam
tvořili se zákazníkem, mohl by být daleko rozsáhlejší. A taky si asi už
v téhle chvíli umíte představit, co by se stalo, kdybyste začali
pracovat bez ujasnění těchto základních pravidel hry.
Pozn.: Pokud se jedná o komerční
záležitost, jen naprostý sebevrah by byl schopen zkalkulovat cenu
předtím, než udělá nějaký podobný cílový koncept. Profík si naopak
vyhradí, že s každou změnou funkcionality se znovu probere otázka
financí.
Technický rozbor
Teď není chvíle, kdy bychom měli "přijít od zákazníka, sednout a
psát", nýbrž chvíle pro nějakou tu technologickou poradu. Samozřejmě,
že aplikace bude vyžadovat skriptování na straně serveru - jasně volíme
PHP. Bude potřeba databáze (minimálně na uložení alb, písní, textů a
uživatelů). Zvolíme tedy (například) MySQL. Možná budeme potřebovat
poshánět nějaký ten software - už jsme o tom psali. Další věci
ke zvážení.
Teď něco z HTML. Budeme potřebovat stanovit, jaký typ dokumentu
vlastně vyvíjíme - zda HTML, XHTML a jakou verzí specifikace se přitom
budeme chtít řídit. To je nesmírně důležité, protože náš kód by měl být
vždy validní (psal o
tom Luboš
Turek). Dobrý rozbor této problematiky najdete zde.
Aplikace by měla už od prvopočátku mít nějakou koncepci rozvržení,
tzv. layoutu. V zásadě se na každý složitější site použije některá ze
tří následujících technologií:
Každý z těchto způsobů má své zastánce, pěkně to shrnuje článek
Pavla Káchy. Formálně je nejsprávnější použít technologii kaskádových
stylů, protože právě za tímto účelem byla vyvinuta. My použijeme
tabulky, protože to bude pro výklad některých pasáží názornější než CSS.
Pozn.: Pokud to s tvorbou webu
myslíte vážně, rozhodně uvažujte o kaskádových stylech. Je to
budoucnost webdesignu. Jednou větou - styly nejlépe umožňují oddělit
obsah stránek od formy.
V dalším díle seriálu si poslepujeme "kostru" našeho webu a ujasníme
si, jak vyřešíme navigaci mezi jednotlivými částmi stránek.