LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu

ARCHIV



   

> Blender - 3D grafika v Linuxu

Úvodní díl k seriálu o modelování v 3D pod Linuxem

28.1.2005 07:00 | Petr | Články autora | přečteno 12694×

Dnešním povídáním o grafickém nástroji Bleder uvedu nový seriál, zaměřený na 3D grafiku. Editor sám je dle subjektivního názoru editorem „profesionálním“. Právem se může chlubit tímto přívlastkem nejen proto, že je určený uživatelům Linuxu (a nejen jim), ale také proto, že je vyvíjený pod licenci GPL. Tato kombinace se pomalu, ale zato jistě stává nebezpečnou pro budoucí (vážnou) konkurenci. Jen tak dál!

Úvodem …

Rozhodl jsem se toto téma probrat tak důkladně jak to bude jen možné a jak velký bude v tomto směru ohlas čtenářů. Uvítám otevřený dialog na jednotlivá témata spojená i nespojená s každým dílem seriálu a rozhodně se nebudu bránit kritice. Proto, a nabádám k tomu každého čtenáře, piště, pište, pište, kritizujte, navrhujte, vedte dialog. Dávám přednost otevřenému dialogu před počtem návštěvnosti jednotlivých dílů. Tak, to je ve stručnosti vše, co jsem chtěl sdělit čtenářům. Nyní už k samotnému editoru.

Prostředí - User Interface

Co vše Bleder umí a umět by jako profesionální editor měl? Tak především je to modelování/deformace objektů, aplikace textur a materiálů na jednotlivé objekty, tvorba světelných scén (lightning) a v neposlední řadě jsou to animace (a vlastnosti s tím spojené). Nechybí ani podpora plug-inů a možnost spuštění skriptů (podporován je jazyk Python).

A kde jej najdete? Místo, kde Blender najít a stáhnout najdete v odkazech na konci článku. Uložený archiv stačí rozbalit do zvoleného adresáře. Editor nepotřebuje žádnou kompilaci, ani další úpravy. Stačí jej spustit příkazem:

# ./blender

Implicitní obrazovka po spuštění je vidět na obrázku č.0.

Typy Zobrazovacího okna (Window Type)

Pracovní plocha Blender-u má několik typů zobrazovacích oken, jako:

  • File/Image Browser window– Dialogový nástroj pro otevření scény/obrázku
  • Buttons Window – Tlačítkové okno, používá se pro aktivaci příkazů
  • User Preferences window– nastavení prostředí editoru
  • UV/Image Editor window – okno pro použití textur
  • 3D View window – modelovací okno

S jejích pomocí jsou jednotlivé operace se scénou přehledně rozděleny do jednotlivých částí a nepůsobí tak rušivým (přepláceným dojmem). Navíc lze zobrazení těchto oken libovolně kombinovat, takže si každý příjde na své.

Blender rovněž využívá možnosti rozdělení jednotlivých objektů/scén do vrstev (jako je tu např u AutoCad-u nebo 3D Studia Max). Tím, že se naučíte s vrstvami pracovat od začátku si v pokročilém modelování značně ulehčíte práci. Možnost vypnutí nepotřebných scén značně urychluje celkový přístup a sami tuto možnost při modelování náročných scén oceníte.


Další důležitou věcí je přidání objektu uloženého at už ve formátu *.blend nebo *.dxf, .wrl. Pokud bude objekt uložen v nativním formátu (*.blend), použijete příkaz z menu File->Append, kterým přidáte objekt do existující scény. V případě ne-nativních formátů použijete příkaz File->Open. Přidat do scény můžete nejen objekt, ale i typy světla, textury a jiné … Poté co vyberete soubor a potvrdíte jeho přidání, zobrazí se nabídka s možností výběru jednotlivých objektů, které chceme do scény přidat. Rozhodneme-li se přidat všechny pak stisknutím klávesy „A“ jako All vybereme všechny objekty, které se po stisku tlačítka OK přiřadí ke stávající scéně.

Modelovací Okno

Jeho ovládání může některým připadat poněkud tvrdé. Jde vice o sílu zvyku, protože po spuštění editoru se otevře automaticky jeden pohled na scénu a ne např. 4 jako u 3D Studia Max. Ale je to opravdu o síle zvyku. Protože i Blender tuto vlastnost samozřejmě umí. Přesunete-li kursor do prostoru mezi oknem aplikace a modelovacím oknem, změní se kursor na oboustrannou šipku. Pokud máme, stačí stisknout pravé tlačítko myši a objeví se nabídka s příkazy Join/Split/No Header. Vyberete příkaz split a myší natáhnete budoucí okraj požadovaným směrem.Kliknutím levým tlačítkem na vybrané místo pozici rozdělení okna potvrdíte. Tak, můžete modelovací okno rozdělit do několika částí. Stejným způsobem je pak můžete odstranit. Stačí kliknout pravým tlačítkem na rozdělovací linku a zvolit příkaz join. Posledním příkazem No/Add header můžete skrýt/zobrazit ke každé části hlavičku.

Závěrem …

Je dobré se na závěr ještě přesvědčit jestli máme hardwarovou podporu 3D aktivovánu či nikoliv. Možností jak tuto vlastnost ověřit je několik. Bleder rovněž jednu takovou možnost nabízí. Přepněte se pomocí Window type button do okna Text Editor. Klikněte pravým tlačítkem do prostoru hlavního okna a zvolte příkaz New. Do nového souboru napište/zkopírujte tyto tři řádky:

from Blender.BGL import *
print "GL Vendor", glGetString(GL_VENDOR)
print "GL Renderer", glGetString(GL_RENDERER)
print "GL Version", glGetString(GL_VERSION)

A poté znovu klikněte pravým tlačítkem myši na plochu hlavního okna, kde zvolíte příkaz „Execute Script“. V případě hardwarové podpory 3D by jste měli vidět výpis podobný tomuto:

"GeForce4 Ti 4200 with AGP8X/AGP/SSE2
NVIDIA Corporation
1.4.0 NVIDIA 43.63"

v opačném případě pak výpis podobný tomuto:

"
Mesa GLX Indirect
Mesa project: www.mesa3d.org
1.3 Mesa 4.0.4"

Pokud se setkáte s druhou variantou pak doporučením jsou příslušné stránky výrobce grafické karty (ATI, GeeForce ...), download ovladačů pro OS Linux a informace o jejich správné instalaci. A příště? Příště se podíváme na modelování základních primitiv, pohyb v prostoru scény, na některé klávesové zkratky a v závěru se zmíním o dalších užitečných odkazech.

Odkazy:

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Super! 28.1.2005 11:25 xxx
root ? :) 28.1.2005 14:36 Martin Sekera
L Re: root ? :) 28.1.2005 20:31 Jiří Hnídek
Přijmení 28.1.2005 22:04 Jiří Hnídek




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

28.11.2018 23:56 /František Kučera
Prosincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
Komentářů: 1

12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz
22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
Přidat komentář

6.11.2018 2:04 /František Kučera
Říjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář

4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák
LinuxDays 2018 již tento víkend, registrace je otevřená.
Přidat komentář

18.9.2018 23:30 /František Kučera
Zářijový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 20. 9. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář

9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz
20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business. Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
Přidat komentář

12.8.2018 16:58 /František Kučera
Srpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
Přidat komentář

16.7.2018 1:05 /František Kučera
Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

13.12.2018 10:57 / Jan Mareš
Re: zavináč

2.12.2018 23:56 / František Kučera
Sraz

5.10.2018 17:12 / Jakub Kuljovsky
Re: Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?

20.9.2018 10:04 / Jan Ober
Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?

20.9.2018 10:00 / Jan Ober
Re: Gimp

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2022) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze