LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu

ARCHIV



   

> Blender (2.) - Orientace v prostoru

Po stručném seznámení s programem Blender v úvodním dílu seriálu se podíváme na orientaci v prostoru a modelování.

11.2.2005 06:00 | Petr | Články autora | přečteno 10848×

Minulý díl jsem ukončil poznámkou o správném nastavení podpory 3D v Blendru. Povedlo se?? Funguje všem?? Pokud ano, přikročíme hned k dalšímu povídání na téma tohoto seriálu.

Úvodem ...

Naučit se modelovat je stejně obtížné jako naučit se malovat. Vždy existují dva typy lidí, kteří zasvětili svůj čas jistému tématu. Ti, kterým bylo dáno od boha, a ti, kdož se vytrvalou prací těžce propracovali na výsluní. Protože darů od boha ubývá, je většina z nás smrtelníků odkázána na těžkou práci a trpělivost. Modelování v Blendru je záležitostí do značné míry elegantní. Avšak práci s tímto nástrojem je potřeba pilovat a trpělivost šponovat až za hranice dosavadních možností. Poté se dostaví úspěch a o ten nám jde především.

Základní Orientace scény

3D vychází z jasné definice. Pohled do třech rozměrů (šířky, výšky, hloubky). Blender nám tuto vlastnost umožňuje pomocí numerické klávesnice a to v následujícím seskupení:

  • 0 - Pohled z kamery
  • 1 - Přední (Front) pohled
  • 3 - Boční (Side) pohled
  • 5 - Perspektivní/ortografický (Perspective) pohled

Numerické klávesy 2 a 8 umožňují rotaci scény ve svislém směru, klávesy 4 a 6 pak ve směru vodorovném. Klávesy +/- slouží pro přiblížení/oddálení scény.

Pohyb po scéně lze rovněž realizovat pomocí rolovacího kolečka na myši. Jednotlivé kombinace jako:

  • přiblížení/oddálení scény - rolování kolečkem
  • pohyb scény ve svislém směru - Shift + kolečko
  • pohyb scény ve vodorovném směru - Ctrl + kolečko

Nic složitého pro začátek. Začněme tady s vkládáním jednoduchých entit do scény.

Objekty ve scéně

Zajisté si každý všiml, že po spuštění Blendru se implicitně do scény vloží tři objekty. Krychle, světlo a kamera. Světla a kamery si nebudeme všímat a zaměříme se na krychli. Pravým tlačítkem myši (RMB -Right mouse button) označíme krychli a stiskem klávesy "Del" ji smažeme. Ponecháme kursor myši v modelovacím okně a stiskneme "mezerník". Objeví se okno (viz. Obr. 1), které nabízí značnou sadu funkcí.

Zadáme počet bodů reprezentujících rozdělení kruhu na jednotlivé části a necháme objekt vykreslit. Po vložení se scéna přepne automaticky do tzv. "Edit módu", ve kterém můžeme s jednotlivými body kruhu čarovat. Necháme si tyto úpravy na později a přepneme se, stiskem klávesy "Tab" zpět do "Objekt režimu". Objekt Mode (režim) využíváme pro vkládání jednotlivých primitiv do scény, ať už jsou to Mesh entitiy, Nurbs entity, světla, kamery, text aj (viz. Obr.2). Nyní si vyzkoušejte přepínat se mezi jednotlivými pohledy a pohybovat scénou tak jak bylo naznačeno v úvodu.

Další nezbytnou součástí je pohyb samotným předmětem. Máme-li tento označený (zvýrazněný odstínem růžové barvy), můžeme změnit jeho pozici v prostoru stiskem klávesy "G" (jako Grab) a pohnout předmětem libovolným směrem. Chceme-li pohyb omezit pouze na určitý směr (tzn. ve směru jedné ze tří os), pak po stisku klávesy G, stiskneme ještě tlačítko příslušející označení dané osy (x, y, z) a pohyb se omezí pouze na tento směr. Stejné možnosti pak platí pro rotaci objektu (stiskem klávesy "R" - Rotate) a změnu velikosti objektu (stiskem klávesy "S" - Scale). Příslušné operace můžete aktivovat z menu vyvolaného stiskem mezerníku a zvolením položky Trasform (viz. Obr. 3) Opět vyzkoušejte.

Určitě se se setkáte s potřebou, změnit tvar objektu za pomocí jedné ze tří jmenovaných operací o přesnou hodnotu. K tomu využijete Panelu s názvem "Trasformation Properties" (viz. Obr. 4), vyvolaného stiskem klávesy "N". Do příslušných Edit boxů pak už jen vložíte zvolené hodnoty.

Zároveň existuje možnost jak provést jednotlivé operace (změna velikosti, pozice, či orientace) o přesně stejnou hodnotu, aniž by se musel aktivovat panel Trasformation Properties. Rotaci objektu lze provádět po pěti-stupňových intervalech s pomocí stisknuté klávesy Ctrl, změna polohy objektu se provede o jednu jednotku taktéž za pomoci stisknuté klávesy Ctrl, naopak chceme-li objekt přesunout pouze v desetinných hodnotách, stiskneme klávesu pro příslušnou operaci a přidržíme k ní klávesu "Shift". Změna velikostise stisknutou klávesou "Ctrl" bude krokována po desetinách jednotky.

Změna tvaru pomocí Editace Vertexů

Chceme-li deformovat jednotlivé objekty, musíme jako první krok přepnout objekt do "Edit módu", opět pomocí klávesy "Tab". Objekt bude nyní reprezentován množinou bodů (Vertex), množinou úseček (Edges - obecné křivky ohraničené dvěma vertexy) a množinou tvarů (Faces - za tvar jsou považovány všechny uzavřené plochy tvořené 3-mi a více úsečkami).

Pro označení jednotlivých vertexů se používá několik metod. Vybrané vertexy přitom změní svoji barvu z růžové na žlutou. Označení/odznačení všech vertexů objektu provedeme stiskem klávesy "A", pro označení jednoho vertexu stačí kliknout pravým tlačítkem myši do blízkého okolí zvoleného vertexu. Pro označení několika vertexů využijeme stisknutou klávesu "Shift". Vertexy lze vybírat i za pomocí stisknutí klávesy "B". Stiskneme-li klávesu jedenkrát, objeví se pomyslný osový kříž (viz. Obr. 5), tvořený dvěma přímkami. Pak již stačí jen stisknout a držet levé tlačítko myši a táhnout v příslušném směru. Stiskneme-li pak klávesu "B" 2x, přepneme výběr do kruhového módu. Rozsah výběru v tomto režimu ovlivníme stiskem kláves +/-. Pro následné deformace použijeme stejných funkcí jako v případě "Objekt módu" (S-scale, G-grab, R-rotate) včetně možnosti aktivace Trasform Properties panelu.

Tímto dnešní povídání o základech modelování ukončím. V příštím dílu budeme pokračovat s editací vertexů, podíváme se na boolovské operace, ukážeme si možnosti vyobrazení základních primitiv, zkusíme si dva objekty spojit tak, aby k sobě těsně přilnuly atd.

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Gooood... 15.2.2005 07:25 background
Dobry 3.3.2005 16:18 Crasher Windows
  L Re: Dobry 3.3.2005 16:24 Ivan Majer




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

28.11.2018 23:56 /František Kučera
Prosincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
Komentářů: 1

12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz
22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
Přidat komentář

6.11.2018 2:04 /František Kučera
Říjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář

4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák
LinuxDays 2018 již tento víkend, registrace je otevřená.
Přidat komentář

18.9.2018 23:30 /František Kučera
Zářijový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 20. 9. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář

9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz
20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business. Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
Přidat komentář

12.8.2018 16:58 /František Kučera
Srpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
Přidat komentář

16.7.2018 1:05 /František Kučera
Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

31.7.2023 14:13 / Linda Graham
iPhone Services

30.11.2022 9:32 / Kyle McDermott
Hosting download unavailable

13.12.2018 10:57 / Jan Mareš
Re: zavináč

2.12.2018 23:56 / František Kučera
Sraz

5.10.2018 17:12 / Jakub Kuljovsky
Re: Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze