|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Java (32) - tiskové službyV minulém dílu (o základech tisku) se vyskytla zmínka o tiskových službách. Ty umožňují postoupit v úrovni abstrakce tisku ještě výše a nemuset zbytečně řešit technické detaily.
Abstrakce a virtualizace tiskuZa "normálních okolností" musí uživatel přemýšlet o tom, jaké vlastnosti má ta která tiskárna, má-li jich k dispozici více. Například potřebuje vědět, která tiskárna vytiskne stránku o velikosti A3, umí tisknout oboustranně nebo barevně. V praxi to znamená zjistit si předem potřebné informace a podle toho pak zvolit tiskárnu, na kterou se tisková úloha pošle. Lepší je ovšem abstraktní pohled - máme nějaké dostupné tiskárny (místní či vzdálené, nebo i ryze virtuální, tvořené pouhým programem) a tiskovou úlohu s určitými parametry. Nyní jde o to, aby tisková úloha putovala na nejvhodnější tiskárnu a nemuselo se o tom příliš přemýšlet. Tiskové služby v JavěStandardní knihovny Javy obsahují kompletní aparát pro abstraktní pohled na tisk. Říká se mu tiskové služby a využívá se skrze aplikační rozhraní Java Print Service API. Podívejme se na to, co všechno umožňuje:
Není toho málo, implementace infrastruktury není jednoduchá, ale z hlediska použití v aplikacích je k dispozici velmi silná nástroj pro řízení tisku. Návrh JPS API vychází z protokolu IPP (Internet Printing Protocol). Princip fungování tiskových služebTisk s využitím tiskových služeb se poměrně značně liší od klasických metod tisku, třeba i té, kterou jsme používali minule. Základní postup při využití tiskových služeb je zhruba tento:
Rozdíl oproti klasickému postupu při tisku je jasně viditelný. Celý proces je sice poněkud náročnější a zdlouhavější, ale získáváme naopak větší flexibilitu a méně otrocké práce při tisku. Příprava třídy pro datový formátZatímco při klasickém tisku je víceméně dáno, jak vypadá tištěný dokument (je to vždy grafický kontext, tedy virtuální plocha, na kterou se kreslí). Ne tak zde - možnosti tiskových služeb jsou mnohem větší. Při specifikaci datového formátu se používá standard MIME. Jeho pomocí určujeme, jaký datový typ bude dokument mít. V základní podobě máme k dispozici tyto formáty:
Každý z popsaných formátů umožňuje používat různé zdroje dat (bajtová pole, streamy, URL apod.). Ne každý formát podporuje všechny zdroje. Než vytvoříme/získáme objekt pro práci s formátem, musíme tedy kromě formátu znát i zdroj dat.
Formát je reprezentován třídou DocFlavor df; df = new DocFlavor("image/gif", "java.io.InputStream"); df = new DocFlavor("text/html; charset=utf-8", "java.io.Reader"); df = new DocFlavor.BYTE_ARRAY("application/octet-stream"); df = DocFlavor.URL.POSTSCRIPT; První příkaz vytvoří konstruktorem instanci určenou pro obrázek GIF získávaný ze vstupního streamu. Druhý řádek je podobný, ukazuje ovšem HTML data včetně uvedení znakové sady (to je důležité, jinak se používá výchozí sada, což nemusí být vždy v pořádku) a data načítá z textově orientovaného streamu. Dále tu je instance vytvořená pomocí konstruktoru podtřídy (v tomto případě pro bajtové pole), určená pro automaticky detekovaný formát. A konečně poslední příklad plně využívá hotové objekty - v tomto případě se použije instance pro postscriptová data z URL. Pokud známe předem (při implementaci programu) typ dat a jejich zdroj, používáme přednostně již vytvořené objekty nebo alespoň specializované třídy. Je to rychlejší než volat základní konstruktor s textovými parametry. Atributy tisku
Požadavky na tiskovou službu, a také další vlastnosti tisku, se vyjadřují pomocí atributů. Každý atribut je
instancí třídy implementující rozhraní S atributy je to ještě trochu složitější. Obecně se dají zařadit do pěti kategorií (podle účelu), každá z nich je představována jedním rozhraním. Atribut může patřit do více kategorií současně.
Všechny kategorie mají svůj smysl. Ještě se k nim dostaneme. Další důležitou
věcí je sdružování atributů do sad. Základním rozhraním sady je Nejdříve se podíváme na využití atributů k vyhledání tiskové služby odpovídající daným požadavkům. Tady je krátký příklad, jak sestavit sadu atributů: PrintRequestAttributeSet as = new HashPrintRequestAttributeSet(); as.add(MediaSize.ISO_A4); as.add(Sides.DUPLEX); as.add(new PrinterResolution(300, 300, PrinterResolution.DPI));
Jak je snad na první pohled zřejmé, takto sestavíme požadavek na tisk na stránku
A4, s možností oboustranného (duplexního) tisku a s rozlišením 300 x 300 DPI.
Lze používat jen atributy implementující rozhraní
Samostatnou zmínku si zaslouží speciální kategorie atributů - atributy
podporovaných hodnot. Slouží k vyjádření hodnot podporovaných jinými atributy.
Tak například atribut Vyhledání tiskové službyNyní nastal pravý čas zjistit, které tiskové služby vyhovují určeným požadavkům. Stačí jednoduše provést dotaz a pak už si jen vybírat z dostupných služeb: DocFlavor fd = ... PrintRequestAttributeSet as = ... PrintService sa[] = PrintServiceLookup.lookupPrintServices(df, as); Kdo má to štěstí, že mu takový dotaz vrátí větší počet služeb, může si pak vybrat nejvhodnější službu (viz dále). Mnohdy ale člověk může být rád, že vůbec nějaká služba prošla jeho sítem. Celkem snadno se ale stane, že nevyhoví žádná služba - třeba když zadáme požadavek na duplexní tisk a žádná dostupná tiskárna ho nepodporuje. To je prostě smůla, takže nezbývá než si to někde v programu poznamenat a zkoušet dál s menšími požadavky. Lze to i opačně - začít s málem a postupně přidávat další a další požadavky, dokud nějaké služby zbývají.
Pokud si vystačíme s výchozí tiskárnou, stačí místo zmíněné metody zavolat
Ještě zbývá jedna důležitá věc, a to zjišťování atributů určité tiskové služby.
To může sloužit například k ručnímu výběru služby uživatelem (například podle
zmíněného umístění tiskáry, rychlosti tisku, aktuálního stavu tiskárny atd.).
Jednoduše zavoláme instanci tiskové služby ( Tiskový dokument
I když to není úplně nutné, velice se hodí vytvořit si něco, čemu se dá říkat
"tiskový dokument". Jedná se vlastně o propojení zdroje tiskových dat, formátu
tisku a tiskových atributů. Tiskový dokument je představován rozhraním
Vytvoření instance
Pokud atributy nepotřebujeme používat, stačí místo sady použít HashDocAttributeSet as = new HashDocAttributeSet(); as.add(PrintQuality.DRAFT); as.add(OrientationRequested.LANDSCAPE); SimpleDoc sd = new SimpleDoc(data, df, as); Atributy v příkladu určují použití kvalitativního režimu Draft a orientaci na šířku. Pozor na to, že některé atributy (například právě orientaci) lze použít jen u některých formátů - u jiných nemá smysl. Tisková úloha a její odeslání
Zbývá už jen málo - vytvořit úlohu a poslat ji zvolené službě. Úloha jako
takové se získá velmi snadno. Stačí instanci tiskové služby ( SimpleDoc sd = ... PrintRequestAttributeSet as = ... PrintService ps = ... DocPrintJob job = ps.createPrintJob(); try { job.print(sd, as); } catch (PrintException e) { ... }
Všimněte si, že metoda Vlastní tisková službaPro některé účely se hodí vytvořit si vlastní tiskovou službu a pak ji používat. Může sloužit například k přímému exportu do některého grafického formátu.
Nejjednodušší možností je použít třídu OutputStream os = ... StreamPrintServiceFactory fa[] = StreamPrintServiceFactory.lookupStreamPrintServiceFactories(df, "application/pdf"); if (fa.length > 0) { StreamPrintService ps = fa[0].getPrintService(os); if (ps != null) { ... } } Příklad ukazuje vyhledání služby, která umožňuje (pro daný formát dokumentu) výstup do PDF. Je-li služba nalezena, připojí se na výstupní stream, který může představovat například otevřený soubor, síťové spojení, rouru do jiného vlákna apod.
Existuje ještě další možnost - naimplementovat si přímo celou tiskovou službu.
Ta by se pak, pokud by měla být zahrnuta do vyhledávání podle požadavků,
musela zaregistrovat zavoláním statické metody Tiskové služby a grafický kontextZatím zůstávala opomenuta jedna otázka - jak propojit klasickou tiskovou metodu (z minulého dílu seriálu) s tiskovými službami. Jde to snadno a existují dokonce dvě rozdílné cesty, jak toho dosáhnout. První z nich vychází z původního základu, avšak využije mechanismus tiskových služeb. Tady je příklad z minulého dílu upravený pro tiskové služby: protected void doPrint(Printable pt) { PrinterJob pj = PrinterJob.getPrinterJob(); pj.setPrintable(pt); PrintService sa[] = PrinterJob.lookupPrintServices(); if (sa.length > 0) { try { pj.setPrintService(sa[0]); pj.print(); } catch (PrinterException e) { JOptionPane.showMessageDialog(this, "Při tisku došlo k chybě: " + e.getMessage(), "Chyba", JOptionPane.ERROR_MESSAGE); } } }
Pokud bychom chtěli nastavovat atributy tisku, stačilo by vytvořit prázdnou sadu,
pomocí známých dialogů (metody
Druhou, v podstatě ještě jednodušší metodou je použít postup určený přímo
pro tiskové služby a jako formát zvolit Printable pt = ... PrintService sa[] = PrintServiceLookup.lookupPrintServices( DocFlavor.SERVICE_FORMATTED.PRINTABLE, null); if (sa.length > 0) { SimpleDoc sd = new SimpleDoc(pt, DocFlavor.SERVICE_FORMATTED.PRINTABLE, null); ... } V příkladu se nepoužívají žádné atributy. Pokud bychom je chtěli použít, prázdné reference by se nahradily sadou atributů jako v příslušných příkladech z tohoto článku. JavaBeansPřístě konečně přijde řada na to, co kvůli dvěma článkům o tisku muselo počkat - tedy na úvod do JavaBeans. Věřím, že i tato oblast Javy bude neméně zajímavá, jako právě popsané záležitosti tisku.
Related article
Programování v jazyku Java (1) - Úvod Programování v jazyku Java (2) - instalace, překlad a spouštění Programování v jazyku Java (3) - Základy syntaxe Programování v jazyku Java (4) - Proměnné a operace s nimi Java (5) - Řízení programu Programování v jazyku Java (6) - Řetězce I Programování v jazyku Java (7) - Řetězce II Programování v jazyku Java (8) - Pole I Programování v jazyku Java (9) - Pole II Java (10) - Kontejnery I. Java (11) - Kontejnery II. Java (12) - Kontejnery III. Java (13) - JDK, vývojová prostředí Java (14) - štábní kultura, specifika Java (15) - I/O operace I. Java (16) - I/O operace II. Java (17) - práce se soubory Java (18) - síťová komunikace I. Java (19) - síťová komunikace II. Java (20) - vlákna Java (21) - datové typy Java 5 - recenze knihy Java (22) - omezování práv I. Java (23) - omezování práv II. Java (24) - úvod do grafiky a GUI Java (25) - základní grafické třídy Java (26) - tvorba GUI Java (27) - seznamy, stromy, tabulky Java (28) - renderery a editory Java (29) - správci rozložení Java (30) - Look and Feel Java (31) - základy tisku BlueJ IDE JavaFX - prostředí pro tvorbu RIA aplikací (1) Java a rozšířené atributy souborů JavaFX - prostředí pro tvorbu RIA aplikací (2) Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |