Po minulém obecném úvodu do světa kolekcí se podíváme na jednotlivá rozhraní
a implementace. Správný výběr je důležitý pro tvorbu rychlých a úsporných programů.
6.4.2005 15:00 | Lukáš Jelínek | czytane 79494×
RELATED ARTICLES
KOMENTARZE
Kategorie kontejnerových rozhraní
Jak jsem říkal už minule, namísto práce s implementačními objekty je vhodné
při práci používat rozhraní. Systém kolekcí je na rozhraní založen, existuje
jich zde celá hierarchie a my můžeme pracovat na té úrovni, která nám nejlépe
vyhovuje (resp. na té nejvyšší použitelné).
Máme dvě základní množiny kontejnerů, každá z nich vychází z jednoho rozhraní.
První z nich jsou běžné (normální) kolekce odvozené od rozhraní Collection
,
do druhé kategorie patří kolekce asociativní ("mapované", obsahující dvojice
klíč-hodnota) implementující rozhraní Map
.
Normální kolekce
Typickým znakem "normálních" kolekcí je to, že pracujeme s jednoduchými prvky
(prvek je jeden objekt). Vnitřní implementace kontejneru může být jakákoli
a liší se podle toho, k čemu je tento kontejner určen.
V rámci CF rozeznáváme dvě skupiny těchto kolekcí - množiny a seznamy
(sekvence). Podívejme se na ně blíže:
-
Množiny (rozhraní
Set
) - každý prvek může být v kontejneru pouze jednou.
Není zde obdoba kontejneru multiset (s možností vícenásobné přítomnosti
téhož prvku) známého z STL v C++. Prvek obecně nemá určenu žádnou
polohu v množině, na základě které by k němu bylo možné přistupovat.
Zvláštním případem je podrozhraní SortedSet
, což je seřazená množina.
-
Seznamy (rozhraní
List
) - prvek může být v kontejneru vícekrát a má určenu
jednoznačnou polohu (index).
Asociativní kolekce
Často jsme v situaci, kdy potřebujeme k datům přistupovat ne podle číselného
indexu, ale podle nějakého obecného klíče. Asociativní kolekce obsahují
prvky jakožto dvojice klíč-hodnota, kdy každý člen této dvojice může být
libovolného referenčního typu.
Obdobně jako u množin, ani zde nemáme něco jako multimap z STL. Ke každému
klíči může příslušet nejvýše jedna hodnota. Další shodná vlastnost
s rozhraním Set
je existence seřazené varianty - je to rozhraní
SortedMap
.
Obecné implementační třídy
Nyní přichází čas na bližší seznámení s různými implementací kolekcí.
Každá se hodí pro určitý způsob použití.
HashSet
- množina s hešovací tabulkou
Třída HashSet
používá pro ukládání dat hešovací tabulku. Práce je velice
rychlá (většina operací probíhá v konstatním čase), nezaručuje ale pořadí
prvků. Prázdné reference jsou povoleny.
HashSet
můžeme použít prakticky vždy, kdy nepotřebujeme pracovat s prvky
v konkrétním pořadí (tj. ve většině případů).
Pro optimální výkon je důležité správně zvolit výchozí kapacitu kontejneru
- příliš velká způsobuje zbytečnou alokaci paměti a navíc i pomalejší
sekvenční přístup (přes iterátor). Proto je dobré před použitím promyslet,
kolik prvků se zde bude obvykle vyskytovat a podle toho kontejner nadimenzovat
(výchozí kapacita je 101 prvků).
Set s = new HashSet(); // vytvoření nové množiny
s.add(new Integer(15)); // vložíme postupně 3 prvky
s.add(new Integer(-2));
s.add(new Integer(123));
s.add(null); // vložíme null - je to povoleno
s.add(new Integer(-2)); // -2 už v množině je, podruhé se nevloží
System.out.println(s.size()); // vypíše počet prvků, tedy 4 (včetně hodnoty null)
TreeSet
- množina se stromovou strukturou
Pro práci se seřazenými prvky použijeme třídu TreeSet
. Protože je to seřazená
množina, implementuje rozhraní SortedSet
. Většina operací se provádí
v logaritmickém čase.
Okruh použití TreeSet
je vymezen potřebou seřazené množiny. Pokud vkládané
prvky neimplementují rozhraní Comparable
, musíme pro ně definovat komparátor
(tj. implementovat rozhraní Comparator
) a předat ho konstruktoru objektu
TreeSet
.
SortedSet s = new TreeSet(); // vytvoření množiny
s.add(new Double(12.3)); // vložíme 3 prvky
s.add(new Double(100.456));
s.add(new Double(-0.001));
System.out.println("První prvek je: " + s.first()); // vypíše první prvek
Iterator it = s.iterator(); // iterujeme přes všechny prvky
while (it.hasNext()) { // budou se vypisovat ve vzestupném pořadí
System.out.println(it.next());
}
ArrayList
- pole proměnné velikosti
Podobně jako minule zmíněná třída Vector
(o ní ještě bude řeč) poskytuje
i tato třída implementaci pole o proměnné délce. Přístup přes index je
v konstatním čase, přidávání na začátek nebo modifikace uvnitř posloupnosti
v čase lineárním.
ArrayList
použijeme ve všech případech, kde bychom jinak použili běžné pole a
potřebujeme měnit délku. Výjimkou jsou případy, kdy velmi často dochází
k přidávání prvků na začátek nebo provádět změny uvnitř seznamu - tam
se ArrayList
nehodí.
Následující příklad ukazuje podobnost práce s polem a s kontejnerem typu
ArrayList
, a samozřejmě výhodu použití kontejneru:
String sa[] = new String[3]; // vytvoření pole pro 3 položky
sa[0] = ""; // vložíme do něj prvky
sa[1] = "abcd";
sa[2] = "123w";
// tady končíme - pole nejde zvětsit
List l = new ArrayList(3); // vytvoření seznamu pro 3 položky
l.add(0, ""); // vložení prvků
l.add(1, "abcd");
l.add(2, "123w");
// přidání dalších prvků - 1. varianta (vhodná pro přidání více prvků)
l.ensureCapacity(5); // zvětšíme kapacitu seznamu (zde na 5)
l.add(3, "tohle JDE"); // přidáme prvek
l.add(4, "pokračujeme"); // přidáme prvek...
// přidání dalších prvků - 2. varianta (vhodná pro jednotlivé prvky)
l.add("tohle také JDE"); // přidáme prvek
l.add("pokračujeme"); // přidáme prvek...
LinkedList
- spojový seznam
Třída LinkedList
představuje dobře známý spojový seznam prvků. Co to znamená,
lze snadno domyslet. Přístup podle indexové pozice je v lineárním čase,
zatímco přidávání a mazání probíhá konstantní rychlostí.
Doména použití třídy LinkedList
je omezena na případy s častými modifikacemi
na jiných místech, než je konec seznamu.
Opět připomínám, i přes snadný přístup přes index prvků je při sekvenčním přístupu obecně mnohem
efektivnější používat iterátory (pro tuto třídu to platí dvojnásob).
HashMap
- asocitativní kontejner s hešovací tabulkou
Obdoba HashSet
pro asociativní přístup k hodnotám. Pro rychlost i paměťovou
náročnost platí to, co bylo řečeno u třídy HashSet
. Prázdné (null
) klíče
a hodnoty jsou povoleny.
Použijeme prakticky ve všech případech, kdy nepotřebujeme seřazené klíče. Viz následující příklad
s příponami a MIME typy dat:
Map m = new HashMap(); // vytvoří se asociativní kontejner
m.put("txt", "text/plain"); // vložení dvojic klíč-hodnota
m.put("html", "text/html");
m.put("jpg", "image/jpeg");
m.put("mpg", "video/mpeg");
// nyní pomocí klíče přistupujeme k hodnotám
System.out.println("Přípona .jpg má typ: " + m.get("jpg")); // vypíše "image/jpeg"
System.out.println("Přípona .gif má typ: " + m.get("gif")); // vypíše "null" (nebylo nalezeno)
TreeMap
- asocitativní kontejner se stromovou strukturou
Opět obdoba - tentokrát TreeSet
. Oproti HashMap
přináší seřazení klíčů.
Používá se při nutnosti mít seřazené klíče. Samozřejmostí je splnění
podmínek pro porovnatelnost klíčů (viz HashSet
).
Speciální implementační třídy
Jsou určité případy, kdy nám žádná z výše uvedených implementací nevyhoví.
Proto máme k dispozici ještě další implementace, s jejichž pomocí můžeme
dosáhnout požadovaných cílů. Podívejme se na některé z nich:
LinkedHashSet
- zřetězená množina s hešovací tabulkou
Kompromis mezi HashSet
a TreeSet
, má zaručené pořadí prvků při rychlosti
řádově stejné jako HashSet
. Prvky jsou uloženy v pořadí, v jakém se vkládají,
pokud ovšem nedojde k vícenásobnému vložení téhož prvku (prvek se znovu nevkládá,
zůstane na původní pozici). Je třeba si uvědomit, že
i když je zaručeno pořadí, nejedná se o seřazenou množinu a třída tedy
neimplementuje rozhraní SortedSet
.
LinkedHashMap
- zřetězený asociativní kontejner s hešovací tabulkou
Obdoba LinkedHashSet
pro asociativní kontejner. Platí to, co bylo řečeno
u LinkedHashSet
. Tato třída se hodí pro tvrobu různých pamětí s omezenou
asociativitou (LRU apod.).
K další příkladům speciálních implementací se dostaneme při seznámení
se změnami CF v Javě 5.0.
Zastaralé implementace
Již před vznikem CF existovaly v Javě určité implementace kontejnerů.
Protože zde přetrvávají i nadále, není od věci je také trochu prozkoumat.
Vector
- pole proměnné velikosti
Chování třídy Vector
je prakticky shodné s třídou ArrayList
s drobnými
rozdíly. Vector
má některé metody navíc (např. hledání od určitého indexu),
lze mu stanovit přírůstek kapacity a je synchronizovaný (viz dále).
V běžných případech dnes nemáme důvod používat Vector
namísto třídy ArrayList
.
Hashtable
- hešovací tabulka
Chování obdobné jako u třídy HashMap
, nepovoluje však prázdné klíče ani
hodnoty a má synchronizaci.
Wrappery pro práci s kolekcemi
Existuje více způsobů, jak měnit vlastnosti instancí nějakých objektových tříd
- lze to udělat např. parametry v konstruktoru nebo použitím tzv. wrapperů,
což jsou objekty, které se "předřadí" před původní objekty, převezmou
navenek jejich chování a přidají, odeberou či změní právě to, co je třeba.
Pro změnu chování kontejnerů tu takové wrappery máme.
Synchronizační wrappery
Všechny standardní implementace kolekcí jsou bez synchronizace vícenásobného
přístupu k objektu, takže se ve vícevláknovém prostředí může stát, že
k témuž objektu přistupuje více vláken současně a dojde k přečtení
nekonzistentních dat nebo k poškození objektu.
Máme-li záruku, že ke kolizi nemůže dojít (program je pouze jednovláknový),
není třeba zajišťovat synchronizaci. Na tento předpoklad ale nemůžeme
prakticky nikdy spoléhat (zejména pokud píšeme opakovaně použitelný kód) a
musíme synchronizaci zajistit buď explicitně (což je pracnější, přestože
výkonnostně efektivnější) nebo použít synchronizační wrapper. Netýká se to
"starých" kontejnerů Vector
a Hashtable
, ty mají
synchronizaci již v sobě.
Wrapper funguje prostě tak, že příslušné statické metodě z třídy
Collections
(pozor, neplést s rozhraním Collection
!)
předáme původní objekt a metoda nám vrátí wrapper k tomuto
objektu, který už pak používáme stejně jako původní objekt (zde je jasně
vidět, jak se hodí pracovat s rozhraním namísto konkrétní implementace).
Více ukáže příklad:
// typický příklad - nepotřebujeme nesynchronizovanou instanci
List l = Collections.synchronizedList(new LinkedList());
// pro speciální použití - zachovává přístup k původní instanci
SortedSet s1 = new TreeSet();
SortedSet s2 = Collections.synchronizedSortedSet(s1);
Wrappery pro zákaz modifikací
Někdy je třeba zakázat jakékoliv změny v kontejneru. Nejčastěji tehdy,
když z nějakého uceleného systému (který se stará o přípravu dat) předáváme
někam ven referenci na kontejner a nechceme, aby ho někdo zvenku měnil.
Způsob vytvoření wrapperu je obdobný jako v případě synchonizačního wrapperu,
opět je to zřejmé z příkladu. Pokus o modifikaci wrapperového kontejneru
způsobí výjimku UnsupportedOperationException
. Původní kontejner
samozřejmě lze (přes referenci na něj) i nadále měnit.
// vytvoření seznamu
List lst = new ArrayList();
// příprava dat apod.
// nyní se vytvoří neměnná kolekce
Collection c = Collections.unmodifiableCollection(lst);
// pokus o změnu - vyvolá výjimku UnsupportedOperationException
c.add(new Object());
Praktická ukázka
Kdo by měl zájem, může si prohlédnout a vyzkoušet praktickou ukázku použití
kontejnerů. V souboru
PhoneBook.java
najdete velice jednoduchý program, který
ukazuje práci s kolekcemi na primitivním telefonním seznamu.
V Javě 5.0 došlo u kontejnerů k poměrně významným změnám - přibyla typová
bezpečnost, nová rozhraní a implementace atd. K tomu se dostaneme příště,
podobně jako k algoritmům, které mohou nad kolekcemi pracovat.