|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Programování v jazyku Java (8) - Pole IPole jsou jednou ze základních datových struktur, umožňující práci s hromadnými daty.
Pole jsou jednou ze základních datových struktur, umožňující práci s hromadnými daty. Bylo by velmi nepohodlné, pokud bychom při zpracování většího počtu proměnných stejného druhu a použití museli každou označovat samostatným jménem a pak je v řadě samostatně zpracovávat, např. při sečítání položek: suma= pol1+ pol2+ pol3 + .....+ pol50; Pokud tyto hodnoty uložíme do pole namísto do samostatných proměnných , jsou rozlišeny indexem: pol[1],pol[2], přičemž indexu obvykle neuvádíme přímo číslem, ale indexovou proměnnou, kterou řídíme pomocí cyklu: for(int i=0;i<50;i++) suma=suma + pol[i];} Deklarace a inicializace pole
Pole hodnot deklarujeme pomocí indexu int [] aPole; //vytvoří pole proměnných typu integer int bPole[]; //je povoleno i toto pořadí Tím jsme deklarovali proměnnou typu pole, ovšem protože pole je typu odkaz, musíme před použitím ještě pole vytvořit - určit počet prvků a inicializovat místo v paměti. Inicializace se provádí jedním ze 2 způsobů : aPole= new int [20]; //příkazem new vytvoříme pole 20 prvků typu int aPole= {0,5,19}; //výčtem hodnot vytvoříme pole 3 prvků Deklaraci i vytvoření lze sloučit do jednoho příkazu, tedy: int []aPole= new int[20]; Je možné vytvářet i vícerozměrná pole, například matici 3x3 prvky vytvoříme: int [][] mat= new int [3][3]; Pokud vytváříme pole objektů, musíme si uvědomit že pole i objekty jsou typu odkaz, takže obojí musíme po deklaraci i vytvořit: Date []Datumy=new Date[5]; for (int i=0;i<5;i++) Datum[i]= new Date(); Přístup k položkám poleK položkám pole přistupujeme prostřednictvím indexu v hranaté závorce. Obvykle je zpracováváme v cyklu. Následující příklad vygeneruje a vytiskne pole náhodných čísel. Random rd=new Random(); //nutno v úvodu import java.util.* int [] nahCisla=new int[10]; for(int i=0;i<10;i++) nahCisla[i]=rd.nextInt(100); for(int i=0;i<10;i++) System.out.println (nahCisla[i]);
Jak je z ukázky patrné, indexy v poli se číslují od 0 do n-1 a nikoliv Základní algoritmy pro práci s polemPro práci s polem existuje široká řada obecně používaných algoritmů, několik z nich si ukážeme. Výpis poleTento příklad jsme si už ukazovali, tak ještě jednou, plný kód pro deklaraci a naplnění pole pak předpokládáme i v dalších příkladech kde není uveden: import java.util.*; public class Priklad8 { public static void main(String[]args) { Random rd=new Random(); //nutno v úvodu import java.util.* int [] nahCisla=new int[10]; for(int i=0;i<10;i++) nahCisla[i]=rd.nextInt(100); for(int i=0;i<10;i++) System.out.println (nahCisla[i]); } } Vyhledávání prvku v poliint hledCislo=77;int nalezindex=-1; for(int i=0;i<10;i++) if (nahCisla[i]==hledCislo) {nalezindex=i;break;} if (nalezindex==-1) System.out.println("Hledany prvek v poli nenalezen") ; else System.out.println("Hledany prvek nalezen na pozici" + nalezindex); } Kopírování pole
Vzhledem k tomu, že pole je typu odkaz, nemůžeme přímo přiřadit jedno pole druhému operátorem int [] druhePole=new int[10]; for(int i=0;i<10;i++) druhePole[i]=nahCisla[i]; Podobně nelze celá pole přímo porovnávat operátorem ==., ale položku po položce. Nicméně, tyto algoritmy použijeme pouze v jednodušších případech. Java má totiž přímo ve svých knihovnách zabudované metody, které tuto namáhavou práci udělají za nás. O nich si povíme příště.
Related article
Programování v jazyku Java (1) - Úvod Programování v jazyku Java (2) - instalace, překlad a spouštění Programování v jazyku Java (3) - Základy syntaxe Programování v jazyku Java (4) - Proměnné a operace s nimi Java (5) - Řízení programu Programování v jazyku Java (6) - Řetězce I Programování v jazyku Java (7) - Řetězce II Programování v jazyku Java (9) - Pole II Java (10) - Kontejnery I. Java (11) - Kontejnery II. Java (12) - Kontejnery III. Java (13) - JDK, vývojová prostředí Java (14) - štábní kultura, specifika Java (15) - I/O operace I. Java (16) - I/O operace II. Java (17) - práce se soubory Java (18) - síťová komunikace I. Java (19) - síťová komunikace II. Java (20) - vlákna Java (21) - datové typy Java 5 - recenze knihy Java (22) - omezování práv I. Java (23) - omezování práv II. Java (24) - úvod do grafiky a GUI Java (25) - základní grafické třídy Java (26) - tvorba GUI Java (27) - seznamy, stromy, tabulky Java (28) - renderery a editory Java (29) - správci rozložení Java (30) - Look and Feel Java (31) - základy tisku Java (32) - tiskové služby BlueJ IDE JavaFX - prostředí pro tvorbu RIA aplikací (1) Java a rozšířené atributy souborů JavaFX - prostředí pro tvorbu RIA aplikací (2) Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |