|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
3D rastrový obrázek v GIMPUV článku si podrobně popíšeme, jak v grafickém editoru GIMP vyrobit 3D rastrový obrázek.
Co říkáte tomu, vyrobit si takový 3D obrázek? Nebude to nic těžkého. V podstatě se jedná o použití funkce "Přesunout" (Displace) v menu Filtry-Mapy. Není to rovnocenná napodobenina běžných 3D obrázků; tady u té verze, pokud obrázek někde přidá kopeček, tak jinde musí "nakopat" materiál - takže vyrobí jámu. Přesto se s tím dají dělat psí kusy. Výsledek může pak vypadat následovně:
Část I - jednoduchá 3-vrstvá verzeNejprve si vyrobíme vrstvu s rastrem. Tedy vytvoříme si novou vrstvu, a vyplníme ji vzorkem. Já jsem použil vzorek ze základní řady a upravil ho trochu barevně. Pak jsem vytvořil novou vrstvu s černým pozadím. Do černé vrstvy jsem vepsal bílé písmeno. Tato vrstva definuje posun. Bílá maximum, černá žádný. Teď aktivujeme vrstvu s rastrem, a přesuneme se do filtru Mapa-Přesunout. Nastavení je zřejmé z obrázku. Stačí jen 4-6 px do strany (vlevo nebo vpravo). A, voalá, máme první obrázek. Jedná se o oříznutou verzi. Tuhle verzi lze také docílit i jinak: z původního rastrového obrázku pomocí masky vrstev uděláme výřez ve tvaru písmene "A": Výsledek vypadá nějak takhle. A nyní tuto vrstvu začneme posouvat vůči pozadí ze stejného rastru, do stran, opět tak 3-4 px vlevo nebo vpravo. Výsledek je stejný, jako u předešlé verze. S posunem do stran si lze pohrát - vzniká různá hloubka vrstev. Taktéž oříznutá verze. Obrázek má 3 vrstvy. Tam, kde se díra ve tvaru "A" prolíná s vystouplým písmenem, vznikne základní rovina. U jiných tvarů se prolínačky také pěkně vyjímají. V podstatě jde o to, že dva stejné tvary, vedle sebe, pokud se na ně díváme 3D pohledem, vytvoří mezi sebou třetí obrázek - složeninu z obou okrajových. No, a podle toho, jak jsou od sebe okrajové obrázky posouvány do stran, vzniká mezi nimi a složeným obrázkem 3D rozvrstvení. Část II - plynulé přechodyZde si jako mapu posunu vytvoříme bumpmapu; černobílý obrázek s plynulými přechody. Pro plynulé přechody je nutno použít filtr "Přesunout". Nastavení filtru necháme stejné, jako u předešlých obrázků. Výsledkem je pěkný kopeček. Filtr můžeme uplatnit i několikrát! V takovém případě ale základní posun jednotlivých kroků volíme max. 2-3 px. Jinak se na to nedá koukat... Pro vylepšení efektu jsem vzal černobílou bumpmapu, a přes posterizaci do 2 barev ji převedl do základní černobílé verze. Pak jsem zduplikoval už zvlněnou verzi a uplatnil na ní tento černobílý obrázek jako masku vrstvy. Výřez je vidět na obrázku. No, a ten jsem teď posouval do stran nad původním obrázkem, jako u zjednodušené verze. Výsledkem je opět pěkný kopeček, tentokrát s různými dalšími 3D deformacemi a segmenty; vznikají podle toho, na kterou stranu, a jak moc tento výřez posuneme. Pokud jsme už zkušení 3D zírači, můžeme zkusit prolnout očima obrázky nejen jednou, ale i 2-krát. 3D efekt dostane další rozměr! Možná jste si všimli, že u větších tvarů se 3D efekt nevejde celý do výsledného obrázku. Na okrajích bývá oříznutý. Pak stačí původní nezvlněnou verzí doplnit okraj na té oříznuté straně - samozřejmě posunutý po krocích tak, aby se patřičně napojoval na zvlněného kolegu nad ním. Nástrojem "Posun vrstvy" klávesami "šipkami" do stran to s 3D pohledem přesně nakrokujeme. Bylo to použito i u úvodního obrázku, na obou stranách.
To je vše, přeji veselou zábavu! Kdo si hraje, nezlobí. (Li) Článek bez nároku na honorář napsal Bohumil Lipka.
Related article
Gimp - ÚVOD (1.) Gimp - ÚVOD (2.) Gimp - ÚVOD (3.) Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (1.) - Základní úpravy Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (2.) - Transformace Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (3.) - Rovnání křivě nafocených fotografií Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (4.) - Výběry I. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (5.) - Výběry II. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (6.) - Vrstvy Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (7.) - Prolínání vrstev Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (8.) - Barvy I. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (9.) - Barvy II. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (10.) - Barvy III. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (11.) - Barvy IV. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (12.) - Retuše Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (13.) - Kanály Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (14.) - Masky Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (15.) - Masky II. Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (16.) - Rámečky, ohraničení, okraje Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (17.) - Pohyb a lokální zostření Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (18.) - Převod fotografie do černobílého a sépiového odstínu Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (19.) - Úprava očí Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (20.) - Filtry Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (21.) - Simulace mlhy Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (22.) - Hrátky Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (23.) - Zvýraznění objektu Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (24.) - Simulace nižší hloubky ostrosti Gimp - Přecházíme na verzi 2.2.x Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (25.) - Snížení CCD šumu Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (26.) - Simulace fotografování za večera Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (27.) - Panoramatická fotografie Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (28.) - Olejomalba, Přemapování povrchu, Reliéf Gimp - ÚPRAVY FOTOGRAFIÍ (29.) - Stará fotografie, inverze jasu, Rozjasnění ... Gimp - vylepšení fotografií (30.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (1.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (2.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (3.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (4.) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (5) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (6) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (7) Gimp - GRAFIKA PRO WEB (8) Řešené úlohy v Gimpu: Přenesení části obrázku a uložení souboru jako projekt Previous Show category (serial)
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |