America's Army: Special Forces (Downrange)
Před pár dny vyšel další update ke hře America's Army. Ačkoli se nejedná o
jeden ze stěžejních herních úprav, upravuje např. engine o skvělou fyziku
Ragdoll. V článku se kromě popisu hry a změn podíváme také na to, jestli si linuxový uživatel zahraje přes GameZone.
22.6.2004 08:00 |
Ondřej Čečák
| Články autora
| přečteno 17657×
Co to je America's Army
America's Army je hra financovaná americkou armádou. Složí totiž jako zvláštní
druh promotion – má ukázat, jak to v takové elitní útočné jednotce a
celkově u armády chodí. V případě, že by se někomu armáda zalíbila, může
nastoupit. Ovšem pozor – služba v cizí armádě je podle českého práva
trestný čin!
Tato hra je čistě k hraní online, dokonce je jednou z nejhranějších akčních
her na internetu (3,5 miliónu registrovaných hráčů). Její výhody jsou velice
dobrá realističnost zbraní a prostředí, velmi dobře navržené mapy a promyšlený
systém bodování.
Začátek hraní
Po stažení více než 700 MB balíku a úspěšné instalaci (hra už nepotřebuje
oprávnění superuživatele) a konfiguraci se octnete v základní nabídce. Před
vlastním hraním je nutné projít tréninkem, základ je pouze střelba ze
základních zbraní a pobíhání po buzerplace, ale jako pokročilejší možnost je i
tréning medika, snipera, parašutisty nebo příslušníka speciálních jednotek.
Atmosféra těchto tréninků je opravdu skvělá, přesně tahle by to mohlo fungovat
v reálu. Jde o to, že celé prostředí opravdu "žije", všude je spoustu detailů,
díky kterým si můžete situaci velice dobře představit. Pro lepší představu vám
popíši výcvik medika: nejprve je nutné vyslechnout postupně 3 asi 10-15
minutové profesionální přednášky a složit testy z vyložené látky. Poté se
teprve naučíte v praxi, které tlačítko budete muset stisknout pro obvázání
vojáka v poli.
Už v trénincích ale narazíte a drobný zápor hry – propagandu. Na
některých částech je opravdu vidět, že úkolem hry je propagovat armádu USA na
veřejnosti. Vše se ale dá přežít poměrně bez úhony, takže se není čeho bát.
Ostrá akce
Po splnění základních tréninků se můžete připojit k hrám, které nevyžadují
žádné speciální dovednosti. Pro spojení se v současné době používá pouze
zabudovaný klient GameSpy, který umožňuje filtrování podle několika kritérií
(např. mapa, počet hráčů, ping atp.)
Po připojení k určité hře si musíte zvolit stranu. V America's Army totiž
proti sobě stojí dvě elitní jednotky s malým počtem vojáků, které mají opačné
úkoly – jedna strana např. útočí na objekt s cílem ukrást data a úkolem
druhé je objekt ubránit. Úkoly jsou velice různorodé a ve většině případů není
nutné vystřílet nepřítele. Navíc na všech mapách je časový limit 10 minut,
který obvykle znamená výhru těch pasivních (např. ti co brání).
A vzhledem k tomu, že se jedná o propagaci U. S. Army, není možné, aby jste v
ostré akci hráli za teroristy (v některých hrách je možné bojovat s pomocí
tzv. systému MILES, kdy se nestřílí ostrými ale laserem, to je jediný případ,
kdy bojujete pro příslušníkům americké armády). Celý problém stran
je vyřešen poměrně šalamounsky a vysvětlím ho raději na příkladu. Řekněme, že
hrajete za americkou armádu a vaším úkolem je ukrást data v nepřátelském
komplexu. Vaše zbraně jsou M4 nebo M16, občas těžký kulomet nebo závěsný
granátomet. Proti vám hraje tzv. Opposing Forces, vojáci s uniformami podobnými
teroristům a s ekvivalentem ke každé zbrani, např. u M4 se jedná o AKSU-74
apod. Vtip je v tom, že lidé na druhé straně vidí jako teroristy vás. Takže na
svém vlastním monitoru vidíte vždy své spolubojovníky jako Američany a
nepřátele jako teroristy. Ovšem druhá strana taktéž. A díky ekvivalentním
zbraním to není problém.
Za jednotlivé úspěchy dostáváte tzv. zkušenostní body, např. za zastřelení
nepřítele, ošetření spolubojovníka nebo za úspěšně splněnou misi. Po získání
určitého počtu bodů budete povýšení na další honor level. Tento level má
počáteční hodnotu 10 a maximální 100 (ve hře jsem viděl hráče s honor
level 1-92). Kromě toho, že k určitým mapám se můžete
připojit až po získání určitého počtu bodů, tento honor level svým způsobem
částečně vystihuje, jak moc je daný člověk dobrý. Díky tomu si můžete najít
server s takovými hráči, které jsou na podobné úrovni jako vy. (95% hráčů
nepřesáhlo v současné době level 20). Aby nebylo možné hru svému týmu kazit,
existují i penalizační body za porušení ROE (Rules of Engagement). Tyto
záporné body dostáváte za poškozování spoluhráčů – postřelení až zabití
případně zásah granátem. ROE se ale také týká spamovaní do in game talku,
případně např. zastřelení civilních obyvatel atd. Pokud porušíte tato pravidla
více než je zdrávo, okamžitě na dané mapě končíte a jdete do vězení (kde krom
poslouchání zajímavé hudby nemůžete prakticky nic).
Pár zajímavých vlastností
Ještě velice rychle zmíním výhody této hry:
- skvělá atmosféra
- výborně nadesignované mise a úkoly
- dokonale zvládnuté animace
- výborný systém komunikace (od povelů přes vysílačku až po gesta)
- podpora OS Windows, Linux, Mac OS X (ve hře jsem už potkal uživatele všech těchto systémů)
- dobře navržený systém bodování a penalizací
- bez patřičného základního výcviku není možné hrát online
- díky systému hlasování je možné vykopnout nechtěného hráče z mapy
Downrange
Nyní už ale k věci. America's Army vyšla už v létě roku 2002 a od té doby se
už mnohé změnilo. V současnosti se očekává další stěžejní update "Overmatch",
kde bude například pár nových map podle reálných misí (dá se očekávat
např. severní Irák) a několik další vychytávek (dálkově ovládaný robot atd.).
Datum vydání není jistý, ale velice zhruba by to mohlo být někdy příští rok.
Mezi tím se očekávají dva další patche - Downrange a Q Course, který má vyjít
zhruba na konci léta. Downrange vyšel zhruba začátkem června letošního roku,
takže se na něj podíváme trošku blíže.
Update linuxové verze má přibližně 114 MB a bez něj si nezahrajete na
serverech běžící na verzi hry 2.1 (v současné době skoro všechny). Bohužel ale
po updatu není hra zpětně kompatibilní, ale na servery s verzí 2.0 byste už
neměli narazit (možná neoficiální).
Zásadní novinky
America's Army běží na upraveném Unreal Enginu. Ve verzi 2.1 byla přidána
podpora fyziky enginu Karma "Ragdoll", což v praxi znamená, že po zabití
nepřítele nespadne s jednou animací jako dříve, ale reaguje jako skutečné
lidské tělo. Pokud například zasáhne nepřítele výbuch granátu, patřičně
odletí. Po zásahu ve svahu spadne dolů, v budově se opře o stěnu a podobně.
Opravdu velmi dobře odvedená práce.
Další novinkou jsou vozidla – například americké obrněné transportéry Stryker.
Tato vozidla se zatím nedají plně ovládat, vlézt ale můžete za palubní zbraně a
trochu (ráže .50) zkomplikovat situaci nepříteli.
Velmi dobré jsou také nové vizuální efekty – sluneční paprsky, které vás
mohou na okamžik oslepit nebo průhlednost vojáků v případě, že jsou moc blízko
kamery (vyhnete se tak situacím ze starších verzí, kdy je kamera "uvnitř"
vojáka a vidíte tak například vnitřek jeho úst).
Ve verzi 2.1 je také nový mod pro turnaje, který nabízí vše, co by se od něj
mělo očekávat.
Kromě dvou nových map SF Village a SF Arctic byla částečně upravena většina
map starých. Opravy se také dočkal interface pro výběr týmu – nově tak
vidíte např. počet vojáků na každé ze stran, můžete požádat svého
spolubojovníka o výměnu "povolání" a také volba týmu by měla fungovat lépe
(takže nebude nutné odpojování a připojování jako v minulé verzi).
Ostatní zajímavé novinky
- nová zbraň M126 AT4 (primární lehká antitanková zbraň LAW)
- výbuchy by měly poškozovat některý terén
- míra poškození se nyní počítá podle toho, kam vás kulka zasáhne a také
jak rychle
- vylepšení ironsightu (zaměřovač na pušce, např. přepočítávání kouře)
- M4 a M16 se zdají být přesnější při zaměřování přes ironsight
- pokud přebíjíte a jedna rána vám zbyla v hlavni, výsledný počet je už
konečně 31 a ne pouze 30 ran
- demo/kiosk mod (umožňuje demonstrovat hru bez připojení k internetu a
nahrávat vlastní dema)
- dalekohled už není rozhazován dechem
- IRC chat má barvičky :o)
- při zásahu pomocí systému MILES už je možný volnější pohled
- místo pozadí s logem se objevilo krédo vojáka, které je čistou
propagandou :-(
- oprava spousty chyb a mnoho dalšího
Několik tipů a triků
Mini-slovníček
Rush – rychlý útok na nepřítele tak, že to nečeká. Typicky to
znamená rychlý běh ze startovní pozice tam, kde očekáváte, že by protivník
mohl být a hodíte tam několik granátů. Popř. nepřítele nečekaně postřílíte.
Camping – když někdo campuje, prostě zalehne na výhodnou pozici a
nemá potřebu se pohybovat někam dál.
Noob (n00b), lamer – amatér, prostě lama :o)
Cheater – dokonce i v nové verzi hry můžete potkat lidi, kteří
hru kazí ostatním. Populární jsou např. aimbots, které (jak je vidět z
názvu) pomáhají zaměřovat. Člověk s honor level 13 takhle jednou oddělal 2 mé
spolubojovníky a mě přes strom jednou dávkou z těžkého kulometu. A to jsme byli
každý jinde :-( Další možností je WallHack, který zprůhlední hry.
Idle – hráč nedělá nic, odešel na kávu, záchod nebo mu spadlo
připojení. Po jednom kole neaktivity hra upozorní, po druhém automaticky
vykopává.
Nade – (od slova grenade) granát.
S jakým pingem se dá hrát
Ping je odezva v milisekundách mezi vámi a serverem. Pro hry jako je tato je
docela důležitý, protože v případě, že máte např. ping 100, trvá 0.1 sekundy
od zmáčknutí tlačítka fire na vašem PC než se tato změna projeví na serveru.
Je tedy jasné, že malý ping je výhodou.
V America's Army je ping pod 100 výborný, obzvlášť na amerických serverech.
Pod 200 je ještě dobrý a pod 300 se také dá ještě hrát. Problémový je ping
300 až 400 a výše. Někdy se totiž stává, že UDP pakety nepřicházejí tak jak by měly a
celý pohyb je trhavý, občas se nedá vyměnit zásobník nebo přepnout do režimu
běh. Samozřejmostí je delší odezva.
GameZone
Je logické, že ping na českých serverech by měl být nižší než na těch zahraničních.
Zkusil jsem se zeptat na GameZone,
kde se America's Army hraje, odpověd bohužel není povzbudivá:
GameZone.cz maji klienta jenom pro Windows, klient pro Linux se zatim
neplanuje udelat
s pozdravem
tomo.m
GameZone.cz
Tým
Tato hra je týmová, to znamená, že od snipera (S) se obvykle čeká, že bude někde
zalezlý a bude počítat sestřely. Voják s těžkým kulometem (AR) by se zase měl
snažit svojí podpůrnou střelbou vykrývat vhodná místa. Pokud má někdo závěsný
granátomet 203 (G), většinou se snaží sundat volně pobíhající nepřátele a
protivníkova granátometčíka :o). Pokud máte výcvik medika a jste medik, je
opravdu vhodné obvazovat spolubojovníky, obzvláště pokud si o to řeknou
(standardně tlačítko M).
Další věcí je rozdělení stran – pokud hrajete za útok (assault), vaším
úkolem by opravdu měl být útok. Nevypadá dobře, když obránci musí čekat a
posléze zaútočit na jednoho amatéra, který je jako útočník zalezlý na své
straně (jak jednou poznamenal jeden spoluhráč "útočníkům jde nejlépe obrana").
Taktické tipy
- Na začátku budete mít možná problém rozeznávat uniformy. To je opravdu
problém, protože to obvykle znamená smrt - pokud budete čekat, než na vás
nepřítel vystřelí, ztratíte moment překvapení. Zkuste hrát mapy (třeba
Bridge), kde je jasné, kdo je kdo, dokud si nebudete alespoň trošku jistí.
- Pokud nevíte, kde můžete očekávat nepřítele, nehrajte mapy s MILES
(takové ty krabičky na zbraních). Proti vám totiž stojí normální Američané.
- Granáty jsou opravdu velice mocnou zbraní, obzvlášť pro jejich dosah.
Vyplatí se zkusit naučit házet přesně s výskokem do vzduchu.
- Kouřové granáty se dají použít nejenom jako kryt, ale také k odlákání
pozornosti.
- Projděte si manuál a podívejte se, jak si můžete mapy projít offline.
Vědět, kde jsou výhodná místa je vždy plus.
- Snažte se v případě potřeby nějak komunikovat s týmem. Většinou se to
vyplácí ;-)
- Standardně pod tlačítkem G se skrývá rychlé menu s příkazy do vysílačky,
zařváním nebo gesty.
- Pokud je někdo idle, cheatuje, spamuje nebo porušuje ROE, můžete ho
vykopnout pomocí příkazu votekick nick důvod(1-5). Seznam důvodů se vypíše v
případě, že ho nezadáte. Samozřejmě je nutné, aby souhlasili i ostatní
(standardně se hlasuje pro klávesou F6)
- V nepřehledných částech mapy reportujte svoji pozici (standardně U).
- Pokud chcete nepřítele překvapit, sbírejte nepřátelské zbraně. Zvukově
pak nerozeznají střelbu vaší od střelby spolubojovníků.
Správné odpovědi na testy
Medic test, první: A, A, A, C, C, B, A, B, D, B, A, E, A, C, C, A, A,
D.
Medic test, druhý: B, B, A, B, C, D, A, C.
Medic test, třetí: B, D, B, C, B, B, B.
Special forces test: B, B, C; A, A, A; A, C, D; A, D, B; B, C, B.
Za co se získávají skill pointy
Body získáváte za spoustu věcí. Tak například za zabití nepřítele, medik za léčení
spolubojovníků, za správné splnění úkolu. Body ale také získáváte jako velitel
v případě, že je váš tým úspěšný (a že občas dáte nějaký povel, jako že
ohlásíte svoji polohu tlačítkem U). Stejně tak získá body každý člen, ale už
méně. Pokud váš tým zvítězí a vy budete naživu, zisk bodů bude samozřejmě
vyšší.
Skill pointy se ale dají získat pouze na serverech označených jako Official
nebo Leased. Na neoficiálních se nepřičítají. U každé mapy je také stanovený
minimální počet hráčů a minimální čas, aby se body započítávali.
Web browser
Na adrese aamsl.net
je webový prohlížeč serverů, který umožňuje filtrovaní. Informace sice nejsou
moc aktuální, ale pořád lepší než ten standardní browser přímo z oficiálních
stránek.
Odkazy
Verze pro tisk
|
Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.
Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
|
|

Vyhledávání software

Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera Prosincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
Komentářů: 1
12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
Přidat komentář
6.11.2018 2:04 /František Kučera Říjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář
4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák LinuxDays 2018 již tento víkend, registrace je otevřená.
Přidat komentář
18.9.2018 23:30 /František Kučera Zářijový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 20. 9. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář
9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business.
Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
Přidat komentář
12.8.2018 16:58 /František Kučera Srpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
Přidat komentář
16.7.2018 1:05 /František Kučera Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.
Přidat komentář
Více ...
Přidat zprávičku
 Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham iPhone Services
30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott Hosting download unavailable
13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš Re: zavináč
2.12.2018 23:56 /
František Kučera Sraz
5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky Re: Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?
Více ...
|