LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu

ARCHIV



   

> America's Army: Special Forces (Downrange)

America's ArmyPřed pár dny vyšel další update ke hře America's Army. Ačkoli se nejedná o jeden ze stěžejních herních úprav, upravuje např. engine o skvělou fyziku Ragdoll. V článku se kromě popisu hry a změn podíváme také na to, jestli si linuxový uživatel zahraje přes GameZone.

22.6.2004 08:00 | Ondřej Čečák | Články autora | přečteno 17521×

Co to je America's Army

AASF logo

America's Army je hra financovaná americkou armádou. Složí totiž jako zvláštní druh promotion – má ukázat, jak to v takové elitní útočné jednotce a celkově u armády chodí. V případě, že by se někomu armáda zalíbila, může nastoupit. Ovšem pozor – služba v cizí armádě je podle českého práva trestný čin!

Tato hra je čistě k hraní online, dokonce je jednou z nejhranějších akčních her na internetu (3,5 miliónu registrovaných hráčů). Její výhody jsou velice dobrá realističnost zbraní a prostředí, velmi dobře navržené mapy a promyšlený systém bodování.

Začátek hraní

Po stažení více než 700 MB balíku a úspěšné instalaci (hra už nepotřebuje oprávnění superuživatele) a konfiguraci se octnete v základní nabídce. Před vlastním hraním je nutné projít tréninkem, základ je pouze střelba ze základních zbraní a pobíhání po buzerplace, ale jako pokročilejší možnost je i tréning medika, snipera, parašutisty nebo příslušníka speciálních jednotek. Atmosféra těchto tréninků je opravdu skvělá, přesně tahle by to mohlo fungovat v reálu. Jde o to, že celé prostředí opravdu "žije", všude je spoustu detailů, díky kterým si můžete situaci velice dobře představit. Pro lepší představu vám popíši výcvik medika: nejprve je nutné vyslechnout postupně 3 asi 10-15 minutové profesionální přednášky a složit testy z vyložené látky. Poté se teprve naučíte v praxi, které tlačítko budete muset stisknout pro obvázání vojáka v poli.

Průhledný voják Krédo vojáka Bridge - def Voják, který odletěl po zásahu granátem z 203

Už v trénincích ale narazíte a drobný zápor hry – propagandu. Na některých částech je opravdu vidět, že úkolem hry je propagovat armádu USA na veřejnosti. Vše se ale dá přežít poměrně bez úhony, takže se není čeho bát.

Ostrá akce

Po splnění základních tréninků se můžete připojit k hrám, které nevyžadují žádné speciální dovednosti. Pro spojení se v současné době používá pouze zabudovaný klient GameSpy, který umožňuje filtrování podle několika kritérií (např. mapa, počet hráčů, ping atp.)

Po připojení k určité hře si musíte zvolit stranu. V America's Army totiž proti sobě stojí dvě elitní jednotky s malým počtem vojáků, které mají opačné úkoly – jedna strana např. útočí na objekt s cílem ukrást data a úkolem druhé je objekt ubránit. Úkoly jsou velice různorodé a ve většině případů není nutné vystřílet nepřítele. Navíc na všech mapách je časový limit 10 minut, který obvykle znamená výhru těch pasivních (např. ti co brání).

A vzhledem k tomu, že se jedná o propagaci U. S. Army, není možné, aby jste v ostré akci hráli za teroristy (v některých hrách je možné bojovat s pomocí tzv. systému MILES, kdy se nestřílí ostrými ale laserem, to je jediný případ, kdy bojujete pro příslušníkům americké armády). Celý problém stran je vyřešen poměrně šalamounsky a vysvětlím ho raději na příkladu. Řekněme, že hrajete za americkou armádu a vaším úkolem je ukrást data v nepřátelském komplexu. Vaše zbraně jsou M4 nebo M16, občas těžký kulomet nebo závěsný granátomet. Proti vám hraje tzv. Opposing Forces, vojáci s uniformami podobnými teroristům a s ekvivalentem ke každé zbrani, např. u M4 se jedná o AKSU-74 apod. Vtip je v tom, že lidé na druhé straně vidí jako teroristy vás. Takže na svém vlastním monitoru vidíte vždy své spolubojovníky jako Američany a nepřátele jako teroristy. Ovšem druhá strana taktéž. A díky ekvivalentním zbraním to není problém.

Za jednotlivé úspěchy dostáváte tzv. zkušenostní body, např. za zastřelení nepřítele, ošetření spolubojovníka nebo za úspěšně splněnou misi. Po získání určitého počtu bodů budete povýšení na další honor level. Tento level má počáteční hodnotu 10 a maximální 100 (ve hře jsem viděl hráče s honor level 1-92). Kromě toho, že k určitým mapám se můžete připojit až po získání určitého počtu bodů, tento honor level svým způsobem částečně vystihuje, jak moc je daný člověk dobrý. Díky tomu si můžete najít server s takovými hráči, které jsou na podobné úrovni jako vy. (95% hráčů nepřesáhlo v současné době level 20). Aby nebylo možné hru svému týmu kazit, existují i penalizační body za porušení ROE (Rules of Engagement). Tyto záporné body dostáváte za poškozování spoluhráčů – postřelení až zabití případně zásah granátem. ROE se ale také týká spamovaní do in game talku, případně např. zastřelení civilních obyvatel atd. Pokud porušíte tato pravidla více než je zdrávo, okamžitě na dané mapě končíte a jdete do vězení (kde krom poslouchání zajímavé hudby nemůžete prakticky nic).

Výcvik speciálních jednotek Bridge Tabulka s výběrem povolání Hlasování v plném proudu

Pár zajímavých vlastností

Ještě velice rychle zmíním výhody této hry:

  • skvělá atmosféra
  • výborně nadesignované mise a úkoly
  • dokonale zvládnuté animace
  • výborný systém komunikace (od povelů přes vysílačku až po gesta)
  • podpora OS Windows, Linux, Mac OS X (ve hře jsem už potkal uživatele všech těchto systémů)
  • dobře navržený systém bodování a penalizací
  • bez patřičného základního výcviku není možné hrát online
  • díky systému hlasování je možné vykopnout nechtěného hráče z mapy

Downrange

Nyní už ale k věci. America's Army vyšla už v létě roku 2002 a od té doby se už mnohé změnilo. V současnosti se očekává další stěžejní update "Overmatch", kde bude například pár nových map podle reálných misí (dá se očekávat např. severní Irák) a několik další vychytávek (dálkově ovládaný robot atd.). Datum vydání není jistý, ale velice zhruba by to mohlo být někdy příští rok.

Mezi tím se očekávají dva další patche - Downrange a Q Course, který má vyjít zhruba na konci léta. Downrange vyšel zhruba začátkem června letošního roku, takže se na něj podíváme trošku blíže.

Update linuxové verze má přibližně 114 MB a bez něj si nezahrajete na serverech běžící na verzi hry 2.1 (v současné době skoro všechny). Bohužel ale po updatu není hra zpětně kompatibilní, ale na servery s verzí 2.0 byste už neměli narazit (možná neoficiální).

Zásadní novinky

America's Army běží na upraveném Unreal Enginu. Ve verzi 2.1 byla přidána podpora fyziky enginu Karma "Ragdoll", což v praxi znamená, že po zabití nepřítele nespadne s jednou animací jako dříve, ale reaguje jako skutečné lidské tělo. Pokud například zasáhne nepřítele výbuch granátu, patřičně odletí. Po zásahu ve svahu spadne dolů, v budově se opře o stěnu a podobně. Opravdu velmi dobře odvedená práce.

Další novinkou jsou vozidla – například americké obrněné transportéry Stryker. Tato vozidla se zatím nedají plně ovládat, vlézt ale můžete za palubní zbraně a trochu (ráže .50) zkomplikovat situaci nepříteli.

Velmi dobré jsou také nové vizuální efekty – sluneční paprsky, které vás mohou na okamžik oslepit nebo průhlednost vojáků v případě, že jsou moc blízko kamery (vyhnete se tak situacím ze starších verzí, kdy je kamera "uvnitř" vojáka a vidíte tak například vnitřek jeho úst).

Ve verzi 2.1 je také nový mod pro turnaje, který nabízí vše, co by se od něj mělo očekávat.

Kromě dvou nových map SF Village a SF Arctic byla částečně upravena většina map starých. Opravy se také dočkal interface pro výběr týmu – nově tak vidíte např. počet vojáků na každé ze stran, můžete požádat svého spolubojovníka o výměnu "povolání" a také volba týmu by měla fungovat lépe (takže nebude nutné odpojování a připojování jako v minulé verzi).

Ostatní zajímavé novinky

  • nová zbraň M126 AT4 (primární lehká antitanková zbraň LAW)
  • výbuchy by měly poškozovat některý terén
  • míra poškození se nyní počítá podle toho, kam vás kulka zasáhne a také jak rychle
  • vylepšení ironsightu (zaměřovač na pušce, např. přepočítávání kouře)
  • M4 a M16 se zdají být přesnější při zaměřování přes ironsight
  • pokud přebíjíte a jedna rána vám zbyla v hlavni, výsledný počet je už konečně 31 a ne pouze 30 ran
  • demo/kiosk mod (umožňuje demonstrovat hru bez připojení k internetu a nahrávat vlastní dema)
  • dalekohled už není rozhazován dechem
  • IRC chat má barvičky :o)
  • při zásahu pomocí systému MILES už je možný volnější pohled
  • místo pozadí s logem se objevilo krédo vojáka, které je čistou propagandou :-(
  • oprava spousty chyb a mnoho dalšího
Výcvik speciálních jednotek Bridge Tabulka s výběrem povolání Hlasování v plném proudu

Několik tipů a triků

Mini-slovníček

Rush – rychlý útok na nepřítele tak, že to nečeká. Typicky to znamená rychlý běh ze startovní pozice tam, kde očekáváte, že by protivník mohl být a hodíte tam několik granátů. Popř. nepřítele nečekaně postřílíte.

Camping – když někdo campuje, prostě zalehne na výhodnou pozici a nemá potřebu se pohybovat někam dál.

Noob (n00b), lamer – amatér, prostě lama :o)

Cheater – dokonce i v nové verzi hry můžete potkat lidi, kteří hru kazí ostatním. Populární jsou např. aimbots, které (jak je vidět z názvu) pomáhají zaměřovat. Člověk s honor level 13 takhle jednou oddělal 2 mé spolubojovníky a mě přes strom jednou dávkou z těžkého kulometu. A to jsme byli každý jinde :-( Další možností je WallHack, který zprůhlední hry.

Idle – hráč nedělá nic, odešel na kávu, záchod nebo mu spadlo připojení. Po jednom kole neaktivity hra upozorní, po druhém automaticky vykopává.

Nade – (od slova grenade) granát.

S jakým pingem se dá hrát

Ping je odezva v milisekundách mezi vámi a serverem. Pro hry jako je tato je docela důležitý, protože v případě, že máte např. ping 100, trvá 0.1 sekundy od zmáčknutí tlačítka fire na vašem PC než se tato změna projeví na serveru. Je tedy jasné, že malý ping je výhodou.

V America's Army je ping pod 100 výborný, obzvlášť na amerických serverech. Pod 200 je ještě dobrý a pod 300 se také dá ještě hrát. Problémový je ping 300 až 400 a výše. Někdy se totiž stává, že UDP pakety nepřicházejí tak jak by měly a celý pohyb je trhavý, občas se nedá vyměnit zásobník nebo přepnout do režimu běh. Samozřejmostí je delší odezva.

GameZone

Je logické, že ping na českých serverech by měl být nižší než na těch zahraničních. Zkusil jsem se zeptat na GameZone, kde se America's Army hraje, odpověd bohužel není povzbudivá:

GameZone.cz maji klienta jenom pro Windows, klient pro Linux se zatim neplanuje udelat

s pozdravem tomo.m GameZone.cz

Tým

Tato hra je týmová, to znamená, že od snipera (S) se obvykle čeká, že bude někde zalezlý a bude počítat sestřely. Voják s těžkým kulometem (AR) by se zase měl snažit svojí podpůrnou střelbou vykrývat vhodná místa. Pokud má někdo závěsný granátomet 203 (G), většinou se snaží sundat volně pobíhající nepřátele a protivníkova granátometčíka :o). Pokud máte výcvik medika a jste medik, je opravdu vhodné obvazovat spolubojovníky, obzvláště pokud si o to řeknou (standardně tlačítko M).

Další věcí je rozdělení stran – pokud hrajete za útok (assault), vaším úkolem by opravdu měl být útok. Nevypadá dobře, když obránci musí čekat a posléze zaútočit na jednoho amatéra, který je jako útočník zalezlý na své straně (jak jednou poznamenal jeden spoluhráč "útočníkům jde nejlépe obrana").

Taktické tipy

  • Na začátku budete mít možná problém rozeznávat uniformy. To je opravdu problém, protože to obvykle znamená smrt - pokud budete čekat, než na vás nepřítel vystřelí, ztratíte moment překvapení. Zkuste hrát mapy (třeba Bridge), kde je jasné, kdo je kdo, dokud si nebudete alespoň trošku jistí.
  • Pokud nevíte, kde můžete očekávat nepřítele, nehrajte mapy s MILES (takové ty krabičky na zbraních). Proti vám totiž stojí normální Američané.
  • Granáty jsou opravdu velice mocnou zbraní, obzvlášť pro jejich dosah. Vyplatí se zkusit naučit házet přesně s výskokem do vzduchu.
  • Kouřové granáty se dají použít nejenom jako kryt, ale také k odlákání pozornosti.
  • Projděte si manuál a podívejte se, jak si můžete mapy projít offline. Vědět, kde jsou výhodná místa je vždy plus.
  • Snažte se v případě potřeby nějak komunikovat s týmem. Většinou se to vyplácí ;-)
  • Standardně pod tlačítkem G se skrývá rychlé menu s příkazy do vysílačky, zařváním nebo gesty.
  • Pokud je někdo idle, cheatuje, spamuje nebo porušuje ROE, můžete ho vykopnout pomocí příkazu votekick nick důvod(1-5). Seznam důvodů se vypíše v případě, že ho nezadáte. Samozřejmě je nutné, aby souhlasili i ostatní (standardně se hlasuje pro klávesou F6)
  • V nepřehledných částech mapy reportujte svoji pozici (standardně U).
  • Pokud chcete nepřítele překvapit, sbírejte nepřátelské zbraně. Zvukově pak nerozeznají střelbu vaší od střelby spolubojovníků.
Akce na mostě Stav

Správné odpovědi na testy

Medic test, první: A, A, A, C, C, B, A, B, D, B, A, E, A, C, C, A, A, D.

Medic test, druhý: B, B, A, B, C, D, A, C.

Medic test, třetí: B, D, B, C, B, B, B.

Special forces test: B, B, C; A, A, A; A, C, D; A, D, B; B, C, B.

Za co se získávají skill pointy

Body získáváte za spoustu věcí. Tak například za zabití nepřítele, medik za léčení spolubojovníků, za správné splnění úkolu. Body ale také získáváte jako velitel v případě, že je váš tým úspěšný (a že občas dáte nějaký povel, jako že ohlásíte svoji polohu tlačítkem U). Stejně tak získá body každý člen, ale už méně. Pokud váš tým zvítězí a vy budete naživu, zisk bodů bude samozřejmě vyšší.

Skill pointy se ale dají získat pouze na serverech označených jako Official nebo Leased. Na neoficiálních se nepřičítají. U každé mapy je také stanovený minimální počet hráčů a minimální čas, aby se body započítávali.

Web browser

Na adrese aamsl.net je webový prohlížeč serverů, který umožňuje filtrovaní. Informace sice nejsou moc aktuální, ale pořád lepší než ten standardní browser přímo z oficiálních stránek.

Odkazy

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Nejsou žádné diskuzní příspěvky u dané položky.



Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

28.11.2018 23:56 /František Kučera
Prosincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
Komentářů: 1

12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz
22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
Přidat komentář

6.11.2018 2:04 /František Kučera
Říjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář

4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák
LinuxDays 2018 již tento víkend, registrace je otevřená.
Přidat komentář

18.9.2018 23:30 /František Kučera
Zářijový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 20. 9. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář

9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz
20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business. Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
Přidat komentář

12.8.2018 16:58 /František Kučera
Srpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
Přidat komentář

16.7.2018 1:05 /František Kučera
Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

31.7.2023 14:13 / Linda Graham
iPhone Services

30.11.2022 9:32 / Kyle McDermott
Hosting download unavailable

13.12.2018 10:57 / Jan Mareš
Re: zavináč

2.12.2018 23:56 / František Kučera
Sraz

5.10.2018 17:12 / Jakub Kuljovsky
Re: Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze