LINUXSOFT.cz Přeskoč levou lištu

ARCHIV



   

> Wolfenstein: Enemy Territory

Wolfenstein: Enemy Territory ico Dnes si představíme jednu z nejpopulárnějších multiplayerových akčních her, která běží bez problémů (také) na linuxu, a kterou si můžete zadarmo stáhnout a hrát.

20.12.2004 06:00 | Ondřej Čečák | Články autora | přečteno 32700×

Wolfenstein: Enemy Territory

Wolfenstein: Enemy Territory (ET) je volně šiřitelná modifikace hry Return to Castle of Wolfenstein zaměřená na hru více hráčů (multiplayer), kteří proto, aby byli úspěšní, musí spolupracovat a taktizovat. Výhodné je, že ET nepotřebuje ke svému spuštění původní hru.

Instalace

Hra běží pod OpenGL, takže bude nutné, aby vám fungovala 3D akcelerace. Oficiální hardwarové požadavky jsou Intel Pentium III 600MHz (nebo jeho AMD ekvivalent), 128 MB RAM, grafický akcelerátor s 32 MB a minimálně 500 MB místa na disk pro instalaci a následně nejméně 271 MB pro vlastní hru.

Nejprve bude hru nutné stáhnout. Poměrně sympatická je její velikost (méně než 300 MB), takže by její stažení nemělo být moc náročné. Já jsem použil mirroru 3dgamers.com, ale různě po internetu existuje spousta dalších zrcadel.

Po stažení souboru mu přidejte právo spustitelnosti a spusťte ho. Po spuštění dojde k ověření archivu a rozbalení do adresáře /tmp. V případě, že není na oddílu, kde se /tmp nachází, dostatek místa (asi 500 MB), instalace selže. To můžete jednoduše obejít pomocí parametru --target, který určuje, kam se má hra rozbalit. (Ostatní parametry si může zobrazit pomocí ./et-linux-2.56-2.x86.run --help.)

Po rozbalení na vás vykoukne installer podobný instalátorům Loki, takže nainstalování hry by nemělo být složité. Installer zvládne také vytvořit položky do nabídky programů pro KDE nebo GNOME a symlink pro jednoduché spuštění hry.

Po úspěšné instalaci stačí hru jednoduše spustit zadáním et.

Nastavení

Pokud instalace proběhne bez problémů, stačí hru spustit a vše potřebné nastavit tam. Pokud hru spouštíte poprvé, bude nutné vytvořit váš hráčský profil. To znamená, že jednoduše vložíte nick (přezdívku), pod kterou budete ve světe ET vystupovat a pár dalších nutných voleb (jako je kvalita připojení). Ostatní nastavení naleznete v Options, in-game klienta pro vyhledání dostupných her naleznete pod Play Online.

Hra

In-game klient má několik voleb pro filtrování dostupných serverů, obvykle ale stačí vybrat nějaký server s mapou, která vám vyhovuje a na které hraje dostatek hráčů. Standardně se mapy řadí podle pingu (správně round-tripu; odezva mezi vámi a serverem v milisekundách), takže doporučuji vybrat server s co možná nejmenší odezvou.

ET je na velikost pingu poměrně náročný, ideální je ping pod 100-150 ms. Pod 200 ms to je ještě únosné, pod 300 ms už budete většinou prohrávat ve face2face soubojích a od 300 ms výš se hra dost seká (samozřejmě v závislosti na nastavení připojení a počtu hráčů, ale ET se řadí k hrám náročným na ping).

Po připojení k nějakému serveru (je možné, že v průběhu připojení bude nutné stáhnout nějakou mapu – v ET jich pár je, ale hraje se na desítkách dalších; v případě, že by in-game stahování nefungovalo podle vašich představu, můžete mapy stáhnout ručně a umístit je do adresáře enemy-territory/etmain (resp. do ~/.etwolf/etmain).

Pokud se úspěšně připojíte na server, přejedete automaticky do tzv. "Limbo menu" (kdykoli později ve hře Limbo menu vyvoláte klávesou L). Zde si zvolíte stranu a svoje povolání.

V Enemy Territory bojují dvě strany – spojenci (Allies) a vojáci osy (Axis). Jednotlivé mapy se hrají budťo samostatně, ale častěji pospojované do kampaní. Na většině mapách vojáci osy brání a spojenci útočí.

V Limbo menu si máte možnost přečíst úkol mise (ty jsou obvykle velice různorodé – od demolicí třeba po krádež součástek). Cíl mise je velice důležitý, protože je současně cílem vašeho snažení. V případě, že útočící strana nevyhraje během časového limitu (obvykle 20 nebo 30 minut na jednu mapu), vyhraje ta bránící.

Goldrush - tank 1 Goldrush - tank 2 Goldrush - tank 3

Tak, tenhle tank se budou snažit spojenci získat. *** Zastavte ho za každou cenu! *** Tank se dostal úspěšně až k bance se zlatem.

Povolání

Nyní ale zpět k volbě vaší specializace – jak už jsem napsal výše, v ET je nutná kooperace hráčů. Ve hře se můžete stát vojákem, medikem, inženýrem, specialistou pro polní operace a nebo špiónem. Ideální je zastoupení pokud možno všech povolání v týmu, protože každé má svůj účel a výhody.

Soldier (voják)

soldier

Pouze voják je schopen ovládat v ET těžké zbraně – minomet, mobilní kulomet, pancéřovou pěst a nebo plamenomet. Vojáci mají automaticky při spawnu hned 4 granáty.

Velice častou volbou bývá pancéřová pěst, které zhruba vteřinu trvá, než vystřelí, a která se musí také nějakou dobu nabíjet. Pár dobře mířených panzerfaustů dokáže zastavit nejenom tank, ale i celou četu vojáků kolem něj. V případě nedostatku munice, zdraví a nebo zvláštních požadavků (třeba na odminování) lze použít skvělých hlasových příkazů (to platí pro všechny vojáky; jednotlivé strany je mají různé).

Medic (medik)

medic

Medici můžou uzdravovat ostatní (včetně sebe) pomocí lékárniček. Také mohou vrátit některé padlé do hry pomocí injekce (ti pak nemusí čekat na další respawn). Medik má při respawnu obvykle samopal a jeden granát.

Jako medik budete hlavní podpora v těžkých a vyrovnaných bojích, kde může být šikovný medik klíčem k vítězství. Kromě toho, že budete pokládat lékárničky tam, kde budou potřeba, budete spěchat k padlým a vracet je zpět do boje. Když někomu píchnete ozdravovací sérum, bude při vstávání na chvilku nesmrtelný – takže když k doběhnete a uzdravíte někoho na poslední chvilku uprostřed prostranství označeného k bombardování, budou vaše střeva zdobit okolí, zatímco váš bývalý pacient bude dávat co proto nepřátelům.

Engineer (inženýr)

engineer

Inženýr zvládne pokládat a neutralizovat dynamit, zneškodňovat nálože nepřátel, pokládat a ničit miny, stavět (command posty, zátarasy, mosty, ...) a opravovat zbraně a vozidla. Téměř ve všech mapách se pro úspěšné dokončení mise bez pomoci inženýra neobejdete (platí především pro spojence). Inženýr spawnuje se samopalem nebo se zbraní s granátometem.

Inženýr je ten, který za podpory spolubojovníků v plné palbě nastavuje třesoucíma se rukama dynamit, opravuje poškozený tank a nebo staví zátarasy, mosty a pozorovatelny. Na inženýrovi také záleží, jestli se mu podaří deaktivovat výbušninu včas nebo jestli bude jako první překvapen brzkou detonací. Inženýr ale také pokládá v klidu mimo frontu miny (kterých může mít každá strana položeno maximálně deset) a připravuje tak překvapení pro nepřátelské vojáky.

Vyřazení pump bude pro nepřítele ve studni docela překvapení. *** Vytváření obrany je v plném proudu. *** Strážná věž s kulometem je hotová.

Field Ops (specialista pro polní operace)

field ops

Field Ops jsou v ET zodpovědní za dostatek munice – právě oni ji dokáží ve hře doplňovat ostatním. Mimo to také zvládnout přivolat podporu dělostřelectva nebo letectva (pomocí obarveného kouřového granátu nebo dalekohledu). Standardně spawnují se samopalem a dvěma granáty.

Na Field Ops záleží úspěšnost podpůrných leteckých a dělostřeleckých útoků a dostatek munice. Často se stává, že letecká podpora vyčistí bojiště a poskytne tak příležitost k reorganizaci obrany (a nebo průniku a posunutí fronty).

Covert Ops (špion)

cover ops

Špion má nabídku pokročilých zbraní – může použít odstřelovačskou pušku nebo třeba tichý samopal. Jeho výhodou je také možnost stáhnout z mrtvého nepřítele uniformu a takto se k nepřátelům infiltrovat a provádět různé sabotáže. Pokud je oblečený do nepřátelské uniformy, zvládne otevírat zamčené dveře (kterými mohou procházet jenom nepřátelé). Mimo to také může odhalovat nepřátelské miny a pokládat záškodnické nálože.

Práce špiona může být opravdu zajímavá – vyhlédněte si osamělou obět, zastřelte ji a svlékněte ji z uniformy. Můžete jí také sebrat zbraň. Nyní už vše záleží na vašem sebejistém a přitom drzém vystupování – můžete v klidu míjet skupinky vojáků, kteří běží na bojiště a třeba sabotovat zařízení v týlu nepřátel, potichu odstraňovat hlídače nebo odhalovat miny ostatním. Bodání do zad, překvapivé střílení z bezprostřední blízkosti, vytváření kouřové clony – to vše je práce špiona.

Goldrush - špion 1 Goldrush - špion 2 Goldrush - špion 3

Nejprve zabijeme nepřátelského vojáka ... a ukradneme mu uniformu ... a nepřátelé vás pak tak lehce nepoznají, muhehehe

A nyní na bojové pole

Po zvolení specializace obvykle začne hra. Při startu mapy je před ostrým hraním obvykle minutka warm-up, kdy je dovoleno vše, protože se do vlastní hry nezapočítává (což obvykle znamená šílené vraždění spolubojovníků nebo rush k nepřátelům). Po regulérním začátku hry začne plynout čas hry (který je limitem pro splnění cíle mise). Nezbývá než se vrhnout do bitevní vřavy a dělat svoji práci. V případě, že padnete v boji (a vaše ostatky nebudou rozmetány do okolí např. granátem), vás může medik dostat zpět do hry. Pokud vás ale spojenci dorazí nebo prostě zmáčknete defaultně mezerník, zařadíte se do fronty na příští respawn. Respawny probíhají normálně po 30 vteřinách a znamená to, že se objevíte na posledním dobytém místě (některé respawn pointy lze přebarvovat na svoji stranu).

Zkušenosti

Za úspěšnost v boji jste odměňováni zkušenostními body (XP – Experience Points; prostě a jednoduše "zkušáky"). Podle zkušenostních bodů se můžete zlepšovat (celkem 4 úrovně), můžete být povýšeni nebo dostat medaili.

Light Weapons (lehké zbraně)

light weapons

Hráč se může zlepšovat v lehkých zbraních střelbou z pistolí, samopalů a pušek bez optického zaměřovače a vrháním granátů. Za zastřelení nepřítele nebo jeho zabití granátem jsou 3 XP, za headshot 5 XP.

Dosažení nejvyšší úrovně v lehkých zbraních obvykle přijde časem samo u všech povolání, která mají k dispozici nějaké lehké zbraně. Výše vašeho levelu často odráží vaše schopnosti v boji.

  • Level 1 – při respawnu získáte extra zásobník
  • Level 2 – budete schopni přebíjet o 35% rychleji
  • Level 3 – rozptyl střel se sníží o 35% a pistole bude o polovinu méně "kopat"
  • Level 4 – místo jedné pistole budete mít dvě

Battle Sense (vnímání v boji)

battle sense

Za přežívání v boji se automaticky zlepšuje vaše vnímání. Pokud budete během 30 vteřin zraněni, získáte 2 XP. Pokud během nich také zraňujete, získáte 5 XP. A v případě, že během zmíněných 30 sekund někoho zabijte, dostanete 8 XP.

Battle Sense také stoupá docela rychle a samo, stačí umět "přežít" a sem tam si s někým zabojovat :o).

  • Level 1 – dostanete dalekohled pro přiblížení nepřátelský pozic (nejjednodušší použití je ve hře pomocí klávesy B)
  • Level 2 – díky zlepšené fyzičce bude vaše stamina (schopnost běhat, skákat) o 60% vyšší
  • Level 3 – vaše zdraví bude lepší – počet Hit Pointů (HP) vzroste o 15
  • Level 4 – budete schopni odhalovat sami nepřátelské miny (ale jejich přesnou lokaci nebudete moci sdělit spolubojovníkům)

Heavy Weapons (těžké zbraně)

heavy weapons

Odměňováni budete za zabíjení těžkými zbraněmi – pevným nebo mobilním kulometem, minometem, pancéřovou pěstí a plamenometem. Za každého mrtvého získáte 3 XP.

Získat nejvyšší level v těžkých zbraních je docela obtížné, nezbývá než prostě útočit, zabíjet a zabíjet ...

  • Level 1 – na nabití pancéřové pěsti nebo minometu budete muset čekat o 1/3 doby méně
  • Level 2 – zbraně (kterých se to týká) se budou zahřívat dvakrát pomaleji
  • Level 3 – s těžkými zbraněmi budete běhat rychleji
  • Level 4 – místo pistole dostanete jako sekundární zbraň samopal

First Aid (první pomoc)

medic

Pokud váš spolubojovník sebere vaši lékárničku, získáte 1 XP. Pokud oživíte injekcí padlého, získáte 4 XP.

Jako medik získáte zkušenostní body a nejvyšší level poměrně brzy. Medik je ale odměňován právem, protože v bojích mívá obvykle klíčovou roli.

  • Level 1 – získáte jeden extra zásobník
  • Level 2 – při respawnu budete mít o dvě injekce víc a jejich maximální počet se také navýší o 2 a lékárnička vás bude stát jenom 15% powerbaru (místo 25%)
  • Level 3 – po oživení injekcí bude mít padlý plné zdraví (místo polovičního)
  • Level 4 – adrenalinová injekce (pouze pro medika – pokud si píchne adrenalin, bude mít 10 sekund neomezenou staminu a zraňován bude o polovinu méně)
Goldrush - WarmUP Radar - kulomet Rdar - satelit

Bláznivé přestřelky v zahřívacím kole. *** Ještě má někdo chuť vstupovat do bráněného bunkru? *** Tenhle satelit musí spojenci zastavit a ukrást z něj důležité součástky.

Engineering (inženýrská a ženijní práce)

engineering

Inženýr získá 3 XP za opravení vozidla nebo zbraně, 5 XP za práci, která vyžaduje 50% power baru, 7,5 XP za práci vyžadující 100% power baru a až 10 XP za demolici objektu. Za zabití granátem z granátometu získá inženýr 3 XP, 4 XP za zabití granátem nebo minou, 4 XP za zneškodnění nepřátelské miny a 6 XP za deaktivaci nepřátelského dynamitu.

Získávání zkušeností u inženýra není příliš jednuduché; pokud ale využíváte min a své granátometné pušky, není to zase takový problém.

  • Level 1 – při respawnu dostanete 4 extra ruční granáty a 4 extra granáty do granátometu
  • Level 2 – aktivace a deaktivace výbušniny vám bude trvat poloviční dobu
  • Level 3 – stavění a aktivace/deaktivace dynamitu nebo nášlapné miny vás bude stát o 1/3 méně powerbaru
  • Level 4 – explozemi budete zraňování o polovinu méně

Signals (signály)

signals

Field Ops získá 1 XP za doplnění munice spolubojovníkovi (jednou krabicí), 3 XP za zabití nepřítele nálety, 4XP za zabití nepřítele podpůrným dělostřelectvem a 5XP za zničení cíle mise oběma způsoby.

Fild Ops získává zkušenosti především doplňováním munice, ale pořádný letecký útok udělá také své :o).

  • Level 1 – položení bedny s náboji bude stát 15% místo původních 25%
  • Level 2 – přivolání náletu vás bude stát jenom 2/3 powerbaru
  • Level 3 – při podpoře budou použita 2 letadla nebo dvakrát delší ostřelování
  • Level 4 – zvládnete identifikovat nepřátelské převlečené agenty

Covert Operations (špion, tajný zpravodaj)

covert ops

Covert Ops získá 3 XP za odhalenou minu a 5 XP za ukradenou uniformu. Pokud použije záškodnickou výbušninu, tak zabití nepřítele je za 5 XP, zničení cíle mise 7 XP.

Covert Ops získává zkušenostní body také docela rychle, obzvlášť když často sbírá nepřátelské uniformy (což není problém; tedy pokud to neděláte přímo na hlavním bojišti :o)).

  • Level 1 – v bedně s municí najdete o zásobník více (pro zbraň s optikou)
  • Level 2 – o 1/3 klesne náročnost na powerbar v případě házení výbušnin nebo granátů
  • Level 3 – zbraň kope o 50% méně
  • Level 4 – nožem zabijete nepřítele na jednu ránu

Hodnosti

Spolu s tím, jak stoupají vaše úrovně v jednotlivých oblastech, stoupá i vaše hodnost. Ta je pak zkratkou zobrazena před vaším jménem a především je na vaší přilbě nebo čepici (takže se pak můžete radovat ze skolení nepřátelského majora a nebo můžete jako medik ošetřovat prioritně vyšší hodnosti, ...).

Pobřežní obrana připravena. *** Gratulujeme k povýšení, kapitáne. *** Na 4. úrovni lehkých zbraní můžete použít dvě pistole.

Medaile

Po každé mapě dojde na udělování medailí – za vyšší bojové vnímání, pro nejlepšího inženýra, medika, field ops, vojáka, špiona a nejlepšího s lehkými zbraněmi. Medaile si nesete až do konce kampaně a jsou vidět ve statistikách na konci kola.

Závěr

ET je výborná a docela komplexní multiplayerová hra zaměřená především na zábavu ... a že opravdu zábavná je. Díky své hardwarové nenáročnosti navíc jde bez problémů i na slabších strojích. Takže doporučuji minimálně vyzkoušet.

Odkazy

Verze pro tisk

pridej.cz

 

DISKUZE

Doplneni 20.12.2004 18:31 Orgoj Chorchoj
L Re: Doplneni 20.12.2004 21:08 Ondřej Čečák
  L Re: Doplneni 27.12.2004 23:27 Luboš Doležel
    L Re: Doplneni 28.12.2004 08:42 Ondřej Čečák
pohodlne: nastaveni us klavesnice 26.12.2004 12:06 Petr Jakubec
nefunkcni et 13.11.2009 12:55 termixnator teree




Příspívat do diskuze mohou pouze registrovaní uživatelé.
> Vyhledávání software
> Vyhledávání článků

28.11.2018 23:56 /František Kučera
Prosincový sraz spolku OpenAlt se koná ve středu 5.12.2018 od 16:00 na adrese Zikova 1903/4, Praha 6. Tentokrát navštívíme organizaci CESNET. Na programu jsou dvě přednášky: Distribuované úložiště Ceph (Michal Strnad) a Plně šifrovaný disk na moderním systému (Ondřej Caletka). Následně se přesuneme do některé z nedalekých restaurací, kde budeme pokračovat v diskusi.
Komentářů: 1

12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz
22. listopadu 2018 se koná v Praze na Karlově náměstí již pátý ročník konference s tématem Datová centra pro business, která nabídne odpovědi na aktuální a často řešené otázky: Jaké jsou aktuální trendy v oblasti datových center a jak je optimálně využít pro vlastní prospěch? Jak si zajistit odpovídající služby datových center? Podle jakých kritérií vybírat dodavatele služeb? Jak volit vhodné součásti infrastruktury při budování či rozšiřování vlastního datového centra? Jak efektivně datové centrum spravovat? Jak co nejlépe eliminovat možná rizika? apod. Příznivci LinuxSoftu mohou při registraci uplatnit kód LIN350, který jim přinese zvýhodněné vstupné s 50% slevou.
Přidat komentář

6.11.2018 2:04 /František Kučera
Říjnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná v listopadu – již tento čtvrtek – 8. 11. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma umění a technologie, IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář

4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák
LinuxDays 2018 již tento víkend, registrace je otevřená.
Přidat komentář

18.9.2018 23:30 /František Kučera
Zářijový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 20. 9. 2018 od 18:00 v Radegastovně Perón (Stroupežnického 20, Praha 5). Tentokrát bez oficiální přednášky, ale zato s dobrým jídlem a pivem – volná diskuse na téma IoT, CNC, svobodný software, hardware a další hračky.
Přidat komentář

9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz
20.9.2018 proběhne v pražském Kongresovém centru Vavruška konference Mobilní řešení pro business. Návštěvníci si vyslechnou mimo jiné přednášky na témata: Nejdůležitější aktuální trendy v oblasti mobilních technologií, správa a zabezpečení mobilních zařízení ve firmách, jak mobilně přistupovat k informačnímu systému firmy, kdy se vyplatí používat odolná mobilní zařízení nebo jak zabezpečit mobilní komunikaci.
Přidat komentář

12.8.2018 16:58 /František Kučera
Srpnový pražský sraz spolku OpenAlt se koná ve čtvrtek – 16. 8. 2018 od 19:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát jsou tématem srazu databáze prezentaci svého projektu si pro nás připravil Standa Dzik. Dále bude prostor, abychom probrali nápady na využití IoT a sítě The Things Network, případně další témata.
Přidat komentář

16.7.2018 1:05 /František Kučera
Červencový pražský sraz spolku OpenAlt se koná již tento čtvrtek – 19. 7. 2018 od 18:00 v Kavárně Ideál (Sázavská 30, Praha), kde máme rezervovaný salonek. Tentokrát bude přednáška na téma: automatizační nástroj Ansible, kterou si připravil Martin Vicián.
Přidat komentář

   Více ...   Přidat zprávičku

> Poslední diskuze

31.7.2023 14:13 / Linda Graham
iPhone Services

30.11.2022 9:32 / Kyle McDermott
Hosting download unavailable

13.12.2018 10:57 / Jan Mareš
Re: zavináč

2.12.2018 23:56 / František Kučera
Sraz

5.10.2018 17:12 / Jakub Kuljovsky
Re: Jaký kurz a software by jste doporučili pro začínajcího kodéra?

Více ...

ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze