ARCHIV |
|||||||||||||||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (56) - Volby příkazu perlJaké máme možnosti při spouštění perlových programů ze shellu? Budeme se zabývat přepínači příkazu perl. Přepínačů, které ovlivňují chování má perl celou řadu. My si je představíme, protože některé z nich budeme ještě v budoucnu potřebovat. Jiné uveďme pouze pro zajímavost jako ilustraci možností. Charakteristika
perl [volby] zdrojový_soubor [parametr1] [parametr2] ... [parametrn]
Již známé přepínačePřepínače v následující tabulce jsme již používali a nebudeme je nyní více rozebírat.
Varování a chybyZapnutí zobrazování varováníPřepínač -w zapíná varování. Upozorňuje na úseky programu, které sice překladač vezme, ale je zde podezření na chybu. Často tedy najde chybu, aniž bychom ji museli hledat my. Uveďme jednoduchý příklad - program na jediný řádek. Sledujme, jak zapůsobí přepínač -w.
print $i;
Porovnejme výstup s volbou -w a bez ní.
Obdrželi jsme hned dvě varování. První z nich říká, že je proměnná v programu použita jen na jediném místě. To je opravdu vždycky podezřelé (tedy pokud to není speciální proměnná - ovšem ty přepínač -w nehlásí). Druhým varováním dává Perl najevo, že se mu nelíbí náš způsob práce s proměnnou $i. Nic v ní není a už ji tiskneme. V obou případech má Perl více méně pravdu a stálo by za to něco s tím udělat. Oba problémy se vyřeší tak, že se před print přiřadí do $i prázdný řetězec. Většinou je lepší používat místo -w pragmu warnings, jejíž význam je podobný. Další přepínač, -W, zapíná všechna možná varování. Vypínání varování-X veškerá varování ruší. Funkce die funguje normálně. Jednořádkové skriptyPodobně jako u jiných skriptovacích jazyků není vždy nutné psát přímo skripty. Je většinou zbytečné ukládat do souboru jen krátký a jednorázový příkaz. Použijeme-li přepínač -e a za něj do uvozovek příkaz, vykoná se stejně, jako šlo o skript. Tímto způsobem lze předávat i delší posloupnosti příkazů, ač to není příliš přehledné. Pokud potřebujeme rychle přímo ze shellu ASCII hodnotu písmena d, stačí zadat:
Uvedeme-li lichý počet uvozovek, apostrofů nebo obrácených apostrofů, příkaz se neprovede. Po odentrování se dostaneme na nový řádek, uvozený sekundárním promptem, a můžeme pokračovat v příkazu. Problém nastane, když budeme chtít vytisknout apostrof. Samotné zpětné lomítko nestačí. K vypsání apostrofu použijeme takovouto změť znaků. $ perl -e 'print "'\''"; ' ' $ Přepínačem -e se ještě budeme zabývat. Mimo jednorázových příkazů se také často používá v kombinaci s nástroji shellu, cronem apod. Přepínače pro laděníNásledovat budou přepínače, které jednorázově přidávají do našeho kódu nějaký další. Moc lidí je nepoužívá, ale představme si je, možná se někomu některý zalíbí. Volba -nTato volba má ten efekt, že se náš program obalí cyklem while (<>){ ... náš program ... }. Podívejme se na tento program.
Spustíme-li ho s volbou -n, bude se tvářit (při aktuálním spuštění) takto.
Zkusme ho tedy spustit.
Originální program se provádí stále dokola, pokaždé s jiným testovacím vstupem. Volba -pZde se oproti -n $_ tiskne v bloku continue, který volba -p přidává. Struktura simulovaného programu vypadá následovně: while (<>){ ... váš program ... } continue { print; }. Zkusme spustit předchozí příklad znovu, jen zvolíme volbu -p. Výstup je trochu nepřehledný ale vstup rozeznáte podle kurzívy:
Je to téměř to samé, co minulý příklad. Liší se jen v tom, že volba -p zajistí vytisknutí hodnoty proměnné $_ po skončení programu (jako by program končil příkazem print $_;). Řádek $_++; neměl v předminulém příkladě žádný efekt na výsledek, nyní již ano. Volba -peDalší možností užití -p je v kombinaci s -e. Každý řádek vstupu (soubor v parametru nebo klasicky stdin - podrobnosti za chvíli) je načten a jsou s ním provedeny příkazy, uvedené jako parametr volby -e. Poté se tiskne. Struktura: while (<>) { ... příkazy v hodnotě volby -e ... } continue { print; } Praktická ukázka: Chceme očíslovat řádky v dnes několikkrát zmiňovaném souboru volby.pl a vytisknout.
Je to poměrně rychlé řešení. Chceme-li navíc uložit výsledek do souboru ukazka, použijeme nástroje shellu.
Volby -na, -FS volbou -na bude mít program následující strukturu:
Opět vytvoříme ukázkový program. Bude vypadat takto.
A zkusíme spustit.
Pokud chceme za while přidat ještě continue { print; }, můžeme příkaz rozšířit o přepínač -p. Nechceme-li nahrazovat mezeru, ale jiný řetězec vyhovující vzoru (zvolil jsem znaky Q a r), přidejme volbu -F (a za ní v apostrofech a lomítkách regulární výraz).
Nahrazování v souboru pomocí regulárních výrazůPokud se některé kombinace přepínačů používají opravdu často, pak mezi ně patří -pi -e. Pomocí nich můžeme nahradit části souboru vyhovující regulárnímu výrazu jiným textem. Samotné -i zajišťuje, že se výsledek nahrazuje stávající soubor. Bez -i by se vytiskl na výstup. Máme soubor os s tímto obsahem.
Windows Vista
Aplikujeme na něj tento příkaz.
$ perl -pi -e's/Windows Vista/SUSE Linux/g;' os
Hned je obsah os o něco hezčí.
SUSE Linux
Pokud chceme zároveň starý soubor zálohovat, použijme hodnotu pro přepínač -i. Ta udá příponu zálohy.
$ perl -p -i.backup -e's/Windows Vista/SUSE Linux/g;' os
Možnosti této konstrukce ještě zvyšuje možnost určení souborů podle žolíkových znaků. Separátor při čtení ze zdroje datVolba -0 mění separátor $\, který například určuje, kam až se bude číst ze zdroje dat <>. Implicitně je oddělovačem znak nového řádku. Zkusme použít nějaký další separátor - uvádí se jako hodnota přepínači -0. Pozor na to, že musíme uvést oktálovou hodnotu. (ASCII tabulka) Máme textový soubor data, kde jsou jednotlivá slova oddělena hvězdičkami.
text*oddělený*hvězdičkami*
A dále zdrojový kód programu.
Spusťme program. Jako parametry uveďme přepínač -0052 a soubor data. Hodnota 052 je oktálové vyjádření hvězdičky v ASCII tabulce. Sledujme, co se stane.
Něco navícPřepínač -xPouze pro zajímavost zmiňme, že ve skutečnosti nemusí být řádek #!/usr/bin/perl na prvním řádku. Použijeme-li volbu -x, pak vše, co je před tímto řádkem je ignorováno. Použijeme-li -x, musí tam už #!/usr/bin/perl povinně být (a to na začátku řádku). V opačném případě budeme svědky hlášky No Perl script found in input. Kontrola syntaxeS volbou -c Perl zkontroluje syntaxi, aniž by se program spouštel. Program se nedostane do fáze běhu. Proto bude provedeno pouze to, co je v blocích BEGIN a CHECK.
Kód za BEGIN se už nevykonává, ale jen kontroluje.
Přepínače a řádek #!${PATH}/perlNa některých unixových systémech můžete údajně za #! napsat maximálně jen 32 znaků. Já jsem se s tímto problémem zatím nesetkal. Do tohoto řádku lze uvést i volby. Takže chceme-li mít zapnutý režim nakažení, bude náš první řádek vypadat nějak takto.
#!/usr/bin/perl -T
perlccJak víme už od úvodního dílu, příkaz perlcc vytváří ze zdrojových kódů binární kód. Následující příkaz vytvoří spustitelný soubor a.out.
perlcc program.pl
Pomocí přepínače -o ho lze pojmenovat jinak.
perlcc -o program program.pl
S přepínačem -e lze kompilovat i jednořádkové skripty.
perlcc -e 'print "Hello world\n"' -o program
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||||||||||||||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |