ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (79) - Databáze - manipulace s datyTento díl obsahuje nejdůležitější metody, jichž lze využít při práci s daty. Nyní se již umíme připojit k databázi, takže můžeme v podstatě hned teď začít posílat SQL dotazy. Posílání příkazů, od nichž nečekáme vrácená dataK posílání příkazů databázi použijeme metodu do. Jejím parametrem je SQL dotaz a návratovou hodnotou počet ovlivněných řádků nebo hodnota -1. Metoda do je používána většinou pro jiné než SELECT dotazy, které nebudou opakovány.
$dbh->do("DELETE FROM tabulka WHERE rating>100");
Kdybychom metodu do použili na SELECT dotaz, neexistuje cesta, jak získat výsledná data - a ta v takovém případě většinou získat chceme. Také v případě, že bude podobný dotaz opakován, existují jiné a někdy vhodnější metody volání. Získávání dat příkazem SELECTMetoda do je ve skutečnosti pouze spojením dvou jiných metod. Můžeme totiž také nad příslušným databázovým ovladačem dotaz nejprve obecně připravit (metodou prepare) a až poté ho provést s konkrétními hodnotami (metodou execute). Jednou připravený dotaz lze provést i vícekrát, což snižuje náročnost programu. Příprava dotazuMetoda prepare vrací objekt, který vznikl podle předaného SQL dotazu. SQL dotaz v této chvíli ještě nemusí být konkrétní, ale lze ho zadat pouze v obecném tvaru. Pokud bychom totiž následně volali podobný dotaz, pouze s upravenou podmínkou, nemusíme ho připravovat podruhé, ale bude možné ho hned provést. Voláním metody prepare by mohlo vypadat následovně.
my $q1 = $db->prepare("SELECT * FROM tabulka WHERE rating=?");
Co je vlastně myšleno tím "obecným tvarem SQL dotazu"? Jak vidíme v posledním řádku kódu, dotazujeme se na řádky tabulky tabulka podle hodnoty sloupce rating. Otazník nebo lépe zástupný znak (placeholder) je na místě hodnoty právě proto, že máme v úmyslu tento dotaz volat několikkrát po sobě, pokaždé s jinou hodnotou v podmínce. Má to ten důvod, že ho lze dále nahradit konkrétní hodnotou. Poznámka - Práce se zástupným znakem závisí na konkrétním ovladači pro databázi. Následkem toho existují v tomto směru pro různé ovladače drobné odlišnosti. Některé ovladače například umožňují zástupný znak vložit i za "méně obvyklé hodnoty", jiné pracují místo otazníku i s jinými symboly, které mohou mít nějaký vedlejší význam. Nevýhoda těchto odlišností je v nepřenositelnosti a proto se budeme držet obvyklých pravidel. Otazníků může být v jediném dotazu i více. Ani v případě, že otazník je zástupným znakem pro řetězec, kolem něj nepíšeme uvozovky.
my $q2 = $db->prepare("SELECT * FROM tabulka WHERE rating=? AND kod=?");
Nicméně zástupným znakem nelze nahrazovat cokoliv. Například dotazy následujícího typu projdou pouze výjimečně (závisí na ovladači).
SELECT * FROM ? My si v dalším průběhu seriálu vždy vystačíme s nahrazováním hodnot u porovnávání nebo vkládání dat. Více informací o tom, za co lze psát zástupný znak lze nalézt opět v dokumentaci. Vykonání připravenéhop dotazuNyní můžeme volat nad objektem vráceným metodou prepare další metody. Tou nejdůležitější je metoda execute, která již posílá databázi konkrétní hodnoty. Metodou finish můžeme deklarovat předčasný konec odebírání dat. Po volání execute již máme k dispozici vrácená data. Chceme-li znát výsledky dotazu SELECT * FROM tabulka WHERE rating=100, tedy předchozího dotazu s hodnotou 100 místo otazníku, přidáme tuto hodnotu jako parametr metodě execute.
$q1->execute(100);
Pokud máme v dotazu otazníků více, předáme metodě execute seznam zástupných hodnot.
$q1->execute(100, "2007AA");
Pokud nedodáme požadované množství argumentů nebo dodáme nedefinované hodnoty, doplní se seznam hodnotami NULL. Pro doplňování hodnot za zástupné znaky lze užít také metodu bind_param. Získání vrácených datV tomto okamžiku je již SQL příkaz proveden a nyní jen zbývá vydolovat z objektu $q1 vrácená data. K tomu existuje další metoda fetchrow_array nebo fetchrow_arrayref. Obě tyto metody postupně vrací vyhovující záznamy (tzn. voláme je opakovaně a pokaždé dostaneme další řádek). V případě, že již byly vráceny všechny záznamy a není žádný další, tak metody vrací hodnotu undef. Odlišnost spočívá v tom, že fetchrow_array vrátí data ve formě pole a fetchrow_arrayref jako odkaz na něj. Obě metody jsou užívány často v hlavičce cyklu while. V každé iteraci cyklu přiřadíme do příslušných proměnných další vyhovující data. Takto vypadá typické užití metody fetchrow_array.
Počet ovlivněných řádkůČasto se také může hodit metoda rows, která vrací počet posledním dotazem ovlivněných řádků. Další metody pro získávání záznamůS výše uvedeným si vystačíme, ale nejsou to jediné metody pro získávání záznamů. Uveďme ještě několik dalších metod, které mohou být v některých případech výhodnější. Dost častými dotazy jsou ty, od nichž čekáme jednořádkový výsledek. Pro takové existují zvláštní metody selectrow_array a selectrow_arrayref. Ty jsou kombinací tří metod. Zahrnují prepare, execute a fetchrow_array resp. fetchrow_arrayref. Na základě jediného argumentu - SQL dotazu - vrátí záznam. Tím tyto metody celý mechanizmus podstatně zjednodušují.
Metoda fetchrow_hashref dělá podobnou činnost jako již uvedená metoda fetchrow_arrayref (jejím aliasem je metoda fetch). Jak již z názvu plyne, rozdíl mezi nimi je v tom, že zde se data načítají do hashe. Následující kód vytiskne totéž co výše uvedený a jeho význam je intuitivní.
Další způsob, který lze užít pro získávání dat je navázání sloupců. Spočívá v tom, že si pomocí metody bind_col (nebo bind_columns) svážeme každý sloupec s nějakou proměnnou a po zavolání fetch jsou v těchto proměnných data jednoho záznamu.
Pomocí metody selectall_arrayref lze získat odkaz na pole záznamů. Potom můžeme všechna data z tabulky zobrazit tímto způsobem.
Na podobném mechanizmu funguje metoda fetchall_hashref. Je zde stejný rozdíl jako mezi fetchrow_arrayref a fetchrow_hashref. Jednotlivé sloupce nejsou v hashi uloženy pod číselnými indexy ale pod názvy sloupců.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |