ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (14) - Další nástroje pro seznamyKonečně se podíváme na cyklus foreach, což je jedna z nejpoužívanějších konstrukcí vůbec. Dále je v plánu několik nových funkcí a vstup v souvislosti se seznamy. Procházení pole - cyklus foreachforeach je cyklus, který se používá v souvislosti s poli, protože umožňuje jejich snadné procházení. Název se skládá ze slov for a each, což už mnoho napovídá o jeho významu. Standardně se foreach zkracuje na for.
@ptaci = ("kos", "vrabec", "papoušek", "datel");
for $klic (@ptaci){
print $klic, "\n";
}
Do proměnné $klic se každou iteraci cyklu přiřadí jedna hodnota pole. Tedy postupně hodnoty $ptaci[0], $ptaci[1], $ptaci[2], $ptaci[3]. Toho užijeme pro výpis dat z pole:
$ perl foreach.pl
kos
vrabec
papoušek
datel
$
Chceme-li vypisovat hashe, bude se hodit funkce keys, která vrací pole klíčů hashe. Pomocí klíčů totiž lze získat i hodnoty.
Doufám, že jsem nějakého opeřence výběrem jídla neurazil. Každopádně odtud vidíme, že to skutečně funguje:
$ perl foreach.pl
slunečnice je potrava pro kos
slunečnice je potrava pro vrabec
proso je potrava pro papoušek
hmyz je potrava pro datel
$
Cyklus by měl fungovat stejně i v případě, že přepíšeme for na foreach. for lze napsat i za příkaz
print "$_, " foreach (1, 2, 3, 4, 5);
print "$_, " for (1, 2, 3, 4, 5);
případně za blok.
@p = (1, 2, 3, 4, 5);
do {$_ += 10;
print "$_, ";
} for @p;
Proměnná $_ zatím v tomto seriálu nebyla blíže rozebírána. Bude tak učiněno v příštím díle. Jde o implicitní proměnnou, do které se hodnoty pole postupně přiřazují. chomp po složkáchUvedeme-li jako parametr funkce chomp pole, je to jako byste použili funkci chomp na všechny skaláry, které pole obsahuje. Je-li parametrem hash, aplikuje se chomp pouze na hodnoty - tedy klíče zůstanou nezměněny. Odstraňování hodnot z pole - funkce pop a shiftJak z názvu vyplývá, pop odstraňuje prvek pole z konce seznamu (ten s nejvyšším indexem) a shift ze začátku. Obě funkce rovněž odstraněnou hodnotu vracejí.
Přidávání hodnot do pole - funkce push a unshiftpush přidává prvek na konec seznamu, unshift na začátek. Obě funkce vrací jako návratovou hodnotou hodnotu přidaného prvku.
Nahrazování hodnot v poli - funkce spliceOdstraňuje, přidává a nahrazuje prvky v poli. Má 4 parametry.
Mějme pole čísel:
Odstraňme prvky 8 - 11:
Jak vidíme, vrací funkce jako návratovou hodnotu pole odstraněných prvků:
Samotné pole @p obsahuje:
Odstraňme všechny prvky od prvku s hodnotou 13:
Prvky s indexy 1 a 2 nahradíme jinými. Lze přidat jiný počet prvků, než kolik jich je odebráno. Též je možné zadat jako třetí parametr 0 - v tom případě se budou prvky jen přidávat.
A nakonec smažme všechny prvky:
Pole a vstupKdyž jsme načítali vstup ve skalárním kontextu, vždy jsme získali jen jeden řádek ze zdroje dat. Přiřazujeme-li zdroj dat do pole, vytvoří se tolik prvků, kolik mají data řádků. Hodnotami prvků jsou právě řádky. Modifikujme náš příklad s českými králi ze 7. dílu tak, aby se vypsali všichni, kteří jsou v souboru uloženi. Připomeňme si datový soubor kralove:
Jen zaměníme skalární proměnnou za pole:
A dostaneme všechny tři řádky.
Rozdělení řetězce do prvků pole - funkce splitsplit rozdělí řetězec na několik podřetězců a ty uloží do seznamu. Funkce hledá v řetězci výskyty oddělovače (první parametr). Oddělovačem je regulární výraz, ale zatím ho chápejme jako obyčejný řetězec, který je uvozen lomítky. Výskyty oddělovačů určují právě začátek a konec výsledných podřetězců. Oddělovač se ale v podřetězcích neobjevuje. Druhým parametrem je samotný řetězec. Lze uvést i třetí parametr, který určuje, kolik nejvíce může podřetězců být. Po vyhledání daného počtu oddělovačů je posledním podřetězcem celý text za posledním výskytem, přičemž nezáleží, zda tam nějaký výskyt ještě není.
Oddělovačem byla mezera - tímto způsobem získáme (ve většině případů) jednotlivá slova. Ve výsledných podřetězcích již mezery nebudou.
Na posledním řádku byl text rozdělen na 4 podřetězce a ty jsou následně přiřazeny do pole. Každý podřetězec bude hodnotou prvku. Pokračujme ale v kódu:
Každou iterací bylo vytisknuto jedno slovo věty a za ním čárka. Při páté iteraci se vytiskl zbytek textu. Ještě jednou dnes dostanou slovo králové. Uděláme z řádků věty tak, že před období vlády přidáme text. Předpokládejme, že období je vždy za poslední mezerou v řádku.
Sám algoritmus funguje tak, že rozdělíme řádek mezerami, poslední prvek (období) přesuneme do jiné proměnné a můžeme tisknout.
Spojování prvků do řetězce - funkce joinZatímco split řetězce rozděluje, join je naopak spojuje. Jeho použití velmi podobné jako u split. Prvním parametrem je spojovač, který bude vložen do výsledného řetězce mezi každé dvě hodnoty seznamu.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |