ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (75) - Obsluha více klientůUkážeme si dvě metody, které vylepšují server z minulého dílu tak, aby obsluhoval více klientů zároveň. Náš jednoduchý klient-server mechanizmus z minulého dílu uměl najednou obsluhovat jediného klienta. To však v praxi většinou nestačí. Dnes se budeme zabývat právě servery, které jsou schopny odpovídat na požadavky většího množství klientů zároveň. Představíme si následující dva způsoby, jak lze obsluhovat více klientů.
Rozvětvení serveruPrvní možností jak reagovat na požadavky více klientů je použití forku. fork dokáže větvit proces, což přesně potřebujeme. Jak již bylo řečeno, správný server se neptá, ale pouze naslouchá požadavkům klientů a odpovídá, je-li tázán. Naprogramujeme si tedy nějaký server, který bude této koncepci odpovídat. Jako ukázku si napíšeme server, kterému budou klienti posílat nějaké řetězce. Ty server zpracuje a klientům pošle řetězce, v nichž bude přehozené pořadí písmen. Obsluhovaných klientů bude moci být několik zároveň a všechny požadavky budou neprodleně vyřizovány. Začátek skriptu serveru bude stejný jako u serveru z minulého dílu.
Zajímavé to začíná být od naslouchání. Po každém připojení klienta ho vždy odštěpíme jako zvláštní proces pomocí forku. Tím si zajistíme, že původní proces se může bez vyrušování stále soustředit na naslouchání novým klientům, zatímco odštěpený synovský proces může obsluhovat příslušného klienta.
Je-li ukončen synovský proces, obdržíme signál CHLD. Příkazem wait odstraníme případné zombie procesy.
Dále je už vše takové, tak to známe z minulého dílu. Zbývá už jen samotná komunikace s klientem. Přijmeme tedy data, převrátíme v nich znaky a odešleme zpět klientovi. Navíc vytiskneme pro informaci hlášku, která říká co a komu se posílá.
Tento přístup nám v zásadě neříká nic nového. Pouze jsme aplikovali znalosti z minulých dílů a dali je dohromady. Přepínání mezi klientyNyní si vyzkoušíme jiný přístup k obsluze více klientů. Tentokrát nebudeme spouštět více instancí programu, ale postačí nám jediné vlákno. Mezi klienty budeme přepínat. Na to už ale musíme použít něco nového. Modul IO::Select nám umožňuje zjistit, kteří z klientů jsou aktuálně schopni poslat požadavek. Jakmile takový klient existuje, obsloužíme ho, okamžitě se vrátíme a opět zjišťujeme, zda se chce nějaký klient ptát. Důležité je, že klienta obsluhujeme až je-li připraven odesílat data. Máme tak zaručeno, že nebudeme čekat, protože pokud se dostaneme až sem, klient data již odesílá a čeká pouze na to, až je server přijme. Nejdříve opět vytvoříme socket, a pomocí něj dále definujeme instanci objektu IO::Select.
Dále budeme v cyklu čekat na klenty, z nichž lze číst. Zjistíme je metodou can_read z modulu IO::Select. Tyto klienty si uchováme a v cyklu s každým z nich provedeme nějakou operaci.
Při prvním průchodu vytvoříme nový klientský socket a při dalších už zpracováváme jeho požadavky. Pokud klient ukončil spojení, uděláme totéž.
Princip tohoto serveru spočívá v tom, že jakmile obdrží od některého klienta zprávu, zpracuje ji a dále na tohoto klienta nečeká. Server jím tak není blokován a okamžitě po vyřízení požadavku je k dispozici ostatním.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |