ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (122) - Gtk2 - úvodDalší GUI knihovnou, kterou lze používat v Perlu je Gtk2. Tento toolkit toho již dokáže opravdu mnoho a lze s ním psát plnohodnotné aplikace. Podívejme se, jak na to. Sada knihoven GTK+ vznikla původně jako náhrada Motifu pro potřebu grafického editoru GIMP verze 1.0. Je výsledkem skupiny studentů XCF z univerzity v Berkeley z roku 1997. Z názvu Gimp také pochází zkratka GTK. Znamená totiž Gimp Tool Kit. Dnes patří GTK vedle Qt ke dvěma nejpoužívanějším toolkitům pro X11. GTK+ je napsáno v jazyce C, avšak existují vazby na početnou skupinu známých jazyků. Pro zajímavost můžeme nahlédnout na oficiální stránku, kde je seznam podporovaných jazyků. Gtk2 a PerlProjekt podpory Gtk2 v Perlu má oficiální stranku na gtk2-perl.sourceforge.net. Najdeme zde dokumentaci (ta se mi ovšem nezdá příliš vhodná pro ty, kteří s Gtk2 začínají) a případně další informace. Gtk2 by ve většině distribucí již mělo být připraveno k použití. Je třeba mít nainstalovaný modul Gtk2, což lze uskutečnit tradičním příkazem cpan.
DokumentaceKdo již Gtk2 zná (používal ji s jazykem C) a chce ho pouze používat v Perlu, může se podívat na změny mezi rozhraními. Používat původní dokumentaci zde totiž není příliš těžké. Stačí si zvyknout na několik pravidel. Velmi pěkně je udělaná také dokumentace PyGtk2, která má k perl-gtk2 ještě o něco blíže. Jak již bylo zmíněno, Existuje též oficiální POD dokumentace, avšak ta je užitečná pouze pro dohledávání syntaxe a vyžaduje již větší zkušenost Gtk2, neboť neobsahuje téměř žádné komentáře. Gtk2 a češtinaGtk2 bezproblémově podporuje kódování utf-8. Proto není problém vytvářet aplikace s českou diakritikou (nebo prakticky libovolnými národními znaky). Potřebujeme k tomu dvě věci.
TRUE a FALSE hodnotyJe vhodné využívat předdefinované pravdivostní konstanty TRUE a FALSE, které exportujeme do programu následovně.
První programJiž tradičně začínáme u grafických knihovem programem, který zobrazí prázdné okno. Držme se této konvence dále a napišme nejjednodušší možnou grafickou aplikaci. Již víme, že budeme v každém Gtk2 programu používat modul Gtk2.
Ve všech Gtk2 aplikacích se používá ještě jeden příkaz - init. Ten se se pokusí najít nějaký displej, kde se aplikace zobrazí (Mimo X Server nebo jiné grafické prostředí init selže; pomocí init_check můžeme zkontrolovat, zda je aktuálně takové prostředí dostupné - pokud není, může program pokračovat jinak a použít například textové rozhraní).
Avšak místo něj lze volat use se speciálním parametrem, jak budeme často činit v budoucnu. Tím zredukujeme většinu aplikací o jeden řádek.
Program budeme ukončovat vždy vstupem do smyčky událostí. Pokaždé, když se program dostane k této smyčce, se zastaví a čeká na události, které vzápětí obsluhuje. Jakmile je obslouží, čeká na další události. To se opakuje až do ukončení programu.
Zbývá vyřešit zobrazení okna. Okno je widget. Vytvoříme ho jako instanci Gtk2::Window. Konstruktoru předáme parametr typu Gtk2::WindowType, který může nabývat hodnot 'toplevel' nebo 'popup'. Každý widget nakonec zobrazíme pomocí metody show.
Dejme tedy dohromady všechny tyto poznatky. Náš úvodní Gtk2 program bude vypadat takto.
A výsledek? Po spuštění uvidíme dle očekávání prázdné okno. První program v Gtk2 - prázdné okno Možnosti okenMetodou set_position nastavujeme pozici okna na displeji. Následující dva příklady budeme dále občas potřebovat.
Přidejme textText se vytváří ve widgetu Gtk2::Label. Užitečné je, že text lze formátovat markup jazykem. Je to podstatně přímočařejší, než používat nějaké speciální metody. Pro úpravy textu jako je velikost písma, rodina písma, styl, barvy atd. lze používat značky podobné jako v HTML. Důležité je, že každý widget musíme přiřadit do nějakého okna metodou add (později uvidíme, že lze přiřazovat i do jiných widgetů) a nechat ho zobrazit metodou show.
Jak vidíme, styl, barvy, velikost stejně jako otočení a další parametry můžeme nastavovat velmi jednoduše. Ukázka Gtk2::Label Přidejme tlačítkoTlačítko je reprezentováno widgetem Gtk2::Button. Standardně tedy vytvoříme tlačítko.
Tlačítko bychom vždy měli přiřadit nějakému oknu, kde se má zobrazit. Funguje to stejně, jako jsme to dělali u zobrazení textu. Provedeme to tedy metodou add.
Samozřejmě nesmíme zapomenout na zobrazení tlačítka.
Jak tedy vypadá náš upravený program? Podívejme se na aktuální verzi zdrojového kódu.
Podívejme se, co se nám zobrazí po spuštění programu. Okno s tlačítkem Tlačítko je zde přes celé okno, což není příliš hezké. Přidejme si do okna rámeček.
Když tento řádek připíšeme do programu, získáme okolo tlačítka kýžený rámeček. Okno s tlačítkem Deaktivace tlačítkaMetoda set_sensitive je přepínač pro aktivaci a deaktivaci tlačítek (nastavením na false zešednou a nepůjde na ně kliknout).
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |