ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (98) - Curses - pozicování a oknaHlavním cílem dílu je ovládnout prostředky pro vytváření oken, které jsou analogií oken z grafických uživatelských rozhraní. Již víme, že při použití Curses máme k dispozici celou plochu terminálu. Abychom ji mohli začít využívat, je třeba pochopit systém souřadnic. KurzorKaždý znak na obrazovce má přiřazeny dvě souřadnice. Té první říkejme například y-ová a té druhé x-ová.
Kurzor lze přesunovat funkcí move, které uvedeme jako parametr nové souřadnice. V souvislosti s pozicí kurzoru jistě velmi často užijeme funkci getmaxyx, která zjišťuje pozici nejvzdálenějšího místa obrazovky od počátku souřadného systému - tedy souřadnice pravého dolního rohu. Parametrem jsou proměnné, do kterých se uloží souřadnice tohoto místa. Existují další dvě funkce pro získávání nějakých souřadnic. Uvedeme-li getyx, získáme aktuální pozici kurzoru. Dále pomocí getbegyx získáme počáteční pozici kurzoru v okně - tedy pozici levého horního rohu okna. V okně stdscr získáme samozřejmě [0;0]. Více práci s okny rozvedeme v dalším oddílu. Jiná funkce pro práci s kurzorem, addstr, dokáže přesunout kurzor, avšak to je jen vedlejší úkol k tisku textu. Příklad na pozicováníNyní máme dost informací na to, abychom pochopili tuto ukázku.
Zvýraznění aktuální pozice kurzoruKurzor je obvykle na pozici, která je nějak zvýrazněná - většinou na styl A_STANDOUT. Pomocí funkce curs_set to lze změnit. Pokud nebudeme chtít zvýraznění pozice kurzoru, použijme následujícího volání.
curs_set(0);
Funkce inch vrací znak, který je na obrazovce již vytištěn. Parametrem inch jsou souřadnice. BarvyU většiny dnešních terminálů lze pracovat minimálně se základními barvami. To, zda to umí konkrétně váš terminál lze zjistit pomocí funkce has_colors. Pokud tomu tak skutečně je, zavolejme funkci start_color, která aktivuje barevný režim. Abychom mohli tisknout barevný text, je třeba ještě definovat barevné kombinace. K tomu je k dispozici funkce init_pair. Jejím parametrem je ID barevné kombinace, které si můžeme zvolit; a poté dvě konstanty pro barvu textu a barvu pozadí. Konstanty jsou ve tvaru COLOR_BARVA - tedy konkrétně jsou to následující hodnoty:
Pokud váš terminál umožňuje měnit definici barev, lze tak činit pomocí init_color(COLOR_BARVA, r, g, b). Nyní můžeme nastavovat barevnou kombinaci pomocí attron, kterému předáme parametr COLOR_PAIR(id). Následuje jednoduchá ukázka demonstrující použití barev.
Práce s oknyPráce s okny je možná vůbec nejdůležitější schopnost knihovny, která je potřeba v každém uživatelském rozhraní. Ve skutečnosti se veškerá činnost děje v oknech. I my jsme dosud pracovali v okně, aniž bychom si to uvědomili. Existuje totiž standartní okno stdscr, které pokrývá celý rozsah terminálu. Jako důkaz, že standartní okno stdscr skutečně existuje si můžeme zkusit následující příkaz. Jeho smysl bude vysvětlen vzápětí.
box(stdscr, 0, 0);
Můžeme však tvořit okna vlastní s různými rozměry a s ohraničením. Okno se vytváří funkcí newwin. Jejími parametry jsou výška v řádcích, šířka v sloupcích a souřadnice levého horního rohu. Ještě před newwin je třeba obnovit obrazovku pomocí refresh. Nyní již okno existuje a můžeme s ním manipulovat. Abychom však okno zobrazili, je třeba volat funkci box, jejímiž parametry jsou okno a styl vodorovných a horizontálních čar. U obou stylů většinou použijeme 0 pro normální ohraničení. Místo box můžeme zvolit též obecnější border, pomocí níž lze též měnit ohraničení okna. Přijímá celkem 9 parametrů. Prvním je okno a pak následuje postupně ohraničení levé hrany okna, pravé hrany, horní hrany, spodní hrany, levého horního rohu, pravého horního rohu, pravého dolního rohu a levého dolního rohu. Chceme-li do okna vepsat nějaký text, postupujeme úplně stejně jako dosud. Pouze příslušným funkcím uvedeme okno, kam se má tisknout. To se uvádí nejčastěji jako první parametr. To samé platí o většině ostatních funkcí. Často použijeme zejména getbegyx a getmaxyx. Pomocí jedné z funkcí derwin a subwin je možné vytvořit okno v okně. Na závěr práce s oknem bychom měli uvolnit zabranou paměť. K tomu zavoláme delwin. Je třeba alespoň tušit, že text v okně ani ohraničení nezmizí, protože nejsou na okně po svém vzniku již závislé. To znamená, že když okno smažeme, tak zde jeho obsah zůstane a musíme se ho zbavit zvlášť. Nelepším řešením odstranění rámečku je volání border, kterému uvedeme jako znaky ohraničení mezery. Ukažme si, jak tedy vytváření oken funguje. Kód proložíme komentáři, aby bylo jasně vidět, co se kdy děje.
Přechod mezi Curses módem a shell módemPo funkci endwin se režim přepne zpět do shellu, kde můžeme například vyvolávat systémové příkazy. Funkcí reset_prog_mode se opět vrátíme do Curses režimu.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |