ARCHIV |
|||||||||||||||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (12) - Pole - základní operaceNaučme se trochu orientovat v seznamovém kontextu a používat některé základní nástroje , mezi které patří třídění polí nebo operátor rozsahu. Seznam ve skalárním kontextuPodobně jako mezi řetězci a čísly existují pravidla pro konverzi mezi seznamy a skaláry. Různé funkce a operátory se chovají ke skalárům a seznamům jinak. Pracujeme-li se seznamem jako se skalární hodnotou (to lze, za chvíli přijde vysvětlení), Perl si s tím šalamounsky poradí. Takovýto seznam ve skalárním kontextu se tváří jako proměnná, jejíž hodnotou je počet prvků seznamu. Možná je to na první pohled neintuitivní řešení, ale této vlastnosti se skutečně často využívá. Na těchto řádcích kódu si ukažme, jak přesně to funguje:
Sledujme především druhý řádek. Protože je levý operand skalár, musí do něj být uložena skalární hodnota. Pravý operand tedy bude vyhodnocován také jako skalár, ať je čímkoliv. V našem případě se do proměnné $skalar přiřadí hodnota 6, což je počet prvků @pole. Avšak pozor na následující příklad:
U seznamů, které nejsou poli, je to však jinak, než by se dalo podle dosavadních tvrzení čekat. Do $skalar je přiřazena poslední hodnota seznamu, tedy 30. Přitom, kdybychom přiřazovali do pole, získali bychom tříprvkové pole. Proč tomu tak je? Závorky zde Perl chápe jako operátor pro změnu priority a čárky jako klasický operátor čárky, který levý výraz vyhodnocuje a zapomíná. Malý test - co kdybychom neuvedli závorky? Perl obsahuje speciální funkci, která vyjadřuje seznam ve skalárním kontextu. Funkce scalar převádí hodnotu v parametru na skalární. Je-li skalární, nic se neděje. Ale jde-li o pole, funkce vrátí počet jeho prvků.
Teď si vezměme opačný případ. Přiřazení skalární proměnné do seznamu. Přiřazením vznikne jednoprvkové pole, jehož nultou hodnotou je hodnota na pravé straně přiřazení. Skalární hodnota se konvertuje v jednoprvkový seznam.
Funkce print s parametrem v seznamovém kontextuPředáme-li funkci print pole, vytiskne hodnoty všech prvků pole.
Nemusíme předávat už vytvořené pole, ale třeba jen seznam hodnot, oddělených čárkami
Samozřejmě i v print můžeme použít uzavření do uvozovek pomocí qw:
Speciální proměnné pro polePerl obsahuje desítky speciálních proměnných, jež mají různý význam. My si nyní představíme tři z nich, se kterými se občas setkáme při práci s poli.
Sledujte, jak se změní poslední příklad použitím proměnných $, a $\:
Vytiskne se řetězec "a, b, c\n". Mezi jednotlivými prvky pole je vždy čárka a mezera a za poslední položkou je znak nového řádku. $" působí na tisknuté pole, vložené do řetězce:
Vytiskne se řetězec "a-b-c". Zkusme nyní pro zvýraznění rozdílu odstranit z příkazu print uvozovky. Pole by potom nebylo v řetězci, místo $" by se mezi jednotlivé prvky tiskla hodnota v proměnné $, a výsledkem by bylo "a, b, c". Poslední prvek poleZápis $#pole vrací poslední (nejvyšší) index pole. Je ekvivalentní zápisu $pole[-1]. Operátor rozsahuPřiřaďme nyní do prvků s indexy 5-14 pole @pole2 hodnoty prvků s indexy 2-11 pole @pole:
Výraz 5 .. 14 má stejný význam jako 5, 6, 7, 8, 9, 10, 11, 12, 13, 14. Při použití na místě indexu pole jde o tzv. řez polem. Na základě této informace vytvořme pole s hodnotami 1 až 100:
Operátor rozsahu funguje i na malá a velká písmena anglické abecedy:
Podívejme se na několik dalších příkladů.
Setřídění pole - funkce sortPro řazení polí má Perl speciální vestavěnou funkci. Funkce sort řadí (implicitně) podle ASCII tabulky. Další funkce - reverse - obrací pořadí prvků pole. Poslední prvek prohodí s prvním, předposlední s druhým atd.
Tento systém má háček. Porovnává po znaku, zleva doprava, takže 6 je větší než 44. Na čísla je předchozí zápis nepoužitelný. Řazení čísel ale zvládne sort také. Slouží k tomu speciální konstrukce {$a <=> $b}. Porovnává vždy dva prvky pole, určuje, který je větší a takto je řadí. Proměnné $a a $b jsou dvě speciální proměnné určené pro tento účel. Když prohodíme jejich pořadí, setřídí se pole sestupně.
Poznamenejme, že sort bez uvedeného bloku vlastně znamená totéž, co bychom získali uvedením {$a cmp $b}. Do bloku lze napsat v podstatě cokoliv, co vrací 0, 1 nebo -1 na základě speciálních proměnných. Například pro setřídění názvů souborů podle času jejich vzniku bychom mohli napsat toto:
Nastavení jazykaDalším problémem pro třídění podle abecedy je čeština. Implicitně Perl třídí písmena s háčky až na konec a písmeno ch za c. To se dá vyřešit pomocí locales. V systému nastavme hodnotu proměnné LANG na czech:
Je dobré si tento řádek připsat do nějakého konfiguračního souboru, který se spouští při zapnutí systému. Dalším krokem je přidat do samotného programu příkaz use locale.
Pokud máme správně nastavenou proměnnou prostředí LANG, měli bychom spatřit výstup:
Teď smažme řádek use locale;:
Třídění pole - funkce grepgrep je analogií stejnojmenného unixového příkazu. Vyhledává prvky v seznamu, ve kterých byl nalezen určitý podřetězec a ty vrací jako seznam. Existují dvě možnosti zápisu grepu:
V prvním řádku grep postupně přiřazuje každý prvek seznamu do výchozí proměnné $_, ověří, zda vyhovuje výrazu ve složených závorkách, a pokud ano, prvek se ocitne i ve výsledném poli.
V druhém zápisu je namísto testovacího výrazu použit vzor. To je záležitost regulárních výrazů. grep vrací seznam prvků z původního pole, které danému vzoru vyhovují
Vypsáno bude "print, sin" - tedy řetězce, které obsahují podřetězec in, ale nezačínají jím. Regulární výrazy budeme již brzy řešit v samostatných dílech. Příklad - výčet potřebných platidelPodívejme se opět na trochu delší ukázku programu. Zadání úlohy je následující: Napište program, který načte ze vstupu číslo, vyjadřující peněžitý obnos. Definujte pole, ve kterém budete mít seznam hodnot českých platidel (haléřové mince neuvažujeme - tedy v poli budou prvky pro 1 Kč, 2 Kč, 5 Kč, 10 Kč ... 2000 Kč, 5000 Kč). Obnos poté rozdělte na hodnoty jednotlivých platidel tak, aby byl rozložen do co nejvyšších platidel. Přitom se snažte o obecnost - tedy například přibude-li platidlo, musí stačit jeho hodnotu přiřadit do pole platidel. Ať pracuje program. Výsledky (kolik kterých platidel) tiskněte na výstup. ŘešeníZačátek je jasný, definujeme pole platidel:
Načteme částku. Tady se na chvilku zastavíme. Musíme ošetřit hned tři nestandardní případy. Uživatel vůbec nemusí zadat číslo nebo může být záporné. Oba problémy vyřešíme tak, že otestujeme, zda je částka větší než 0 (poznámka: pokud tedy uživatel zadá "506xyz", bude částka zkonvertována na 506). Dalším problémem jsou desetinná čísla. Je zadáno, že haléře máme zanedbat, takže funkcí int zadanou haléřovou částku ořízneme.
Zamysleme se nad tím, jak budeme postupovat dál. Určitě budeme mít nějaký cyklus. V každé jeho iteraci budeme odečítat příslušný počet jednoho druhu platidla. Protože mají být platidla maximálně vysoké, bude výhodné v první iteraci odečítat nejvyšší platidlo, v druhé iteraci druhé nejvyšší atd. Proto nejprve seřaďme pole sestupně:
Zbývá najít nějaký vhodný test, který by rozhodoval o pokračování cyklu. Iterovat se bude tolikkrát, kolik prvků má pole @platidla. Zaveďme ještě před cyklem proměnnou $pozice, kterou nastavíme na 0. Každou iterací se inkrementuje. Až nabude hodnoty stejné jako počet prvků pole @platidla, cyklus se zastaví. A protože předem známe počet iterací, použijeme cyklus for. Nic nám nebrání začít se samotným cyklem.
Teď je třeba se zamyslet, jak to bude vypadat v cyklu. Zjistíme počet kusů daného platidla, které lze maximálně odečíst, aby byl výsledek kladný. Stačí od zbývající částky odečíst zbytek, který by zbyl po dělení hodnotou aktuálního platidla - výsledkem bude nejvyšší částka dělitelná hodnotou platidla, ale stále nižší než zbývající částka. Tuto vzniklou částku vydělíme aktuální hodnotou platidla:
Získali jsme počet kusů aktuálního platidla, který lze odečíst od zbývající částky. Tak to udělejme:
Poznámka: Možná jste si všimli, že pokud bychom tyto dva řádky spojili do jednoho (za $pocet_kusu v druhém dosadili hodnotu prvního), získali bychom zlomek, který obsahuje v čitateli i jmenovateli hodnotu $platidla[$pozice], a tudíž jde zkrátit. $pocet_kusu ale ještě budeme potřebovat. To je téměř celé. Zbývá zařídit nějaký výstup. Využijme cyklu a výsledky budeme vypisovat přímo v něm. Ještě před cyklus ale vložme pro pořádek velikost původního obnosu:
A v cyklu bude:
Jsme hotovi, nyní se pokochejme pohledem na chod právě vzniklého programu:
Zkusme do pole @platidla přidat ještě bankovku v hodnotě 10000. Mělo by to teoreticky také fungovat.
Možná vám přijde, že není jednoduché se ve výstupu zorientovat okamžitě. Je tam moc řádků. Ještě program trochu pozměníme. Není-li od nějakého platidla ani kus, nebudeme řádek výbec vypisovat. Použijme konstrukci podmínka za příkazem. Vykonání příkazu print v cyklu podmíníme nenulovým počtem kusů daného platidla:
Ještě odstraníme platidlo 10000 a program opět vyzkoušíme:
Je to hned o něco lepší. Celý zdrojový kód je možné stáhnout. K dokonalosti chybí přidat deklarace proměnných a zformátovat výstup. Formátování časem budeme věnovat celý díl. Jako bonus si můžete zkusit program upravit tak, aby správně česky skloňoval slovo kus.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||||||||||||||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |