ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgetyNa příkladu blikajícího tlačítka se naučíme odvodit z nějakého existujícího standardního widgetu nový widget, který budeme moci používat v aplikacích. V téměř každé aplikaci potřebujeme přiohnout některé standardní widgety tak, aby více odpovídaly našim představám. Toho dosahujeme změnami vlastností, nastavením metod atd. Pokud potřebujeme udělat jistý typ změn často, pak bývá praktické vytvořit si vlastní widget. Spočívá to v tom, že vytvoříme objekt na základě nějakého již existujícího widgetu. Ten upravíme a případně vytvoříme nové atributy a metody. Vzhledem k tomu, že celá tato úprava je zabalena ve zvláštní třídě, chová se celý modul jako obyčejný widget. Jako ukázku si vytvoříme jenoduché upravené tlačítko, ze kterého bude hezky vidět, jak widgety tvořit. Naše tlačítko bude obsahovat dva popisky a ty se budou v požadovaných intervalech střídat. Použijeme přitom dva různé přístupy. Vytvořme tedy třídu MojeBlikajiciTlacitko, která bude upraveným standardním Gtk2::Button (jinými slovy, bude dědit z Gtk2::Button).
Třída MojeBlikajiciTlacitko bude obsahovat dvě metody: konstruktor a metodu pro bliknutí. Napišme nejprve konstruktor.
Vytvořme tedy nové tlačítko Gtk2::Button a pomocí bless z něj udělejme objekt.
Jako první dva parametry konstruktoru budeme očekávat dva popisky. Uložme tyto popisky do speciálních atributů.
Implicitně jeden z popisků nastavíme.
Chceme, aby tlačítko blikalo. Spusťme tedy pomocí časových funkcí pravidelně se opakující změnu popisku. Délka intervalu se bude nastavovat třetím parametrem konstruktoru. Změnu popisku nám zařídí funkce blik, kterou si v zápětí napíšeme.
Metoda blik pouze nastaví popisek na ten, který právě není aktivní.
Právě jsme vytvořili widget MojeBlikajiciTlacitko, které nyní již můžeme vesele používat. Následuje ukázkový program obsahující tento widget.
Jiný způsob přetěžování widgetů, emitace vlastních signálůExistuje ještě metoda, jak přetěžovat widgety. Přimějeme naši třídu, aby se chovala jako Glib::Object. Bohužel to není tak jednoduché, aby stačilo pouze voláním bless prohlásit třídu za objekt Glib::Object, protože se musíme starat o věci jako jsou signály. Stručně se podívejme, jak se to tedy dělá. Vytvořme opět widget MojeBlikajiciTlacitko.
Pomocí Glib::Object::Subclass nastavíme všechny atributy a signály, které budeme chtít dále používat. Provádíme v zásadě podobnou činnost jako pragma base. Předáme tedy následující datové struktury příkazu use. Vždy musíme předat alespoň první parametr, který určuje, z čeho budeme dědit.
U atributů je důležitý hlavně první parametr - to je jeho název. Pro význam dalších atributů a přidávání jiných datových typů než je číslo a řetězec se lze podívat do dokumentace na oddíl o Glib::ParamSpec. Přetížili jsme metodu show. To proto, že je třeba nastavit úvodní hodnoty, jakmile se widget zobrazí.
Volání signal_chain_from_overridden žádá nadřazenou třídu o zavolání příslušné metody. V seriálu jsme obvykle používali pro podobné účely SUPER::show, avšak zde je třeba s dědičností zacházet trochu jinak. Protože zde obvykle nevytváříme metodu new (ta je zděděna), je automaticky volána metoda INIT_INSTANCE. Ta se používá pro inicializaci objektů Samozřejmě potřebujeme i metodu na bliknutí textu. Zde pouze přidáme emitaci signálu, který detekuje změnu textu na tlačítku. K tomu použijeme metodu signal_emit.
A použití widgetu je stejné.
Vzhledem k tomu, že se vždy po změně textu tlačítka emituje signál, můžeme ho zpracovat. My pouze jako ukázku vypíšeme na standardní výstup hlášku o tom, že signál byl úspěšně zachycen.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |