ARCHIV |
|||||||||||||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGIPerl má k dispozici několik modulů, které poskytují prostředky pro usnadnění často používaných operací v CGI skriptech. Nejznámějším z této kategorie je modul CGI. CGI modul v mnohém zjednodušuje programátorovi práci. Zejména pomáhá se zpracováváním parametrů, zpřístupňuje proměnné prostředí jako metody, usnadňuje práci s cookies. Dále možňuje zapisovat HTML elementy pomocí volání funkcí. Tyto funkce vracejí kód formátovaný do jazyka HTML, který pak můžeme například tisknout funkcí print. Modul CGI poskytuje jak funkcionální tak objektově-orientované rozhraní. Záleží na nás, co je nám bližší. Abychom se s modulem CGI seznámili blíže, přepíšeme si příklad z 82. dílu s použitím obou těchto stylů zvlášť. Funkcionálně-orientované rozhraní modulu CGIU funkcionálního použití modulu voláme ke generování HTML, získávání parametrů, práci s cookies apod. k tomu určené funkce. Tyto funkce potřebujeme importovat do našeho jmenného prostoru. Modul CGI obsahuje několik kategorií těchto funkcí. Jsou popsány v následující tabulce.
Toto sice nejsou veškeré dostupné třídy funkcí, nicméně ty ostatní jsou pro naše účely nevýznamné. Pro toho, kdo se chce možnostmi webového programování zabývat více do hloubky, může být v tomto směru poučné nahlédnout do zdrojového kódu modulu CGI, kde najdeme všechny třídy i se všemi funkcemi, které do nich patří. Ve valné většině případů si vystačíme s importem kategorie :standard. Přistupme nyní již ke konkrétní ukázce použití funkcionálního rozhraní modulu CGI.
HTML prohlížeč zobrazí to samé, co zobrazil náš první příklad v minulém dílu. Kód je však o poznání kratší a o něco jednodušší. Pro lepší srovnání uveďme, jak vypadal náš původní kód.
Funkce header vrací povinnou hlavičku, ve které je MIME typ dokumentu. Další funkce start_html a end_html vytvářejí hlavu a patu HTML dokumentu. Importují příslušný DTD soubor a nastavují titulek stránky. Mezi nimi je tělo dokumentu. Objektově-orientované rozhraní modulu CGIPoužití této části modulu je o něco náročnější na psaní kódu. Musíme totiž vytvořit objekt a následně nad ním volat metody namísto volání obyčejných funkcí, jako je tomu u funkcionálního programování. Avšak na druhou stranu nemusíme vybírat kategorie funkcí, které chceme importovat. Ukázka kódu, která dělá pro srovnání opět totéž, je zde.
Vstup od uživatele a funkce paramZdlouhavost získávání parametrů ze vstupu přímo vybízela k vytvoření funkce, která by tuto činnost zjednodušila. Jednou z nejdůležitějších úloh modulu CGI je právě obsluha vstupu dat. Funkce param dělá dvě věci. Tou první je, že, je-li volána bez argumentu, vrací seznam parametrů vstupu bez hodnot. Tou druhou je vracení samotných hodnot. Abychom získali hodnotu, je třeba funkci předat navíc i název parametru. Hodnota může být pro určité typy fomulářů i seznam - potom je vracen seznam těchto hodnot. Následující CGI skript zobrazí všechny parametry i s hodnotami, nehledě na typ vstupu. Funkce param řeší i parametry s hodnotou v seznamovém kontextu, takže je třeba ošetřit zobrazení seznamu.
Voláním param s více parametry má za následek přidání parametru. První parametr se stane klíčem, další parametry jsou jeho hodnotami. Funkce append vybranému parametru přidá hodnotu. Funkce Delete (velké D proto, protože delete již existuje v základní distribuci Perlu) (resp. Delete_all) maže příslušné parametry. Pro hledání chyb lze využít funkci Dump, která vrací seznam parametrů s hodnotami formátovaný v HTML. Potřebujeme-li všechny přijaté parametry importovat do vybraného balíku, použijeme funkci import_names. Její užití vypadá následovně.
Struktura volání funkcíFunkce nebo metody (dále pouze funkce) mohou obvykle přijímat žádný, jeden nebo více argumentů. Tyto argumenty jsou přijímany většinou ve formě hashe. Hashové klíče začínají vždy pomlčkou. Například funkci header můžeme volat tímto způsobem.
header(-type => "text/html", -charset=>"utf-8");
Nicméně právě header je možné volat i skalárně, jak je vidět na příkladu výše. Funkce, kterým není předán žádný parametr vytvoří jednorázový HTML tag ve tvaru <element />. Příkladem takové funkce je hr. V průběhu seriálu o CGI se však několikkrát setkáme i s funkcemi, které mohou jako argument přijímat složitější datové struktury. Prvním takovým příkladem mohou být HTML elementy, které přijímají nějaký parametr. Například chceme-li získat pomocí funkce h1 kód <h1 align="center">Hello World</h1>, předáme jako první argument odkaz na hash s příslušnými hodnotami. Volání takové funkce tedy bude vypadat následovně.
h1({-align => "center"}, "Hello World");
Analogické je to i s ostatními funkcemi, které vytváří prvky HTML dokumentu. Struktura volání funkcí, kterou zatím známe, opomíjí jednu velmi důležitou skutečnost. Neřeší vnořování elementů, což je i v jednoduchých HTML dokumentech nezbytné. Pro tento účel existují speciální funkce ve tvaru start_element a end_element, které generují pouze příslušnou polovinu elementu. Tyto funkce nejsou importovány ani třídou :standard, ani třídou :all, ani žádnou jinou, takže je musíme zavést zvlášť. Připomeňme, že zde můžeme pro import funkcí start_element a end_element užít žolíkový znak hvězdička. Například pro import funkcí start_h1 a end_h1 dohromady můžeme napsat *h1.
use CGI qw(*h1);
Vnoření pak může vypadat třeba takto.
use CGI qw(*h1 i); Poznámka - pokud importujete alespoň jednu z funkcí start_element a end_element, importují se automaticky obě.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||||||||||||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |