ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (71) - Navazování proměnnýchFunkce tie umožňuje přetěžovat takové operace jako čtení z proměnné nebo zápis. Obyčejné přiřazení tak může vykonat daleko více než jen přiřazení. Mechanizmus tie umožňuje při běžné manipulaci s proměnnými provádět definované akce. Sami si tak obsluhujeme takové rutiny jako je ukládání dat do proměnné nebo čtení jejich obsahu. V praxi to funguje tak, že si pomocí tie svážeme libovolnou proměnnou s nějakým námi definovaným objektem a při manipulaci s touto navázanou proměnnou se místo obvyklé akce volá určená metoda z objektu. Proměnná tak již nebude řízena Perlem, ale námi napsanou třídou. Obecná syntaxe příkazu vypadá následovně.
tie $proměnná, "Třída" [, @seznam];
Návratovou hodnotou příkazu tie je již konkrétní objekt, se kterým je proměnná svázána. @seznam je seznam hodnot, které budou předány konstruktoru. Proměnná je skalár, pole, hash nebo ovladače souboru, který chceme svázat s třídou Třída. Provádění příkazu tie zahrnuje několik důležitých kroků. Nejprve si Perl určí datový typ předávané proměnné. Dále je volána metoda objektu - pro skaláry je to metoda TIESCALAR, pro pole TIEARRAY, pro hashe TIEHASH a pro ovladače TIEHANDLE. Tyto čtyři metody jsou v podstatě konstruktory, které vrací nyní už konkrétní objekt. Právě tento objekt je s proměnnou svázán. Nyní je pří každé akci s danou proměnnou (uložení hodnoty do proměnné apod.) vyvolána určitá metoda třídy. Která metoda se vyvolá záleží na typu akce (jiná metoda se vyvolá při ukládání a jiná při čtení). Navázání proměnné můžeme zrušit příkazem untie. Jakmile zavoláme untie, provede se metoda UNTIE. Nakonec po zrušení všech odkazů na proměnnou (při zániku proměnné) se volá destruktor - metoda DESTROY. Nyní si rozebereme jednotlivé metody pro všechny dostupné datové typy. Navazování skalárůJak již víme, konstruktorem navázaného objektu pro skaláry je metoda TIESCALAR. Pokud se nyní pokusíme do navázané proměnné uložit hodnotu, vyvolá se další speciální metoda STORE. Ona ukládaná hodnota se však ve skutečnosti nikam neuloží, ale dostaneme ji jako argument metody STORE. Podobně, když obsah proměnné čteme, vyvolá se metoda FETCH. Užití navazováníZkusme si nyní představit, jak bychom užili mechanizmus tie v praxi. tie bychom teoreticky mohli použít například jako řízení regulačních tyčí jaderného reaktoru. Při zápisu do proměnné by se hodnota poslala do centra, které řídí regulační tyče a ty by se automaticky o tuto hodnotu posunuli. Naopak při čtení proměnné bychom si požádali o aktuální stav. Další analogií by mohlo být měření stavu počasí - typicky například barometr. Při čtení bychom dostávali informaci o aktuální hodnotě tlaku například v nějaké nádobě. Zápis do proměnné by naopak sloužil pro jeho regulaci, případně bychom ho mohli ignorovat. PříkladBarometr ani teplotní senzory však většina lidí k počítači připojeny nemá. Napíšeme si tedy o něco jednodušší program. Při zápisu do proměnné budeme chtít přepsat získanou hodnotou určený soubor. Naopak při čtení z tohoto souboru data získáme. Toho by se dalo teoreticky využít například pro uchovávání obsahu proměnných mezi několika instancemi programu. Prvním úkolem tedy je napsat modul StoreToFile, jež bude manipulaci s proměnnými řídit. Náš modul bude obsahovat tři metody. První z nich bude konstruktor TIESCALAR. TIESCALAR bude vyžadovat název souboru jako argument. Pokud ho neuvedeme, implicitně se použije soubor tiefile. Název souboru vzápětí zkonvertujeme na objekt.
Dále definujeme metodu STORE. Ta bude volána vždy při zápisu do proměnné. Získaná hodnota (hodnotu získáme jako argument metody) bude zapsána do souboru, jehož jméno uchovává objekt.
A nakonec ještě napíšeme metodu FETCH, jež bude vracet obsah souboru ve formě řetězce.
To je téměř vše. Definice třídy je již hotova. Jak se můžeme přesvědčit, jde o normální třídu, kterou bychom mohli běžným způsobem používat. Nápadné jsou pouze názvy metod. Nicméně je třeba připomenout, že tyto metody se chovají speciálně pouze pokud instanci třídy svážeme pomocí tie. Nyní třídu použijeme tak, že ji svážeme s proměnnou příkazem tie. Zároveň konstruktoru předáme název souboru parametr.
tie $a, "StoreToFile", "soubor";
A následně můžeme testovat. Uložíme do proměnné $a jakoukoliv hodnotu.
$a = "Obsah svázané proměnné";
Můžeme se přesvědčit, že vznikl soubor soubor, který obsahuje text přiřazený proměnné $a. To je důkazem skutečnosti, že se vykonala metoda STORE svázaného objektu. Poznámka - Předcházející přiřazení do proměnné $a bychom mohli přepsat jako volání metody nad objektem. Tento objekt získáme pomocí příkazu tied, jež právě navázaný objekt vrací (a nebo jako návratovou hodnotu příkazu tie). Následující dva příkazy tedy dělají to samé.
A dále zkusíme proměnnou přečíst. Nyní se vyvolá metoda FETCH, která přečte daný soubor a získaná data vrátí.
print $a;
Přetížení pouze vybraných operací pomocí modulu Tie::ScalarPokud se už rozhodneme přetížit operace se skalárními proměnnými, musíme přetížit všechny. To je zbytečné v případech, kdy od jedné nebo více metod chceme implicitní chování. Přímo se tedy nabízí vytvořit nějakou třídu s metodami, jejichž chování bude stejné s tím, jak manipuluje s proměnnými Perl. Taková třída již existuje, jmenuje se Tie::StdScalar a patří do standartní výbavy modulů. Pokud tedy necháme námi napsanou třídu dědit od Tie::StdScalar, můžeme přetížit jen požadované metody. Ukážeme si to na krátkém příkladu. Napíšeme třídu, která zaokrouhlí výstupní hodnotu na dvě desetinná místa. Importujeme tedy Tie::Scalar, ve kterém je i definice Tie::StdScalar. A jediné, co dále potřebujeme je nastavení předka naší třídy.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |