ARCHIV |
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgetyNavážeme na předchozí díl a podíváme se na pár dalších widgetů. Tentokrát půjde o widgety, které již mají složitější strukturu a větší množství vlastností. Víceřádkové textové pole s posuvníkemVíceřádkový vstup lze realizovat pomocí prvku Text. Umožňuje uživateli editovat více řádků textu. Lze nastavit vlastnosti state (pro vypnutí nastavíme na disabled) a dále height, width. Podívejme se nyní na metody. V několika metodách využíváme parametru pozice, což bývá řetězec, jež může mít několik různých tvarů. Zde je několik intuitivních příkladů, jak lze specifikovat pozici.
Ukažme si příkazy, které nejprve vytvoří textové okno a pak vloží na nějakou pozici zadaný text.
Prvek Text nabízí tzv. tagování, což je možnost nastavení stylu písma. Je možné si nadefinovat styl o nějakém názvu a pak ho používat.
Je-li pole moc malé, nemá pole implicitně oproti jiným knihovnám žádný posuvník. Ten je potřeba dopsat ručně. Nejprve tedy vytvoříme posuvník pomocí Scrollbar a poté ho přiřadíme textovému poli pomocí -xscrollcommand nebo -yscrollcommand a nakonfigurujeme, aby se posunoval současně s textem.
Více okenJe-li potřeba více než-li jedno okno, použijeme prvek Toplevel. K novému oknu se můžeme chovat stejně jako k hlavnímu oknu. Zde jsou příkazy, které vytvoří druhé okno a nastaví mu titulek.
Druhé okno se otevře v okamžiku, kdy dojde k vykonání těchto příkazů. Může se tak stát hned po spuštění programu nebo až po nějaké uživatelem vyvolané akci. MenuExistuje více metod, jak vytvořit menu. Některé si tu v následujících odstavcích představíme. Menu přes rámečkyVytvoření menu se skládá z několika kroků. Nejprve je potřeba vyhradit pro menu lištu, kam pak umístíme jednotlivé nabídky. Lištu vytvoříme pomocí prvku Frame (který lze též použít pro uspořádávání většího množství prvků na stránce pomocí seskupení). Obvykle se lišta umísťuje nahoru a proto metodě pack sdělíme, že právě tam chceme menu umístit. To uděláme předáním argumentu -side => "top". Nabídky vytvoříme pomocí Menubutton. Do každé nabídky dále přidáme příslušné položky, k čemuž existuje metoda command.
Výsledkem bude následující menu. Menu V Tk má menu ještě několik dalších možností. Přímo do něj lze přidávat přepínací a zaškrtávací položky. Mezi naše nabídky Soubor a O programu vklíníme ještě jednu, kde si je vyzkoušíme. Metoda radiobutton vytvoří přepínací položku. Funguje stejně jako prvek Radiobutton a tedy je třeba specifikovat parametr -variable, kterým svážeme tyto položky s nějakou proměnnou. Analogicky funguje metoda checkbutton. Také se může hodit metoda separator, která vloží do vybrané nabídky oddělovač. Zkusme přidat do našeho příkladu následující kód.
Získáme následující menu. Složitější menu Menu přes vlastnost hlavního oknaNyní využijeme speciální vlastnosti hlavního okna prvku Menu. Nejprve tedy vytvoříme menu a poté pomocí configure nastavíme vlastnost -menu hlavního okna. Dále již můžeme vytvářet nabídky pomocí metody cascade a jednotlivé položky pomocí command.
Menu vytvořené tímto způsobem lze obarvovat. Metoda command má mimo jiné parametry -background a -activebackground (resp. -foreground a -activeforeground), které nastavují stálou barvu a barvu při přejetí myší. Zde je příklad takového barevného tlačítka.
Podívejme se na výsledek. Barevné menu po rozbalení *** Barevné menu při přejetí položky myší Grafická plochaPrvek Canvas umožňuje vytvářet základní grafické objekty, to jest body, úsečky, kružnice, křivky, a podobně. Každý takovýto objekt je navíc skutečně objektem i z programátorského hlediska, a tak lze snadno konfigurovat jeho vlastnosti. Obecně pro nakreslení nějakého objektu na grafickou plochu voláme metodu create. Tato metoda přijímá jako první argument typ objektu a ostatní argumenty již závisejí na něm. Jako typy lze volit arc, bitmap, image, line, polygon, oval, rectangle, text, window. Také lze volat přímo metody createLine, createOval apod. Každý vytvořený objekt má nějaké vlastnosti. Zde je několik vlastností, které mají všechny nakreslené objekty.
Uveďme ještě vlastnosti specifické pro konkrétní objekty.
Zde je ukázka umístění několika objektů do grafické plochy.
Po spuštění programu se zobrazí následující. Grafická plocha Podívejme se ještě na některé metody, které lze nad objektem Canvas volat.
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |