ARCHIV |
|||||
Software (10844)
Distribuce (131)
Skripty (697)
Menu
Diskuze
Informace
|
Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramůZejména u projektů zpracovávajících velká množství dat je již ve fázi implementace nezbytné přemýšlet o optimalizaci jednotlivých programových úseků. Jedním z efektivních nástrojů s jednoduchou myšlekou je memoizace. Memoizace je optimalizační technika, která zefektivňuje chod vhodných úseků programu. Používá se u podprogramů, které jsou často spouštěny se stejnými vstupními daty. Princip memoizace je v tom, že po zavolání podprogramu nejprve zkontrolujeme, zda jsme ho již se stejnými vstupními daty nespouštěli. Když zjistíme, že ne, spustíme ho, vrátíme výsledek a navíc si ho někde ponecháme uložený. Když ale zjistíme, že totožný výpočet již běžel, volání podprogramu přeskočíme a vrátíme uložený výsledek. To však neznamená, že memoizace je něco, co bychom mohli bezhlavě používat všude. Memoizace je obchod - měníme rychlost programu za paměťové nároky. Cenu určuje charakter podprogramu - čím více je možností vstupu, tím je rychlost dražší. Co memoizovatTypičtí kandidáti na memoizaci často bývají rekurzivní funkce, které se rozběhnou vždy stejným způsobem. Ve většině případů je rekurzivní varianta výpočtu sice intuitivnější, avšak méně efektivní. Zefektivnění lze vždy provést přepsáním algoritmu s rekurzí na algoritmus bez ní (což lze mimochodem udělat algoritmicky pro libovolnou rekurzi). Může nastat i extrémní případ, kdy rekurze způsobuje exponenciální složitost u programu, který by mohl být třeba i lineární. Ukážeme si jeden takový příklad a pak zkusíme cachovat. Ještě před tím uveďme, že kandidáti pro memoizaci pochází často také z nerekurzivních funkcí. Bez kontextu sice nelze skoro nikdy říci, zda jde o vhodné kandidáty, ale uveďme jen pro představu pár příkladů, kde to většinou výhodné bude. Každý jistě vymyslí mnoho dalších.
Příklad typického neefektivního podprogramu - Fibonacciho posloupnostFibonacciho posloupnost je definovaná jako 1 pro nultý a první člen (někdy 0 a 1) a pro ostatní jako součet dvou předchozích. Začíná tedy čísly 1 1 2 3 5 8 13 21 34 55. Podívejme se na následující triviální podprogram, který pro dané n spočítá ntý člen posloupnosti.
Zkusme si teď spočítat prvních 36 členů posloupnosti a stopnout, jak dlouho to bude trvat.
Zajímá-li vás výstup, zde je:
Výpočet pro 35 již trvá půl minuty. Jak je to možné? Vždyť v celém programu opakovaně provádíme pouze sčítání dvou malých čísel! Všimněme si posloupnosti dob výpočtů vpravo. Přibližně platí, že každá hodnota je součtem dvou předcházejících. To naznačuje, že v ntém kroku vždy provádíme tolik operací jako v dvou předcházejícíh dohromady. Pro f(0) a f(1) pouze vrátíme výsledek. Řekněme, že potřebujeme jednu operaci. Pro f(2) voláme f(0) a f(1) a ty sčítáme, dohromady 3 operace. Pro f(3) voláme f(1) a f(2) a opět sčítáme. To je 5 operací. Posloupnost počtu výpočtů je 1 1 3 5 9 15 25 41 67 109 177 287 465 753 1219 1973 3193 5167 8361 13529 21897 atd. Půjdeme-li na konec, dostaneme pro f(35) 29 860 703 volání naší funkce. Na to, že jde o velmi snadný výpočet je to trochu moc. Jak tomu zamezit? Jak funguje memoizaceKoho zajímá jen výsledný efekt, může bez obav přeskočit na sekci o modulu Memoize. Pojďme zkusit upravit náš podprogram fibonacci tak, aby pracoval rychleji. K tomu účelu si vytvoříme nějakou cache ve formě hashe nebo pole, tj. globální proměnnou nebo proměnnou uzavřenou do bloku společně s podprogramem. Nám bude stačit obyčejné pole. Na začátku podprogramu se podíváme, zda jsme již náhodou stejné volání neprováděli. Pokud ano, přeskočíme celý velký strom výpočtů a okamžitě vrátíme výsledek. Pokud ne, výsledek spočítáme jako dříve a uložíme ho do cache.
Jaká je zde posloupnost počtu výpočtů? 1 1 3 3 3 3 3 3 3 atd. Je velký rozdíl dělat 30 000 000 nebo 3 výpočty. Proto dostaneme výsledky hned.
Modul MemoizeAbychom nemuseli dělat tento proces pokaždé, napsal Damian Conway modul Memoize, který ho provede za nás.
U větších projektů s mnoha memoizovanými funkcemi pak poslouží ještě lépe např. Attribute::Memoize:
Co vlastně modul Memoize udělá? Nejprve se vytvoří nový anonymní memoizovaný podprogram. Ten se pojmenuje stejně jako ten náš původní, který tak je zapomenut. Další možnosti modulu MemoizeFunkce memoize má několik parametrů. Například lze memoizovanou funkci pojmenovat jinak než původní podprogram. To se může hodit pro účely testování rychlosti.
Pomocí volby NORMALIZER => normalizacni_funkce vytváříme třídy ekvivalence mezi voláními. Co když například v následujících volání nezávisí na pořadí?
Pak jsou ekvivalentní a pro větší efektivitu memoizace to můžeme specifikovat pomocí normalizační funkce. Často je ale třeba testovat, zda se to vyplatí. Normalizační funkce má jako vstup parametry původního podprogramu a výstupem je unikátní řetězec pro každou třídu ekvivalence. V našem případě by například parametry a => 1, b => 2 stejně jako b => 2, a => 1 transformovala například na řetězec "a, 1, b, 2". Standardní normalizační funkce zřetězí parametry speciálním ASCII znakem 28 (file separator, hexa 1c). Podívejme se na příklad normalizační funkce, která zahladí rozdíly mezi pořadím dvojic.
Normalizační funkci lze použít i k opačnému účelu. Pokud náš program závisí na čase, nelze memoizovat. Pokud však závisí jen na určité složce (například sekundě od 0 do 59), stačí ji přidat do výstupního řetězce. Když už budeme memoizovat, často budeme chtít uchovávat cache i pro další spuštění programu. Paměť se obvykle sama maže. Jak zajistit perzistenci? V dokumentaci je naznačeno použití mechanizmu tie a souborové databáze.
Cache můžeme kdykoliv vyprázdnit voláním
Co nememoizovat
Související články
Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
Perl (1) - Dávka teorie na úvod
Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Předchozí Celou kategorii (seriál) Další
|
Vyhledávání software
Vyhledávání článků
28.11.2018 23:56 /František Kučera 12.11.2018 21:28 /Redakce Linuxsoft.cz 6.11.2018 2:04 /František Kučera 4.10.2018 21:30 /Ondřej Čečák 18.9.2018 23:30 /František Kučera 9.9.2018 14:15 /Redakce Linuxsoft.cz 12.8.2018 16:58 /František Kučera 16.7.2018 1:05 /František Kučera
Poslední diskuze
31.7.2023 14:13 /
Linda Graham 30.11.2022 9:32 /
Kyle McDermott 13.12.2018 10:57 /
Jan Mareš 2.12.2018 23:56 /
František Kučera 5.10.2018 17:12 /
Jakub Kuljovsky | |||
ISSN 1801-3805 | Provozovatel: Pavel Kysilka, IČ: 72868490 (2003-2024) | mail at linuxsoft dot cz | Design: www.megadesign.cz | Textová verze |