|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazováníDo této chvíle jsme regulární výrazy používali pouze k vyhledávání. To je ale jen polovina toho, co skutečně dokáží.
Jak již o regulárních výrazech víme, slouží nejen pro vyhledávání vzorů, ale také pro nahrazování jejich částí. Představme si, že máme nějaký textový řetězec a potřebujeme z něj vymazat všechna čísla. Už známe několik způsobů, jak tento problém řešit. Celý řetězec by se dal rozdělit na znaky a každý získaný znak porovnat s možnými číslicemi. Další možností je rozdělit řetězec funkcí split s číselným oddělovačem. Nicméně to je všechno zbytečně pracné. Regulární výrazy mají pro takové případy další možnou syntaxi. Chceme-li nahrazovat, použití regulárního výrazu se s prostým vyhledáváním v několika detailech liší. V zápisu se místo úvodního m používá s a jeho uvedení je povinné. Následuje vzor a řetězec, kterým bude úsek vyhovující vzoru nahrazen. Protože zde je o položku více, je třeba oddělovač navíc.
s/vzor/náhrada/
Ač je zřejmé, že tomu nemůže být jinak, podotkněme, že náhrada je vždy prostým řetězcem a nikoliv regulárním výrazem. V diskuzních fórech se dnes a denně setkáváme s reakcemi typu
s/nabýdku/nabídku/
To je právě ukázka nahrazení, jen bez využití regulárních výrazů. Autor takového příspěvku dává na vědomí, že pisatel udělal pravopisnou chybu a měla by být opravena. Tímto způsobem bychom opravu řešili v Perlu:
$reakce = "Takovou nabýdku nebudu komentovat..."; I kdyby bylo v řetězci více stejných chyb, opraví se jen jedna z nich. Vždy se nahrazuje pouze 1. výskyt. Po jeho nalezení totiž vyhledávání vzoru skočí úspěchem. Náš problém, kdy jsme chtěli z řetězce odstranit všechna čísla, by se dal řešit uvedením přepínače g. Ten se, podobně jako u vyhledávání, aplikuje na všechny výskyty vyhovující vzoru v řetězci. Výskyty tedy budeme nahrazovat prázdným řetězcem.
$retezec = "P21E251215563R413215305711L587"; Jednoduché nahrazování - konverze znakůTato problematika do regulárních výrazů nepatří, ale má s nimi některé společné rysy. Z tohoto důvodu je zařazena právě zde. Činnost této konstrukce není nic jiného, než nahrazování konkrétního znaku (nikoliv regulárního výrazu) za jiný konkrétní znak. Syntaxe je podobná jako při nahrazování u regulárních výrazů:
$text =~ tr/abc/ABC/; y a tr jsou 2 synonymní zápisy. Po vykonání libovolného ze zmíněných tří příkazů se obsah proměnné $text změní. Všechna a se nahradí za A, všechna b za B a všechna c za C. Obecně se tedy ntý znak na levé straně nahrazuje ntým znakem z pravé strany. Rozdíl mezi použitím !~ nebo =~ je v návratové hodnotě. Výraz s !~ vrací true, pokud nedošlo k žádnému nahrazení. Pokud ano, vrací false. !~ se u tr příliš nepoužívá. Naproti tomu =~ vrací vždy počet nahrazení. Pokud je tento počet nenulový, návratová hodnota je tedy true. I u tr fungují rozsahy. Není tak problémem v proměnné $text nahradit všechna malá písmena za velká, bez toho abychom je všechny vypisovali (pomiňme použití funkce uc):
$text =~ tr/a-z/A-Z/; Teď si objasníme sporné případy použití tr:
$text = "ABCDEF"; Jako ukázku si nemohu odpustit Caesarovu šifru (v Unixu příkazy caesar, rot13). Jde o to nahradit každý znak (písmeno) znakem, který je v abecedě (ASCII tabulce, nebo zkrátka v nějaké soustavě znaků) o určitý počet znaků dále nebo blíže. Poprvé tuto šifru použili ke komunikaci Caesar a Cicero v době galské války. Písmena tehdy posouvali vždy o 3 znaky v abecedě dopředu. Vytvoříme Caesarovu šifru s posunutím +4. Na vstupu (případně v souboru jako argumentu) bude program získávat otevřený text a následně vypisovat text šifrovaný. K tomu potřebujeme cyklicky získávat řádky textu a zpracovávat je pomocí konstrukce tr. Posunutí +4 znamená, že a nahrazujeme za e, b za f, ..., v za z, w za a, x za b, y za c a z za d. Takhle bude vypadat šifrovaná abeceda:
Otevřenou abecedu nahradíme šifrovanou:
tr/abcdefghijklmnopqrstuvwxyz/efghijklmnopqrstuvwxyzabcd/; Můžeme také využít rozsahy:
tr/a-z/e-za-d/; Vytvoříme cyklus, každou iteraci se načte řádek textu, provede se zašifrování a vytiskne se šifrovaný text:
while ($radek = <>){ Také u tr lze pomocí výchozí proměnné vynechat operátor =~.
while (<>){ A abychom dovedli tuto ukázku téměř k dokonalosti, budeme nahrazovat i velká písmena:
while (<>){ PřepínačePro tr existují dohromady 3 přepínače. V tabulce je jejich přehled.
Přepínač s
$text = "xxxxyxx"; Podřetězce 'xxxx' a 'xx', jsou každý nahrazeny pouze jedním znakem X. Je tak vytisknuto 'XyX'. Přepínač c
$text = "xxxxyxXXxx"; Bez uvedení přepínače by byla nahrazena všechna velká písmena mezerou. Protože zde ale je c, nahrazuje se vše mimo velkých písmen a tiskne se ' XX '. V případné kombinaci s přepínačem s by výsledkem byl řetězec ' XX ' Přepínač d
$text = "ABCDEFGH"; Vytisknuto je jen 'xDEFGH'. Hledáme znaky ABC, z nich pro B a C nemáme náhradu, a protože je uveden přepínač d, budeme je nahrazovat prázdným řetězcem. V případě, že by zde přepínač d nebyl, B a C by se nahrazovaly stejně jako A znakem x. Počet výskytů znaku v řetězciProtože výraz s operátorem =~ vrací počet nahrazení, vrací zároveň počet původních i nových znaků. Pokud tedy nahrazujeme znak stejným znakem, žádné změny v řetězci nenastanou. Pouze získáme počet výskytů. Řádek kódu přiřazuje do proměnné $vyskytu počet výskytů znaku x v obsahu proměnné $text:
$vyskytu = $text =~ tr/x/x/;
Příště budeme pokračovat přepínači a speciálními konstrukcemi v perlových regulárních výrazech.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XS Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |