|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
Menu
Distributions (131)
bootable [55]
commercial [7] no-commercial [42] unclassified [20] [7]
Software (10844)
|
Perl (102) - Rozšiřování Perlu pomocí XSPřestože lze v Perlu lze napsat "téměř vše", lze občas najít nějakou úlohu, na kterou by byl jiný jazyk vhodnější. Nemusí to být proto, že by v Perlu daná věc napsat nešla, ale třeba kvůli optimalizaci rychlosti běhu programu. Tento díl ukáže, jak jednoduše integrovat jazyk C do Perlu.
Myšlenka spojení zdánlivě nespojitelného není složitá. Takový výsledný program se obecně skládá z několika souborů. První soubor je psán v jazyce C a obsahuje obvykle nějaké knihovny, které potřebujeme použít v našem původním perlovém programu. V perlovém souboru přistupujeme k C souboru jako k modulu. Aby to mohlo fungovat, je třeba vytvořit něco, co spojí oba tyto soubory dohromady - v literatuře se pro to vžil název vazebný kód (glue code). Vazebný kód se musí postarat o několik věcí:
Příklad - s editací XS souboruNapíšeme si jako ukázku jednoduchý modul Hello, který bude obsahovat funkci hello. Tato funkce pouze vypíše nějaký text na výstup. Nejprve provedeme následující příkaz.
Z výstupu je vidět, že se vytvoří adresář Hello, který obsahuje několik souborů. Nás teď bude nejvíce ze všech zajímat soubor Hello/Hello.xs. To je totiž soubor jazyka XS a budeme ho nyní editovat. V něm vytvoříme naši funkci hello. Soubor Hello/Hello.xs by měl na začátku obsahovat kód podobnýmu tomuto.
Tento soubor upravíme a na konec přidáme kód naší funkce hello. Kód v XS souboru vypadá trochu jinak než jazyk C - je třeba zde použít klíčové slovo CODE, které určuje kód funkce. Nyní tedy máme v souboru Hello/Hello.xs následující.
XS soubor začíná deklaracemi jazyka C. Zde je uvedeno, které hlavičkové soubory chceme vložit. Následuje řádek tvaru
Po něm následují XS funkce, které budou přeloženy pomocí nástroje xsubpp do nějakého kódu jazyka C. Dále budeme chtít vygenerovat z XS souboru vazebný kód. Proto nás nyní bude zajímat soubor Makefile.PL. Provedeme následující příkazy.
Teď můžeme pozorovat, že v adresáři přibylo několik souborů. Mezi nimi je i soubor Hello.c, který obsahuje onen vazebný kód. Na závěr nainstalujeme modul.
Nyní bychom měli mít v systému nový modul Hello. Přesvědčme se o tom. Vytvoříme soubor hello.pl s následujícím obsahem.
Spustíme program a měli bychom vidět tento výsledek.
Jak vzniká vazebný kód - nástroj xsubppxsubpp je nástroj, který konvertuje XS kód do kódu jazyka C a obvykle je spouštěn automaticky pomocí makefile. Funguje tak, že vytvoří soubor Modul.c a v něm funkce tvaru Modul_xs_funkce (například v našem příkladu je to Hello_xs_hello v souboru Hello.c). Příklad - bez editace XS souboruPředchozí příklad byl trochu podvod, protože ve skutečnosti jsme z žádného C programu nevycházeli. To nyní napravíme. Vytvoříme program, který bude dělat to samé, ale provedeme malé zjednodušení. Jak je z názvu patrné, nástroj h2xs funguje tak, že převede rozhraní .h souboru do jazyka XS. Je tedy možné zavolat h2xs v následujícím tvaru.
Zde hello2.h obsahuje deklaraci funkce hello2.
V takovém případě se v XS souboru už objeví následující řádky:
Dále vytvoříme v adresáři Hello2 soubor hello2.c, který bude obsahovat funkci hello2. To znamená, že bude vypadat takto:
Nyní upravíme Makefile.PL, abychom slinkovali vše, co je potřeba. Uvnitř něj se volá funkce WriteMakefile, což by mělo vypadat zhruba takto.
V tomto volání upravíme řádek s OBJECT. Přepišme celý příkaz znovu. V nové podobě bude vypadat takto.
Nyní již postupujeme stejně jako posledně, to jest následujícími příkazy.
Nyní bychom měli mít nainstalován modul Hello2 s funkcí hello2, která opět vypíše nějaký text. Detekce prvočísel - ukázka zahrnutí parametrůUkážeme ještě jedno trochu smysluplnější použití spojení jazyků C a Perl. V C implementujeme funkci, která o daném čísle zjistí, zda je nebo není prvočíslo. Vytvoříme tedy nejdříve v jazyce C funkci je_prvocislo. V souboru prvocislo.h bude hlavička.
A v souboru prvocislo.c samotná implementace. Zde je jednoduchý algoritmus, který zjistí, zda je předané číslo prvočíslem.
A úplně stejně jako v předchozím příkladu vytvoříme modul. Zavoláme tedy příkaz h2xs.
Pro zajímavost můžeme nahlédnout do souboru Prvocislo.xs. Zde se nám na konci souboru objevil následující obsah.
V závorce jsou obvykle parametry bez datového typu, který je určen posléze pro každý argument na vlastním řádku. Dále postupujeme opět standardní cestou. Editujeme soubor Makefile.PL a volání funkce WriteMakefile přepíšeme do následující podoby.
Následuje trojice obligátních příkazů.
Nyní můžeme vytvořit perl program prvocislo.pl využívající modul Prvocislo.
Po jeho spuštění bychom měli spatřit následující výstup.
Related article
Perl (1) - Dávka teorie na úvod Perl (2) - Úvod do syntaxe Perl (3) - Proměnné Perl (4) - Čísla a řetězce Perl (5) - Podmínky Perl (6) - Pravdivostní výrazy Perl (7) - Vstup poprvé Perl (8) - Některé základní vestavěné funkce Perl (9) - Cykly Perl (10) - Další řídící struktury Perl (11) - Pole - úvod Perl (12) - Pole - základní operace Perl (13) - Hashe Perl (14) - Další nástroje pro seznamy Perl (15) - Výchozí proměnná, heredoc, symbolické odkazy Perl (16) - Regulární výrazy - začínáme Perl (17) - Regulární výrazy - kotvy Perl (18) - Regulární výrazy - množiny znaků Perl (19) - Regulární výrazy - opakování a kvantifikátory Perl (20) - Regulární výrazy - magické závorky Perl (21) - Regulární výrazy - nahrazování Perl (22) - Regulární výrazy - přepínače Perl (23) - Regulární výrazy - rozšířené vzory Perl (24) - Regulární výrazy - příklady Perl (25) - Regulární výrazy - závěr Perl (26) - Podprogramy Perl (27) - Prototypy Perl (28) - Rozsahy platnosti proměnných Perl (29) - Úvod k práci se soubory Perl (30) - Práce se soubory Perl (31) - Testování souborů Perl (32) - Jiné typy souborů Perl (33) - Formátování výstupu - printf Perl (34) - Formátování výstupu - formáty Perl (35) - Vestavěný debugger Perl (36) - Grafické debuggery Perl (37) - Začínáme s moduly Perl (38) - Rozhraní modulu Perl (39) - Pragma Perl (40) - Dodatky k modulům Perl (41) - CPAN Perl (42) - Argumenty příkazového řádku Perl (43) - Přepínače Perl (44) - Dlouhé přepínače Perl (45) - Odkazy Perl (46) - Užití odkazů a anonymní data Perl (47) - Složitější datové struktury Perl (48) - Libovolně složité datové struktury Perl (49) - Tabulky symbolů a typegloby Perl (50) - Uzávěry a iterátory Perl (51) - Signály Perl (52) - Externí příkazy Perl (53) - Režim nakažení Perl (54) - Fork Perl (55) - Eval Perl (56) - Volby příkazu perl Perl (57) - Jednořádkové skripty Perl (58) - OOP - úvod Perl (59) - OOP - typické použití Perl (60) - OOP - dědičnost Perl (61) - OOP - přínos a užití dědičnosti Perl (62) - OOP - přetěžování Perl (63) - OOP - závěr Perl (64) - Projekt - čtečka sportovních výsledků Perl (65) - Projekt - získání dat Perl (66) - Projekt - výběr zápasů a podrobnosti Perl (67) - Projekt - dokončujeme modul Perl (68) - Projekt - zobrazení zápasů Perl (69) - Projekt - online přenos Perl (70) - Plain Old Documentation Perl (71) - Navazování proměnných Perl (72) - Navazování složitějších datových typů Perl (73) - DBM Perl (74) - Sockety Perl (75) - Obsluha více klientů Perl (76) - Síťová hra v kostky Perl (77) - Služby internetu Perl (78) - Databáze - úvod Perl (79) - Databáze - manipulace s daty Perl (80) - Databáze - závěrečné poznámky Perl (81) - CGI - příprava webového serveru Perl (82) - CGI - první skripty Perl (83) - CGI - získávání dat od uživatele Perl (84) - CGI - usnadnění tvorby skriptů pomocí modulu CGI Perl (85) - CGI - generování dokumentu modulem CGI Perl (86) - CGI - cookies Perl (87) - CGI - příklad aplikace Perl (88) - CGI - závěr Perl (89) - Mason - snadné psaní webů Perl (90) - Mason - speciální bloky Perl (91) - Mason - handlery Perl (92) - Mason - závěr Perl (93) - Catalyst - MVC framework pro Perl Perl (94) - Catalyst - základy pro psaní aplikace Perl (95) - Catalyst - šablony Perl (96) - Catalyst - spolupráce s databází Perl (97) - Curses - tvorba textových uživatelských rozhraní Perl (98) - Curses - pozicování a okna Perl (99) - Curses - měření rychlosti psaní Perl (100) - Curses - použití hotových widgetů Perl (101) - Curses - jednoduchý textový editor Perl (103) - Rozšiřování Perlu pomocí SWIG Perl (104) - Testování rychlosti Perl (105) - Testování programových jednotek Perl (106) - Debugování pomocí komentářů Perl (107) - Moose - moderní objektový systém Perl (108) - Moose - základní vlastnosti Perl (109) - Moose - role Perl (110) - Moose - meta API Perl (111) - Pokročilá práce se seznamy Perl (112) - Práce s PDF Perl (113) - Práce s archivy Perl (114) - Tk - úvod Perl (115) - Tk - umísťování widgetů Perl (116) - Tk - základní widgety Perl (117) - Tk - některé pokročilejší widgety Perl (118) - Tk - čas a události Perl (119) - Tk - CD man Perl (120) - Wx - základní práce s widgety Perl (121) - Wx - události Perl (122) - Gtk2 - úvod Perl (123) - Gtk2 - základní práce s obrázky Perl (124) - Gtk2 - události a čas Perl (125) - Gtk2 - vlastní widgety Perl (126) - Gtk2 - textové okno a práce s pozicemi Perl (127) - Gtk2 - hierarchické seznamy Perl (128) - Gtk2 - dialogy Perl (129) - Gtk2 - skládání widgetů Perl (130) - Gtk2 - menu a toolbary Perl (131) - Gtk2 - transparentní okna, tray ikona, výběr souborů Perl (132) - Gtk2 - drag&drop, druid Perl (133) - Gtk2 - úpravy vzhledu aplikací pomocí rc Perl (134) - Gtk2 - Glade Interface Designer Perl (135) - XML - čtení a zápis Perl (136) - XML - DOM a SAX přístupy Perl (137) - Vlákna Perl (138) - Memoizace - cachování podprogramů Perl (139) - Profilling - efektivní odhalování pomalých míst v programu Perl (140) - Profilling - píšeme si vlastní profiler / debugger Perl (141) - Formátování kódu, deparsování, perltidy Perl (142) - Způsoby konfigurování Perl (143) - Struktura datových typů, správa paměti Perl (144) - POE - událostmi řízené programování Perl (145) - POE - aplikace typu klient-server Perl (146) - Perl 6 - jazyk budoucnosti Perl (147) - Perl 6 - regulární výrazy, nové operátory Perl (148) - Perl Culture Perl (149) - Závěr Pozvánka na Český Perl Workshop Perl 5.22.0 a vše okolo Perl 5.24.0 a vše okolo Previous Show category (serial) Next
|
Szukanie oprogramowania
|
|||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||||
©Pavel Kysilka - 2003-2024 | maillinuxsoft.cz | Design: www.megadesign.cz |